Långkalsonger på i Finland, Block ”ny på jobbet” hos Audi, rally är rally och spade är spade, Flodin kommer med nybyggd Volvo-motor och Adielsson ”game plan” är enkel, full fart!
Idag utfärdades en varning/råd till alla som tänker åka till Secto Rally Finland i nästa vecka, ”älä unohda pitkiä alusvaatteita” (glöm inte långkalsonger). I morse var det minus sex grader i tävlingsområdet kring Jyväskylä rapporterade en av mina finska källor vilket gjort att den finska skogen nu skiftar i vackert guldrött. Dock ser rallyveckan lite mildare ut med dagstemperaturer runt tio grader och på natten ner till som lägst, tre plus.
Ändå ett väder som skiljer sig markant från de ofta heta sommardagar som brukar vara inramningen till ”1000 Lakes”. I rallyt finns två bilar med svenska flaggor, Oliver Solberg (fortfarande utan kartläsare) och så WRC2-kollegorna Tom Kristensson/David Arhusiander. Inför detta kör paret som ren träning även finalen i Rally-SM, ”Göhlins Skilling 500”. Känner jag Tom rätt så kommer han och David säkerligen att helt fokusera på just ”träning” och inte ens snegla på tiderna från PG & Co. SM-leken överlåter han till dessa och istället ska det letas ”rätt känsla” i körningen vilket blir superviktigt i Finlands ”high speed event”. En tävling som dessutom sätter punkt för Hörby-förarens WRC2-säsong.
Just nu är hans hyrda Ford Fiesta Rally2 på väg från Italien till Småland där den beräknas landa på torsdag. En Fiesta som inte körs i full blåvit M-Sport-kostym utan nu klädd i helvit men så klart med alla Toms samarbetspartner påklistrade…
*
Få har i min värld varit så förknippade med Ford som amerikanen Ken Block även om han på slutet även kört en del Subaru. Han har heller aldrig missat att förklara den stora kärleken till sin ”Cossie” (Ford Escort Coswort) som han tråkigt nog hade oturen att elda upp under ett ARA-rally. Nu finns där dock en replika i garaget men om den kommer ut mer den närmaste tiden är oklart då Block mycket överraskande nu får lön från Audi. I går presenterades han som en del av Audi avancerade program i ”electric mobillity”.
– Med detta sluts cirkeln efter som just Audi var de som en gång för länge sedan satte igång mitt hjärta för motorsport, berättar 53-åringen.
När Audi ovisade upp sin nya frontfigur vid sidan av bland annat Mattias Ekström blev det julafton för Block. På testbanan fick han köra Audis klassiska bilar och först ut i händerna på honom var Audi quattro S1 och sist så klart nya Audi e-tron Vision GT.
Även om han beskriver sig själv fortsatt som ”petrol head” så menade han att el-GT:n var en fantastisk bil och påpekade även att han vann el-klassen i Höljes.
– Eldrift är framtiden och då inte enbart för miljöns skull utan lika mycket i tävling, jag älskar allt som går ännu snabbare och det gör elbilar!
Exakt hur Block kommer att ingå i Audis ”el-gäng framgår inte men från EKS och Mattias Ekström kom en välkomsthälsning med glimten i ögat.
– En tanke, du har sett bakkofångaren på Audi S1 EKS RX många gånger, du vill kanske även en se hur den ser ut på insidan? ”Give us a call”!
*
Hade höstens tillstånd i rally med i princip halverade startfält mot 2019 alltså före pandemin, ägt rum i mer mediala sporter hade kvällspressen plockat fram ”krisstämpeln” för länge sedan. Men nu handlar det om rally och då ska inte spadar kallas för spadar, istället vill många inom sporten förleda oss att tro att allt är guld, gröna ängar, räkmackor och gud vet inte allt. När jag påpekat verkligheten får jag direkt återkopplingar att jag inte ska vara negativ utan istället blåsa på så att fler anmäler sig. Jag blåser gärna på och önskar alla arrangörer fulla startfält, men därifrån till att blunda för verkligheten och sticka huvudet i sanden ligger inte för mig. Dessutom finns ingen anledning för arrangörer, tävlande eller rallyfans att reagera så starkt när verkligheten beskrivs. Det finns och har aldrig funnits några syndabockar som kan pekas ut för dagens läge, möjligtvis de som satte igång Covid-19 för snart två år sedan. Istället är det bara att gilla läget och hoppas att utvecklingen vänder uppåt igen. Jag har svårt att se att enskilda aktörer eller ens Svensk Bilsport har någon möjlighet att öka intresset genom någons sorts genidrag/quick fix utan det är nog bara att se tiden an och hoppas på bättre rallytider.
Om två dagar stänger anmälan för deltävling två i nya Grus SM som är Ludvika MS nedbantade klassiker ”Ludvikaruschen”. Intresset är dock inte alls i paritet med mina tankar när SM-serien presenterades i våras och i dag finns bara 14 anmälda. Vet inte när jag senast såg en anmälningslista med bara sex 2WD-bilar, normalt de som brukar vara allra flest oavsett om det gäller SM eller DM. Om det blir SM-tävling eller ej den 2 oktober känns i dagsläget ovisst med tanke på den här skrivningen i tävlingsinbjudan,”Organisationskommittén äger rätt att efter domarens medgivande avlysa tävlingen vid mindre en 40 st deltagare anmält sig vid anmälningstidens utgång.”. Nu har masarna lite oflyt med val av tävlingsdag då man konkurrerar med Rikspokalen i Örebro ( 91 anmälda) och Temahallen Grussprint i Hässleholm (51 anmälda). Inte bara det utan även Katrineholm med ”Rally Gimmersta” konkurrerar om rallyåkarna samma dag. Med bara drygt 40 anmälda är KMK bekymrade och skriver ”Vi tänker oss köra Rally Gimmersta 2/10, men då behöver ni också gärna anmäla er, helst igår Nej men det svårt att planera om vi får ihop tillräckligt stort startfält för att kunna genomföra tävlingen ekonomiskt. Så tänker du/ni åka, gå in och anmäl er (Raceconsulting) redan NU, vänta inte till Sön 26/9 kl.19.58 – då kanske vi redan tagit beslut att inte köra… Vi har en räddningsambulans som egentligen behöver avbokas redan Ons 22/9 för att vi skall slippa kostnader, så vi sitter i ett knepigt läge. Så anmäl er NU, även om ni kanske kör annan tävling nu på Lör, det går alltid att avanmäla sig (kostnadsfritt till den 26/9 kl.20) Vi ses väl”.
*
Nu är inte allt nattsvart det finns ljuspunkter, till exempel har Kullings MS med sitt ”Vedummästerskapet” passerat maxgränsen på 80 bilar för länge sedan. På ”väntelistan” finns dessutom fem ekipage så att det blir fullt startfält för tävlingsledare Peter Fogel den 3 oktober är nog tämligen garanterat. Annars sticker ”Laxå rallyt” ut nu på lördag med över hundra anmälda. Hit kommer även VOC Mekonomen Rally med 26 ekipage, tio fler än vad som är anmälda till finalen i Örebro.
*
Även Göhlins Skilling 500 bröt lite av trenden i SM och om jag inte har helt fel för mig, så är man i Klevshult på fredag dessutom lite otippat några fler än vad både SSR och Snapphane kunde få ihop. Mycket av fokuset efter Hässleholm har legat på om Patrik Flodin/Göran Bergsten skulle få ihop ny motor till helgen och därmed gå mot både ny seger och nytt SM-guld.
Nu har det kommit lugnande besked, motorn är klar och redan startad i den röda Volvo 940:an och ska bromsas på vägen ner till Skillingaryd. Kent Karlsson och Motordesign gjorde en snabb analys av resterna efter Hovdala men tyvärr gick inte motorn att reparera och bygget av ny motor inleddes direkt.
– Måste verkligen tacka Motordesign för enormt fin service och att de kunde ställa upp med så kort varsel och bygga ny motor åt oss, säger Patrik.
Nu var det inte bara själva motorn som blev ett problem utan även ekonomin fick sig en rejäl törn. Men efter att Patrik på Facebook öppet redovisat detta, började plötsligt en spontan Swish-kampanj med folk som ville hjälpa till från hela landet.
– Det är otroligt att så mycket folk som vi inte ens känner verkar uppskatta vad vi gör i rallyskogen. Man blir verkligen rejält berörd, säger Patrik.
Även Göran är tagen av det enorma stödet.
– Vi får tacka hela Rallysverige för bidraget, vi är verkligen så otroligt tacksamma. Det kommer kännas i hela kroppen när vi startar på första sträckan. Det gjorde riktigt ont förra året när vi presterade så bra, att ingen publik fick vara på plats och se det i skogen. I helgen kör vi inte bara för oss själva – utan även för publiken!
Inför fredagen har Flodin fem poäng tillgodo på nästa Volvo 940 innehållande Emil Karlsson/Jessica Larsson. Guldvittring har även ”hemmahoppet” Victor Karlsson/Jonas Magner, åtta poäng efter men Patrik har målet för helgen klart.
– Vi går för seger i Småland. Nu är vi tillbaka på ruta ett och det är först över mållinjen som gäller för SM-guldet!
*
Det blev ett streck i räkningen för Mattias Adielsson/Andreas Johansson att Team NYBE:s Jonas Åkesson/Martin Holmdahl lyckades smita förbi och vinna Snapphanerallyt efter att PG Andersson fått bryta. Nu är detta historia och i ”Göhlins Skilling 500” kommer paret att stå upp och köra för att på allvar blanda sig i guldstriden.
– Det är ganska enkla förutsättningar för oss, vi måste var med i toppen för att ha chans på guldet och gissa om vi kommer att ladda. Vi har ingen press på oss att åka taktiskt, det får andra ha, analyserar Mattias och fortsätter.
– Känslan är helt rätt efter EC Snapphanerally, där visade vi att vi kan vara snabbast och nu gäller det att vi verkligen är fokuserade och följer vår plan.
Inte heller någon komplicerad ”game plan” för göteborgaren i M-Sports Ford Fiesta.
– Planen är ganska enkel, full fart från början och sedan öka. Vi har allt att vinna och inga tankar på taktik, det motiverar oss att kunna gå för fullt!
Inför helgen leder PG fortsatt på 60 poäng, Adielsson följer på 54 och så Åkesson med 41.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.