Sandell leder i Kina, Fords nya ”WRC-ersättare”, Klassiker lyfter både SM och Rally Sweden och SSR har svarat!
Ser bra ut för Patrik Sandell och Maria Andersson borta i Kina, leder efter första dagen av vinterrallyt Rally MoHe (visst känns det som att Janne Kristiansson och ”Mohedakök” finns med på ett hörn med det namnet?). Nu är det inte mycket till ledning, då man bara körde en enda sträcka. Dessutom bara en publiksträcka på en kilometer och differensen ner till tvåan David Higgins var tre sekunder.
– Otroligt skönt att vara igång och på snö dessutom. Vi hade en bra känsla hela sträckan. Det är väldigt lätt att köra bort sig på dessa publiksträckor, man vill för mycket helt enkelt. Men idag höll jag mig kall och fick till en perfekt körning, menade en nöjd Patrik.
På lördag fortsätter man med åtta mil special innan rallyt avslutas på söndag. Att det är ett vinterrallyt verkar tämligen klart, under första sträckan stod termometern på minus 28 grader.
Även om M-Sport och Malcolm Wilson har det tungt just nu med WRC-fixet så verkar ändå själva företaget fungera bra. Till exempel är intresset för den nya Fiestan i R5-utförande är långt över förväntan och nu skyndar man på testerna i Cumbrian. Det dröjer minst fem månader till innan de första bilarna är klara för tävling men då får man en Fiesta som är till nittio procent ny i jämförelse med den ”gamla” S2000 versionen. Malcolm är självklart nöjd över intresset och säger till autopsort.com.
– Vi har mött stort intresse för Fiestan och våra ingenjörer jobbar ”flat-out” för att få den första bilen klar för test inom de närmaste veckorna.
Bilen får en 1600 kubiks turbomotor baserad på den vanliga Fiestan plus ett helt nytt 4WD-system konstruerat av Sadev. Bilen klassas in i WRC-2 det som ersätter SWRC till nästa år och tunga rallynamn vill redan nu att den här ”mer kostnads effektiva” klassen ersätter WRC-bilarna redan till 2015.
Skrev i går om att där var nya grejor på gång vad gäller Riksmästerskapet för Klassiska bilar och att Nisse Bergquist ännu inte ville avslöja vad som var på gång. Dröjde inte länge förrän det plingade i mejlkorgen från en av mina pålitliga ”kunskapare” som visste bättre besked. Enligt honom är tanken att RM ska samköras med Rally-SM till nästa år och vilket lyft detta blir, främst för Rally-SM som jag ser det. För en flock häftiga Amazoner, Escorter ja t.om 240:er är nog precis den vitamininjektion som SM:et behöver. Nu förstår jag så klart att tanken är precis tvärtom från ingenjörerna bakom det hela och för mig spelar det ingen roll vem av oss som har rätt eller fel, huvudsaken är det innebär ett lyft för både mästerskapen.
För hur man än vrider och vänder på det så är intresset för en SM-tävling i rally tämligen ljummet i jämförelse med Midnattsolsrallyt där det är näst intill kokpunkten. Kan man nu para ihop Mats Jonssons Escort (den är ju för övrigt snart på väg in i Appendix K även den) med Kenneth Bäcklunds högvrålande föregångare, eller Patrik Johanssons Mitsubishi och Thomas Theorin i den gröna Amazonen, lyckas man med detta får vi bara vinnare!
Inne på klassiker, bara en dag kvar till ”Slaget i Lammhult” där de småländska klassikeråkarna står beredda med sitt lite av ”mission impossible-krav” att man även i Småland ska tävla med samma regler som i resten av landet. Jag säger som vanligt, lyyyyyyyyyyyycccccccaaaaaaaaa till!
Ännu mer ”klassikernytt” nu blir det även ”riktiga rallybilar” i nästa års Rally Sweden där man tänker bjuda på en riktig nostalgitripp enligt vd Glenn Olsson
– Det här är ett sätt att ge alla som följer Rally Sweden något extra och nu jobbar vi intensivt med att få hit intressanta förare och riktigt bra och spännande bilar.
För jobbet att ragga lämpliga bilar och förare har Midnattsolsrallytgeneralen Per Carlsson från Önnestad engagerats.
– Intresset är jättestort, framförallt här hemma, men jag har även fått förfrågningar från utländska förare, berättar han
Fyra klasser kommer att köras där den äldsta tyvärr sträcker sig ända fram till 1969 års modell, vilket betyder att att i princip ”sextiofemmorna” är borta, för gamla helt enkelt. Övriga tre klasser delas sedan upp och där den ”nyaste” är öppen för bilar fram till 1985.
Men där kommer mera, berättar Carlsson.
– Vi bjuder också in till en uppvisningsklass för bilar upp till årsmodell 1990 och startfältet blir på max 35 bilar som bland annat kommer att innehålla märken och modeller som Ford Escort, Porsche 911, Saab tvåtaktare, Volvo 240 Turbo, Audi Quattro och Hundkojor.
Vilka förare blir det då som kommer att göra upp i den första upplagan av ”Historic Rally Sweden”?
– Första året är det ganska troligt att merparten av förarna kommer att vara svenska, men förhoppningsvis får vi även se några utländska ekipage på startlinjen, säger Par Carlsson och syftar då i första hand på förare från våra grannländer Norge och Finland.
Bara att konstatera att intresset för klassiska rallybilar ökar överallt både hos publik och förare, verkar faktiskt bara vara Smålands BF som har en annan syn på detta…
Har precis läst igenom South Swedish Rallys svar på ”kartläsarens” stämning hos Kristianstad Tingsrätt. I mina ögon är svaret klockrent och jag har efter detta ännu svårare att se hur han ska kunna övertyga rätten om att det verkligen var ”fel i noterna” som orsakade olyckan…