Ekonomin tynger ner Rally Swedens flytt till Umeå, Södras Rally-SGA:er oroliga för säsongen, strax över 50 anmälda till HGP, VEC-Malm vill se mer pengar från publiken och Tom K. uppmärksammas i Japan!

Börjar ”Påskbloggen” med ett stort och välförtjänt grattis till P4 Värmland och dess medarbetare Per Larsson och Sara Fristz som av Värmlands Journalistförening utsågs som vinnare av det kreativa priset 2021 med motiveringen, ” Att ha sänt rallyradio utan rally, som ett avsked till Svenska Rallyt i Värmland”. Vill gratulera med tänkvärda, ”det går att ta rally ur Värmland men inte att ta Värmland ur rally”…

Foto: Tommy Svensson

Att flytten till Umeå och Västerbotten blev sportslig och vädermässig  succé för Rally Sweden är uppenbart och som ett sista bevis på detta kom WRC-promotorn/FIA:s löfte om ytterligare två års kontakt med Svenska Rallyt AB. Tyvärr verkar det dock inte ha gått lika bra ekonomiskt, efter att arrangörerna räknat ihop intäkter och utgifter så är resultatet betydligt sämre än förväntat, vilket nu hotar rallyts framtid i Umeå. Något Glenn Olsson och hans stab inte hade räknat med var den mångdubbelt ökade kostnaden för att köra rally genom samerna/renarnas betesmarker. Medan man i Värmland vant sig vid ”normala” kostnader för att få använda specialsträckor, var det det nu en helt annan värld som mötte Svenska Rallyt AB. Till SVT förklarar Glenn.

Jag ser inte att arrangemanget klarar av dessa nya kostnader varken på kort och lång sikt. Det här fanns inte på radarn när flytten gick till Umeå utan blev en obehaglig överraskning.

Foto: Tommy Svensson

Glenn berättar även att tidigare har samma kostnader varit snudd på försumbara.

Maximalt har det kanske handlat om 50 000 kronor. Nu är det många miljoner bara för att få tillgång till vägar något vi ironiskt nog, varit olyckligt ovetande om!

Att fortsätta med Umeå som rallybas förklarar han blir svårt utan kraftig ekonomiskt stöd. 

Jag vill absolut inte hänga ut någon, men vi får problem att se en hållbar ekonomisk framtid. Vi kan inte driva arrangemanget med miljonförluster år efter år…

Inte bara kostnaderna för sträckorna ökade, även andra delar av rallyt blev dyrare än när Värmland var navet. Någon plan att flytta till mindre kostnadskrävande områden finns ännu inte men att saken diskuterats verkar dock uppenbart och enligt Glenn är ägarna (numera SBF) inte sugna på att stöta in mer pengar till 2023.

– Allt det positiva tar vi med oss, men det här måste vi reda ut. Vi kan inte storma in i 2023 utan att reda ut 2022 först, förklarar Glenn.

Bakgrunden är att rally nu redovisar ett publik/kundevent minus på 40 procent med topp åren hemma hos Selma Lagerlöf. Då gjordes ungefär 200 000 entréer på sträckorna (ej unika besökare) medan siffran nu landade på omkring 100 000 besök totalt på de olika sträckorna under hela rallyhelgen i år. Siffror som inte överraskar rallyledningen som hela tiden räknat med att det tar tid innan rallyt satt sig i Västerbotten.

Foto. Toyota Gazzo Racing

Det är en stor skillnad intäktsmässigt såklart, men det jobbiga är kostnaderna. Vi har en uppförsbacke att reda ut, förklarar Glenn.

Han berättar även att de ökade kostnaderna (flera miljoner) blir svåra att hantera och ställer nu frågorna till Umeå/Västerbotten. Vad är egentligen en rimlig kostnad för tillstånd? Finns det en rimlig ekonomi i att driva ett VM-rally i Västerbotten? Tro nu inte att jag ens för en enda sekund upplever skadeglädje över detta med tanke på min vurm för Värmland som hemvist för Rally Sweden.. Tvärtom känns det väldigt tråkigt med denna baksmälla efter succén…

*

Skickar redan här ut en liten varning till de som menar att det enbart är de positiva grejorna kring rally som ska lyftas fram, ni får gå och måla några påskägg istället för att fortsätta läsa. Södra BF:s ambitiösa och klarsynta SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner väljer att inte sticka huvudet i sanden utan ser redan nu att DM-säsongen är i uppenbar fara med klena startfält som bas. Före påskhelgen skickade man ut frågan hur man gör för att vända trenden med minskade startfält som för dom var uppenbar efter premiärerna i Hörby (RS-DM) och Simrishamn (Rally-DM) 

Inte heller till kommande deltävlingar i Älmhult och Hässleholm är det någon direkt rusning, förklarar Ola och Sebastian som fortsätter.

– Inför Simrishamnsmixen förde vi samtal med tävlingsledningen när det stod klart att tävlingen med största sannolikhet skulle genomföras med betydligt mindre startfält än tidigare, hur man ändå skulle kunna säkra tävlingens genomförande utan större ekonomisk förlust. 

Många frågor bollades och där en var hur man skule få publiken att betala för rallyunderhållning

Tävlingsledningen landade i den enklaste lösningen med  frivilligt inträde på sträckorna där man på publikplatserna satt upp skyltar med information för att stödja arrangemanget. Publiken uppmuntrades att Swisha 25 kr eller valfritt belopp. Dessvärre var utfallet ytterst magert, avslöjar duon (idag 51 anmälda).

Magert betyder i sammanhanget 13 personer som skickade bidrag att skulle matchas mot färre sålda program och färre anmälda vilket nu föranlett uppropet.

Foto. Tommy Svensson

Vill vi även fortsättningsvis ha arrangörer i distriktet som vågar genomföra de större DM-tävlingarna behöver nog alla ta sig en ordentlig funderare på hur man kan hjälpa arrangörerna. Den enklaste lösningen för arrangören är givetvis att höja startavgiften för de aktiva för att täcka sina ökade kostnader men det riskerar att bli kontraproduktivt.

Nu efterlyser SGA-duon konstruktiva förlag först och främst införe inför resten av året men än viktigare för kommande säsonger…

*

Närmaste sorgebarn i sammanhanget är SSRC/DM i Älmhult ”Silverratten” nästa lördag på landets kanske finaste rallyvägar efter de som Asarums MS förfogar över i Blekinge. Idag är antalet anmälda i stort sett identiskt med de som tog sig an premiären på Österlen, alltså runt 110 bilar. Nästa problem är Hässleholms MK:s ena flaggskepp, Hässleholms GP som redan kortats ner till en  dag, till den 1 maj.

Foto: Tommy Svensson

Helt klart är SM-status inget lockbete för RS-åkarna och just nu finns strax över femtio anmälda vilket är mer än en halvering av antalet tävlande mot 2021. En dag av anmälningstiden återstår och troligen droppar det in ytterligare asfaltsugna, men att antalet dubbleras sista dagen lär inte bli fallet. 

*

Volvo Euro Cup-eldsjälen Ted Malm har reagerat på minskade startfält och har i ärendet skickat ett ”Öppet brev” som går att läsa i sin helhet på sociala medier. Jag däremot väljer att koka ner det hela och där längst ner i Malms gryta kommer fram att publiken måste ta större ekonomiskt ansvar om vi ska ha rally kvar.

Foto: Stefan Helin

Vi måste hitta en standard för rallysverige som gör det till en normalitet att som publik betala för det evenemang de besöker, menar Malm.

Han vänder sig mot de som ofta hävdar att den negativa utvecklingen beror på SBF/FIA.s olika krav på bland annat fördyrande säkerhetsutrustning. Här håller han inte med, istället menar Malm att publiken måste ta ansvar och öppna sina plånböcker.   

Det får vara ett slut med mellanmjölks tendenserna i detta landet nu. Jag anser att vi måste gå från att stå med hatten i handen likt en tiggare vid ICA med en taffligt handskriven skylt och be på bara knän om ett litet bidrag. VILKEN annan sport är det ens en tanke att man som publik skall få gå in på arenan, matchen eller eventet gratis?

Malm skissar i huvudet på en  gemensam APP-model via SBF där alla rallyarrangörer kan lägga ut startlista, program och kartor digitalt.

En app funktion som sedan arrangörerna kan nyttja. I denna appen får jag som publik i god tid före tävlingen ta del av kartor , startlistor, erbjudanden från sponsorer samt kanske en utlottning av något från någon av sponsorerna etc. Summan att betala bör vara minimum 50kr per person eller mer. Det skall inte vara för billigt. Men det bör vara ETT pris rakt över som en standard.

Inte bara publiken som Malm riktar sig emot, även arrangörer måste lära sig tänka nytt. 

Blanda in ungdomsgrupper i tävlingsledning etc för att bygga organisationen underifrån etc etc, om vi inte öppnar lådan på den där boxen nu och gör någonting aktivt mer än bara gnäller på SBF etc , så kommer vi med garanti inte ha en positiv utveckling på vår härliga sport. Be inte om lov längre. Sätt kravet och självklarheten i att man faktiskt måste vara med och betala sin del av kakan. MEN skall vi få folk att göra detta så måste vi också paketera konceptet så att det är något att betala för.

Malm är också klar över att nytänk hastar och skickar en passning till SBF.

Ett superbra tillfälle för att använda vårt förbund till en enande tjänst som gagnar oss alla, varianten att inte göra en förändring existerar inte längre!

*

Avslutar med att det uppenbarar sig en märklig känsla när man ser följande ”SMKHörbyのラリードライバーTomKristensson” på Twitter. Ingen vanlig syn men desto roligare, när skånska rallyförare uppmärksammas i den ”uppgående solens land”. Tilläggas kan att nu är åtminstone tillstånden  till en sträcka klar för TV-Svängen, dock ingen ungdom att tacka för det jobbet utan en som passerat ”bäst före” …

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *