2WD-Escort för Petter Solberg i Värmland, Oscar gör come back med Audi, Stig kör själv i ERC och Robert gillar motorsport!
Enligt NRK (Norsk radio) ska Petter Solberg köra ”hemmatävlingen” Finnskogsvalsen i regi av MK Ratten i Torsby, premiären för både Sverige-Serien och Suzuki Cup. Även Ericsson Motorsport hävdar att så är fallet även om inte Petters namn ännu syns i anmälningslistan så ska det vara klart att han kommer till start med en Ford Escort MK 2 och med fru Pernilla som co-driver. Då rör det sig säkert om den röda Escort han buskörde vid ”rallyshowen” i Oslo i höstas.
Intressant är också att Oscar Svedlund gör lite av comeback som föråkare och detta i en Audi quattro. Betydligt mer ”politiskt korrekt” för Audihandlaren från Karlstad än när han fnattade runt i olika Mitsubishimodeller.
Helgen som kommer är det premiär för ERC, alltså Rally-EM med österrikiska Jänner Rallye som premiär vilket lockat hyggligt stort startfält,64 ekipage i ERC-delen. En tuff utmaning väntar, liknande Monte Carlo-Rallyt med snö/isblandade asfaltsträckor med djupa diken. Noterar att Stig Blomquist går ut med nummer 25 på den Mitsubishi han ska köra med Robert Jakobsson vid nothäftet. Lite förvånad blir jag över att Mäster står själv som anmälare, nuförtiden är det ofta andra som anmäler och betalar när senaste svenske världsmästaren sätter sig bakom en rallyratt (lägg märke till att jag skriver senaste och inte siste, hoppet är som bekant det sista som överger…).
Läser att Dani Sordo är mer segersugen än på länge och nu likt en galopphäst frustar, bara vill iväg ut på första sträckan i WRC-premiären i Monte Carlo-Rallyt. Cittra-bossen Yves Matton har noterat Sordos ambitioner och jobbar nu för att få ihop full VM-kalender för spanjoren, som nu har elva av de tretton VM-racen inplanerade. Klart är att Rally Sweden och Loebs hemmatävling i Frankrike ska köras utan Sordos medverkan. Men nu hoppas Matton att hitta några extra euros i den ansträngda budgeten för att säkra att publiken även här ska få se Sordo.
Är det bara jag som är lite undrande över hur tyst det är bland våra SM-åkare inför 2013? Hade inte Ramona släppt WRC-bomben kunde man nästan tro att Rally-SM var nerlagt men så illa är det så klart inte. Men vad håller alla SM-profilerna på med, är rallygaragen hermetiskt tillsluta och inget ska avslöjas förrän man står på startlinjen? Om så är fallet kan jag bara säga, fel, fel, fel. Istället gäller det att hålla grytan kokande, för tillfället verkar det bara vara en enda person vid spisen och det är Ramona. Är det verkligen så att det är hon och Miriam ensamma som ska hålla Rally-SM vid liv?
Det finns massor av förare med egna hemsidor men vad hittar man för nyheter här, oftast inte ett dyft. Förstår rallyförare inte hur viktigt det är att synas för sporten, publiken och inte minst sponsorerna? Det funkar inte att kunna läsa om resultatet från vårens ”Knäckebrösvängen” och sedan lite gamla bilder när 240:an premiärkördes för tre år sedan. Har man inte större ambitioner med sitt ”skyltfönster” är det bättre att lägga ner, ska den funka måste det uppdateras om inte dagligen så åtminstone en gång i veckan!
Kollade på ”Stjärnorna på slottet” igår vilket skulle inneburit mer eller mindre tjänstefel om jag inte gjort så, då det är inspelat i Bäckaskog strax utanför Kristianstad. Claes Malmberg är en härlig lirare och skulle jag behöva välja mellan honom och Robert Gustafsson hade det blivit ett tufft val. Men när Robert konstaterade att han inte var mycket för bollar utan hans håg stod helt till motorsport blev valet plötsligt tämligen enkelt…
Jo Ramona och Miriam vet hur man profilerar sig har vi konstaterat tidigare, konstigt att inte mer fattat värdet av att synas.
Gustafsson syntes en del i RR depåerna när han var mentor åt Kotte Granqvist i Supersport 600 och ja han har ett stort intresse för motorsport.
Kolla hans medverkan i Sen kväll med Luuk för ett gäng år sen så förstår du.
Gott nytt år på dig.
Kennet
Ja är det viktigaste i rally att komma till start och inte förmågan att köra fort så är det bara att ställa sig i ledet och applådera Ramona mfl. För min del skiter jag i om SM avgörs endast i Suzuki Swift bilar om inte sponsorer och media bryr sig så att varje deltagare får betala ALLT själv.
Det är bättre att den snabbaste vinner än den som lyckas få fram mest pengar. Så kommer det alltid vara för mig!
Hur vill du att media och sedan folk som vill lätta på lädret för att betala satsningar ska få upp ögonen om man inte syns?
Ska man åka WRC bil så kostar det mer än en Sucka eller Volvo orginal så enkelt är det, syns man inte finns man inte.
Läser mig mest till avund i ditt inlägg.
Hej.
Ungefär så jag menar!
MVH
Tommy
Hej!
Long time no see, men like ilsken som vanligt…
Ett Gott Nytt År önskar jag dig!
MVH
Tommy
Är det inte Kenneth Eriksson som är den senaste världsmästaren vi har i rally?
Hej.
Nu tänkte jag ”WRC-status” och där har Kenneth som bäst en tredje plats.
MVH
Tommy
Stig körde väl Gr. B och Kenneth Gr.A men eftersom FIA korar världsmästare i fler klasser så tycker jag du uttrycker dig fel. Anser du inte att den som vinner 2WD trimmat i SM ska kallas svensk mästare heller?
MVH Håkan
Hej.
Okej, okej du har så klart rätt i sak, men samtidigt spär du på alla belackares argument vad gäller mästare i rally. ” Det finns så många klasser att alla kan bli mästare någonstans”…
Om vi nu ska fortsätta ”hårklyva” då är faktiskt PG Andersson senaste världsmästaren med J-VM seger 2007 och även 2004. Däremellan stack Patrik Sandell emellan med guld 2006.
Gott Nytt År
Tommy