Klara fick en tuff dag med Sainz, Milla hoppas på Ferrari, WRC-hybriderna är heta på mer än ett sätt, J-WRC inleder i Umeå, Helin/Seel i Sachsen Rallye, mycket svenskt i EM-final, blir det tjej-seger på lördag, över 160 anmälda i Novemberskölden, Linus Indy-test får vänta och återstarten börjar…

Artig som jag är låter jag tjejerna inleda dagens Motorbloggen och där Klara Andersson summerar äventyret på Sardinien med Carlos Sainz i dennes Odyssey 21-bil.

Foto: Acciona

Det har varit en tuff dag och bilen är en absolut best och även banan är verkligen utmanande, men jag njuter av det. Det här är en ny era av motorsport som jag är glad över att få vara en del av, berättar Klara.

Eftersom jag bara har kört rallycross tidigare är det fantastiskt att vara här med Carlos Sainz och att jämföra min tid med hans och lära mig så mycket jag kan. Det var en perfekt dag för oss nybörjare att få prova bilen och se vad hela Extreme E-konceptet går ut på.

Foto: Acciona

En av hörnstenarna i ExtremeE-serien är att varje bil har både en manlig och kvinnlig förare något som Klara menar är bra.

Jag tycker att det är supercoolt  och tycker att det är på tiden faktiskt, det är bra att se män och kvinnor tävla tillsammans som ett team. Det är ingen skillnad på män och kvinnor inom den här typen av sport, så jag är superglad över att vara i en sport där det inte spelar någon roll om du är kvinna eller man – det är bara fantastiskt!

Vad ”rookie-testen” betyder i förlängningen för Klara är oklart, likaså hennes planer för 2022. Blir det en ny säsong i Rallycross-SM för att försvara guldet eller väntar kanske RX2e och Europa SMK Hörbys affischnamn i denna allt mer elektrifierade sport?

*

Mer tjejer och då till Milla Sjöstrand som är i Italien för uttagning till ”Girls on Track”.

Vi är nu åtta juniorer kvar som haft en hel dag med körning och ”coaching”. Ungefär som en simulerad ”raceday”, med träning, kval och final, berättar Milla.

Foto: Privat

Nu väntar hon på att få höra resultatet då gruppen ska halveras och där fyra går vidare till Ferrari Driver Academy Camp om någon vecka.

Jag har gjort mitt allra bäst och hoppas att bli en av de utvalda, avslutar Milla.

*

Nu har även Hyundai fått full fart på sina tester med nya hybridversionen av i20 och både Ott Tänak och Thierry Neuville har varit i Italien och känt på nykomlingen men som vanligt sipprar egentligen inget nytt ut från testerna.

Foto: Hyundai Motorsport

En sak verkar ändå alla som kört nya hybriderna oavsett bilmärke vara överens om, värmen blir ett problem. Då snackar man inte om kylproblem för motorn utan värmen inne i kupén som lär vara betydligt högre än i dagens WRC-bilar. Redan nu är det ”oliiiidligt hett” inne i bilarna i de rallyn som körs i varmt klimat och att få en ännu varmare arbetsplats är där säkerligen ingen som önskar. Vad lösningen blir på   problemet återstår att se…

*

Att Junior-WRC från och med 2022 ska köras med Rally3-Fiesta har varit känt en tid och nu är det klart det blir så i tre år framöver. M-Sport Poland som levererar bilarna menar att detta är det största steget som tagit sedan VM för juniorer introducerades för 20 år sedan.  Vinnaren till nästa år får då en Ford Fiesta Rally3 plus fyra helt fria starter i  någon av de europeiska tävlingarna för WRC3, plus även en dags test före. Möjlighet finns även att köpa till ytterligare två starter för ”rabatterat pris”.  Rabatt utgår det dock inte för en J-WRC-säsong till nästa år där det på prislappen för fem tävlingar står 199 999 euro plus polsk moms.

Foto. M-Sport Poland

Vilka tävlingar som kommer att ingå i ”Junior-VM” är ännu inte fastlagt men en sak verkar dock säker och det är att det blir premiär i Umeå och Rally Sweden i februari. Vilka de fyra andra blir är inte klart, men då man vill ha olika underlag så är det nog klart att fördelningen blir två grus och två asfalt. Det som krävs för att Rally3 ska bli en bilklass som lyfter är att fler än M-Sport bygger ”budget 4WD” annars tror jag att intresset svalnar väldigt snabbt för WRC3…

*

Från skamvrån rapporteras att jag igår missade att ytterligare en svenskreggad bil fanns på plats i Zwickau och ”Sachsen Rallye”. Dessutom en Opel Ascona A innehållande Stefan Helin och Annie Seel som kör i klassen NC3.

Foto: Privat

Något som innebär att paret i helgen ska mäta sina krafter med Honda Civic, BMW och Ford Focus ST. Från ett soligt Zwickau hälsar Opel-duon inan man ger sig ut på rek.

– Det kan ju inte bara vara Volvo på plats!

*

Medan Tibro-Helin valde Tyskland så väljer Anders och Ingrid Johnsen Porsche, Christer Hedlund/Ida Lidebjer Granberg Ford Escort, Bertil Molander/ClaudiaVorverk Ford Mustang och Lars Söderström/Ragnar Spjuth Ford Sierra att köra EM-finalen för historiska bilar i Rally Costa Brava. Den intensiva helgen 19-20 november då det även är final för både WRC och ERC så körs det även rally kring Barcelona med klassiker. Totalt 52 anmälda och med en stor bredd på bilar från vanliga i sammanhanget som Porsche, Ford och BMW. Men där finns även mer ovanliga som VW 1303S, Fiat 127 Sport, Opel Kadett Gsi och se på f-n även en Volvo 240 är anmäld. Det är för oss svenskar välkände tysken Sigfried Mayr som tar sin 240 till  Girona och senast han var i Sverige med bilen var i Snapphanerallyt 2020. Nu tillhör han de exklusiva som är ensamma i startfältet och har sällskap av till exempel Seat Marbella, Alfa Romeo och Autobianchi.

*

Trots att det bara blev 25 anmälda till Arlövs MC:s nya grussprint ”AMC-Sprinten” så körs den som planerat nu på lördag. Start och mål är Hemvärnsgården i Kyrkheddinge och första start klockan 10:00. Sticker ut hakan och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir tjejseger på lördag, då med Lunds Terese Lennartsson/Johan Kastenman överst på pallen. Den vita ex. Lotta Lundquist Kadett Gsi:n är ruskigt snabb och senast det var grussprint gick paret in på sjunde plats totalt.

Foto: Tommy Svensson

Före sig hade hon då bland annat SMK Hörbys Tommy Nilsson/Roger Clausson (bilden) och hemmaklubbens Ola Schönström/Daniel Ekdahl som även är anmälda på lördag. Orkar dom hålla en hårdjagande ”Tessan” bakom sig ännu en gång, det är frågan?

*

Nässjö MK kör sin traditionella ”Novemberskölden” som vanligt under Allhelgonahelgen och som deltävling i Bilsport Rallycup. Fjolårets upplaga blev lite omdiskuterad då i stort sett alla rallyarrangörer valde att ställa in på grund av Covid-19 medan Nässjö ansåg sig kunna uppfylla myndigheternas krav och körde som planerat. Så klart var det då med mycket restriktioner, kanske till och med mer än vad som egentligen krävdes och Nässjö MK hyllades också för att man lyckades få ihop paketet. I år är det inte alls lika knöligt och som tack har man även fått nästan snudd på rekordanmälda den här sidan Dalälven. Idag står räkneverket på 164 bilar ( plus fyra föråkare) vilket fått BRC-general Roger Rooth att muntert utbrista.

Jättekul!

Så är det självklart och att det lockar med tävling på Småländska Höglandet i november förstår man då det lockar förare så långt upp som från Vansbro (Kent Nordquist) och Munkfors (Thomas Hansson).

Foto: Tommy Svensson

Mitt vinnartips utan omsvep går till Vimmerbys Victor Karlsson/Thomas Gustavsson med Toyota Corolla. Om något skulle gå snett så garderar jag med  David Lindström Skillingaryd, Lars Engström Kullings, Kristian Johansson Borås, Håkan Tagesson Nybro, Johan Axelsson Nässjö och Adrian Ring Linköping. Tilläggas kan också att anmälan inte stänger förrän på söndag, kanske det blir så att man når upp till 200-strecket…

*

Foto. Mattias Persson

Framgångsrike svenske racerföraren Linus Lundquist är klar för INDYCAR-test i USA men där dåligt väder satt stopp. Nu flyttas testen från i morgon till måndag på Indianapolis Motor Speedway. Lundqvist från Tyresö liksom Indy Lights-rivalerna Kyle Kirkwood och David Malukas kommer att testa mellan kl. 16.00-20.00 svensk tid . Testen sker i Andretti Autosport-teamets bil #29.

*

I kväll väntar SMK Hörbys traditionella Förar/Kartläsar-träff som i fjol fick göra ett uppehåll på grund av pandemin. En träff som normalt brukar börja med en blick tillbaka på säsongen som gått, men just den punkten blir som alla förstår väldigt kort. Istället kommer fokus att ligga på året som väntar men där det även där är många frågetecken som ännu inte rätats ut. Hur som helst så inbillar jag mig att det allra viktigaste ändå är att vi alla kan träffas igen fika och snacka lite rally. Om det sedan kommer fram något konkret ur kvällen känns faktiskt som prio två, viktigast är att vi börjar återstarten…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *