Toyota kommer till Croatia Rally som dubbla ledare, Tom och Andreas svenska katter bland polska hermeliner, identiska SSRC-fält i Simrishamn och Älmhult, Asarums-David fylld av nytänk och det blev 70 bilar till slut i HGP/SM-premiären.

När WRC på torsdag återstartar efter två månaders uppehåll med ”Croatia Rally” blir det också första start för hybridbilarna på ”torr asfalt”. Till Zagreb kommer Toyota Gazzo Racing som dubbla ledare då Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen leder Förar-VM och teamet delen för fabrikanter. En som väldigt gärna vill överta Kalles plats är teamkompisarna Elfyn Evans/Scott Martin som trots bra tempo ännu inte fått till någon fullträff efter två körda tävlingar.

Året har inte på långa vägar inneburit den start jag och Scott önskat och nu måste vi fokusera framåt, förklarar Evans.

– Kroatien är inget lätt rally men ifjol fungerade det fint för oss vilket vi hoppas på även i år.Foto: Toyota Gazoo Racing

Alla mins väl den dramatiska upplösningen mellan honom Toyota-kollegan Sebastien Ogier där walesaren startade power stage som ledare, 3,5 sekunder före Ogier. Ett simpelt misstag kostade dock 4,5 sekunder och därmed var andra platsen ett faktum.

Lite grejor har vi förhoppningsvis lärt oss från då, bland annat att vi har en bil som passar för alla de olika underlag som rallyt körs på, berättar Evans.

En del av testerna före rallyt har genomförts på ”slippery road”  vilket var bra och gav oss nyttig information… 

Om det var sista sträckan som var Evans dilemma så var det exakt tvärtom för Kalle Rovnaperä. Redan på första sträckan tog rallyt slut för honom efter en tung krasch.

Precis som då kommer vi nu till Kroatien som VM-ledare och självklart hoppas vi på ett bättre resultat än senast, menar Kalle.

För oss blir det en större utmaning då vi inte fick samma erfarenhet från sträckorna som våra kompisar ändå inget nytt, vi har varit i samma läge förut och ska göra vårt bästa för att klara av det hela!

Precis som Evans är han nöjd med testerna och menar att Yaris Rally1 utvecklats positivt och känner ingen oro för att bilen inte ska räcka till.  Om det är nytt för Kalle så är det ännu mer samma läge och lite till för nya Toyota-paret Esapekka Lappi/Janne Ferm. Tredjeplatsen i Rally Sweden var lite av knall men inför helgen väljer Lappi ändå att skruva ner förväntningarna. Pallplatsen togs på ett underlag han känner bättre än det som väntar

Både rallyt och delvis underlaget blir nytt för mig men ser framemot att få ta mig an utmaningen detta innebär, berättar Lappi.

Foto: Henrik Åkeson

Även han upplever Yaris Rally1 efter testerna som både stabil och snabb dessutom är hybridens extra ”power” på asfalt något helt nytt för honom. Detta ser han som positivt men däremot skrämmer allt utkört grus i kurvorna lite.

Att hantera detta är något som jag behöver bli bättre på…

Sträckorna körs alla i närheten av gränsen till Slovenien och betraktas som snabba med svepande kurvor och där det även förekommer en del tuffa hopp. Det som gör det hela extra knepigt är att asfalten och därmed greppet skiftar hela tiden.

*

Kommande helg blir intensiv med WRC Croatia Rally med svenska flaggor på Oliver Solbergs Hyundai och Puman med Jonas Andersson (Gus Greensmith). Förutom detta så kör SMK Hörbys nya Hyundai-duo Tom Kristensson/Andreas Johansson som ensamma svenskar i Polen och ”Rajd Świdnicki – KRAUSE”, deltävling två i mästerskapet. Återigen blir det asfalt under hjulen på Kowax 2BRally Racings Hyundai i20 R5. Här utgör Tom och Andreas helt klart lite av katt bland hermelinerna då övriga 63 konkurrenter kör med polsk flagga på bilen.

Foto: Tommy Svensson

*

På hemmaplan är det andra tävlingen i Sydsvenska Rallycupen/DM med Älmhult MK:s klassiker ”Silverratten”. I år har man satsat på en kortare variant med 28 kilometer SS fördelat på sex olika, plus start i Liatorp och inte som vanligt i Älmhult. Med föråkare och debutanter borträknade återstår 107 tävlande som är i princip exakt lika många som lockades av premiären i Simrishamn. Att denna siffra är långt under förväntningarna förstår säkert alla och nu börjas det också att letas efter syndabockar över denna utveckling. Har läst på sociala medier och i min egen mejlkorg över vem som anses vara ”bocken” men då flera olika pekas  är inte helt enkelt att utröna vem som bär ”huvudansvaret”. Många menar att det är FIA och då i en förlängning SBF som är orsaken till det minskade intresset. Enligt dessa fördyrar förbundet medvetet för de aktiva som då inte har något annat val, än att ställa in rallybilen. Riktigt vilka pålagor som åsyftas är inte helt enkelt att förstå, men att kostnaderna för personlig säkerhetsutrustning är en sak man skjuter in sig på är uppenbart. Andra menar att det är arrangörerna själva som binder ris åt egen rygg genom att ta ut för höga anmälningsavgifter. Hade dessa sänkts hade man tjänat på det genom att fler haft råd att anmäla sig. Nu vill jag inte kasta extra bränsle på den elden, men för en DM-tävling brukar avgiften vara ungefär i storlek med vad ett enda grusdäck kostar. Är detta då för dyrt ja kanske, vad vet jag… 

*

Att här bena ut och kommentera alla förslag på ”En nystart för rally” är omöjligt en sak har däremot slagit mig, i princip ingen vill ingen skuldbelägga de tävlande för att man väljer att stanna hemma. Något som så klart också är omöjligt då det i slutändan ändå är dennes plånbok som bestämmer. Foto: Tommy Svensson

Istället för att likt en hagelsvärm dela alla olika förslag/synpunkter som nått mig väljer jag att låta Asarums Toyota-åkare David Pettersson ge sin syn på läget. Med båda fötterna stadigt i både arrangörskorna och de han snörar på sig när det är tävling är hans tankar mer välunderbyggda än många andras som är bättre på att sköta tnakengtbordet.

Jag vill sällan vara gnällig utan att själv ha idéer eller påverka och tog rollen som tävlingsledare för att kunna vara med och påverka, inleder David sitt ”nytänk”.

Detta är en vision och allt kommer kanske vi inte att lyckas med. Min poäng är att vi måste förändra och ta steg mot en ny typ av rally om vi ska finnas kvar och alla som gnäller måste bli aktiva, dra sitt strå till stacken och prova sina idéer. Mina idéer är kanske inte alltid bäst men jag vill prova dom!

Han har sedan en lista på saker som han/Asarum funderar inför ”Rally Karlshamn” 2023. En del kan kräva dispenser menar David, men grunden i tänket är, ”Vi måste lägga mindre tid på att skylta för förare och lägga mer tid på att bygga för publik”. Nu tar jag inte med alla Davids tankar utan sållar lite i hans vision, bland annat vill han se olika anmälningsavgifter beroende på när man anmäler/betalar, ”Anmälan digitalt, startavgift 1500kr innan 1 april, 2000kr mellan 1april och 10 april. Betala på plats 2500kr”. Att ha start/mål och serviceplats på samma ställe gör det möjligt att köra en tävling utan att kompisarna står för service. Tävlingsprogram i pappersformat fördyrar och där ser David hellre, ”Digital försäljning av karta program och digital anslagstavla för uppdatering under tävling till de som köpt program. Program 200kr gäller på alla ställen utom specifika publikplatser som skapas. Här kommer det att kosta 100kr, med matförsäljning, toaletter och möjlighet för VIP/Event och med publikvärdar/vakter.”.

Foto: Tommy Svensson

Uppläget på tävlingen blir två sträckor sedan service/mat/omstart och samma sträckor igen. Tillbaka för kortare service inför sista sträckan som bara körs en gång, därefter målramp för samtliga klassegrare. Efter tävlingen fest eller mer modernt ”After Rally”. David fortsätter.

För att förenkla för arrangören tänker jag mig även att inte använda pilar på sträckorna utan enbart varningar fokusera mer på publikplatser och publikavspärrningar. 

Han vill även ta bort ”järnvägsskyltarna” efter mål och istället spänn upp ATA-band hela vägen från mållinje till TK. Reklam för tävlingen kommer att ske via socialamedier och lokala aktörer men även ett nytt grepp, att via You Tube låta filmare lägga upp hur de olika publikplatserna ser ut.

Vill även sätta ett tak på max 100 startande och planera en budget för att hålla en låg startavgift och välja vägar därefter. 

Intressanta tankar och faktiskt inget jag som representant för ”bäst före i sporten” direkt säger ”det går inte”. Däremot bygger nog mycket av visionen på vilka olika förutsättningar som finns  lokalt, det som är en ”baggis” för någon klubb är svårt för andra. Till exempel är jag lite skeptisk till enbart digitalt tävlingsprogram, för de inbitna fansen går det säkerligen bra att knyta upp all info via mobilen men för spontanpublik som vi har mycket av i TV-Svängen, är det nog ingen bra lösning. Att sälja program och annonser i detta är faktiskt ett av tävlingens stödben, om detta rycks bort då måste någon annan betala, gissa vem…

*

När tävlingsledare CG Wilke gick till sängs i går  var det med vetskapen att det blir ett ”Hässleholms GP” den 1 maj med exakt 70 anmälda (tre färre än 2021). På slutet tog sig även det danska intresset och till slut blev det sex ”DK-bilar” medan bara tre har ett ”N” vid regskylten. Fördelningen mellan DM och SM-åkare slutade med 28 mot 42. Intressant är också att senast Wilke kunde räkna in ett startfält med under 100 bilar var 2006 då Eslövs Mats Andersson tog sin Proton till seger mot 93 konkurrenter.

Foto: Tommy Svensson I andra vågskålen finns toppåret 2011 då Brian Madsen hade att köra ifrån 136 andra förare med Mats som mest irriterande (Bilden)för att bärga den första av totalt fyra segrar i  HGP.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *