Virves till Rom utan Julia, Victor kör själv, Nil i tredje Hyundai-starten, Oliver besviken, böter för Tänak, Neuville har gett upp, dubbelt norskt i Fagerstas SM-tävling och Björn lovar högt tempo i SM-finalen!

Att kalla Robert Virves och Julia Thulins nya samarbete för annat än framgångsrikt är omöjligt, seger i ERC Rajd Polski och i helgen en andra plats i Junior-WRC.

Foto: Junior-WRC

En andra plats som gav mer poäng tack vara de 17 sträcksegrarna, än vad vinnaren Sami Pajari fick ihop. Men i helgen får Julia lämna över kartläsarstolen hos Virves till portugisen Hugo Magalhaes i ERC Roma di Capitale.

-Julia har inte möjlighet att åka i Rom som nu får Hugo hoppa in, berättar trean i Junior-WRC.

Starten kom till i sista sekund och det är M-Sport Poland som ligger bakom den här extra chansen för Virves att få mil i nya Rally3-Fiestan.

Stort tack till teamet för den här möjligheten för vilket jag är så tacksam, förklarar Virves.

Motståndet i Rom blir också betydligt enklare än i helgen med bara tre förare anmälda i klassen ERC3, en för mig okänd polack och likaså en ännu mer okänd libanes är de som ska utmana Virves.

*

Foto. Hansen Motorsport

Enda svenskar i den sjätte deltävlingen i ERC blir nu SMK Hörbys-juniorer Victor Hansen och Victor Johansson, just nu fyra i EM-tabellen, ERC4 Juniors. Om Virves har ett något enklare motstånd så är det raka motsatsen för ”2xVictor” med totalt elva i klassen plus att då alla tre som är före i tabellen, även de kör i Rom. Likaså femte och sjätte placerade hemmaförarna Andrea Mabellini och Roberto Dapra. Dessutom lär alla som surrar kring den skånska Rally4-Fiestan ha en helt annan uppladdning.

Foto: Hansen Motorsport

Jag kör själv ner med servicebilen och släp, resten av teamet har jobb att ta hänsyn till och flyger ner på onsdag, berättade Victor innan han lämnade Hörby i helgen.

Jag frågade om det verkligen var en bra idé att köra genom halva Europa ensam på vilket Victor svarade.

Finns inget alternativ, dessutom är fördelen att jag kan sova på tvären i framstolarna, annars brukar jag få sitta rätt upp och ner…

Olika faller så att säga ödets lott…

*

Totalt är 75 förare anmälda till rallyt med start i Italiens huvudstad och där återigen ERC-tvåan Nil Solans och numera Tom Kristenssons teamkompis i Kowax 2BRally kör med en Hyundai. Dock har inte spanjorens  två senaste framträdande med i20Rally2 varit så framgångsrika, dags för vändning kan jag tycka.

Foto:Kowax 2BRally

Senast var litauern Martins Sesks helt outstanding hemma i Rally Liepaja i sin första körning för Team MRF Tyres. Teamchefen blev där så imponerad att han på stående fot erbjöd start i Rom och nu är frågan om Sesks flyt håller i sig? Här blir han återigen teamkompis med ledaren Efren Llarena, hemmafavoriten Simone Campedelli och ungraren Norbert Herczig. Imponerande 32 Rally2/R5-bilar är anmälda. 

*

Att Oliver Solberg var besviken över resultatet i Rally Estonia förstår nog alla. Det var ju här som han och många med honom, trodde trenden skulle vända och att det äntligen skulle bli lite stolpe in #2 i Hyundai Motorsport. Så blev det nu inte och det är nog så att det som händer med Oliver, egentligen bara är en rak linje mot vad som händer i hela teamet, där det mesta klabbar för tillfället.

Foto:Okänd

Det är ju så att även Ott Tänak och Thierry Neuville har problem med materialet men ändå är det en del som skjuter in sig mest på värmlänningen. Den tröttsamma jämförelsen med Kalle Rovanperä leder som jag ser det ingen vart, han är lite av ett underbarn medan Oliver behöver mer tid och mil med bilen för att göra sin absolut bevisade talang rättvisa. Rally Estonia var han trots alla tekniska problem ytterst när att ta sitt livs första sträckseger. Bara M-Sports Adrien Fourmaux var snabbare på den 18:e sträckan och detta med bara 0,1 sekunds marginal. Även på näst sist sträckan var det nära islossning för Oliver och Elliot Edmondson men då var det Toytoas Esapekka Lappi som förstörde festen. Här var dock skillnaden större, sju sekunder medan trean på sträckan Takamoto Katsuta var 2,4 efter Oliver. Punktering, trasig servostyrning och tidsstraff var det som skickade ner 20-åringen i resultatlistorna.

Foto: FIA World Rally Championship

Alla vet att jag inte är nöjd med det här resultatet i mitt favoritgrusrally, slår Oliver fast.

Man kan lugnt säga att Rally Estonia var svårt med  mycket utmanande förhållande som mycket regn och varierande grepp. När man kommer till en sån här tävling för att köra en Rally1-bil för första gången på grus så önskar man sig lite jämnare förutsättningar!

Nu lär det jobbas hårt hos Hyundai Motorsport för att försöka få till en lite bättre fungerande i20 Rally1 till Rally Finland om två veckor. Kort om tid och några dramatiska förbättringar blir nog svårt att hinna med så stort lär Oliver, Tänak och Neuville få kämpa vidare med det som finns… 

*

Foto: WRC.com

Besk eftersmak för tredje platsen i Estland blev det för Ott Tänak som missade att ta på sig Pirelli-kepsen både vid prisutdelningen och presskonferensen i Tartu. Detta gillade varken WRC-promotorn, FIA eller Pirelli vilket renderade böter på 4 000€. Nu slipper han undan med 1 000€ i detta läget men upprepas ”brottet” krävs han på resten av loppet. Tänak försvarade sig med att kepsen var blöt vilket innebar att han frös om huvudet…

Jag är inte ensam om att redan utse Kalle Rovanperä till världsmästare till DirtFish säger Thierry Neuville exakt samma sak.

Foto: Hyundai Motorsport

Kan inte göra någonting mot Kalle, han har nästan dubbla poängen mot mig så nu är målet att komma på pallen så ofta som möjligt plus seger i mitt hemrally i Belgien, svarade Neuville.

Då är frågan vem som tar VM-silver, Neuville, Ott Tänak eller kanske det blir Elfyn Evans

*

Snart är semestern över för SM-åkarna i ”Stora SM” och närmast är det ”Nattkröken” i Fagersta i mitten av nästa månad som ska husera Rally-SM. Kul att två av de norska toppförarna anmält sig, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen med Polo R5 och Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen med Skoda R5. Än så länge finns bara åtta anmälda i ”Int.4WD” och saknas gör både PG Andersson och Pontus Tidemand (bilden).

Foto: Lollo

Nu är man i gott sällskap då det idag bara finns 30 anmälda men fortfarande gott om tid innan anmälan stänger, vilket sker den 31 juli.

*

Före detta är det på söndag final för Asfalt SM med ”Rally Kristianstad” vilket lockat 37 SM/RM-ekipage plus 16 utanför denna höga status. Som jag skrivit ett antal gånger är det tufft i SM-toppen och där det står mellan två förare i såväl 2WD som 4WD. När ledaren i 4WD Dan Johannesson meddelade att han av sportsliga skäl inte skulle köra finalen, är det helt öppet mellan Stenugnsunds Mattias Olsson och Hässleholms Rolf Grybb. Snabbast av dessa två blir också Svensk Mästare. I 2WD står det mellan Mats Andersson, Eslövs MK och Joachim Kristiansson, SMK Hörby där det skiljer enbart några få poäng och båda har mycket goda chanser att plocka hem guldmedaljen i SM.

Lite bingo för SMK Hörby som får ett SM-guld oavsett vem av oss som vinner, konstaterade Mats häromdagen.

Han syftade då på att i hans Opel Astra sitter kartläsare Jörgen Jönsson som har sin licens i SMK Hörby precis som Joacim och Maja Ragntoft. I Standard RM vinner Peter Vestlund, Hässleholms MK även han med kartläsare från Hörby, Magnus Larsson. Här står kampen om om silvermedaljen mellan Tomas Brolin, Vara MK och Joakim Strömberg Bengtsfors MC med lika poäng inför söndagen.

– Räkna med att det blir ett högt tempo på den publikvänliga delen av det gamla A3-området i Norra Åsum, strax utanför Kristianstad, berättar tävlingsledare Björn Larsson.

Foto: Tommy Svensson

Start, mål och serviceplats kommer att vara på närliggande Kristianstad Kartingklubbs anläggning Åsum Ring!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *