Finland är Tom K.s favoritrally, Oliver jagar ”stolpe in”, Toyota kan punktera Rally-VM i helgen, öppen VOC-final i Örebro, Nitro-succé för bröderna Hansen och Tomeillabröder tvåa i Danska Mästerskapet.
Idag påbörjades nedräkningen för Tom Kristensson/David Arhusiander inför säsongens kombinerade höjdpunkt och säsognsavslutning, Secto Rally Finland. En tävling från vilken Tom enbart har positiva minnen som kröntes av seger i Junior WRC 2019.
– Rally Finland är min favorittävling, speciellt efter segern för två år sedan, jag gillar verkligen typen och karaktären på vägarna, förklarar Tom i en paus under dagens test.
Även om ”träningslägret” i Skillingaryd inte slutade som planerat utan i ett broräcke gav det ändå så mycket positivt att Tom inte på något vis känner sig besviken.
– Absolut inte, utan vi tar med oss den nya och förbättrade känsla som jag inte haft tidigare i min Fiesta Rally2 och ser verkligen fram emot helgens tävling med tillförsikt!
Att första året i WRC2 med en fyrhjulsdriven bil skulle bli svår visste Tom, men kanske ändå inte så svår som det visat sig.
–Helt ärligt trodde jag att det skulle vara lättare att ställa om från den tvåhjulsdrivna och motor svagare bil som jag kört i Junior-VM till den fyrhjulsdrivna och mycket motorstarkare Fiestan, erkänner Tom.
– Bland annat de många mer inställningsmöjligheterna har visat att jag helt klart behöver många mer mil och erfarenhet för att få samma härliga känsla och trygghet som med den bil jag körde i J-WRC. Vi har dock tagit stora steg framåt under året och förhoppningsvis fortsätter vi göra så i Finland!
Årets försenade upplaga av ”Finlands Grand Prix” som rallyt faktist hette officiellt de första åren på 50-talet, är inte bara flyttat från augusti till oktober utan för Tom med delvis nya sträckor.
–Har tittat på in-carfilmer och det verkar ännu mer ”tricky” än 2019. Då sades rallyt vara långsammare än tidigare och i år ser det ut att vara ännu mer smala vägar och skogsträckor. Hur som helst, kommer det att bli hur kul som helst!
Att motståndet i klassen är supertufft säger nog ingen emot på även om det bara åtta bilar anmälda. Dessutom avstår klassledaren Andreas Mikkelsen och kör istället ERC-deltävlingen i Portugal dit han kommer som både ledare och storfavorit. I hans avsaknad rankas norskflaggade Mads Østberg/Torstein Eriksen som favoriter med TRT:s Citroën C3 Rally2 som i händelse av ”ful pott” hamnar på exakt lika många poäng som Mikkelsen inför näst sista deltävlingen i Spanien. Till favoriterna räknas också hemmaförarna Teemu Suninen som gör debut med Polo R5 och så gårdagens olyckspåse Jari Huttunen.
I en ökänd kurva på test blev det ”a high speed roll” för Hyundai-föraren men som enligt uppgifter från Jyväskylä inte ska äventyra starten på torsdag. Nu var det inget ”C-förarmisstag” från Huttunen då samma kurva satte stopp för Hayden Paddon inför 2019-års tävling när han kände på sin av M-Sport hyrda WRC-Fiesta. Att kundmottagare Kristensson inte har riktigt samma förutsättningar som resten av förarna i WRC2 är ingen nyhet. Läste till exempel att estländaren Georg Linnamäe haft ”privatlektioner” av Marcus Grönholm inför helgen. Sämre lärare kan man ju ha än en dubbel världsmästare med 30 WRC-segrar i ryggsäcken, då att jämföra med Tom som är mer ”self made”.
När Suninen lämnade M-Sport Ford är det nu Tom och tjecken Martin Prokop som är Malcom Wilsons bidrag i WRC2.
*
Frågan är dock om inte alla måste se upp med Finlands-rookien Oliver Solberg med nya kartläsaren Craig Drew? Även om Oliver aldrig kört grusrally i Finland utan enbart på snö (Arctic Rally Finland) så har han stor erfarenhet av motsvarande sträckor i både Estland, Lettland och Litauen.
Att farten finns i #27 Hyundai i20 N Rally2 är där ingen som betvivlar nu gäller det bara för nyligen 20 år fyllda Oliver, att knyta ihop säcken. Med fyra raka ”retired” i resultatkolumnen är det verkligen tid att det blir ”stolpe in” för värmlänningen. Om det blir så i Finland kan det också mycket väl vara han och Craig som står överst på pallen på söndag…
*
För Toyota-basen Jari-Matti Latvala bli hemmarallyt en riktig nagelbitare och kan bli den tävling som definitivt punkterar årets Rally-VM, både vad gäller Förar-delen som Märkes-mästerskapet. Latvala förfogar över tre om inte fyra förare som alla är kapabla att vinna i helgen och skulle till exempel Sebastien Ogier lyckas vinna så är också åttonde guldet för honom i mina ögon säkrat. Störst hot mot detta är Hyundais Ott Tänak men frågan är om harmonin hos honom och teamet är så pass i bland att man på allvar kan hota en Toyota-vinst? Skulle nu ändå Ogier missa så finns stöd bakifrån i form av Elfyn Evans och kanske ännu mer Kalle Rovanperä (bilden) som jagar sin tredje WRC-triumf. Vad vore bättre än att klippa denna inför fanatiska hemmafans? Varning för Esapekka Lappi/Janne Ferm som nu är tillbaka hos Toyota om än i privat regi. Bir inte ett enda dugg förvånad om det blir ”EP” som får spruta skumpa på söndag!
Latvala väntar också på besked från Tokyo hur fortsättningen blir för honom men tanken att Toyoda Akido inte vill ha honom kvar, är för mig helt främmande. Latvala trivs också med jobbet som skräddarsytts för honom genom att han bara behöver var på plats i Jyväskylä och ”rallyverkstaden” en eller två dagar i veckan. Han behöver inteheller ta fulla ansvaret för varken ekonomi eller teknik utan detta är fördelat på flera huvuden. Men något nytt avtal finns ännu inte medger Latvala.
– Visar haft diskussioner men inget har ännu skrivits…
*
På lördag är det final för VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien i Örebro med Rikspokalen. Antalet anmälda tog sig på slutet och är nu snudd på totalt 150 bilar fördelade på 50 i Klassiska Rallycupen men överraskande nog bara 28 i SverigeSerien.En tuff sista sträcka i Laxå bäddar för att finalen blir en riktig nagelbitare. Ingenting är avgjort i någon klass i VOC Mekonomen Rally berättar ansvarige Roger Fransson.
-Inför Örebro leder Emil Andersson (bilden) klassen men bara enstaka poäng, sex om jag inte räknat fel före Dennis Persson så ingenting är avgjort.
Även B-klassen är öppen även om Magnus Lindquist leder med åtta poäng före Magnus Westman.
–Åtta poäng förslår inte långt mot en hungrig Westman som fått guldvittring på riktigt, varnar Fransson.
Tufft även bland C-förarna där det står mellan Daniel Jonsson och Jack Ernstsson. I Junior-klassen har Arvid Larspers maximala 60 poäng men bara sex poäng färre har tvåan Gustaf Ekenved.
*
Timmy Hansen är verkligen på hugget vilket han redan visat i World RX som han leder med lille bor Kevin närmast efter. I amerikanska Nitro RX blev det seger i premiären och för att förhöja glädjen hos familjen Hansen slutade Kevin trea. Inget dåligt motstånd som Götene-bröderna betvingade då hemmafavoriterna Tanner Foust, Scott Speed och Travis Pastrana fanns med vid tävlingarna i Salt Lake City. Sämre gick det för Oliver Eriksson och Andreas Bakkerud som fick bryta finalen.
*
I helgen avgjordes det danska mästerskapet i Rallycross och Crosskart. Tomelillabröderna Julius och Caspian Nilsson har i år kört andra året i mästerskapet i ”650cc” respektive ”Mini”.
Caspian har tagit ett jättekliv framåt och endast missat prispallen en gång av sju tävlingar och dessutom vunnit tre gånger. På Nysumbanen var tre förare med i guldstriden och alla tre stod också jämsides i finalen. Tomelilla-föraren gjorde en kanonstart men fick sedan backa av och slutade tvåa vilket även blev slutresultat i mästerskapet. Fast detta först efter särskiljning där Christoffer Skriver dömdes som guld-mottagare.
Julius som gjorde sin första säsong i 650cc klassen hade till en början tekniska problem, men till tredje tävlingen var alla problem lösta och då blev det seger. Efter detta har han stått på pallen i alla tävlingar men när målflaggan föll i finalen var Julius både tvåa i mål och i mästerskapet.
– Nu återstår det bara en tävling för denna säsong, avslutningen på NEZ ”gamla nordiska mästerskapet” som utökats med baltländerna, berättar pappa Magnus.
– Då grabbarna missade första deltävlingen så får vi göra vårt bästa och se vad det räcker till!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.