Ännu inte helgrönt ljus för Rally Sweden, Solbergs dröm är på väg att uppfyllas, ”les géants” gör upp favorittävlingen, sätter ljus på ”jordnära” WRC2, när Monte startade i Umeå, SVT toppar inför Olivers debut och för mig är det upp till bevis…

Än är det inte helgrönt ljus för Rally Sweden som startar om en dryg månad men som tur är lyser det inte rött, utan någonstans mellan grönt och gult enligt P4 Västerbotten. Fortsatt saknas tillstånd för två sträckor genom marker där en sameby har sina renar betande och sträckor som enligt inslaget tillsammans utgör åtta mil eller runt en fjärdedel av rallybanan. SVT:s expert Jonas Kruse konstaterar att detta inte alls är bra då en WRC-bana normalt ska vara klar runt halvåret före start. Att detta skulle innebära någon fara för genomförandet av deltävling två i WRC tror han dock inte.

Är säker på att Glenn Olsson som med promotorn har en Plan B och kanske även Plan C om de aktuella sträckorna inte kan köras! 

I den tidplan som rallyt delgett WRC är totallängden på sträckorna 303 kilometer vilket om ”skräckscenariot” blir verklighet, skulle kortas ner till 220 kilometer. Ett hanterbart problem trots allt, större krångel blir det med att lördagen bara skulle innehålla två sträckor som körs dubbelt då SS9/10 och SS13/14 utgår. Även att promotorn har som grundkrav att en VM-bana ska vara på minst 300 kilometer, kan stöka till det för västerbottningarna.  P4 Västerbotten sökte både företrädare för samebyn och rallyt men ingen ville enligt radion kommentera saken.

Över till tidsmässigt mera nära Rallye Monte Carlo med start strax efter klockan 20.00 i morgon torsdag. Att intresset är maxat med Oliver Solberg och Jonas Anderssons inträde på den stora VM-scenen är uppenbart. Om Jonas förlåter så är kanske ändå Olivers förehavanden bakom ratten på #2 Hyundai i20 Rally1 snäppet över Jonas notläsning hos Gus Greensmith i #44 Ford Puma Rally1.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Efter fyra VM-tävlingar som lite ”Prao” i Hyundai 2C Competion är det nu ”The real thing” som gäller för Oliver och Elliot Edmondson nämligen tävlande i Hyundai Shell Mobis WRT. I premiären står Dani Sordo över och låter den 20-åriga värmlänningen inta platsen vid sidan av Thierry Neuville och Ott Tänak. Planen är att Solberg (han är yngsta föraren i WRC-klassen) ska dela teamets tredje Hyundai i20 N Rally1-bil med den spanske veteranen under hela säsongen.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

-Ska bli väldigt speciellt att köra den första tävlingen med officiella färger på kläder och bil. Det känns extra spännande att få vara med om allt från start och jag är helt klart väldigt förväntansfull, förklarar 20-årige Oliver.

Det här är något jag har drömt om och arbetat för väldigt länge. Att få börja säsongen som en fullblodsfabriksförare är något helt fantastiskt! 

Att det är helt nya bilar som gör debut i helgen känner absolut alla till som har mista lilla intresse av WRC. Rally1-bilarna blandar en elmotor med 100 kilowatt prestanda och en sedan säsongen 2011 vältestad 1,6-liters turboladdad bensinmotor. Allt är uppbyggt kring ett uppgraderat säkerhetscells-chassi där muskelpaketet når prestandanivåer till mer än 500 hästkrafter (tidigare cirka 350), samtidigt som de skadliga utsläppen minskar då alla Rally1-bilar kommer att köras med 100 procent hållbart bränsle.

-Jag tror att alla går runt och är exalterade över allt nytt. Man är ganska nervös över om man har förstått all teknik och hur den kan utnyttjas. Den första tävlingen kommer att ge svar på vem av förarna som har förstått det bäst av alla, säger Oliver.

Rally Monte-Carlo innehåller totalt 17 specialsträckor fördelade på fyra dagar. De två första i mörker på torsdagskvällen.

*

Frågan är ändå om inte allra störst intresse knyts till jättekampen mellan sportens två absolut giganter eller som man säger på hemmaplan ”les géants”, regerande mästaren Sebastien Ogier med åtta VM-titlar och Sebastien Loeb med nio? Båda har Rallye Monte Carlo som favorit tävling vilket gett Loeb sju segrar genom åren medan Ogier är ett snäpp värre.

Foto:Okänd

Åtta gånger har han fåt ta emot första priset av Albert II av Monaco på slottsgården med utsikt över Medelhavet. Nu vill de hemskt gärna putsa siffrorna men bara för själva rallyt då båda nu trätt tillbaka som ”full time WRC-drivers”. Loeb som är ny hos M-Sport Ford WRT har precis som Ogier ny mun som rabblar noter och för hans del är det fransyskan Isabelle Galmichie som ersätter mångårige kumpanen Daniel Elena. I Ogiers Yaris gör 43-årige Benjamin Veillas entré med ett förflutet tillsammans med franske talangen nu i WRC2, Eric Camilli. Frågan alla ställer sig är nu om Loeb ska lyckas få oavgjort 8-8 eller Ogier drar ifrån till 9-7, svaret ges på söndag strax efter lunch.

*

Jag vidhåller lite med dårens envishet att WRC2 med Rally2-bilar är det som väcker mer intresse hos mig än ”de moderna rallybilarna” i WRC.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Tycker att det känns mer jordnära att veta de bilar som PG Andersson, Jonas Åkesson, Pontus Tidemand, Mattias Adielsson & Co kör i Rally-SM även finns på ”riktigt. I klassen är Skoda totalt dominerande där 16 av 29 anmälda kör bilar från Mlada Boleslav och där tyska Toksport WRT är ett lätt maskerat fabriksteam då Skoda Motorsport beslutat avstå VM-tävlande i egen regi.

Foto: Skoda Motorsport

I fjol tog Andreas Mikkelsen storslam, vann både WRC2 och ERC men i år avstår han start i det sistnämnda. Med Torstein Eriksen som ny kartläsare fokuseras helt på att försvara 2021-segern och paret när även en förhoppning att kunna göra inhopp med Rally1-bil i någon deltävling där man inte kör Skoda. 

Jag vill lägga fokus på att försvara titeln med ytterligare en WRC2-seger och självklart vill jag också sluta så högt upp som möjligt i den totala ställningen, förklarar Andreas.

I fjol vann han WRC2-klassen i Monte i par med mångårige kompisen Ola Fløene och slutade även sjua totalt, alltså bara sex WRC-bilar före i mål. Mikkelsens temakompis 21-årige Marco Bulacia Wilkinson från Bolivia med argentinske co-driver Marcelo Der Ohannesian var lite av fjolårets utropstecken med sin fjärde plats i WRC2. Nu vill paret rida vidare på succévågen.

– Förra årets Monte var vårt första rally någonsin där vi växlade mellan asfalt, is och snö och så klart lärde vi oss mycket som jag vill bygga vidare på, understryker Bulacia respektfullt och lägger till.

Vi kommer att behandla detta legendariska rally med den respekt det förtjänar!

Tredje benet Toksport stöder sig på, är ryske fantomen Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov som sent på säsogen bytte från Polo R5 till Skoda som i helgen gör han sin tredje start i den 91-åriga klassikern.

Foto: Skoda Belgium

Betydligt fler starter har  privatanmälda belgaren Freddy Loix/Pieter Tsjoen som även kan räkna in två andra platser i rallyt 2009 och -11 fast då ingick rallyt inte i VM utan i IRC, föregångaren till ERC. Notabelt är att kartläsare Tsjoen tog time out från rally från 1997 för att göra comeback 18 år senare med då stora fransk hoppet som Ogier-efterträdare i WRC, Stephane Lefevbre. Han har även en start i Rally Sweden med holländaren Kevin Abbring 2018 i en R5 Fiesta men som tråkigt nog slutade i en värmländsk skog.

*

Lite onödigt vetande om Rallye Monte Carlo.

Visste du att…

… Rallye Monte-Carlo hölls första gången 1911, vilket gör det till det längsta evenemanget i den nuvarande WRC-kalendern?

…rallyt var ursprungligen tänkt för att öka turismen i Monaco även under de annars mindre attraktiva vintermånaderna?

…deltagarna började över hela Europa, till och med i Nordafrika till en gemensam mötesplats i Monte-Carlo eller Frankrike innan själva tävlingen startade – fram till och med 1998?

…att välja rätt däck på Monte är extremt svårt och kan göra stor skillnad? Teamen tävlar i upp till fyra specialsträckor utan service, beroende på de fyra däck de har monterat plus maximalt två reservhjul. Så, valet av däck är nästan alltid en kompromiss, en etapp kan vara täckt av djup snö, nästa vara isig, blöt eller till och med helt torr.

…är det här anledningen till några konstiga däckkombinationer? Ibland monteras snödäck med dubb tillsammans med nästan mönsterfria slicks i en mängd olika konfigurationer så att de är så välutrustade som möjligt för alla tänkbara väglag.

*

På tal om stycket om startplatser har Thord Söderberg Dalum forskat lite i historien och hittat att rallyt en gång hade nu WRC-aktuella Umeå som en av startplatserna och skriver; ” Jag har läst historien om rallyt i boken ( Rally Monte Carlo skriven av Jenny Hapasari-Niemi utgiven av förlaget ArosSportMedia) och där sett att under 1930 talet var en av startpunkterna Umeå, dessutom ett flertal gånger. Man hade olika utgångspunkter som gav poäng beroende på avstånd ner till Monte Carlo. Det kunde vara riktigt strapatsrika färder innan ekipagen nådde fram och det riktiga rally startade. När rallyt startade om efter kriget så blev Stockholm startpunkt och samtidigt 1950 kördes det första Svenska Rallyt till Midnattssolen då som sommarrally. Man ju säga att det Svenska Rallyt nu har något gemensamt med Monte Carlo Rallyt när det är förlagt till Umeå.”.  

*

På plats i Monaco är SVT:s alerta team med Maria Wallberg, Jonas Kruse och Johan Hedlund. Trion ska bjuda oss på heltäckande bevakning av först och främst Oliver Solberg och Jonas Andersson men så klart även allt annat som händer denna spännande premiär. Preliminärt sänder SVT enligt följande

Torsdag 20/1:

20:00: SS1 Luceram – Lantosque, SS-start 20:18 (SVT24 / SVTplay)

Lördag: 22/1

09:45: SS10 Saint-Jeannet – Malijai 1, SS-start 10:08 (SVT2 / SVTplay)

14:00: SS12 Saint-Jeannet – Malijai 2, SS-start 14:08 (SVT2 / SVTplay)

Söndag: 23/1

10:00: SS17 Briançonnet – Entrevaux 1, SS-start 10:08 (SVTplay)

12:00: SS17 Briançonnet – Entrevaux 2, SS-start 12:18 (SVT2 / SVTplay)

*

Foto: Tommy Svensson

Med detta avslutas WRC-genomgången och i morgon kommer första tipset för 2022. Samtidigt också första försöket att försvara fjolårssegern i WRT-tipset där det kryllar av betydligt större experter…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *