Loeb ”gäääsp-vann” WRC-finalen, PG tog VM-silver, Åhlin kraschade och dubbdäckshyckleri på hög nivå!

Då var alltså årets ”gäääsp-WRC” avslutat och det var väl inte ens pengarna tillbaka för den som satsade på ännu en Loeb seger i Spanien antar jag. Lite provocerande är det så klart när jag skriver ”gäääsp” men handen på hjärtat, beskrivningen är inte helt fel?
Istället tittar vi nu framåt och en ny tidräkning börjar, före och efter Loeb och den startar med nästa års Monte Carlo-Rally. Nu har ju Loeb hotat med att köra även detta och då vinner han så klart. Såvida inte Capitogänget får till ett underverk med Latvalla/Ogier och nya WRC-Polon förstås. Men ännu en Loeb seger blir ju tämligen meningslös då han bara ska köra en handfull tävlingar under året. Istället lär 2013-års säsong bli en betydligt mer öppen och spännande affär än årets gääspning…
Den av många starkt ifrågasatte Jari-Matti Latvala blixtrade till på slutet och knep de tre bonuspoängen på ”kraftsträckan”. Slutade tvåa och passerade därmed Mads Östberg som väldigt besviken fick nöja sig med en fjärde plats både i finalen och tabellen. Nu blev det finskt på andra plats i sluttabellen genom Hirvonen och så Latvalla med bronspengen.
För mig var det dramat i SWRC-klassen som var störst och där PG Andersson till slut fick nöja sig med att bli tvåa både i helgen och. totalt. Men ingen i hela världen kan väl missunna irländaren Craig Breen sitt guld efter allt som hänt under året? Breen var märkbart rörd när han kom imål och räckte upp handen mot himmelen som tack till förolyckande kompisen/co-drivern Garteh Roberts. Breen berättade med tjock röst för alla som var framme för att fira honom.
– It’s incredible, I can’t believe it…there’s so many things…I am so, so happy, I need to thank so many people.. hundreds and thousands…I’m a kid and I can’t believe I’ve done it…
Nye högersittaren Paul Nagle konstaterade lika rörd även han.
– This is fantastic for Craig…the maturity to come back, it’s incredible.
I fjol vann Breen WRC-Academy i par med Roberts och nu SWRC, är det en tuff förutsägelse att tro att han vinner WRC inom tre år…
Det hjälpte inte att Pontus Tidemand gjorde vad han kunde, det blev till slut en andra plats i ”akademin” eller Junior-VM välj själv. Tråkigt nog blev det inte lika bra i sluttabellen, där Jose Suaréz, vinnare i helgen tog placeringen bak segrande Elfyn Evans.
Riktigt trist avslutning blev det för Fredrik Åhlin som kraschade på sträcka tio när han låg fyra. Värmlänningen fick flygas med helikopter till sjukhus eter att ha kört i ett träd på ett snabbt parti. Turligt nog klarade han sig med en misstänkt revbensfraktur medan kartläsaren Morten Abrahamsen var oskadd. Mycket kan man säga om Fredriks år i WRC-Academy, men något flyt har han inte haft!
Det blev historiskt i PWRC där en mexicanare för första gången i historien vunnit en VM-titel i rally. Unge Benito Guerra tog hem titeln som man för ett knappt år sedan hoppades skulle gå till Ramona och Miriam. Olika falla ödets lotter…
Idag avslutades det danska Yokohamamesterskapet i Odense på Fyn (den halvstora ön mellan Själland och Jylland för er bosatta mer norrut). I anmälningslistan fanns en svensk Ebbe Nilsson, från Sösdala med Puman men vad jag försår kom han aldrig till start. Istället vanns finalen av en av hans värsta konkurrenter, Michael Ted McBride i en Peugeot 106 Maxi. Michael var totalt överlägsen och hade tjugofem sekunder till tvåan Johnny Pedersens BMW. Trea kom Niels Jörgen Jörgensen i en hederlig Opel Manta, alltså riktigt ”Opel-stål” som verkligen biter ifrån när det krävs…
En tråkig olycka inträffade när Claus Lysberg åkte av med sin Citroén C2 och kraschade. Lysberg fick åka till ”syghus” men via ”Dansk rallyinfo” meddelar han nu glädjande att allt är OK med både honom och co-drivern.
Fick ett häftigt tips via en kollega på sportredaktionen ( trodde bara dom hade koll på bollar?) på en sevärd film på ”tuben”. Med titeln ”206 km/h durch ein wald- Beppo Harrach bei der Waldviertel Rallye” bjuds du på en svindlande och i mina ögon skräckslagen åktur på en lövhal asfaltsträcka där mätaren är uppe och vänder på just 206 km/h.
Allra roligast är nästan kommentarerna om filmen, ”detta är väl ingen specialsträcka, i Ryssland kallar vi detta för highway” eller ” det bruna är inte löv, det är bilen som startade före som haft hål i golvet under kartläsarstolen”…
Så läser jag att tidningen Motor avslöjat myndigheterna i all sin skröpliga nakenhet i dubbdäcksdebatten. Medan man hela tiden propagerar för dubbfritt är de inte dummare än att själv välja dubbat av säkerhetsskäl. Tidningen konstaterar t.ex. att på Transportstyrelsens vagnpark finns dubbdäck på 65 procent av bilarna. Ännu fler är det på VTI där man enbart kör dubbat och ”odubbat används bara vid experiment”.
Lite besviket noterar jag att Polisen i Skåne går mot strömmen och använder mest odubbat medan tio av de totalt arton polisdistrikten enbart kör dubbat. Intressant är också att läsa, ”Trafikverkets egen analys av 250 dödsolyckor i vintertrafik visar att dubbdäck på de bilar som saknar antisladdsystem – ungefär hälften av alla bilar i landet – minskar risken för dödlig olycka med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck.”
Följande för mig skrämmande fakta redovisas också,” Undersökningen visade också att om alla övergår till odubbat så kommer antalet omkomna i trafiken att öka med 15 personer per år.”. En enkel fråga vad är problemet? Blir glad när jag ser Aftonbladets omröstning där nästan trettontusen personer röstat och av dessa väljer åttio procent dubbat. Nu väntar jag bara på att företrädare för de här myndigheterna och även de farliga politiker som i ren okunskap propagerar för odubbat, ger en trovärdig förklaring. Eller är inte vi vanliga trafikanters liv lika mycket värt som myndighetspersonernas…

3 svar på “Loeb ”gäääsp-vann” WRC-finalen, PG tog VM-silver, Åhlin kraschade och dubbdäckshyckleri på hög nivå!

  1. Jaa dessa dubbdäck en annan skulle inte ens komma ut till stora vägen om jag inte hade dubb då det ligger ett företag en bit bort som bara har tungtrafik…jag åker skridskor på vägen bara för o påtala att det är halt..så då o då blir de en skvätt sand..O en sak är säker: VOC i Finland kommer o bli jävligt häftigt o jag hoppas att jag kommer stå på start linjen!!för närmare VM kommer inte jag o komma iallafall..

    1. Hej Björn.
      Vi har samma uppfattning som även uppenbarligen ”myndigheterna”, det är dubb som gäller!
      Finland blir säkert häftigt, men det blir utan Silver-Voc:en…
      MVH
      Tommy

  2. Verkar vara en omvänd version av ”skomagarens ungar”
    Riktiga ärkemiffon!

    Absolut skoj för Breen, men nu får Proton se till att bygga en bil som håller så PG får lyfta bucklan nästa år istället för att bryta titt som tätt.

    Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *