Tom och Andreas svarade för superskräll i Polens ERC-bidrag, Virves/Thulin helt överlägsna i ERC3, 2xVictor stabil femma, PG och Flodin på väg mot ännu ett SM-guld efter segrar i Rally Arvika, ”Die Carlbergs” nära seger i Tyskland, Helin hade en tuff helg med Astran, FTL vann i Norge och 940-seger i Nora.

Satan i gatan, Tom Kristensson och Andreas Johansson körde hem en andra plats sin första 4WD-start i ERC, ”Orlen Rajd Polski”. Före start (den tolfte med 4WD) tänkte jag att topp-10 av de 28 i RC2-klassen vore ett jättebra resultat men så klart fanns drömmen, kanske skulle det kunna bli topp-fem men pallen, knappast. Nu varken visste Tom om mina tankar och hade han gjort så hade han säkerligen inte brytt sig, istället kördes efter eget huvud och han följde sin plan.

Foto: ERC:com

Att blanda sig i toppstriden med en R5-bil där alla andra kör nya Rally2-bilar skulle egentligen inte vara möjligt men det struntade SMK Hörby-stjärnan fullständig i. När han intervjuades av erc.com efter målgång på power stage var det en märkbart rörd Tom.

– Jag är så glad och stolt över vad vi presterat den här helgen och allting känns nu fantastiskt roligt.

Måste också tacka alla som tror på mig och gör detta möjligt, speciellt till Kowax 2Brally som verkligen levererar på topp precis som mina samarbetspartners.

Tom förklarade också att han före start inte visste riktigt vad han kunde förvänta sig för resultat  på de tuffa grusvägarna kring Mikolajki. Att bli tvåa tror jag innerst inne Tom känner som en stor seger även om han inte fick kliva allra högst upp på prispallen. Där stod istället hemmaföraren Mikolaj Marczyk som med tempot från förra helgens WRC2Sardinien i kroppen blev för svår. En tidsskillnad på tio sekunder är så lite att det lika gärna kunnat vara ombytta roller. Man brukar säga att ingen minns en tvåa men det tror jag inte alls stämmer den här gången, istället visade Tom vilken duktig chaufför han är och att fjolårets mindre lyckade resultat mer berodde på andra orsaker än avsaknad av talang. Amerikanska DirtFish har ända sedan åren i Junior-WRC haft ett gott öga till ”Smiling Tom” och i dag la man ut på Twitter, ”2021: en kraschfylld WRC2-säsong-2022: Första sträcksegern i ERC. Rallykarriären är tillbaka på banan”. Lika entusiastisk var kommentatorerna på erc.com som ofta lyfte fram Toms glada och alltid positiva inställning även i de lägen när det kanske varit lättare att deppa lite. Återigen måste man imponeras över den kyla som fanns i #11 Hyundai i20 R5 och att man aldrig förivrade sig utan höll sig till planen. Annars vore det kanske lätt att bli lite fartblind när man har ERC-seger bara sekunder framför näsan.

Vi har fullföljt vår plan exakt som vi skulle och nu är det helt jävla underbart och saknar faktiskt ord just nu, jublade Tom mellan allt champagnesprutande.

Foto: ERC:com

Imponerande är också hur snabbt Andreas Johansson kommit in i matchen och att de här båda kompletterar varandra är uppenbart. Lyssnade på in-car från helgen där Andreas är så lugn och cool vid notblocket oavsett hur det hoppar och studsar i de djupa spåren, något som självklart påverkar bakom ratten i positiv riktning. Det var tätt bakom Tom då hans kamrat från junior-tiden Ken Torn från Estland bara var åtta sekunder från andra platsen med sin Ford Fiesta. Fyra slutade spanjoren Efren Llarena som också utökade sin ledning i mästerskapet då Nil Solans tvingades bryta på sträcka åtta, då i ledning. Femma och sist i topp-gänget blev rumänen Simone Tempestini med halv minuten upp till den polska Skodan i topp. Två sträcksegrar blev det i helgen och dessutom tre bonuspoäng på power stage så jag vågar nästan lova att hela Kowax-teamet med basen Rafa Cebula i spetsen är väldigt glada över att ha svenska flaggor i sitt tält. Nu blev Tom och Andreas även bästa Hyundai då hans två andra märkeskollegor åkte av och bröt…

