Oliver klar för andra starten i Safarirally, inte mycket tid för socialt umgänge i Portugal, Tom K. gör start två i Polen med Hyundai, SSR Historic ställs in, Säffle lovar att bjuda på allt, klenare intresse för VEC till Tyskland och nya Skodan pressa på test med, ja ?

Kan det bli bättre för en halvnorrman som Oliver Solberg att på Norges Nationaldag få besked att han och Elliot Edmondson är tillbaka med Hyundai i20 Rally1 i Kenya och WRC Safarirally i juni.

– Förra året var så ”cool” men tyvärr blev det alldeles för kort, hoppas på bättre lycka den här gången, twittrade Oliver ut och så klart belåten över beskedet. 

*

Klockan 20.30 på torsdag är det dags för första grusrallyt i årets WRC, Vodafone Rally Portugal och därmed ett nytt elddop för nya hybridbilarna. Frågetecken har rests hur de kommer att fungera när det sprutar grus runt hjulen, vissa ser att olika problem kommer att dyka upp. Andra menar att bilarna nu är så pass utprovade att, is, snö, asfalt eller grus inte spelar någon större roll och som vanligt ligger väl sanningen någonstans mittemellan.

Oavsett så innebär fredagen en rejäl utmaning oavsett hur bilarna drivs då man kör 12 mil specialsträcka och detta utan service. Nu vet jag att jag får på skallen, men visst är det konstigt att detta fungerar medan man i Sverige med mycket bättre underlag än kring Fafe och väldigt mycket kortare rally ändå måste ha inlagt service helst efter varje sträcka. Nu missar också WRC-fältet även den sociala biten som visat sig vara väldigt viktig hos oss och där långa serviceuppehåll bedöms som nödvändiga. Ett sidospår och på lördagen är etappen längre, 15 mil och då har arrangören varit snäll med ett inlagt serviceuppehåll. Söndagen avslutas med fem sträckor på lika många mil. Hemma i tv-soffan går det fint att följa rallyt då SVT sänder sju sträckor live enligt följande:

19 maj SS1 Coimbra start klockan 20.30 i SVT24/Svt Play

20 maj SS9 Lousada start klockan 20.00 Svt24/SVT Play

21 maj SS 10 Viero do Minho start klockan 08.38 SVT 1/SVT Play

SS13 Viero do Minho start klockan 15.38 Svt2/SVT Play

SS16 Porto start klockan 20.03 SVT 24/SVT play

22 maj SS19 Fafe start klockan 09.30 SVT1/SVT Play

SS21 Fafe start klockan 13.18 SVT1/SVT Play

*

Samtidigt med detta körs deltävling ett i Polska Grusmästerskapet ”Rajd Podlaski” med Bialystok som centralort. Nästan så långt österut man kan komma i Polen och nära gräsen till Belarus utgör Tom Kristensson och Andreas Johansson det mest exotiska inslaget i det 88 bilar stora startfältet. Erkänner direkt att jag har mer än lite dålig koll på de polska förare som enbart tävlar nationellt och har därför svårt att avgöra hur tufft motstånd SMK Hörbys deltagare får med sin Hyundai R5 från Kowax 2BRally .

Foto: Kowax 2BRally

I klassen finns åtminstone 13 tänkbara utmanare och de allra flesta i nya Skoda Fabia Rally2. Seedad som #1 är Kacper Wróblewski som vann mästerskapet ifjol och självklart blir en svår utmanare för Tom som fått #4 på sin Hyundai. Tävlingen ingår även i Litauens mästerskap dit Tom också är anmäld, undrar vad det kan betyda för resten av säsongen? Faktiskt också så att deltagarna för ”LM” dominerar startlistan med 55 ekipage. Som teamkompis får svenskarna den här gången Szeja Jaroslaw som inledde med Subaru men i asfaltpremiären bytte till Hyundai. Här fick han stryk av Tom som slutade trea medan Szeja kom fyra, långt över minuten efter. Här vanns rallyt  förresten också av helgens första seedade Wroblewski.  Rallyt startar på lördag eftermiddag med tre sträckor för att avslutas på söndagen med fem sträckor, totalt nio mil SS. 

*

För Tom och Andreas blir helgen en nyttig genomkörare inför starten av South Swedish Rally på fredagen den 27 maj. I Älmhult  har klassen ”Internationella 4WD” fyllts på med ytterligare ett norskt namn, Håkan Svein Frøslid med Ford Fiesta R5 och nu är man uppe i 21 bilar. Samtidigt som det är med betyget ”Med beröm godkänt” för SM-fältet med 95 anmälda blev det underkänt för det som var tänkt som en liten publikmagnet, ”SSR Historic” . Tävlingen som skulle körts på torsdagen  ställs in på grund av för få anmälda och med mindre än 20 bilar togs beslutet helt rätt dessutom, att inte ha något uppvärmningsrally dagen före SM-starten. 

