Tänak inledde med brand på SD, Neuville snabbast före Evans, 33-35 grader varmt på Sardinien, Huttunen kör Puma Rally1 i Rally Finland, Latvala vill använda vätgas i WRC och SBF inleder samarbete VEC!
Då är WRC Rally Italia Sardegna igång och strax före lunch avslutades shake down där Ott Tänak säkerligen hoppas att gamla ordspråket,”dåligt genrep betyder succé på premiären” stämmer även för rallyförare. En halvrisig första runda med sjunde tid när solen gick i moln för honom och Martin Järveoja. På vägen tillbaka för en andra vända stannade hans Hyundai och stod stilla i nästan 30 minuter.
– Ett tekniskt problem ” on the engine side” som orsakade en mindre brand som besättningen lyckades släcka, kommenterade företrädare för Hyundai.
– Bilen fixades och man kunde sedan fullfölja SD!
Efter problemet blev det bara en sväng till för Tänak där han fick till en femte tid fast ändå 5,7 sekunder bättre än första försöket.
Allra bäst tid satte istället Hyundai-kollegan Thierry Neuville i tredje rundan och detta runt fyra sekunder bättre än Tänaks bästa tid. Bara tre tiondelar långsammare var Esapekka Lappi i sin grusdebut med hybrid-Toyotan och nitade även heta Elfyn Evans med några tiondelar.
Bäst Puma kördes av Pierre-Louis Loubet 1,6 efter belgaren i topp. En tid som ändå var två tiondelar bättre än Kalle Rovanperäs. En enda bil körde fyra gånger och det var Gus Greensmith med Jonas Andersson vid sin sida i Puman. I sista försöket fick han till en sjunde tid och utveckligen då det innebar förbättring med nästan åtta sekunder mot första försöket.
*
Rally2-åkarna fick bara möjlighet att köra de 3,5 kilometrarna på ”Olmedo” en gång och denna gång utnyttjades överraskande bäst av Bruno Bulacia, Skoda. Den 20-årige Bolivianen var tiondelen före Eerik Pietarinen och Jan Solans. Storfavoriten Andreas Mikkelsen var sekunden långsammare som femma.
Olyckspåsen i Portugal, Teemu Suninen tog det lilla lugna och körde in en bit efter toppen med sin Hyundai Rally2.
*
Jens Johansson var på plats och så här långt leder Rally Portugal åtminstone när kommer till att hantera publiken.
– Ett enda ställe på shake down där man tillät publik på sträckan och dit var det en promenad på över tre kilometer, berättar Jens.
En promenad där termometern pekade på 33-35 grader.
– Fruktansvärt varmt och jag förstår inte hur killarna i sina tjocka overaller ska klara av detta, känns nästan lite farligt!
Väl där fick han och sambon ta del av både action med Elfyn Evans som hoppade högt men även mer stillsamt kollande på Dani Sordo mellan två vändor.
Men även när Kalle Rovanperä gjorde justeringar på sina stötdämpare. Sträckorna skiljer sig också från Portugal berättar Jens.
– Väldigt dåliga med löst underlag och dessutom smala och krokiga med mycket låga buskar nära vägen gör det svårt för både förare och publik…
Efter en vända för dusch på hotellet ska Jens ikväll kolla på SS1, detta med en liten bön.
– Hoppas det är lite svalare då!
Första start ikväll på korta superspecialen ”Olbia-Cabu Abbas” är klockan 18.08 innan första riktiga rallydagen blir på fredag där bilarna redan klockan 07.00 börjar köra på 14 kilometer långa ”Terranova”.
*
På plats i Alghero är legenden Juha Kankkunen och där hans klassiska kommentar ”Black round Pirellis” även prydde hans t-shirt…
*
Landsmannen Jari Huttunen som man med lite fantasi kan säga ersatt Tom Kristensson i M-Sports WRC2-uppställning fick till en 16:e tid i förmiddags, fem sekunder bak de allra bästa med Rally2 Fiestan. Nu kanske Jari har lite svårt att hålla fokus då allt pekar på att han i Rally Finland istället sitter i en Rally1-bil. Hans manager Marcus Grönholm bekräftar nämligen att man nu betalat ”startavgiften”för att kunna sätta Jari i en M-Sport Ford Puma. Inom kort ska han även få första möjligheten att känna på bilen under en testdag…
*
För någon dag sedan berättade f.d Hyundai-bossen Andrea Adamo att det var ett stort misstag att inför hybrid-bilar i WRC. Fördelarna var få, mest spel för galleriet medan nackdelarna är desto fler, bland annat visar sommarhettan sig svår att hantera och nu lanserar Jari-Matti Latvala ett nytt spår för framtiden, vätgas. Ett drivmedel som han får stifta bekantskap med i Fuji24 Hours bakom ratten på GR Corolla H2 Concept. Starten innebär att han tvingas avstå Sardinien och istället tar sportchef Kaj Lindström över hans roll. Redan före helgen anser Latvala att vätgas kan vara en bättre lösning än hybrid och mycket bättre än ren eldrift i WRC.
– Hybrid är för nu men jag tror att vi behöver något nytt och jag tror att vätgas kan vara ett alternativ för rally kan vi inte köra helt elektriskt, det är omöjligt, menar Latvala i en intervju med Autosport..
Han pekar på en sådan sak som avsaknad av ”riktigt ljud” kan göra att publiken sviker
– Vi måste ha ljud i rally i racing är det inte lika viktigt men i rally behöver vi det!
*
El-klivet har som bekant redan World RX och så även i Nitro Rallycross där nu Kris Meeke ska prova lyckan hos XITE Energy Racing som ersättare för Jenson Button i tre tävlingar. Debut blir i England och Lydden Hill men sedan kommer den femfaldige WRC-vinnaren även att köra i Höljes plus deltävling sju i Saudi Arabien.
*
Ett tecken på islossning eller kanske mer av, ”kan du inte slå dom så inled istället samarbete”? Att Volvo Original Cup nästan ända sedan Carleric Johansson startade cupen för över 30 år sedan så har förhållande till SBF varit mer eller mindre frostigt. Att en privatperson drog igång en cup där honnörsorden var ”billigt och enkelt” sågs inte med blida ögon överallt och många trodde/hoppades nog att VOC skulle bli en dagslända.
Som bekant blev det inte så utan istället utvecklades klassen och här tvekar jag inte, även blev lite av sportens räddning när tunna startfält plötsligt fylldes på med Volvo 240. Ett tungt försök att få bort VOC gjordes när SBF efter påtryckningar drog i gång klassen GruppF och där det till en början endast var öppet för Volvo. Med andra ord ett oblygt försök att skjuta VOC i sank men även detta överlevde Carlerics verk. Fortfarande accepteras dock inte VOC-bilar i SM/RM då dessa är ”SBF-klasser” med resultat att ”Standard” har ett minst sagt klent intresse. Men kanske kan det nu bli ändring då Ted Malm idag avslöjar att Volvo Euro Cup och Svensk Bilsport (SBF) inleder samarbete.
– Det är med stor glädje vi går in i ett gemensamt samarbete redan under 2022 med förhoppning om förlängning åren efter, förklarar Ted.
– Vårt fokus från VEC är att skapa möjligheter för svenska förare att testa sina vingar en bit hemifrån och utanför landets gränser.
Sedna starten i fjol har runt tjugo olika team (bilden är Henrik Levin som vann senast i Tyskland) provat på utlandstävlingar varav flera juniorer som alla ser fram emot att få uppfylla sin pojk eller flickdröm att närmast köra finska deltävlingen. Eller köra tävling på asfalt som alla är nyfikna på då det inte finns här ”hemma” på samma sätt.
– Vi vill etablera kontakter för dessa lovande förare/co-drivers och ge erfarenhet med många SS-mil vilket kanske skulle krävas flera års DM- tävlande, menar Ted.
Han berättar även att Mattias Adielsson instiftat ett pris till den som i år vinner ”VEC2” d.v.s snabbaste C-förare. En hel testdag väntar tillsammans med Mattias team under 2023 där både förare och co-driver får vara med bakom kulisserna.
– Vi ser positivt på att man från cupens sida underlättar för svenska team att komma ut och testa på något nytt i tidigt stadie för att lättare vara förberedd då det börjar bli tal om större satsningar; säger Lars Jonsson sportgrenskoordinator för bl.a rally som en av de ansvariga från Svensk Bilsport.
Att åsikten att dagens besked är oerhört postivt utgår jag ifrån att alla som vill rallysportens bästa delar med mig…
*
Här blir det punkt och istället är det fullt fokus för mig på kvällens tipsrunda med grillkväll med SMK Hörby. Återigen har jag fått förtroendet att göra frågorna och det lovar jag, man behöver inte plugga in buss och tågtider eller liknade som var en nödvändighet i fjol om man skulle ha åtminstone en liten chans på pris…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com