Regndränkt och tuff ERC-premiär i Portugal, prisregn över Kristianstad Kartingklubb men SMK Hörby blev ”Årets Klubb”!
ERC-premiären i Portugal, Rally Serras de Fafe blev en tuff bit att tugga sig för de EM-sugna rallyåkarna. Häftiga regn har gjort vissa av sträckorna (17 stycken) så hala och sönderkörda att arrangören redan ställt in två av dessa på grund av ”Stage cancelled due safety reasons”. Senast att inte köras var SS6 och där hemmaföraren Bruna Magalhaes fick rätt i sina dystra farhågor.
– Vi får se vad förbilarna säger när de ska starta på andra loopen? Jag tror att vissa bitar är alldeles för spåriga för att det ska kunna köras någorlunda säkert…
Hyundai-föraren fortsatte.
– Efter sex-sju bilar är vägen helt förstörd och för de längre bak handlar det bara om att försöka bli kvar på resterna av väg. Jag har kört mycket rally, men detta är absolut det svåraste jag kört!
Nu inväntas det start på sträcka sju men risken finns att även den får utgå om man ska tro rösterna från Demoporto.
Efter SS5 (fyra sträckor egentligen) leder hårt pressade Nil Solans/Marc Martí med sin Polo R5, något som verkar förvåna honom själv.
– Omöjligt att köra, menade Solans vid målet på SS5.
Ändå ligger han 28,8 före Polo-kompisen Georg Linnamäe/James Morgan som höll med rallyledaren.
– Ett ”crazy rally” och nu är vi långt efter Nil så han behöver inte satsa hårt. Vi är här för att få erfarenhet men förhållandena är komplett vansinniga…
Helt annan bild ger trean, portugisen Armindo Araujo/Louis Ramalho, med sin Skoda är man 34,6 sekudner efter Solans.
– I´m happy, och gillar verkligen de här förhållandena. Riktigt kul och jag är mycket nöjd med min ”speed”!
Trion är i en klass för sig och fyran, Simone Tempestini/Sergiu Itu är ytterligare en minut efter Aaraujo.
Att det är svårt vittnar många avåkningar om och försvunnit har spanjoren Efren Llarena som förstörde kylaren redan på SS2. Någon sträcka till kom tjecken Erik Cais innan samma sak hände hans Fiesta Rallye2. Efter de första sträckorna har redan 12 ekipage utgått av de 67 startande bland dom hårdsatsande junioren Ken Torn.
Planen är att rallyt avslutas i morgon vid 16-tiden.
*
I dag arrangerade Södra Bilsportförbundet sin årliga (dock inte ifjol p.g.a pandemin) kombinerade konferens/prisutdelning i Malmö, ”Bilsportkonferens Syd”. En träff med målsättningen att både överbrygga klyftorna mellan olika sportgrenar men samtidigt ge varje sådan tillfälle, att enskilt diskutera egna frågor/problem. Tillställningen förgylldes av att SBF:s småländske ordförande Roger Engström tagit sig till Malmö (rättare sagt Hyllie) tillsammans med förbundets NinnaHansson Engberg, Frankie Larsen och Sören Emmervall. Den sistnämnda hade dessutom ett uppskattat föredrag om förbundets visioner och framtidstänk. Vad gällde Engström verkade han något att säga till Södras vice ordförande Patrik Persson..
Till prisutdelningen hade jag fått den stora äran att agera prisutdelare i hop med Rallyutskottets ordförande Janne Rydh. Att säga att VM-arrangören Kristianstad Karting Klubb mer eller mindre rensade prisbordet är absolut ingen överdrift. Helt naturligt utsågs klubben med sin fantastiska anläggning ute i Åsum till ”Årets Idrottsarrangemang” och till folkets jubel fick f.d ordförande Magnus Hedman ta emot utmärkelsen.
– Kul att vi blir uppmärksammade även på hemmaplan och vi är många i klubben som kämpat oss till den här positionen, menade Hedman i sitt tacktal.
När detta skedde hade han redan varit framme tre gånger och hämtat priser åt andra pristagare från klubben. Titeln ”Årets Bilsportman” gick till Noah Milell som vann VM-guld på hemmaplan medan ”Årets Ungdom” tilldelades klubbkompisen Viktor Gustavson som körde hem EM-titelen både 2020 och -21. Båda tävlar denna helg i Italien och hade ingen möjlighet att närvara. En av klubben stora eldsjälar Rune Kostkevicius fick synnerligen välförtjänt ta emot ”Årets Funktionär” som även detta fick hämtas av Hedman då föremålet själv var på skidsemester.
Näst flest utmärkelser gick till min egen klubb, SMK Hörby där fjolårets SM-vinnare i rallycross, Klara Andersson var först ut för att ta emot beviset på att hon 2021 var ”Årets Bilsportkvinna”. I avsaknad av en sjuk ordförande Lars Servin, fick Bertil Gunnarsson tillsammans med klubbmedlemmar kliva upp på scen för att ta mot beviset på att SMK Hörby i fjol var ”Årets Klubb”.
En utmärkelse som baserades på klubbens enastående framgångar under året med förare på toppnivå i såväl VM som SM. Dessutom gillade juryn att man tog ett kliv in framtiden med TV-Svängen där man som första arrangör bland annat testade digitalt tidkort.
– En högst oväntat utmärkelse, konstaterade Gunnarsson när han tackade.
– Oväntat men väldigt kul vilket sporrar oss ytterligare inför framtiden där vi fortsatt ska bygga på våra goda relationer med kommun och lokala företag. Ytterst viktigt när man som vi verkar i en liten kommun!
Övriga mottagare var ”Årets Unga Ledare” som gick till Södra Ungdomsgrupps Nathalie Petersson, SMK Helsingborg. Folkrace fick sin del av guldglansen genom Jonas Eckhoff som utsetts till ”Årets Komet” medan ”Årets Veteran” gick till Asarums stora arbetsmyra och eldsjäl Åke Månsson. Sista utmärkelsen som delades ut blev ”Special Award” som togs emot av Katharina och Ted Malm, Arlövs MC för alla goda initiativ som de tagit tillsammans med ambitionen att föra breddrally framåt bland annat genom att starta Volvo Euro Cup.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.