Mer turer i Umeå/Rally Sweden, nya Rally1-bilarna behöver ”exakt körning”, hitta allt om Rally Sweden, hybriderna snart historia, Østberg med Skoda till Qatar och Alvén fick ge upp på allra sista Monte-sträckan!

Knappt hade man pustat ut efter det gröna ljus som tändes för Rally Sweden i förra veckan efter att man nått ett avtal med den sameby som länge satt sig på tvären, förrän det igår började blinka gult igen. Enligt SVT Nyheter ”saknas fortfarande de formella tillstånden för tävlingen.” Länsstyrelsens handläggare Per Lundström vill inte ge några som helst förhandsbesked om hur deras beslut kan bli, det enda han säger är att ”man antingen godkänner helt eller avslår helt, och allt däremellan.”. Lundström sträcker sig dock till att ett beslut ska komma i slutet av veckan. Lite märkligt är också SVT Nyheters inslag om att Visit Umeå inte startat marknadsföringen av rallyt förrän den här veckan. VD Sara Gustavsson försvarar sig med ”det har varit osäkerhet om det ens blir av”. Hon konstaterar dessbättre också.

Den lilla marknadsföring vi satt igång nu har fått stort engagemang och vi hoppas ju alla att det ska bli av så nu håller vi tummar och tror att det går vägen!

Med andra ord är det fortsatt ”tummhållning” för att de sista viktiga pusselbitarna hittar rätt…

*

Förmodligen omedvetna om alla turer fortsätter vintertesterna för åtminstone Toyota och Hyundai som då sker i Finland. Idag syntes Oliver Solberg piska sin Hyundai på riktigt snötäckt vinterväg och likaså Toyotas Esapekka Lappi för vilken testerna är kanske allra viktigast. Under testerna har man också märkt av de extra 70 kilon mot fjolårsbilen vilket gör att förarna måste vara mer exakta sin sin körning.Foto: Toyota Gazoo Racing

Kalle Rovanperä som kommer att gå ut som första bil i Umeå konstaterade . 

Det här är första gången med bilen med det snabba varierande underlaget grus/snö och man kan verkligen känna vikten ganska mycket. När det snöar och är halt är det riktigt knepigt att köra. du har mycket att göra bakom ratten…

*

Att hålla reda på allt som händer före, under och efter Rally Sweden är i princip omöjligt, men en god hjälp erbjuder ”Ericsson Motorsport” med sin ”specialsite” om det kommande VM-äventyret. ”Som brukligt kör vi en specialsite om den Svenska WRC deltävlingen, där samlar vi matnyttig information, nyheter och länkar för dig som vill följa rallyt, vare sig det är på plats i skogen eller hemma vid datorn och TV´n. Här samlar vi än mer information än den som vi vanligtvis presenterar kring WRC deltävlingar. Vi har börjat fylla på, bland annat tidsplan, länkar för försäljning av Rallypass, vi har väderkartor för orter i tävlingsområdet presenterade av Norska YR. De senaste videoklippen från teamens tester inför Rally Sweden, detta och mycket mer finns redan nu, dagligen kommer nyheter läggas till inför rallyt!

*

Hybrid-reglementet är tänkt att vara i tre år till och med 2024 men redan nu börjar FIA spåna på hur ersättaren ska ut. En av de rallyansvariga där, Robert Reid är angelägen  att se framsteg med en ny teknisk formel för WRC förr snarare än senare. Att han sneglar på mer el i bilarna har han svårt att dölja och pekar på att alla tre fabrikanterna i WRC utvecklar nya elbilar stup i kvarten. Toyota planerar att ha 30 BEV-modeller i produktion 2030, medan Hyundai räknar med 12 BEV-modeller till försäljning 2025. Ford ligger lite efter men är ändå med på det elektriska tåget. 

Låt oss se var tillverkarna vill gå då en stor del av branschen drivs av politiska beslut och då går mot el, menar Reid.

Han ser rallysporten som en inkörsport för fler tillverkare då man här kan både testa elbilar och samtidigt marknadsföra produkterna.

Det finns vätgas, flytande väte, hybrid, elbilar, hållbara fossilfria bränslen, e-bränsle, 100 % syntetiskt bränsle idag som även om det är dyrt kommer att sjunka i pris, lovar/hoppas Reid som avslutar med. 

– Vi har många olika alternativ och lösningar och detta för  olika problem!

Till detta konstaterar jag enbart, att man ska inte underskatta fördelarna med att vara född i början av 50-talet…

*

Har varit väldigt tyst kring Mads Østberg som efter att ha vunnit WRC2 2020 men som i fjol fick nöja sig med andra plats efter Andreas Mikkelsen. Då mixade Mads och Torstein Eriksen VM-tävlandet med full säsong i Ungerska Mästerskapet men i år har det varit mer eller mindre tvärtyst.

Foto: privat

Inte riktigt, för Mads jobbar nu som ”norsk Jonas Kruse” i hop med Molly Petit Grøndal och rapporterade om än från hemmaplan, senast från Rallye Monte Carlo. I går kom dock ett livstecken och nästa helg kör Mads Skoda Fabia Rally2 i Qatar International Rally. En tävling som ingår Mellannöstern Mästerskapet men där Patrik Barth som är nya kartläsaren, får stå över. Istället tar altid lika åksugna Ilka Minor över högerstolen. I rallyt kör även Kris Meeke med Chris Patterson som kartläsare och båda kör för Estlandbaserade SPORTS RACING TECHNOLOGIES RALLY, (SRT).

Foto: SRT

*

Då är Rally Monte Carlo Historique avslutat och det blev dubbelt Porsche i topp. Med minst straffprickar kom belgaren Antoine Ruart de Ways Cornett etta medan tvåan spanjoren Alvaro Ochagavias hade 150 prickar mer. Bland de mer namnkunniga så slutade fransmannen Bruno Saby/Dennis Giraudet, Ford Capri på tionde plats. Bästa nordbor blev danskduon Jens Jørgensen Gandrup/Kristian Jørgensen Flensbak med Alfa Romeo på 25:e plats. 80 prickar skilde till landsmännen Kenneth Simonsen/Otto Kristensen, Lancia. Enda svenskar i mål blev Porsche-familjen Carl och Nils Rosen på 193 plats. Medan vinnaren hade totalt 1800 straffprickar fick Roséns ihop 107 260 fler…

Trots allt en bedrift att ta sig i må då bara 203 lyckades med detta och bland de som inte gjorde så, fanns svensken Dan Alvén som idag rundar av äventyret. 

”Igår var det den sista dagen på rallyt med vanlig uppstigning i ottan. Det är ju bra då hinner man ta in äggen, mjölka korna och köra ut morgontidningarna, så man får ihop till bensinen. Vi lämnade Valance i morse för färd mot Monaco med tre specialer under vägen. Jag kan lova er att med tanke på vägarnas beskaffenhet så går det undan mellan husen där den ”elake” banläggaren valt att vi skall åka. Inte nog med det, vi ska även hinna till diverse tidkontroller som är så snäva tidsmässigt, att ingen klocka hänger med. Planläggaren har lagt rutterna med snäva marginaler och korta tider, att man får köra som en galning (det är sant). Sedan får man dessutom tidstillägg om man kör för fort på vissa ställen där det är hastighetsbegränsningar. Lite trist då jag inte lyckats hålla hastigheterna varken på specialarna eller på hastighetsbegränsningarna. Detta  spelar ingen större roll, när ni kommer länge fram i detta helt oviktiga email.

Foto: Dan Alvén

Solen sken idag från en klarblå himmel och allt var frid och fröjd innan vi kom till en av dessa tidkontroller. Där ville bilen knappt starta men efter en del trilskandes så gick den igång. Aj, aj tänkte jag men som den borne optimisten man är så fixar det sig. Fixade sig gjorde det också fram till stoppet i Monaco och även när vi startade dom två sista sträckorna kl. 22.08. Första sträckan gick bilen bättre än vad jag kunde köra den på dessa vägar. Andra sträckan gick bilen även fint tills det var åtta kilometer kvar till slutet. Med cirka. 30 kilometer kvar till slutmålet då vi vi kört cirka 250 mil stannade bilen i en högerkurva  som en trotsig häst. Jag försökte med alla medel snacka och smacka igång den och även med lite mutor som bensin i förgasaren och då hostade hon igång, men lade av lika kvickt.

Foto: Dan Alvén

Till slut gav jag upp och tillkallade de högre makterna som då dök upp i forma av en italiensk servicebil som stannade och bogserade bilen till en säker plats. Hur säker den nu är får man se nästa gång jag kommer dit, men den var inte i vägen för fortåkande bilar. Bilen står på en väg som knappt existerar och frågan är om jag kan hitta den igen? Vi fick skjuts till målet och det innebar att sviten är bruten med fem av fem fullföljda rallyn. Detta skulle bli det sjätte men det var nära ögat att det lyckades…

Foto: Dan Alvén

 Jag är rätt nöjd med resan och har kanske inte helt säkert insett att någon rally förare kan jag inte bli och det hade jag inte tänkt heller, så ingen skada skedd. Som alltid har alla sagor ett slut även denna, för nu kan jag lova att till 99,99% blir det inget mer ”Hysteriskt Monte Carlo Rally” för undertecknad. Ni kanske la märke till, att jag lämnade 0,01% öppet, denna hundradels procent utfaller då det ramlar ner en snabb och driftsäker bil från himmeln som dessutom är gratis!! Tack att ni hade ork att läsa mina mail, som inte spelar någon som helst roll i världen. Hälsningar Dan.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *