Nästan lika många från SMK Hörby i Polen som Arvika, motorbekymmer för Skoda, Fourmaux hänger löst, Lappi kritisk efter Sardinien, tunn rallyhelg väntar, rätt SSRC-topp och Henning S. döms till dryg utgift…
Med tre bilar från SMK Hörby i helgens ERC Rally Poland får SM i Rally Arvika ursäkta, men detta kommer som prioritet två hos mig. Inte enbart för Hörby-profilen i Polen, det skånska intresset för SM-åkande i Värmland är nästan skamligt dåligt med nästan lika många ekipage där som kör med Hörby-logga i ERC.
I Arvika finns tre bilar med röd/gula flaggor varav två från Hörby, Pontus och Peter Berglund i ”Trimmat 2WD” samt Ingemar Månsson/Michel Helgason i ”Standard”.
Den ende icke-Hörbyförare är Trelleborgs Lukas Hägg som återigen har Stefan Ahl i sin Fiesta Rally4.
Med lite fantasi så kan faktiskt i det här sammanhanget även PG Andersson/Anders Fredriksson klassas som ”halvskåningar” då man kör med skånska GNM:s Ford Fiesta Rally2. Att paret är sugna på revansch efter det snöpliga stoppet på sträcka ett i South Swedish Rally är förståeligt och direkt varnar PG största segerhotet Pontus Tidemand som han dock tror kan bli väldigt tuff.
– Jag är riktigt revanschsugen, förklarar SM-ledaren från Årjäng.
– Tidemand kommer nog att bli tuff på hemmaplan, men vi ska göra vad vi kan, samtidigt måste jag ju vara lite taktiskt när det nu blev som det blev sist. Självklart vill jag vinna, men samtidigt är målet att behålla SM-ledningen även efter Arvika!
Rally Arvika arrangeras av MK Team Westom och rallyt består av nio sträckor som tillsammans är snudd på 79 kilometer. Två sträckor körs under fredagkvällen och de övriga sju under lördagen och konstaterar PG.
– Det är ju inte riktigt hemmatävling, men det ska bli riktigt kul att få tävla inför hemmapublik!
*
Vill även påpeka att det troligen blir lite dåligt med info inför rallyt då media-ansvariga för SRM numera helt förlitar sig på Facebook och sin egen hemsida för att få ut information om SM-deltävlignarna. Ingen större fel i detta, men hur svårt kan det vara att även dela samma material till andra som bevakar rally? Med ”nytänket” tappas alla lokaltidningar/radio bort som nu inte har en susning om att det finns förare/kartläsare från deras spridningsområde som kämpar i en SM-tävling. Mer än lite synd och med en dåres envishet hävdar jag fortfarande, att det aldrig kan skrivas för mycket om vår sport, men jag kan så klart ha fel…
*
I polska Mikolajki har idag Victor Hansen och Victor Johansson anlänt för deltävling två i ERC Juniors, ”Orlen Rally Poland”.
Vädret har varit lite som här hemma med omväxlande sol och lite regn vilket ser ut att fortsätta under helgen dock med högsommarvärme kring den stora sjön i Masuri i det nordöstra hörnet av landet. Idag installerade sig teamen på serviceplatsen och sedan är det rek under torsdag och fredag. Första start är sedan med Mikolajki Arena klockan 19.00 på fredagen med målgång på söndag. Lite före i programmet är Julia Thulin som för första gående ska läsa engelska noter åt Robert Virves som var lite nevös för just språket. Tidigare har han haft estländska kartläsare och då har inte just det här problemet existerat.
I går testade paret för första gången den Ford Fiesta Rally3 som ska användas i rallyt och av Virves kommentar, avlöpte detta bra.
– En riktigt bra test och spännande att vara tillbaka på snabba grusvägar. Närmast väntar rekträning och jag kan knappt bärga mig innan jag kan starta min allra första ERC-tävling ihop med Julia.
SMK Hörby-tjejen håller med.
– Känslan är bra och vi har fortfarande en del att träna på, men vi har ännu litet tid kvar kvar innan reken börjar…
Från Tom Kristensson/Andreas Johansson rapporteras att allt är lugnt och med EM-tvåan Nil Solans lite överraskande under samma Kowax-tält slipper duon mycket av alltför närgångna supporters. Solans är med sina två segrar i ERC så här långt det som klassas som ”högvilt” i teamet, vilket lär passa Tom bra som gärna vill slå lite ur underläge om möjligheten finns.
Oavsett hur man än vrider och vänder på det så är det också där han befinner sig i helgen. Med tanke på 28 Rally2 och R5 bilar i startlistan och dessutom där de allra flesta har mycket mer 4WD-rutinerade förare, är det nog inte konstigt om teamchef Rafa Cebula klassar Tom som ”słabszy w rajdzie”, polska för ”rallyts underdog”.
Med mindre än totala dussinet rallyn i 4WD-bil blir detta lite av elddop för honom med Hyundai R5.
– Det känns helt rätt att efter fyra stabila tävlingar, varav två totalsegrar ta klivet upp till en större och längre tävling som Rally Poland, förklarar Tom i en testpaus.
Rallyt är ingen ny bekantskap för SMK Hörby-föraren som vann här med Opel Motorsport i Junior-EM för fyra år sedan.
– Även om tävlingen körs i samma område är det endast superspecialen Mikolajki Arena, som inleder tävlingen på fredag kväll som är samma, berättar han.
– Alla övriga 13 specialsträckor på ca 19 mil är nya men ändå, karaktären är den samma som 2018. Fina vägar som nog blir lite spåriga andra ”loopen”.
Han och Andreas fortsätter med samma ”game plan” som hittills varit så lyckosam i Hyundaien.
– Det blir jättetufft motstånd, men vi kommer att följa vår plan att hitta ett bra tempo och efter ett antal tävlingar med bilen känner vi oss bekväma i den.
Men lägger Tom till avslutningsvis.
–Det går nog att snäppa upp lite i tempo…
*
Med två brutna WRC2-tävlingar i rad har titelförsvarare Andreas Mikkelsen halkat ner till tredje platsen i VM-tabellen. Med blott två nya poäng i från Sardinien är det fortsatt fransmannen Yohann Rossel som leder före Nikolay Gryazin, en poäng före norrmannen. Än så länge finns inga kor på den Mikkelsenska isen då nu två favoriter väntar på honom, Torstein Eriksen och Toksports Skoda, Estland och Finland. Foto: privat
Mer oroade för Gryazin, som vad jag förstått inte kommer att få starta i Rysslands grannländer då deras förbund inte är så veliga som en del andra. Här är det enkelt, inga ryssar oavsett vilken symbol dom sätter framför sina namn tillåts i tävlingar och då kör man över FIA:s mjukis linje. Redan nu har alla tre i toppen kört fyra tävlingar där då Mikkelsen har sämst facit med två brutna på grunda av ”tekniskt”. Totalt får man räkana in sex tävlingar av de sju som redan är förutbestämt man vill köra. Med andra ord måste det till tre fullträffar om VM-titelen ska bli kvar i Norge. Motoranalyser hos både Toksport och Skoda Motorsport har så klart gjorts men någon klar orsak till haverierna har inte kommit fram. En sak vet man dock, det var samma fel både i Portugal och på Sardinien. En teori är det kommit in sand i motorn när bilen körts i djupa lösa spår och sedan börjat gå på tre cylindrar.
– Båda haverierna skedde efter sådana tillfällen med djupa spår i vägen så att sanden sprutar upp över motorhuven, förklaras det från Toksport.
Att det skulle bero på någon form av utmattning tillbakavisas direkt, i Portugal var det en helt ny Skoda Rally2 för Mikkelsen med bara fyra mil körda. På Sardinien var det samma bil men med ny motor och ändå samma fel.
-Skumt sa Bill, mycket skumt sa Bull…
*
När Adrien Fourmaux återigen åkte av vägen gissar jag att det sades en del kraftord från Richard Millener, M-Sport Fords bas. Ingen snygg svit för den ambitiöse fransmannen med fyra brutna tävlingar av fem möjliga, Enda målgång i år skedde i Portugal med en blygsam nionde plats.
