Dimmorna kring Boden-SM har skingrats, Södra kallar till ”Rallymöte för alla”, Lappi får minst sex tävlingar 2022, riskabelt toabesök, tufft i Ungern med Mikkelsen som trea och dansk seger i Falsterbo!
Börjar direkt med nytt och vad jag förstår slutgiltig bud för premiären av Rally-SM 2022 med NMS Boden som arrangör den 7-8 januari. Hans Aldenlöv förklarar.
– 2022 körs det EN tvådagarstävling som startar på fredag med två ss och fortsätter på lördagen med sex ss. Det har blivit förväxlingar mellan tvådagarstävling. och två tävlingar och det som gäller är att det körs en tävling som sträcker sig över två dagar!
Med detta torde alla dimmor skingras och upplägget blir alltså exakt samma som det varit i SM-tävlingar i år. En kort etapp på fredagen och en längre på lördagen men alltså bara SM-poäng för en tävling, case closed!
*
Fortsätter med 2022 och lördagen den 13 november bjuder Södra BF SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner in till snack om nästa år under rubriken ”Rallymöte för alla”. Platsen är som vanligt Hässleholms MK:s klubbhus intill idrottsanläggningen på Österås.
– Vi bjuder in till en gemensam sittning för alla intresserade arrangörer, domare, tekniker, förare, kartläsare och andra som kan finna detta intressant, berättar Ola och Sebastian.
På dagordningen finns:
§ Året 2021 och vilka erfarenheter vi tar med oss
§ Förslag RY-DM 2022 och regler
§ Förslag RS-DM 2022 och regler
§ Konferens Syd
§ SSRC
§ Övriga frågor (maila gärna förslag på övriga frågor ni vill lyfta).
Antalet deltagare är begränsat till 55 personer och ”först till kvarn” är det som gäller för mötet som startar klockan 09.30. Anmälan görs till, rally@sodrabf.se
*
Medan dagens ”Falsterbo Rallysprint” lockade knappt 50 förare så är det betydligt sämre intresse för nästa lördags ”AMC-Sprinten”. Väldigt konstigt då upplägget är mer rallylikt än det som bjöds på det mjuka sandiga skjutfältet med Östersjön som granne. Arlövs MC bjuder på, ”Nationell rallysprint med en specialsträcka och en vändsträcka, på enskilda och samfällda grusvägar, som båda köres två gånger. Banans längd är c:a 28 km varav 12 km utgör SS/SP”. En annan sak som borde vara intressant, är att banan får rekas med privatbil och egna noter får skrivas. Ändå är där mindre än 20 anmälda idag och på måndag stänger anmälan och när klubben vill ha minst 30 ekipage för att köra, så ser det inte allt för just ut. För detta vill man ha 1400 kronor men väl att märka då ingår riktigt tillagad lunch för två personer. Återigen är det bara att konstatera att ”Herren och rallyförares vägar äro outgrundliga”…
*
I fredags kom mer kött på benen kring Sebastian Ogier och hans planer för 2022. Klart verkar vara start i Rally Monte Carlo och därefter fyra, kanske fem asfaltrallyn i WRC. Säkerligen ett program som Esapekka Lappi gillar som därmed får minst sju tävlingar i WRC Toyotan. Premiären blir i Rally Sweden från vilket han och Janne Ferm har trevliga minnen med sin andra plats 2019 i Citroën C3 WRC.
Klart bästa placeringen och i de andra två Värmlands-starterna har det blivit en fjärde och en femte plats för ”Lappland” (mitt rättstavningsprogram ändrar Lappi till detta hela tiden).
*
Alla som någon gång varit på en WRC-tävling känner till att ”säkerhetsoraklet” Michele Mouton åker före de tävlande på alla sträckor och med myndig stämma flyttar på farligt placerad publik. Ett jätteviktigt jobb och som den gamla Audi-stjärnan oftast sköter bra. Men när jag såg från Spanien vad jag trodde var en kul film med två ”Bajamajor” placerade i utgången av en skarp vänsterkurva tog jag detta för ”fake”. När dessutom en kille tittade ut från ett av ”hemlighhusen” samtidigt som en rallybil passerade, var jag helt övertygad om att detta var datamanipulerat.
Men igår dök plötsligt upp en bild i mitt flöde från exakt samma ställe, dock utan någon som tittade ut från toan när Sebastian Ogier passerade och då förstod jag att detta hade verkligen inträffat. Läste även kommentarer från publik i närheten och där funktionärerna varit stenhårda vad gällde deras placering. Ända gången som någon tilläts lämna sin ”säkra position” bakom de ”skyddande” röda plastbanden var när nöden påtalade besök på toan, då släppte man fram den ”nödställde”. Hur Mouton kunde missa detta är ofattbart men än mer ofattbart är hur någon ens fått för sig tanken att placera toaletter två meter från kanten av en yttterkurva?
*
Även i ERC Rally Hungary är publiken ett bekymmer och flera sträckor har fått senarelagda starttider på grund av detta. Till slut tog Andreas Mikkelsen till orda och via livesändning förklarade att ungrarna måste skärpa sig annars riskerade hela tävlingen att stoppas. Om detta lyddes är oklart men sex sträckor har körts och då är det Nikolay Gryazin, Polo R5 som är i topp halvminuten före hemmaföraren Norbert Herczig, Skoda. ERC-ledaren Andreas Mikkelsen hade problem med en wire till gasen och låg ett tag nere på sjunde plats, men han och Elliot Edmondson fixade problemet på en transport och nu har paret gått upp till tredje plats, 7,5 sekunder bak trean.
Mads Østberg hade ”a big moment” på sträcka tre, snurrade och landade i diket.
– Inga större skador på bilen ,men vi förlorade 50 sekunder till Gryazin, konstaterade Östberg som främst jagar seger i Ungerska mästerskapet från sin femte plats. Utan dikesbesöket hade han och Torstein Eriksen teoretiskt varit före Gryazin då det skiljer 46 sekunder dit upp. Ett tag ledde tjecken Erik Cais men en punktering gör att han nu trillat ner till en tionde placering, en knapp minut upp till sin gamla position. Hyundai vill säkerligen glömma allt vad Ungern heter där först nya ”kelgrisen” Nil Solans i MRF-premiären inte ens fick köra publiksträckan igår med nya Rally2-i20. Mekaniskt fel uppgavs vara orsaken, men vist är det fantastiskt att en bil med hela Hyundais ingenjörstab bakom sig inte ens klarar mer än shake down? Hade det handlat om en ”vedbodtrimmad 240” så hade det inte varit så förvånade. Men en bil konstruerad och ompysslad av det bästa rallyvärlden kan framkalla tvingas bryta (ingen omstart var möjlig) menar jag ändå är anmärkningsvärt. Hur som helst, ingen bra reklam för hugade spekulanter på Hyundai i20 N Rally2…
Nästa Hyundai-förare med problem men av annat slag var italienaren Umberto Scandola som körde punka vänster fram på SS3. Snabbt byttes den trasiga fälgen och hamnade höger bak medan det friska hjulet sattes fram. FIA-folket upptäckte detta och när reglerna säger att bilen måste ha fyra hjul som rullar fritt på transporträckorna kom uteslutningen som ett brev på posten. Rallyt avslutas i morgon och då ger det sig om Andreas Mikkelsen har gjort ”the doubble” och blivit både Världsmästare och Europamästare samma år?
*
För min del har dagen bestått av annat än rally (familjen inklusive Nova har varit på stranden Olseröd i ett underbart höstväder) men ändå har jag haft ett öga på Falsterbo Rallysprint.
Kul med dansk seger i form av Mick Fraas som fick första framgången med sin nya Subaru. Ihop med Erik Larsen körda han ifrån mer favorittippade Stefan Kristensson/Rickard Nilsson med knappt två sekunder och totaltrean, Ingvar och Adam Andersson med nio sekunder. Snabbast i 2WD blev föga förvånade hemmaföraren och SM-meriterade Lukas Hägg/Daniel Borgquist med Rally4-Fiesta.
Trelleborgaren var före pappa Fraas, Johannes i Volvo 940 där Ronni Bengtsson agerade motvikt. Trea och knappt 20 sekunder efter kom SMK Hörbys Tommy Nilsson/Roger Clausson med Volvo 940.
I Rally-SM har Oliver Green, SMK Hörby haft lite av ansvaret för PG Anderssons Fiesta R5 (stående på bilden) men att han även kan köra bil själv visade han i Falsterbo. Med pappa Fredrik i dennes Grupp H 940 blev det seger i C-klassen nästan halvminuten för Karlskronas Tobias Holmberg/Mathias Holmberg.Två saker sticker ut, Appendix k klassen vanns av Hannu Saikanmäki/Emil Svensson och på en stark tid som gav Escorten en 12:e plats totalt. Bäste VOC/Grupp F blev Simrishamns Fredrik Persson/Jennyfer Krantz som slutade 15:e bland de 43 som startade. Anmärkningsvärt och samtidigt glädjande var att ingen bröt tävlingen.
*
Vad gäller avslut av Rally Hungary, SM-finalen i Sigtuna och Marknadsnatta ber jag att få återkomma och i morgon väntar karting med Grande Finale på Åsum Ring…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.