*

Foto. RallyNuta

Lika glad som Tom var för sin andra plats var Robert Virves med kartläsare från SMK Hörby Julia Thulin. Solklara för att inte säga totalt överlägsna i ERC 3 var duon som hade över fem minuter till tvåan Kaspar Kasari. Efteråt tackade Virves M-Sport för möjligheten att få köra deras Rally3 Fiesta plus tekniker som skött sig perfekt.

Allt handlade bara om att njuta av körningen, en fantastisk fin känsla, konstaterade Robert efteråt.

*

Även för det tredje SMK Hörby-ekipaget med Victor Hansen och Victor Johansson blev helgen lyckad. I klassen ERC4 Junior med 15 anmälda blev det en väldigt fin femte plats. Ett jättekliv från premiären på Kanarieöarna där paret slutade elva med sin Ford Fiesta Rally4. Nu på grus var det bättre ”pace” men tyvärr hamnade #43 i lite ingenmansland tidigt och där bland annat ett drivaxelbrott sinkade.

Foto: Hansen Motorsport

I detta vakuum förflöt rallyt och upp till fyran Justas Simalska var där nästan en hel minut och nästan exat samma avstånd till sexan Martin Laszlo.

Foto: erc.com

Vann gjorde rutinerade franska Opel-föraren Laurent Pellier men bara tio sekunder före Toni Herranen, Finland. Samma Herrannen som vann klassen i South Swedish Rally och därmed förvaltade träningslägret i Älmhult väl. Nästa stopp för ERC blir i Lettland med Rally Liepaja första helgen i juli, en tävling som Tom där har en seger ifrån, 2017 vann han och Henrik Appelskog R2-klassen. Skulle inte bli förvånad om Kowax känner sig så inne i ett flow att det kan bli en ny start för helgens skrälltvåa?

*

Visserligen återstår två tävlingar i årets Rally-SM efter helgens vad jag förstår, fullträff med Rally Arvika. Dock vågar jag ändå peka ut två Svenska Mästare 2022, PG Andersson/Anders Fredriksson och faktiskt ännu starkare Patrik Flodin/Göran Bergsten.

Foto: Lollo

Rent teoretiskt kan så klart Jonas Åkesson och Jari Liiten fortsatt ta guldet då bara17 poäng skiljer Jonas från att ta över SM-ledning. Men med tanke på PG:s formkurva med i stort sett sträcksegrar hela tiden måste det då till tekniskt fel eller, ve och fasa en avåkning. För Flodin är det lugnare som har samma formkurva som PG och 30 poäng ner till Emil Karlsson som faktiskt är enda realistiska hotet för den röda Volvon 940:an.

Foto: Kristian Lindberg

Trean Niklas Hägg är 54 poäng efter så ska det till under om Toyotan ska passera de framförvarande Volvo-åkarna.  Även klass ”Standard” ser ut att vara vikt för Johan Holm, Trollhättan med 31 poängs marginal till Stefan Håkansson, Älmhult och 34 till Vännäs Erik Sjöström. Ende med full pott i årets SM-serie är Bodens Michael Wikström som med WRC-Fiestan har fått ihop 90 poäng. Tvåa är Mats Jonsson, Skoda WRC, 59 poäng medan trean Albert Friberg, Mitsubishi är 16 poäng efter vår ”meste mästare”. I Arvika blev det bara målgång för en av de fyra startande i ”Internationella 2WD”, Ydres Albin Nordh. Med detta leder han före Isak Reiersen och som trea Toni Herranen som inte lär köra fler SM-tävlingar. En av tre skåningar i Värmland var Lucas Hägg/Stefan Ahl, Trelleborg men tråkigt nog slutade helgen med en rullning… 

*

Att PG Andersson och Anders Fredriksson skulle bli svårslagna med GNM:s Ford Fiesta förutspådde jag redan före Rally Arvika och det blev som jag trodde. I

Foto: Lollo

nte ens Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen kunde rubba ”SM-kungen” som faktiskt bara klarade av en sträckseger, den på sin egen testväg. Annars var det PG-show för hela slanten och i mål skilde 23,5 sekunder mellan de två ändå heta f.d internationella rallynamnen. Rattrosten var ett väntat problem förklarade Pontus.

Foto: Lollo

Jag har inte suttit i en rallybil på nästan ett halvår och det var oundvikligt att inte känna av rattrostigheten i början. Men änslan med bilen och rytmen blev bättre och bättre längre fram på lördagen och vi gav full attack på eftermiddagen. Tyvärr räckte det inte och det är bara att konstatera att det behövs mer tid bakom ratten…

Nu hoppas Pontus kunna köra lite mer och kanske det till och med blir start i de två återstående SM-tävlingarna i Fagersta och Trollhättan?

– Jag känner att vi gjorde vad vi kunde och höll inte tillbaka, och det är det viktigaste. PG har verkligen hittat rätt och har något riktigt imponerande på gång, det är bara att gratulera, menade Pontus.

Trea slutade Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdahl och som glad fyra i sin ”SM-comeback”, Mattias Adielsson/Maja Bengtsson.

Foto: Lollo

Det känns riktigt bra och vi har åkt på i vårt tempo och haft så himla kul. En sträckseger på SS8 och en andra tid på SS6 visar att vi hänger med de bästa och att bilen är riktigt bra, berättade Mattias.

Foto: Kristian Lindberg

I SSR stal William Binbach stora delar av showen men där en backning förstörde chans att bli tvåa efter Tom Kristensson. Nu var inte William med Bosse Holmstrand vid in sida lika het som han var kring Älmhult och slutade  sexa lite över minuten upp till  PG.

Foto: Lollo

Placeringen efter Hyundai-åkaren togs av Jonas Kruse/Nellie Karlsson och om Jonas kanske haft samma spårval som Tidemand i den här lömska kurvan, så hade placeringen blivit ännu bättre. Men inte ens PG Andersson klarade sig undan problem som synes…

Foto: Pierre Skytt

I Nationella 2WD hade jag före start gärna satt en slant på hemmaåkaren Andreas och Therese Levin med sin Nissan Sunny som tvåa efter Flodin. Däremot hade jag nog inte tänkt mig att Linus Harling/Johan Grönvall skulle vara före med en Toyota, men så blev det. 0,7 sekund skilde medan fyran och inte helt krya Emil Karlsson/Jessica Larsson hade minuten upp till Flodin.  SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund fortsätter leverera stabilitet och nu belönads man med en nionde plats. Runt halv minuten snabbare så hade familjen Berglund istället sluta femma med sin röda 940. Stabilt åkte återigen Jonna Eson Brådh med Lars Andersson vid sin sida i R5-Mitsubishi som med sin femte plats i Nationella 2WD klättrade upp till placering  fyra i tabellen. Före sig här har hon helgens pall, Michael Wikström, Albert Friberg och Mats Jonsson. Tredje skåningen i Rally Arvika var SMK Hörbys Ingemar Månsson som dagen till ära hadeMichael Helgason som bisittare i Grupp F-Volvon. Ett samarbete som gav en sjätte plats i klassen där faktiskt ingen bröt…

*

Nässjöfamiljen Calle och Torbjörn Carlberg fick fin revansch efter den brutna holländska deltävlingen i Opel e-Rally Cup. I Rallye Stemweder Berg blev det en andra plats och detta med futtiga 3,3 sekunder upp till seger och utan en sämre tid på SS4 (4,7 sekunder efter sträckvinnaren) hade Calle stått som vinnare istället för Max Reiter.

