Hyundai utan ”kamouflage”, Paddon kan köra Toyota Rally1 på hemmaplan, VEC med sju deltävlingar 2022 öppnar för Grupp F, irriterat i Standard-gänget över bortplockat SM, SBF/FIA rallysök landar i Malmö, invigning med SMK Hörby-stjärnor och positiva besked om helgens rallyskadade!
Hyundai blev först att visa upp deras Rally1- i20 utan kamouflagekostym, rättare sagt de versioner som tidigare använts vid test, har varit så kallade ”mulor” eller dagens WRC-bil med nytt innehåll.Foto: Hyundai Motorsport
Trion Ott Tänak, Thierry Neuville och Oliver Solberg har alla fått testa bilen i trakterna kring Alsace och under vintriga förhållanden. De med falkögon ser att Rally1-bilen skiljer sig utseendemässigt från dagens WRC-version, speciellt bakvingen är annorlunda men även fler luftintag på karossen skiljer.
*
Hayden ”The Kiwi” Paddon är en förare som verkligen saknar WRC och som gjort flera försök att ta sig tillbaka efter sin senaste fulla säsong med Hyundai 2018. Ett märke han är väldigt starkt förknippad med inte minst på hemmaplan, där tävlat framgångsrikt med Asiens egen version av R5, AP4-bilar. Vid sidan av tävlande med Hyundai i20 AP4 har han själv utvecklat en egen el-rally-bil, Hyundai Kona i samarbete med den nyzeeländska importören. Detta förhindrar dock inte att Paddon provat annat, bland annat skulle han kört Fiesta i Finland 2019 men kraschade då ut sig redan på test.Foto: Tommy Svensson
Återstår Toyota att testa och kanske blir det verklighet på hemmaplan när WRC 2022 i september gör comeback i ”Rally New Zealand”. Till sommaren hoppas Toyota Gazoo Racing och Jari-Matti Latvala ha så många nya Rally1-bilar klara att man även kan hyra ut. En påtänkt ”hyrare” är då Paddon som enligt lokal media direkt skulle gå in bland favoriterna med sin enorma erfarenhet av de fantastiska grusvägarna på ön.
– Jag känner Hayden ganska väl, eftersom vi tävlade tillsammans och alltid var en riktigt snabb förare, berättar Latvala i lokala ”Stuffs”.
–Till exempel vann han i Argentina 2016 men hade sedan mer otur!
Dock vill inte Latvala benämna honom som favorit vid en eventuell start och menar att rallytävlande är en färskvara, något han själv har erfarenhet av från Rally Sweden 2020..
– Tävlar du inte försvinner rutin att köra på gränsen och ju längre du är borta desto svårare är det att komma tillbaka. Vill man komma tillbaka efter ett långt uppehåll måste testerna gå riktigt bra…
Om Paddon kommer till start menar Latvala, krävs det omfattande tester minst två fulla dagar, allra helst det dubbla.
– Testerna blir nyckeln, de avgör om det finns fart och självförtroende!
*
I helgen som gick hade Volvo Euro Cup sin första prisutdelning i Linköping och där man förutom prischeckar på över 40 000 kronor till de bästa utdelade av SM-tvåan Mattias Adielsson även presenterade kalendern för nästa år. Kul var också att deltagarna förärade initiativtagaren Ted Malm med ett eget pris ”Årets Vassaste Förare” med hänvisning till avåkningen i den danska vassen.
Volvo Euro Cup 2022.
12 -13/3 Zuiderseerally Holland 170 km Asfalt
30/4 Anderup El Rally Danmark 80 km Asfalt
20-21/5 Sachsen Rally Tyskland 150 km Asfalt
18/6 Autoglym Ralli Finland 90 km Grus
20/8 Snapphanerallyt Sverige 50 km Grus
16-17/9 Rally Hedemarken Norge 100 km Grus
4-5/11 Stoholmen Danmark 120 Asfalt/Grus
– Totalt kommer vi att köra cirka 80 mil SS på året till en kostnad för startavgifter på 16 000 kr totalt och cupavgifter om 5500kr vilket ger en total prispott på runt 100 000 kronor, förklarar cupansvarige Ted.
–Året avslutas så med en stor avslutningsfest/prisutdelning efter finalen i Stoholmen där vi korar segrarna totalt över året!
Vidare berättar Ted att nya samarbetspartners är på gång vilket ska göra 2022 ännu bättre.
– Nu satsar vi fullt ut med både bilar enligt VOC Mekonomen-reglementet men även med bilar för GruppF, dock endast Volvo!
*
Beskedet att SBF/SRM varit inne och petat lite i standardklasserna i nästa års olika delar av Rally-SM, föll inte i god jord hos gruppen som planerat för att SM-tävla. Har fått en hel del synpunkter på detta förfarande och där det bland annat menas att det är fel att plocka bort SM-statusen från Asfalt/Grus SM efter en Covid-19 präglad säsong som i år. Enligt ”mejlarna” byggs det mycket nya GruppF-bilar med just ”SM-sprintar” som mål, men där nu RM-medaljer inte alls är lika lockande. En önskan är att regler som skrivs ska gälla minst tre år och inte som i år, ändras mitt under rullande säsong. En som klagade avslutade med.
– Uppfattningen är att inte förbundet bryr sig så varför engagera sig, man vill ju inte ha oss kvar i SM!
En annan Standard-åkare som med sin position i sammanhanget önskar vara anonym sammanfattade det hela. ”Med det nya 3-åriga SM-reglementet 2021-2023 kom äntligen möjligheten för våra ungdomar att ta klivet upp på SM-nivå utan att behöva skuldsätta sig. Även seniorer naturligtvis. Standard-klass och Sprint-mästerskap blev då en bra möjlighet att bygga upp sponsorkontakter för att senare förhoppningsvis, kunna ta klivet upp till ”stora SM”. Många har nu byggt Grupp F-bilar för att satsa på Sprint-SM och med sponsorjakt där SM på kalendern är en viktig del. Då kommer sveket från vårt eget förbund, Standardbilarna ska degraderas till RM. Inte så roligt att nu presentera för sponsorer när 2022 redan är planerat. Antal SM-tecken blev heller inte märkbart färre utom ett, Juniorerna i Standard tappar sitt tecken i stora SM med motiveringen; Få startande.Foto: Henrik Åkeson
Denna utvärdering görs under ett ”corona-år” och det finns även andra klasser med få startande i år och våra juniorer drabbas igen. Varför så bråttom att ändra? Fel bilar tar medaljer? Vad händer nästa år? Vilken klass stryker man då? Vågar nån överhuvud taget satsa? Att ändra förutsättningarna redan efter knappt ett år känns fruktansvärt nonchalant mot oss som satsat pengar/tid på att bygga bilar och jaga sponsorer. En billigare klass som ger fler ungdomar chansen tar man bort. Snyggt jobbat SBF…
Jag drar slutsatsen att det blir svårt att arrangera tävlingar i Sverige med endast en liten klick elitförare i dyra bilar. Vi är unika med en stor bredd som kanske vi skall värna om för ur bredden växer duktiga förare fram!”
*
I samma ämne passar det bra att slå ett slag för ”FIA Rally Star”, en satsning för att få fram en förare som ska köra Rally-VM i ett fabriksteam 2024. Uttagningarna börjar nu i Sverige och första steget körs digitalt och för oss här nere är det Malmö den 10 december som gäller. Nu samarbetar SBF med samarbetspartnern Swedol/Teng Tools som har butik i Malmö annars är inte ”di blåes hemstad” något som direkt förknippas med rally. Här ska hur som helst nya simulatorsläpet parkeras med sex stycken simulatorer där förarna kommer att köra en WRC-sträcka och bästa tiderna går vidare. Det krävs inte att ta sig till Malmö den 10 december Göteborg (8 december), Stockholm (14 december) och slutligen Umeå (16 december) det går bra att tävla hemifrån med ”Rally at home” en möjlighet som många redan utnyttjat. Den som är snabbast från varje stad kommer gå vidare till steg två men så gör även den tjej som varit snabbast totalt, samt de två snabbaste som tävlat hemifrån Steg två genomförs under en helg i januari med en ”shoot out” där förarna kommer köra crosskarts och genomgå en del övriga tester för att övertyga att de är rätt person att bli en rallystjärna. När allt är klart skickas sex talanger vidare till kontinentalfinal och slutligen utses en till vinnare.
– Det här är ett intressant och världsomspännande projekt som FIA startat för att försöka få fram nya rallystjärnoroch kommer att sluta med att köra rallybil i junior-VM, säger Lars Jonsson, Svensk Bilsports projektledare för FIA Rally Star.
För att delta måste personerna vara mellan 16 och 26 år och starten kostar 50kronor.
*
När Covid-19 drog in i fjol så drabbades det mesta av företagsamheten mer eller mindre allvarligt också klart då även de som har motorsport som nisch. Ett företag som hade lite oflyt var Apex.se som samtidigt med att bilsportmarknaden försvann genomförde en flytt från Hässleholm till nya egna lokaler strategiskt beläget strax intill väg 21 i Önnestad. Med pandemin på allas läppar var det inte läge för någon större invigning trots att ägaren Anders Åberg och hans medarbetare körde på för fullt. Nu har det däremot blivit läge och på lördag den 4 december är det formell invigning på Västra Bockebäcksvägen 5 i Önnestad. Då gästar SMK Hörby-stjärnorna Tom Kristensson, WRC2 och Tobias Brink, STCC samtidigt som det bjuds på massor av fina erbjudanden. Med upp till 70 procents rabatt på vissa produkter lär det bli en strid ström av besökare och detta mellan klockan 09.00-15.00.
*
Avslutar med en positiv nyhet och då handlar det om nykorade Junior-vinnaren i ERC, Jean-Baptiste Franscheschi som skadades svårt vid helgens Rally du Var. Kartläsaren Florian Haut-Labourdetta undkom med lindriga skador ochså sent som i söndags var Jean-Baptistes tillstånd kritiskt.
Nu kommer dock lättande rapporter från hans rallytävlande yngre bror Mathieu att läget håller på att förbättras. På Facebook berättar han.
– Ibland undrar vi vad som kommer att bli den lyckligaste dagen i våra liv? Jag fick i alla fall min idag, att se ditt leende är den bästa presenten i världen. Jag älskar dig så mycket bror!
Jean-Baptiste har genomgått två operationer och nu betecknar läkarna tillståndet som stabilt. I samma tävling skadades även Ludovic Gal allvarligt men även här kom sent i söndags positiva nyheter via kartläsaren Geoffrey Combe.
– Lite nyheter om Ludos tillstånd efter vår avåkning i fredags och han ligger fortfarande på intensivvården i Toulon. Igår morse rörde han sig lite när han såg oss och kommer att opereras senare för flera frakturer.
Kartläsare Combe skades också och fick fyra brutna revben plus ett nyckelben.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.