WRC-tipset i min favör, Mikkelsen har guldläge, så ock Ogier, Solberg med ny WRC-chans, Stugemo/Lexe vann i Eskilstuna, Madsen bäst i YM3 och hyllning till ”meckarna”!”
Då är det dags att plocka fram kvasten och sopa ihop helgen där EC Snapphanerally tog allt mitt fokus och där jag inte lyckats se en enda tv-minut av WRC Acropolisrally. Känns därför lite så där lagom inspirerande att plocka upp det grekiska rallyäventyret mer än 24 timmar efter målgång, samtidigt som säkerligen merparten av bloggläsarna har betydligt bättre koll på vad som skedde där än jag. En sak har jag lärt mig av helgen, ju mindre intresse jag ägnar en tävling desto större chans att tippa rätt. I det stora ”WRT-tippset” blev jag jag omgångens bästa tippare och även på bloggen känner jag mig nöjd. I WRC3 till exempel var det bara Chris Ingram (2) och Emil Lindholm (3) som bytte plats medan vinnaren Kajetan Kajetnowicz satt klockrent.
Fast lite turligt förstås då snabbaste förare Yohann Rossel uteslöts i efterhand på grund av för tung (?) frontspoiler och att fläktarna för kylningen av bakbromsarna inte stämde med de som var homologerade. För besväret ville FIA ha humana (nytt ?) 30 000 euro i straffavgift.
*
Andreas Mikkelsen tog ett bastant grepp om WRC2-titeln efter sin seger över Toksport-kompisen Marcu Bulacia Wilkinsson. Lite oväntat jämnt och i mål skilde inte så många sekunder och med detta har nu Mads Østberg lite kniven på strupen om han ska lyckas med att försvara sin WRC2-titel. Mikkelsen fick ihop 28 poäng och Bulacia 22 medan det norska Citroën-esset fick nöja sig med nio poäng.
Nu har han 30 poäng upp till Mikkelsen med tre tävlingar kvar och där då Skoda-åkaren avstår Finland där istället Østberg går ”all in”. Än är det alltså för tidigt räkna ut trean i tabellen, full pott i Finland medan Bulacia blir poänglös så är det plötsligt delad ledning med sin norske landsman inför Spanien i oktober. Berättade i fredags om en krönika i DirtFish som handlade om just Mikkelsen och där skribenten menade att hans dagar som tänkbar förare i en WRC-bil, tråkigt nog är över. Inte för att han inte skulle ha tempo tillräckligt, utan mer för att ”bäst före datum” var passerat. Som skribenten också konstaterade var detta högst orättvist när mycket nu talar för att Mikkelsen kan vinna både WRC2 och ERC, att då inte få chans att göra comeback är som sagt högst orättvist. Ser att Ola Fløene som bättre än någon annan vet vad Mikkelsen går för har kommenterat krönikörens åsikt. Foto: Volkswagen Motorsport
Ola menar att hans gamle vapendragare i både VW och Skoda är mer motiverad än någonsin men efter ”Covid-skit” gick det stapplande trots att man försökte vara smarta, köra fort men också undgå att göra misstag.
– Andreas är bättre nu än VW-tiden vi var tillsammans och han är ännu mer hungrig än någonsin….. Tro mig jag vet detta, avslutar Ola sitt inlägg.
Jag hålla med till hundra procent och är det någon som förtjänar ”en andra chans” så är det Andreas!
*
För Oliver Solberg är det helt annorlunda läge och trots att året med Hyundai varit lite motigt och nu senast fick han bryta på SS9 så är Pernilla och Petters son het. Faktum är att Oliver bara fått målgång två gånger på sju WRC-starter under 2021, sjua med WRC-i20 i Arctic Rally Finland och så i Portugal, femma i WRC2. Resten av års har delats mellan tekniska bekymmer, söndriga fjäderben förutom i Safari där han fick ge upp med ”Rollcage damaged”. Nu har Andrea Adamo bestämt att Oliver och Aaron Johnston får en ny chans i WRC-bilen och detta i mitten av oktober i Spanien.
En tävling som numera körs enbart på asfalt vilket Adamo menar är det underlag där Oliver behöver mer erfarenhet.
–För fortsättningen blir det viktigt för Oliver att köra mer tävlingar på asfalt. Dessutom anser vi att chansen är stor att Rally Spain är en av tävlingarna som kommer att få stanna i VM-kalendern även i framtiden, menar temachef Adamo.
Så klart är snart 20-årige Oliver glad över chansen, tredje gång han får köra i WRC-klassen (Finland och Safari tidigare).
-Det är det jag jobbar för varje dag, hela tiden. Att få en sådan möjlighet är ett privilegium, och jag kommer att göra allt i min makt för att ta hand om det, slår Oliver fast.
Atmosfären, specialsträckorna och fansen i Katalonien är legendariska och detta blir också näst sista gången som dagens WRC-bilar får tävla i ”Rally-VM” vilket gör det lite historiskt menar Oliver
– Vi närmar oss slutet för den här generationen WRC -bilar och det kommer att bli väldigt speciellt att köra en i ett av de sista tävlingarna någonsin!
*
Får väl pliktskyldigast nämna även WRC-klassen och där Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen helt emot mitt tips gick och tog sin andra seger. Ott Tänak och Martin Järveoja rullade i mål över 40 sekunder efter #69 Toyota Yaris WRC. Som lugn trea och där säkert en del av tiden gick åt till att fundera på hur åttonde VM-titeln skulle firas kom Sebastien Ogier/Julien Ingrassia. Även om det teoretiskt fortfarande finns en chans för Elfyn Evans och Thierry Neuville att gå förbi det franska undret, så är det som sagt enbart teoretiskt.
Kravet för att gå förbi rent praktiskt är full pott i resten av tävlingarna, samtidigt som Ogier nollar, tror inte det kommer att hända…
Noterbart är att av alla WRC-åkarna så var det bara Rovanperä, Tänak, Ogier och Greensmith som klarade sig runt det grekisk ”väghelvetet” utan tidstillägg, resten drabbades av ”gudarnas ovilja”…
*
I dag blev det också klart att ACI Rally Monza ersätter Rally Japan som final efter att Covid-19 fortsatt är under ökning i landet. Upplägget förväntas bli ungefär samma som 2020 men där en del av sträckorna inne på banområdet, inte går att använda på grund av pågående byggprojekt. WRC-teamen har också uppmanat arrangören att hitta fler sträckor utan för banan. De som kördes i fjol upplevdes som väldigt fina och nu med publik tillåten, har Monza stor chans att bli precis en så färgsprakande final som alla vill ha. Tävlingen körs en vecka senar än vad japanerna hade planerat, 19-20 november.
*
Över till Sverige och där jag låter Pierre Skytt berätta om EMK-Kannan i Eskilstuna: ”Att få ut hela 5,7 mil specialsträckor på tätbefolkade områden är inget annat än en bedrift som är värd guld i rallysammanhang. Eskilstuna Motorklubb lyckades få till ett bejublat arrangemang och det förarna berömde mest var just dom fina vägarna. Banan är Anders (PG) Malmström pappa till. Ett enträget arbete som få utomstående kan förstå, så mycket tålamod och vilja som behövs för att överhuvudet taget orka med detta jobb. Förutom detta mastodontjobb berömde tävlingsledaren Kjell Eriksson samtliga 165 funktionärer som går åt under en sådan här tävling
– Dom är helt fantastiska som jobbar för sporten och klubben på detta sätt, säger Kjell.
Årets upplaga hade flyttat från Ekebygropen till Kjula Logistikpark i ett försök att utveckla tävlingen. Totalsegraren Lars Stugemo, Gotlands MF med Kalle Lexe i högerstolen i sin Skoda Fabia R5var mycket nöjd med både vägar och sin tredje totalseger i karriären.
– Verkligen toppenvägar, menade Kalle.
– Så här ska det se ut, riktigt fina omgivningar vi passerade, topparrangemang av Eskilstuna, kom det från Lars vid målgång.
Tvåan i rallyt blev Haninge MK:s Kjell Sandberg/Stefan Ahl i sin Hyundai R5 med en marginal på närmare 30 sekunder upp till segrande Stugemo. Trea för dagen och fyra totalt blev Ulf Pettersson med Christer Carlsson från Katrineholms MK som var nöjda med sin insats.
– Men vi snurrade bort en placering på sista sträckan, lite surt men vi är ju nya i bilen så det känns bra ändå, sa Ulf vid mål.
Favoriten före start, Jari Saarinen något han själv ödmjukt tonade ner då han bytt från Skoda R5 till Mitsubishi R4. Jari med Mårten Heartley vid sin sida blev tyvärr hindrade vid ett par tillfällen under tävlingen och tappade tid som inte gick att ta igen, en fjärdeplats blev resultatet.
Den trimmade tvåhjulsdrivna klassen dominerades av Oskar Sundell i sin BMW med rutinerade Joakim Söderqvist till höger. Med den breda marginalen på dryga minuten vann Sundell klassen över Jonas Björnvad, Mälaröarna MK med Elina Svensson Strängnäs i VW Golf. Trea blev SAAB-åkande Henrik Oscarsson från Västerås med Roger Lindholm vid noterna.
Tidigare Svenska mästaren Martin Lundkvist med Andreas Jaakonen från Fagersta vann ”Standardklassen” i sin SAAB.
– Det är ju alltid fina vägar i Eskilstuna och de här var ju toppen, hela arrangemanget funkade bara fint, säger Martin efter målgång.
Tvåa slutade Eskilstuna MK:s Jonas Lindfors/Patrik Johansson.
Hos ”veteranerna” kom som vanligt ”Bygg-Kjell” Fransson in som segrare i sin Alpine. Med kartis Henrik Hulterskog slutade man även 21:a i totalen.
*
I Grännas ”Polka-Trofén” med runt 50 startade blev det ny totalseger för David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson. Tvåa slutade hemmaduon Andreas Elfver/Niklas Fingal, 1,3 sekunder efter och som trea klubbkompisar Tobias Pettersson/ Åke Kjellgren.
*
I ”Råsjörallyt” blev det Saab-seger genom Magnus Proos/Jana Solsten, tio sekunder före B-föraren Lars och Jan Fredin. Bästa klassiker blev Volvo 240-föraren Janne Blom/Stig Bergkvist före Lasse Drotz/Claes Rundlöf.
Bäst utanför ”240-träsket” var Mats Myrsell/Esko Juntilla med Porsche 911:an.
*
I Danmark kördes deltävling tre i Yokohamamesterskabet Øst i Avedøre. Här vann Jacob Madsen/Line Nedergaard med Suzuki R+, 17 sekunder före HGP-vinnaren Marco Gersager/Carina Møller, Skoda medan den andre Madsen och normalt i Suzuki, Kenneth och Mette Felthaus körde Porsche till tredje platsen dock över minuten långsammare. Bästa 2WD blev Kenneth Kolbe/Margit Hansen som numera kör Fiesta Rally4 och detta sju sekunder före Rasmus Sørensen/Ditte Kammersgaard, Opel Adam R2. Av svenskarna gick det bäst för blev Bjarne Rutgersson/Ulf Storm som tog BMW:n till en fjärde plats i klassen och elva totalt. Skawomir Bronk/Michel Helgason jäktade från Snapphanerallyt till en sjätte plats i samma klass som Rutgersson. Placeringen efter knep Tommy Andersson/Linda Rangtoft Nilsson, BMW även dom. Sjua i R2-klassen blev resultat för Oscar Karlsson/Krisoffer Roth Nielsen med Fiestan.
’
I tyska ADAC Cimbern Rallye finns det alltid gått om danskar och det ingår även i ”Mini-Rally Syd” på den sidan gränsen. Vann rallyt gjorde Dominik Dinkel före Marijan Griebel och som trea Julius Tannert, alla i nya Rally2-bilar. Men hatten av för Oliver Saust/Peter Holm Rasmusen som med sin Opel Adam R2 gick mål som klassvinnare, men även åtta totalt av de 63 som gick i mål.
Till exempel var Saust halv minuten snabbare än landsmannen Steen Johansen/Claus Amstrup i Skoda R5…
*
Avslutar med en hyllning från Timmy Berntsson som sköter kontoret hos Mattis Olsson i Fiesta R5:an. Paret fick en trist start på EC Snapphanerally efter att en betongsugga ”hoppat” ut i spåret. Nu skriver Timmy:
Jag önskar få ut ett stort TACK!
Inte bara till mina och Mattis servicepojkar/flickor utan till alla som åker service i rallysporten. Man tar ledigt från både jobb och familj för att åka Sverige och ibland världen runt med ett team och gör som regel mer än man kan begära för oss som tävlar. Våra grabbar slet som fasen för att vi skulle kunna starta om i lördags. I varenda team jag har varit en del av, har dom funnits tjejer och killarna som alltid ställer upp natten lång om det krävs. Det tycker jag kräver en stor eloge!”.
Jag instämmer…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.