PG nära att hoppa Rally-SM, Flodin ”tog det isigt” till en början, Reiersen imponerade i SM-debuten, Boden bjöd på topptävling förutom… och A-Traktor gänget stöttade i Reaxcer Rally!
Lite ”Grevinnan och betjänten” och ”same precidiure” när jag ska försöka summera SM-premiären 2022, North Rally i Boden. Exakt som i fjolårspremiären i Kil så vann PG Andersson/Anders Fredriksson med GN Motorsports helvita Ford Fiesta R5 och som tvåa Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen i EKS-Skoda. Team NYBE:s Jonas Åkesson/Martin Holmdal ville inte bryta traditionen utan gick in som trea precis som i Värmland.
Lika traditionsbunden kände sig inte Ludvikas Thomas Thunström/Jörgen Lindahl som i Kil slutade fyra men nu gick sin som femma. Detta efter att Jari Liiten/John Stigh varit ofina nog att putta ner ”målaren” en placering. Direkt på första sträckan visade PG och Anders var skåpet skulle stå och resten av rallyt blev mer eller mindre ren uppvisning.
– Det här satt jäkligt gött!
– En fantastisk skön start på säsongen, konstaterade PG belåtet medan han kastade belåtna blickar på sin vita vinnarbil.
Han avslöjar även att det varit tveksamt om det överhuvudtaget skulle bli en tredje SM-säsong för honom och Fredriksson.
–Jag har känt mig tveksam inför säsongen och bestämde mig väldigt sent, vilket var tur. För suget kom tillbaka så fort vi startade på första sträckan.
Tuffast utmanare precis som vid fjolårspremiären förväntades bli Pontus Tidemand men som återigen fick se sig slagen och detta med över en minut. PG följde sin vanliga taktik att chockstarta och på första sträckan var han 14 sekunder före Tidemand och på andra etappen inleddes på samma sätt med ett tio sekunders ryck mot Tidemand.– Förmiddagen var jag väldigt nöjd med, då utnyttjade vi fästet perfekt och på femte sträckan tog vi i lite extra. Det gjorde att vi fick en bra lucka ner till de andra till lunchuppehållet.
Totalt blev det sex sträcksegrar av åtta möjliga och andra tiden på power stage innebar att man lämnar Boden med snudd på maximala poäng inför nästa deltävling i slutet av maj, South Swedish Rally.
–Det här var en fantastisk skön start på säsongen och vi hade skitkul i bilen helt enkelt, summerade PG första SM-helgen.
Foto: Fredrik Värnebjörk
Lika nöjd var av förklarliga skäl inte Pontus Tidemand som tvingades köra i snörök med bitvis minimal sikt.
– Med tanke på utmaningen den här helgen är jag nöjd med en andraplats men jag hoppas utmana om segern i nästa tävling, menade Pontus och la till.
– Snöröken var för mig det största problemet tävlingen igenom…
–Vi gick ut som femte bil från början, men i det avseendet spelade startpositionen mindre roll eftersom alla efter första bilen hade samma svårighet. Med en sådan kyla står snöröken som virvlar upp mer eller mindre still i luften, det var bokstavligen som att köra in i en vit vägg på första sträckan.
På lördagen orsakade snöröken fortfarande trubbel, även om utökat startintervall och dagsljus förbättrade situationen något.
– Det var riktigt svårt att se bromspunkter och ingång i svängarna så det gick inte att få till flytet dessutom körde vi på sträcka sex in i en snövall och fyllde luftboxen med snö och tappade effekt.
Upprättelse fick Pontus på power stage där han luggade PG på en poäng vilket gav en boost inför resten av året.
– En kul start på säsongen med fantastiska vintervägar och vi satsar på en hel säsong i SM, går planen i lås har vi ett roligt år att se fram emot, säger Pontus.
För hårdsatsande Mattias Adielsson med Maja Bengtsson vid notblocket blev det en ännu sämre SM-start än i fjol. Då inledde göteborgaren med en femte plats medan i helgen fick bryta. Paret var bra med fram till fjärde sträckan där M-Sport Fiestan drabbades av problem.
– Alltid tråkigt att behöva bryta på grund av tekniskt fel, speciellt idag när det hade börjat så bra, menar Mattias som då låg trea och fortsätter.
– Det här var vår första start i Rally-SM och jag är riktigt nöjd med hur det har fungerat i bilen. Vi fick till riktigt bra noter på reken och de passade sedan perfekt när vi kom i tävlingsfart!
*
Även i rallyts största klass ”Nationella 2WD” blev det samma segrare som i Kil och ingen kunde stoppa Ilsbo-Expressen innehållande Patrik Flodin/Göran Bergsten. Men det blev en jobbig start för paret då Volvons defroster inte klarade av att hålla rutorna isfria.
– Förutom den lite jobbiga inledningen där vi hade problem med strömbrytaren som tinar vindrutan och på väg ut till andra sträckan igår kväll såg vi ens vägen. Vi var tvungna att stanna och försöka smälta isen med våra bara handflator,avslöjar Patrik.
– Annars hade vi riktigt kul i bilen och jäkligt skön inledning på säsongen!
I fjol missades SM-medaljerna genom två tråkiga avslutningsrallyn och nu är det ingen tvekan utan att guldet ska till Ilsbo. En segermarginal på runt minuten visar att den röda 940:an fortsatt är bilen alla måste köra ifrån om man vill utmana. Patrik och Göran låg inför andra dagens sex avgörande sträckor på fjärdeplats men redan efter dagens andra sträcka gick man upp i ledning.
– Det var extra kul att få gå ut och jaga. Både jag och Göran fick anstränga oss och hugga lite bakifrån, sådana segrar känns lite extra kul. Kul också att få vara med och ge Yokohamas nya vinterdäck en framgång, avslutar Patrik.
Hampus och Pontus Jakobson, Nyköping höll länge andra platsen i den nya Grupp H Corollan men på sträcka sju tog det stopp med tekniskt fel. Istället gick Hällefors Emil Karlsson/Jessica Larsson upp och ta andra platsen. Två Volvo i topp på en vintertävling trodde nog inte alla före start och jag var en av dessa. Först på tredje plats kom en FWD-bil Oscar Sundell/Joakim Söderqvist, Sandviken med den lite udda Nissan Sunny och 1.21,3 efter Flodin. Som nią i klassen men vinnare av J-SM-delen återfinns Stockholmaren Mathias Savela med sent inkallade Madelene Buskas till höger. Placeringen efter blev småländsk, genom Gullabo/Ryd-duon Jacob Johannesson/Danny Holgersson. Noterbart är att på topp-tio körde faktiskt sex Volvo…
*
I går utnämnde jag vinnaren i endast fem bilar stora klassen Internationella 2WD, Albin Nordh/Alexander Glavsjö, Ydre MK och tävlande i Team NYBE till SM-premiärens stora utropstecken och detta vidhåller jag även i dag. 13:e totalt och bara 40 sekunder bak Flodin var imponerande med en Rally4-Fiesta men frågan är om inte tvåan i klassen, Östmarks rallycrossare Isac Reiersen/Johan Johansson gjorde en kanske ännu bättre körning? Första C-tävlingen med noter och att då köra in bara dryga minuten efter mer erfarne Nordh bådar oerhört gott för resten av säsongen för 18-åringen.
– Detta trodde jag inte, men oj vad bra det känns!
–Jag har haft riktigt, riktigt kul den här helgen, och det har också gått riktigt bra. Målet var att åka till Boden för att skaffa rutin och komma in i noterna, och allt kring det. Men det klaffade verkligen direkt mellan mig, Johan och bilen och resultatet blev helt klart över förväntan, förklarar en glad Isac.
En sträckseger blev det också i JC Racetekniks Fiesta vilket gjorde honom ännu gladare.
– Nu har vi sett hur vi står oss mot de andra förarna, och med lite mer träning inför nästa SM-deltävling tror jag faktiskt att det kan bli riktigt bra!
Johan fyller i.
– Det här var bättre än förväntat och inför tävlingen hade jag ingen aning om vad jag gett mig in på, med en 18-åring som inte alls kört speciellt mycket rally tidigare därför är jag extra imponerad, menar f.d Dennis Rådström-kartläsaren.
– Det är aldrig lätt med en debut, och som en taggad junior är det ofta svårt att hitta rätt bromspunkter och jag ser stor förbättringspotential inför framtiden!
Som trea och sist i mål i klassen slutade skånska Lukas Hägg/Daniel Borgqvist tävlande för Trelleborgs MK. Som belöning fick paret med sig 15 värdefulla poäng inför grussäsongen där man med all säkerhet putsar upp tempot.
*
Före start trodde jag stenhårt på hemmaföraren Michael Wikström/Lennart Nilsson som kandidat till totalseger. I rallyts vassaste bil (Fiesta WRC) och med åtskilliga mil på norrländska sträckor såg jag honom som vinnare. Men paret fick nöja sig med klasseger i ”Nationella 4WD” och att bli sexa totalt fyra minuter efter PG. Bakom i en ännu äldre WRC-bil, slutade Mats Jonsson/Jon Magnusson i den runt 20 år gamla Skoda Octavia WRC. Gigantiska tidsskillnader i klassen, knappt fyra minuter upp till Wikström medan trean Micael Jakobsson/Niclas Edvardsson var hela elva minuter längre bak. Fyra bilar i mål och som fyra då Karlskronas Håkan Rönnebring/Anette Persson.
*
Förhoppningsvis blir inte helgens klass ”Standard” ett riktmärke för resten av året då bara fyra ekipage kom till start. Vinnare blev Trollhättefamiljen Johan och Christer Holm före Vännäs, Erik Sjöström/Eric Lennartsson och som trea, Älmhultsparet Stefan Håkansson/Markus Forsell.
*
Ingen som helst tvekan utan att NMS Boden levererade en mycket fin och uppskattad SM-tävling där idel lovord har nått mig från de dryga 150 milen norrut. Alltifrån upplägget med kompakt bana, fina sträckor och fantastiskt köldtåliga och uthålliga funktionärer. Enligt uppgift kördes rallyt under vinterns kallaste helg och alla som skrikit sig hesa för ”riktigt vinterrally” fick nu sitt lystmäte tillfredställt. Enkelt är också att konstatera att rallyt har drivits av riktiga eldsjälar/entusiaster vilket som alltid oavsett var i världen det körs, är en förutsättning för ett lyckat resultat.
Men på en punkt får arrangören och promotorn Svenska Rallymästerskapen klart underkänt och då tänker jag återigen på marknadsföring och mediadelen. I fjol var hela mediahanteringen i Rally-SM med få undantag på tok för dålig och därför trodde jag att 2022 skulle bli bättre. Men tyvärr blev det tvärtom ännu sämre och inget mediamaterial från ansvariga har nått mig före, under eller efter North Rally. Istället har de tävlande själv försett mig och andra kanaler med sådant material som borde vara en självklarhet för SM-arrangörer att förmedla. All information från helgen har gått via SRM:s hemsida och hur många lokaltidningar eller annan media gör på denna sida rutinmässiga besök? Rätt svar är noll och därför får vi också en SM-serie som försiggår helt i skuggan av all annan sport och där enbart redan frälsta rallynördar vet vad som sker. Viktigt så klart att även denna grupp får information, men ännu viktigare i sponsorjakter och liknande är att ”Svensson i stugorna” får reda på att det i helgen körts rally på högsta nationella nivå. I marknadsföringsammanhang brukar man hävda ”syns du inte, finns du inte”, en sanning som i allra högsta grad gäller rally. Fick också för mig att alla SM-arrangörer skulle få en ”Manual” att hålla sig till i år och att det i denna klart skulle framgå hur media skulle hanteras för att undvika samma misstag som ifjol? Kan bara konstatera att så verkar inte ha skett och måtte det nu bara bli bättre i resterande fyra SM-tävlingar…
*
En bra måttstock på hur illa media hanterades i helgen är att det på ”Aktuell Motorsports” samlingssida finns en enda rubrik med Sveriges Radio som avsändare. Men denna handlar inte om SM och Boden utan om helt statuslösa ”Reaxcer Rally” i Östersund vilket klart visar att det visst går att få med rally i nyhetsflödet, men då krävs det förstås att arrangören bjuder till. Även här var det eldsjälar/entusiaster som låg bakom och längst fram i den skaran stod tävlingsledare Sture Persson som berättar:
Temat för tävlingen var nytt, nytt tävlingsnamn, ny bansträckning, en helt ny sträcka plus några som inte körts på ca 30 år. Men något nytt deltagarrekord för JMK blev det inte. Bara 52 anmälda var långt under önskemålet om ett sjuttiotal.
Nytt och tråkigt var däremot alla avhopp de två sista dygnen då många drabbades av covid. En del andra var på test i Rissna och Sveg som slutade med motorhaverier. Det är en hel del äldre farbröder som kör rally och nu var det första gången som ett återbud fick sättas på hjärtinfarktkontot. Lyckligvis så avlöpte det bra.
Publikt blev tävlingen succé med överfulla parkeringar vid bägge publikplatserna. Fikasugna åskådare mildrar det ekonomiska bakslaget för klubben samt ger byaföreningen i Boda ett rejält tillskott.
Ett jobbigt område för alla tävlingsarrangörer är att hitta funktionärer och JMK testade denna gång en ny målgrupp som funktionärer. Ett tiotal A-traktorungdomar blev tillfrågade och dom nappade direkt. I energidebatten talas det ofta om ändliga resurser och i denna målgrupp har motorsporten en oändlig resurs. För JMKs del var det nytt att direktrapportera tider från varje tidskontroll vilket var en baggis för ungdomarna. Endast en tid behövde justeras och om det var ett ungdomligt finger eller en fumlig gubbtumme som tryckt fel är ointressant.
Johan Rudengren i Skoda 4WD var storfavorit till segern. Men efter en snurrning på Gällsåberget som tog ca en minut, fick Johan nöja sig med en andraplats. Far och son Magnus och Malte Proos från Sveg tog hem segern och hann även vara snabbast på två sträckor med sin Saab 9-3. Johan med Skoda R5 tog hem de tre övriga. Övriga länssegrar hamnade hos Håkan Nilsson, Ragundadalens RC Mattias Nilsson, Offerdals MK.
23 bilar i mål och 14 brutna blev resultatet för Jämtlands MK:s nya tävlingstillskott.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.