Sponsorer fixade Olivers Portugal-start, mina tipsvinnare Mikkelsen-Virves-Ogier, Mikaela Å-K kör även RX, Dahlgren fortsätter med PWR, ”The Bäckmans” i full gång och Tom K. laddar med ny kostym på sin Hyundai!
När Vodafone Rally Portugal startar ikväll klockan 20.03 med knappt tre kilometer långa ”Coimbra” är det långt över tvåhundra dagar sedan det senast kördes VM-rally på grus.
Den här gången tar som bekant Oliver Solberg/Elliot Edmondson steget ner till lite mer verklighetsnära WRC2 med en mattsvart Hyundai i20 N Rally2 och får då totalt 48 andra RC2-förare att mäta krafterna mot. En start som blev verklighet tack vare att Olivers egna sponsorer tyckte det var tråkigt att inte få se sin förare i Portugal när Dani Sordo tar över hans plats i Rally-bilen. Planen var att Olive skulle stå över Rally Portugal men då gick istället 20-åringens sponsorer in och såg till att han ändå står på startlinjen i helgens VM-tävling. Jag vet inte om Monster Energy, HTB Racing och Schaktmiljö träffades över en fika, men oavsett hur så beslöt man gemensamt att gå in med budget för helgens rally.
– Jag är evigt tacksam mot mina sponsorer som ger mig den här chansen. I rally betyder erfarenhet av de olika tävlingarna så mycket, och nu ser de till att jag inte missar den här möjligheten i Portugal, berättar en glad Oliver.
Har man en gång fått smak ”av det goda livet” är det inte helt lätt att ta ett steg ner, vilket Oliver håller med om.
– Jag kan inte säga annat än att det var lite tråkigt att lämna över ”nycklarna” till värstingbilen i20 N Rally1 till Dani Sordo. Samtidigt är det helt enligt plan och som det ska vara i år.
Senast Oliver körde med ”lillebror i20” var Rally Finland där det slutade med ”accident” på SS7. Överhuvudtaget har han ingen bra erfarenhet av bilen då han oftast inte kommit mål, antigen tekniskt eller har avåkning satt hinder. Nu ska det bli ändring på detta vilket kanske inte blir helt lätt med fem raka starter i ”WRC-Hyundai”.
– Rally2-bilen skiljer sig mycket från Rally1, men det är bra för mig att få erfarenhet av olika bilar i så många tävlingar som möjligt.
Faktiskt i Portugal som han hanterade ”R5:an” bäst ifjol med en femte plats i WRC2 som resultat, så lite råg i den 21-åriga ryggen finns plus att de gamla noterna även ger lite extra säkerhet.
– Det är alltid svårt att veta vad det är för grepp vi kan förvänta oss. Eftersom vi är nära Atlantkusten kan vädret förändras både snabbt och drastiskt. Dessutom kommer vi att tävla på en mängd olika vägytor med damm, lera och stenar och vet att detta är ett ganska tekniskt rally där både däckval och noter kommer att vara viktiga, förklarar Oliver.
*
Tuffast motstånd mot alla inklusive Oliver lär som vanligt WRC2-mästaren från i fjol, Andreas Mikkelsen nu med Torstein Eriksen i Skoda Rally2 bjuda. Med seger i de två tävlingar i år som paret kört för Toksport WRT är självförtroendet på topp. Det vill absolut till att konkurenterna maxar sina insatser om inte den norska flaggan ska vaja högst när det blir final i höst.
Hyundaikollega Teemu Sunninen satte bästa tid på shake down, halv sekunden snabbare än värmlänningen som var tvåa. Som jag skrev så är självförtroendet på topp hos Mikkelsen som visade detta genom att sätta en fjärde tid i sitt första och även enda åk på sträckan. Med detta kommer så tipset till Portugal och där jag som omväxling startar med ”the customer class”.
WRC2
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Oliver Solberg Hyundai
3. Teemu Suninen Hyundai
4. Eerik Pietarinen Polo
5. Kajetan Kajetnaowicz Skoda
Supersvårt att få till ett bra tips efter Mikkelsen och där så klart alltid någon portugis/spanjor oväntat kan sticka upp. Annars tror jag mest på att trion Nikolay Gryazin, George Linnamäe och Erik Cais är de som kan komma att irritera i topp-5…
*
WRC3.
1. Robert Virves Ford
2. Sami Pajari Ford
3. Jon Armstrong Ford
4. Lauri Joona Ford
5. William Creigthon Ford
Estländsk i topp med Virves men bakom lurar egentligen de två största favoriterna från Finland, Pajari och Joona.. Det enda som är säkert är att kenyanen McRae Kimathi inte tar sin Fiesta Rally3 till seger. På shake down var Mcrae över halv minuten efter Virves…
*
WRC.
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Kalle Rovanperä Toyota
4. Sebastien Loeb Ford
5. Craig Breen Ford
Jättesvårt att välja bort både Elfyn Evans och Thierry Neuville men för deras del misstänker jag att inte Portugal blir den ”game changer” som båda så väl behöver. Istället tror jag tyvärr det blir en tävling med fortsatta bekymmer. Så klart helkorkat att välja bort Evans som satte bästa tid på shake down i sitt tredje åk. Noterbart så var Gus Greensmith och Jonas Andersson ensamma om att köra fyra gånger med Puman. Bättre än en nionde tid blev det dock inte, två sekunder sämre än Evans.
M-Sport Ford har satsat mycket på Portugal och kommer med fem bilar där Craig Breen var mest på hugget i dag med en tredje tid. Pierre-Louis Loubet sjätte plats medan Sebastien Loeb bara fick till en tid i samma härad som Greensmith. Adrien Fourmauxs start hängde löst på grund av sitt dåliga facit tidigare i år och tyngd av stundens allvar var han långsammast av WRC-åkarna.
*
De oväntade nyheterna duggar tätt numera och där SMK Hörbys Klara Anderssons plats i World RX än så länge skräller högst. Inte långt efter kom i dag nyheten att Mikael Åhlin-Kottulinsky kompletterar säsongen i Extreme E vid sidan av Johan Kristoffersson med Nitro RX, i klassen NRX NEXT tillsammans med Team JC.
–Mitt mål är att köra så mycket bil som möjligt, och när möjligheten öppnades upp för rallycross, speciellt med Joel Christoffersson och hans team JC tvekade jag inte en sekund, säger Mikaela.
2014 körde Mikaela en del tävlingar i just RX Lites och även förra året fick Mikaela testa på rallycross igen, då i form av Nitro RX i Florida i Side by Side-klassen. Där kammade hon hem en första och andra plats och viljan att komma tillbaka till rallycrossen var ett faktum förklarar Mikaela.
– Jag ser väldigt mycket fram emot att få vara en del av Joels team igen och för egen del blir det självklart en instegstrappa till rallycross, motståndet kommer vara tufft, men som alltid kommer jag göra mitt bästa och jag är väldigt taggad på denna nya utmaning!
Vid sidan av Mikaela kommer JC tillsammans med Dreyer & Reinbold Racing också att driva FC1X bilar, där nyheten släpptes igår att hon kommer få teamkollegor som Andreas Bakkerud och Robin Larsson.
NRX Next European Championship består av tre deltävlingar med start i England, Lydden Hill 18–19 juni, följt av Sverige 30–31 juli och till sist Finland 27–28 augusti.
*
I pressmeddelandet näms överhuvdtaget ingenting om STCC 2022 och om det blir en fortsättning hos PWR Racing för fjolårstvåan. Däremot berättar PWR att regerande mästaren Robert Dahlgren är klar för ny start i SM-serien.
– Roberts fjolårssäsong är en för historieböckerna och det fanns inga tvivel för oss om att fortsätta samarbetet med honom – nu är vi redo för en tuff STCC-säsong 2022,, säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing
Dahlgren blev i fjol den mest segerrike STCC-föraren någonsin med totalt 46 segrar samtidigt som teamet säkrade såväl teammästerskapet som förarmästerskapet.
– 2021 med PWR Racing var helt klart en av de bästa säsongerna i min karriär och att få fortsatt förtroende av dem känns givetvis oerhört kul, konstateras belåtet av Dahlgren.
Pressmeddelanet avvslutas med.
–Vem Robert Dahlgrens teamkompis kommer att bli avslöjas i nästa vecka.
Spännande!!!!
*
Andreas Bäckman fick en kanonstart hos Lestrup Racing i deras Audi RS 3 LMS TCR med en tredje plats i Hankook 12h Hockenheimring ihop med Oliver Söderström, Emil Sällberg och Marcus Fluch.Foto: 24h Series
Även för syster Jessica Bäckman går det fint i Tyskland där hon tävlar i ADAC TCR Germany även om nästa tävling körs i Österrike på Red Bull Ring.Foto: Mame Media
–Jag fick en superstart i säsongspremiären med min första vinst, nu siktar jag såklart på att försöka återuppta samma resultat igen, säger Jessica Bäckman. som är lite kluven inför den kuperade banan.
– Red Bull ring är den absolut fränaste banan på kalendern, däremot har det aldrig varit min favoritbana att köra på men det hoppas jag kunna ändra på i helgen. Det är stora höjdskillnader på banan (maximal uppförsbacke på 12%, maximal nedförsbacke på 9,3%) vilket gör att man måste anpassa bromspunkterna….
*
Nu har Tom Kristenssons Hyundai R5 fått ny kostym inför helgens ”Rajd Podlaski” och som harmonierar mer med hur Hyundais egna bilar i WRC ser ut. Kostymbytet kom när Tom väl bestämt sig för att det är med SR 0325M som han och Andreas Johansson ska ta sig an årets mixade säsong. I dag kördes de första meterna grus för SMK Hörby-föraren med Kowax 2BRally-bilen vilket utföll till stor belåtenhet.Foto: Tom Kristensson Motorsport
– Känslan är bra och vi har testat en hel del olika inställningar och däck även om det inte blivit så många kilometer än så länge, berättar Tom i en video.
– Nu ser vi fram emot Rally Podlaski!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com