Dit kom han med ett nödrop, ytterst nära att han inte fått köra Puman men strax före start blev det ändå grönt ljus för den till läkare studerande 27-åringen. Frågan är hur långt tålamodet sträcker sig i Cumbria, sträcker det sig även över kommande Safarirally och därefter Estland? I Rally Finland har Adrien en sjunde plats från i fjol att luta sig emot, men räcker detta när nu Jari Huttunen med Marcus Grönholm i ryggen är klar för start med Puma på hemmaplan? Allt hänger nog på problemfritt i Kenya där han har sällskap i de blå tälten av Caig Breen, Sebastien Loeb och Gus Greensmith medan helgens fyra Pierre-Louis Loubet står över. Istället körs ”hans” Puma Rally 1 av stenrike greken med hemmet i Belgien Jourdan Serderidis. I Finland ska dock Loubet vara tillbaka i Puma-sadeln och bil fem körs då av Huttunen.
*
Att det bivis finns kritik inom både Hyundai och M-Sport Ford för brister i deras respektive bilar är ingen hemlighet. Däremot är det lätt att få en känsla av att hos Toyota råder harmoni och alla är nöjda med Yaris Rally1. Men så verkar det ändå inte vara och enligt finska rallit.fi var Esapekka Lappi lite ”pissed off” över att inte hans bil klarade ”en liten smäll på vänster bakhjul”.
Dessutom pekar Lappi på att detta är en välkänd svaghet hos Yaris. I avsaknad av Jari-Matti Latvala var det Kaj Lindström som hade hela ansvaret som inte håller med inhopparen.
– Detta var första riktiga testen för bilen med dåliga vägar och så klart måste det finnas utrymme till förbättringar något annat skulle vara ett mirakel, menar Lindström.
– Nu ska vi analysera problemet och verkligen se om där finns något att förbättra…
Förarna var också lite irriterade över att Yaris inte fungerade lika bra som konkurrenterna på bitarna där det var löst under Pirelli-däcken. Summerat så var helgen en av de allra sämsta i ”modern tid” för Toyota Gazoo Racing med Kalle Rovanperä som bäst av TGR-gänget på en femte plats. Dessutom bara två bilar på topp-10 där Takamoto Katsuta körde den andra till sjätte plats.
*
I helgen är det deltävling tre i Rally-SM som väntar i Värmland med strax under åttio anmälda och om det är detta som satt spår 18 mil österut i Nora och ”Noratrofén” låter jag vara osagt. Men en tävling med både 1300 Rallycup och SverigeSerien för VOC Mekonomen borde absolut samla mer än strax över 50 ekipage? Uppenbarligen har VOC-åkarna drabbats hårt av pandemi-uppehållet plus numera även de skyhöga bränslepriserna. Något annat kan jag inte se som orsak till att bara 22 VOC-åkare kommer till Närke i helgen. Med ”Sukka-gänget” utgör de här cuperna mer än hälften av de anmälda vilket åtminstone inte jag ser som ett bra tecken. Ofta lyfts det fram hur många som kör rally någonstans under helgen och senast var det runt 600 bilar om jag inte minns fel. Den här helgen är det betydligt färre, bara runt 130 rallysugna är igång samtidigt…
*
Fick en liten knäpp på näsan när jag skrev att toppen i SSRC förblev i stort sett oförändrad efter ”Skilling 500”. Något som inte stämde till hundra procent och för att undvika att hamna i nytt ”trubbel” publicerar jag här den officiella ”Prispottlistan”.
*
En som hamnat i trubbel är däremot norska rallyföraren Henning Solberg som efter en segsliten rättvist av tingsrätten nu dömts att beta 4,5 miljoner till företaget ”Dekknor”. I både Finansavisen och VG beskrivs händelseförloppet där Henning redan betalt Dekknor-partnern Ramiz Safdar 2,6 millioner. De nya pengarna utgör bland annat obetalda räkningar, kontantuttag plus räntor och rättegångskostnader. Henning erkände sig skyldig till beloppen men menade samtidigt att han tidigare satt in 9,9 miljoner i företaget, något som han nu menade skulle återbetalas. Enligt hans advokat har han därför 5,5 miljoner tillgodo hos Deeknor och hur det blir med den saken verkar ännu inte avgjort.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com