Vi ville verkligen vinna här men till slut var det mental grej som gjorde att vi lev tvåa, förklarar Calle besviket.

Jag var helt enkelt för försiktig på power stage och i den här cupen måste du köra på yttersta gränsen  hela tiden!

Nu vann ”Die Carlbergs” visserligen ”Die kraft strekke” plus två andra sträckor  men på sista var Reiter som fyra 3,7 efter vilket således räckte för att vinna och hålla cupledningen.

Foto. ADAC

Calle hoppade upp till femte plats på 48 poäng med Reiter har nästan dubbelt så många, 86 poäng. Nu väntar en hel månads semester till fjärde tävlingen som körs i Österrike med ”Rallye Weiz” den 14-16 juli. Totalt sju deltävlingar finns cupen so avslutas med klassiska ”Drei Städte rallye” i mitten av oktober.

*

För Lucas Helin och Ida Lidebjer Granberg blev det en placering väldigt långt ner i totallistan i tyska ADAC Rallye Stemweder Berg. Inte alls är så konstigt med tanke på att deras GruppF Opel Astra är en tämligen menlös tiger på tuffa tyska asfaltsträckor. Däremot blev det en plats på pallen i klass NC2 och före sig hade Tibro-åkaren två hemmaförare med Opel Ascona 400 respektive Porsche 911.

Foto: Helin Motorsport

En lång tävling fina vägar sol och 26 grader varmt men även med punktering både på SS6 och SS9 där vi fick byta hjul inne på sträckan, berättar Lucas.

– Sådant sänker resultatet såklart…

Totalseger gick till talangfulle tysken Marijan Griebel som med Citroen Rally2 enbart hade 4,6 sekunders marginal till Hyundai-åkaren Christian Riedeman som i sin tur pressades hårt av trean med Skoda, Philip Gepiel. Bara 7,4 sekunder skulle upp till seger för Geipel. Strålande sjunde plats för danska Skoda #9 med Michael  Sørensen/Erik Kristensen. I klass RC4 kom Norman Kreuter med danska co-drivern Jeanette Kvick Andersson sjua. Paret kör med Peugeot Rally4 och hade en bra bit fram till vinnaren med Opel Corsa, Martin Christ, nästan fyra minuter skilde. Ändå bättre än landsmännen Jan Petersen/Jeppe Schurmann och Frank Nielsen/Per Brodersen som tillhörde de 20 ekipage som bröt rallyt. 

*

I Norge kördes ”NM-runde” med Aurskog-Høland Rally och där Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen tog hand om segern med Polo R5. Tämligen komfortabelt då Eyvind Brynildsen/Roger Ellersten, Skoda var halv minuten bak. Trea slutade favorittippade Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen 1.14,7 efter Polo-kollegan längst upp på pallen

*.

I Noratrofén gjorde både VOC Mekonomen Rally med SverigeSerien och 1300 Rallycup upp. Totalt bara 55 bilar till start och där Simon Johansson/Weine Larsson, Munkfors tog hand om segern med Volvo 940. Imponerande att vinna och bästa 4WD, David Forslund/ Andreas Hjalmarsson, Films MK fick nöja sig med att bli tvåa med Subarun. Trea totalt slutade en Opel Astra innehållande Daniel Hoffman/Erik Gustafsson. Imponerade gjorde även femman totalt, C-förare Rasmus Holm/Christian Ohlsson, Hällefors. I SverigeSerien var B-förareEn Niklas Berglund/Henrik Pedersen, Eskilstuna snabbast och slog sin A-kollega Dennis Askling/Allan Karlsson med nästan åtta sekunder. Bästa i C av VOC:arna var Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson, Gestrike. I ”Sukka-cupen ” hette dagens snabbaste Björn Norman med Markus Theorin vid sin sida och paret kör för Grödinge MK.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *