Block ny i Hyundai, Oliver kör Rally Croatia, SVT klassar Rally Sweden som tittarsuccé, Myrsell fick problem i ERC Historic, Morjärv ersätter Piteå, konkret vårtecken i Hörby med gula skyltar och Roland lämnade efter 50 år.
Helt under radarn så presenterades i dag Ken Block som ny förare med Hyundai i20 WRC genom Hoonigan Racing Divison i Amerikanska Mästerskapet (ARA). Debuten med bilen från 2019 sker i 100 Acre Wood Rally där Block har en fin meritlista med sju segrar.
Bytet till Hyundai efter starter i både Ford, Skoda och Subaru kom överraskande och med detta blir han och Alex Gelsonimo andra ekipage med WRC-bil i mästerskapet. Profilen Barry McKenna var först med en WRC-Fiesta och nu ska han få en riktig utmaning hoppas Block.
– Den här säsongen måste jag räknas som favorit i ARA-mästerskapet när jag kör en modern WRC-bil i alla tävlingarna, menade ”Mr Gymkhana”.
Helt lätt har det inte varit att få in en WRC-bil i det amerikanska reglementet, bland annat gillades inte den hydrauliska växellådan. Även krav på att minska restriktorn finns på ARA:s lista.
*
Den här bilen är numera historia i WRC och till kommande Rally Croatia i slutet av april är det så klart Rally1-i20 som gäller för Hyundai Motorsport. Till deltävling tre i VM-serien presenterades i dag deras line up, detta helt utan överraskningar, Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja och Oliver Solberg/Elliot Edmondson. Kroatien är ett oskrivet kort för Oliver medan Neuville slutade trea ifjol, bara åtta sekunder efter Sebastien Ogier som i sin tur hade futtiga 0,6 i marginal till Elfyn Evans. Tänak gick sin som fyra men över en och en halv minut bak Ogier.
*
Rally Swedens första år i Umeå blev inte bara succé på plats i Västerbotten med en perfekt inramning där riktig vinter var efterlängtad. Även SVT jublade efter att ha fått bevis hur många som följde deras sändningar under rallyhelgen, en tittarandel på hela 20% av alla Sveriges tv-tittare.
– Vi får återigen svart på vitt på hur oerhört starkt intresset är för Rally Sweden. Årets siffror kan vara de bästa vi nånsin haft med tanke på förutsättningarna och medielandskapets utveckling de senaste åren, konstaterar Glenn Olsson, vd för Rally Sweden.
Umeå infriade förväntningarna som värdstad och uppfyllde alla kriterier. Tävlingen blev även en succé tv-mässigt med toppnoteringar på 417 000 tittare på söndagens morgonsändning och 405 000 tittare på lördagens kvällssändning, vilket överträffar SVT:s egna förväntningar.
– I en tid då allt färre ser på linjär tv ökar tittarsiffrorna för Rally Sweden och det trots att årets tävling hamnade i skuggan av Ukrainakriget. Detta innebär att en femtedel av alla som tittade på tv vid den tidpunkten valde att se sändningen från rallyt. Det imponerar, säger SVT Sports projektledare, Ulf Nilsson som tillägger;
– Playsiffrorna var minst lika roliga. De mer än fördubblades jämfört med 2020. Vi hade över 530 000 starter. Det här överträffar våra förväntningar.
Trots att tävlingen tvingades ställa in 2021 på grund av Corona-pandemin visade årets tittarsiffror att intresset inte svalnat bland rallyentusiasterna i Sverige. Siffror som inte bara Rally Sweden har anledning att glädjas över menar Glenn Olsson utan detta spiller över på hela sporten ända ner på DM-nivå.
– Synligheten Rally Sweden går via SVT rakt in till svenska folket skapar grundförutsättningarna för alla våra svenska förares rallysatsningar och ger fantastiskt bra payback på våra egna samarbetspartners investeringar, vi vill tacka SVT för ett otroligt bra arbete under lång tid!
*
Premiären i ”ERC Historic”, spanska Rally Costa Brava kunde börjat bättre för Mats Myrsell och Esko Juntilla och deras Ford Sierra Cosworth.
–Turboras elva kilometer in på första sträckan och därför har vi nu rullat igenom de tre sträckorna före service, berättar dalduon.
-Nu byter grabbar turbo inför de tre sista sträckorna så får vi sammanfatta dagen senare.
Detta innebär att Myrsell/Juntilla ligger på 62:a plats av de 76 ekipage som nått serviceuppehållet. Bättre går det för Anders och Ingrid Johnsen i en likadan Sierra som efter tre sträckor är precis utanför topp-10 totalt. I klassen håller paret femte plats och där schweizaren Pascal Perroud med f.d WRC-kartläsaren Dennis Giraudet leder. Deras BMW M3 är inte bara snabbast i klassen utan leder även rallyt totalt. Storfavoriten Lucky/Fabrizia Pons har fått tidstillägg på tio sekunder vilket förde dom ner till tredje plats. Tredje blågula ekipaget är ”Poppo” Persson/Karl-Erik Bäckvall med Ford Escort RS1800 och efter tre sträckor är paret åtta i klassen.
*
Från Girona på Costa Brava strax söder om gränsen till Frankrike och till Piteå skiljer många mil. Nu finns ingen av de som tävlar där som ska till ”SM-Veckan Vinter”, annars hade man fått ännu längre att åka då det nu är klart att de tre bilsportgrenarna den 25 mars hamnar i Morjärv. Vinterbristen kring Piteå gör att hela rasket flytta och idag bekräftade SVT att det är möjligt att genomföra sändning från de tre sportgrenarna, Rally, Rallycross och Crosskart. Redan är arbetet i gång i anslutning till Morjärvs isracingbana där en ny bana och en ny rallysträcka håller på att färdigställas.
– Vi är naturligtvis mycket glada att vi nu får till den här tävlingen i SM-veckan. Det har verkligen varit ett hårt arbete, men där vi gjort det tillsammans. Alla parter, vi som förening, SVT, kommunen och Riksidrottsförbundet har hela tiden varit fullt fokuserade på att hitta en lösning och det känns verkligen skönt att vi lyckats, säger Per-Åke Nilsson, koordinator för Piteå MS.
Närmast väntar en del pappersjobb som att fixa tidsschema men även en del praktiska saker.
*
Från Piteå till Hörby är också en bit att åka men ändå något som krävs om inför premiären för Södra BF:s öppna RS-DM/Asfaltcup. Mats Myrsell som nu kör i Spanien slipper dock vändan upp om Norrland, utan kan åka direkt till Hörby från hemmet i Falun för att köra Bilmånsson Rallysprint den 3 april. Foto: Tommy Svensson
Ett första synligt vårtecken är nu på plats, då de gula ”Vägen avstängd-skyltarna” indikerar hur banan på Industriområdet kommer att gestalta sig. I stora drag samma bana som de två tidigare åren då tävlingen körts som varvlopp. En fastighetsägare hade dock så mycket negativa synpunkter på att rally kördes utanför hans verksamhet, att en förändring av sträckningen ansågs nödvändig. Till saken hör att Hörby Kommun som tillståndsgivare inte hade något alls att erinra mot ursprungsdragningen och gav också tillstånd utan förbehåll. För att inte i onödan skapa konflikt tog ändå tävlingsledningen beslut att förändra banan till det utseende den nu kommer att ha den 3 april.
*
Mer SMK Hörby då klubben igår hade sitt 62:a årsmöte sedan starten 1960 och som vanligt ett möte som gick i harmonins och samstämmighetens tecken i det till bredden fyllda klubbhuset. Förhandlingarna avverkades på en styv halvtimma och där tacksamt nog Lars Servin accepterade att vara ordförande ytterligare ett år och fick då också ynnesten att avtacka Roland Brorsson som efter respektingivande 50 år i styrelsen själv valt att lämna sin befattning. Att redogöra för allt gott som Roland gjort under de här åren skulle innebära en superlång blogg, så alla förstår att det är mycket. Nu lämnar han inte klubbjobbet utan kommer framöver göra mycket av samma saker som tidigare.
Det som lämnade en lite besk eftersmak var när Roland tackade för sin avskedspresent.
– Nu du Tommy är du äldst i styrelsen!
Ett påpekande som kändes lite onödigt när vi för övrigt hade så trevligt, men tyvärr var det helt sant. Jag kom med i styrelsen 1970 men tack vare ett ofrivilligt stopp på 80-talet är jag ännu inte uppe i 50 år non stop. Om detta var lite beskt så var det desto trevligare att mötet valde att ersätta honom med en tjej, Malin Lindström. Med detta perfekt val är nu styrelsen på god väg att uppfylla SBF:s målsättning med helt jämställdhet. Nio personer ingår i styrelsen varav tre är tjejer, det behövs i praktiken därmed bara en tjej ytterligare för att nå målet och jag känner redan pressen…
På samma ämne så valde mötet även in ambitiösa Julia Thulin som en av tre av klubbens förarkontakter, där de två andra är Lars Mårtensson och Rolf-Arne Nilsson.
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.