Efter att SM-fältet passerat på sträckorna är det dags för ”Sydrallyt”, deltävling ett av fyra i ”Sydsvenska Mästerskapet”. Här är dock intresset ännu sämre än bland klassikerna och när anmälan stänger i morgon den 18 maj finns endast sex anmälda. Foto: Tommy Svensson

Fyra i ”Nationella 2WD” (alltid glade Janne Kristiansson är en av fyra) och två i ”Standard” och enligt källor inom tävlingsledningen finns inga planer på att ställa in SSM-delen. Den utgör varken extra kostnad eller arbete, då man bara fyller på fältet som  ändå bidrar med några tusenlappar till budgeten. Mer oroande är det för de klubbar, närmast Wäxjö MS och ”Dackefejden”, som lagt alla ägg i samma SSM-korg. Än så länge absolut inga kor på isen då anmälan inte stänger förrän den 8 juni fast ändå, sju anmälda är  inte många. Efter Växjö som egentligen är i Kosta då man förlagt tävligen den 18 juni dit, väntar Hässleholm och ”Snapphanerally” den 20 augusti som även lagt till MAS Rallycup och DM innan ”grande finale” med Rally Småland i Vetlanda den 1 oktober.

*

Att deltagarantalet i ”Uddevalla City Race” (bilden) inte på något vis matchade Uddevalla BMKs ambitioner eller intresset från publiken, är bara att beklaga.

Foto: Pierre Skytt

Nästa stopp för Asfalt SM är i Säffle med ”Seffle City Motor Challenge” den 18 samma dag som det är SSM i Kosta. Till deltävling tre väljer nu Säffle MC att förutom SM/RM-klasserna även att ha ”Inbjudningsklasser” och man berättar.

Standard 1-wd, alltså Standard Grupp F, VOC Mekonomen, Grupp E, och App K, vilket innebär klassiska rallyveteraner. Dessa två klasser kommer att köra efter DM-regler och inte efter SM-reglementet, förklarar Säffles Christian Bruce.

Upplägget påminner om Uddevalls med tävling i city berättar Bruce.

– Sträckan är cirka 2,5 km lång och körs tre gånger och då mestadels på asfalt, men ungefär 500 meter är grus. 

Arrangören är mycket nöjda med hur man fått ihop banan där det mesta som önskas också finns .

Trånga passager, breda uppställ, möjligheter att låta bilen gå på varvstoppet, tekniska moment och massor av publik. Det hela avslutas med ett varv i rondellen vid stadshuset och målgång strax innan broarna i Säffle centrum.

Att säkerheten är viktig vid asfaltssträckor är alla medvetna om och därför har man också valt att koncentrera publiken till fyra olika platser. Här ska runt hundra funktionärer se till att dagen flyter på.

I anslutning till Stortorget i Säffle blir det olika event för hela familjen och möjlighet att se tävlingsbilarna uppställda. Stans handlare är också med på banan och kommer att ha öppet extra länge för att bidra till rallyfesten, förklarar Bruce stolt och avslutar med.

När tävlingen är slut startar nästa fest, Powerstage Rally Festival som ordnas av Galna Tuppen med livemusik, mat och dryck. Allt som en riktig festival behöver!

Nu är det bara tävlande som också behövs för en lyckad helg i Värmland, arrangören har uppenbarligen gjort sitt för att fixa fest…

*

Samtidigt med rally i Portugal och Polen ger sig Volvo Euro Cup sig till Tyskland och Zwickau där det är ”AvD Sachsen-Rallye”. Tråkigt nog verkar inte intresset för VEC öka då startfältet i helgen halverats med bara sex förare registrerade för cuppoäng. Till exempel saknas vinnaren från premiären i Danmark, Isac Nordström och därmed är det SMK Hörbys Henrik och Ida Levin som har favorittryck på sina axlar. I sitt tidigare liv har Henrik stor rutin från asfalt i Tyskland i egenskap av segrare av West Euro Cup, men i Zwickau har han aldrig tävlat.

Foto: Tommy Svensson

Totalt finns åtta Volvo anmälda medan då två tyskar kör utanför VEC. Det nordiska inslaget i rally kompletteras av danskarna Lasse Karslhøj i Opel Adam Cup. I sin lilla Adam sätter han minst sagt rutinerade co-drivern Jeanette Kvick Andersson. Lite kul är att Volvo är mesta bilmärket i rallyt med åtta bilar, Ford tvåa med fem och sedan Opel med fyra. Fd. östtyska kultbilenTrabant som en gång byggdes i Zwickau har tre bilar anmälda…

*

Att Skoda Fabia Rally2 är bilen som alla vill och behöver köra ifrån är ingen hemlighet om man aspirerar på segrare i WRC2. Redan dagens version är svårslagen och frågan är hur mycket bättre nästa generation blir som just nu testas för fullt.

Foto: Skoda Motorsport

På franska grusvägar är det test med ”full steam” berättar Skoda Motorsport och där fokus sätts på att göra bilen både stark och uthållig. Vem som kör Skodan framkommer inte, men med närmare koll så har kartläsaren omisskännlig norsk flagga på hjälmen. Föraren som ligger i skugga på bilden, bär mycket starka drag av Andreas Mikkelsen sedan är det upp till er att dra egna slutsatser…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *