Breen petas från MRF till Tjeckien, ”Flash” gillar inte elbilar, Andervang snabbast i ”Nattkröken”, danskt på sjunde plats i ”Saarland-Pfalz och Le Mans 24h live i dansk tv.
Första konkreta beviset på att Craig Breen är på väg bort från Hyundai kom lite smygande när det stod klart att han och Paul Nagle plötsligt inte länge fanns med i anmälningslistan i kommande helgs ERC-tävling i Tjeckien. Indiske däcktillverkaren MRF har genom ett intimt samarbete med Hyundai fått låna Breen för att agera både reklambärare och utprovare av deras däck i EM-serien.
Men i ”Zlin Rallye Barum” ersätts nu irländaren för första gången av Jari Huttunen i en i20 Rally2. Därmed ges han säkerligen inte heller fler chanser att klättra från sin sjätte plats i ERC-tabellen där han bara har 24 poäng upp till ledande Alexey Lukyanuk. Breen har hela tiden varit lite frustrerad över sitt splittrade WRC-program och menat att han aldrig fått en riktig chans av Hyundai att verkligen kämpa om WRC-titeln. I år har det blivit fyra rallyn och där han i de två senaste slutat tvåa efter Kalle Rovanperä respektive Thierry Neuville vilket ger honom en sjunde plats och totalt 60 poäng. Frågan är hur många fler Andrea Adamo låter honom få chans att plocka efter att det blivit offentligt att Breen och M-Sport förhandlar om 2022?
*
Inte alltid jag och Janne ”Flash” Nilsson varit överens eller kanske mer korrekt, väldigt sällan vi haft samma åsikt om saker. Men när Janne i en krönika med rubriken ”Jag tror el sakta kommer döda intresset för bilar” så är jag av samma åsikt. På sitt tänk får han massor av mothugg men även stöd och de som inte håller med, menar att detta är enda vägen för sporten att överleva. Även om jag inte alls gillar elbilar så är jag ändå inte dummare än att jag begriper att detta är framtiden. Men det betyder varken att jag är tvingad att ”gilla framtiden” eller att jag redan 2021 måste sjunga lovsånger till batteri och ”svischande” rally/rallycross/racing-bilar. Att fler och fler tillverkare drar tillbaka sina sponsorstöd för icke el-driven bilsport är tämligen naturligt när allt som luktar bensin och brummar betecknas som farligt, snudd på samhällsomstörtande.
Men jag är ganska säker på att ”Flash” har en point i att publiken inte köper ”framtiden” rakt av, sedan får det bli hur täta fajter som helst på till exempel rallycrossbanorna. Ackompanjeras inte detta med vrålande avgasljud så blir det som en skrev i kommentarsfältet, ”som att trycka på ”mute” och sedan kolla på Melodifestivalen på tv”. Idag är rally en breddsport i rally där det skruvas och byggs rallybil efter egna huvuden hemma i garaget. Att detta kommer att fortsätta med elmotorer under huvarna har jag extremt svårt att tro. Istället lär motorsporten i framtidens el-förlovade land bestå av ett litet antal proffsteam som gör att motorsporten lever vidare. Men att den då ska kunna behålla samma grepp om fans och utövare som i dag, till detta är jag extremt skeptisk…
*
I jubileumsfirande ”Nattkröken” hos Fagersta Mk, ”firade” Stig Andervang/Robin Eriksson allra bäst med sin Skoda. Men bara 18 sekunder efter slutade Skoda-kollegan Fredrik Grahn med blixtinkallade kartläsaren Madelene Buskas. Som trea i sin nya rallybil en Mitsubishi Evoa X R4, kom Jari Saarinen/Christer Carlsson. Detta var också trion som dominerade och fyran Steen Skodborg/Olle Björk var långt över minuten efter vinnaren. I 2WD vann Tomas ”Lången” Pettersson med Jessica Larsson som kartis i sin BMW. Bara sju sekunder efter kom ny ”bakhjulsladdare” innehållande Mikael Wisti/Hugo Carlberg men i deras fall var det en Volvo 240 som gällde. Trea slutade Patrik Åkerman/Joakim Söderqvist med Golfen, futtiga två sekunder långsammare. Normalt återfinns Jim Hjerpe i högerstolar men här körde han själv med en Ford Fiesta ST och gled in på sn stark 15:e plats i klassen. Bra gjort av Jim med Jesper Samuelsson som kartläsare i en bil som inte riktigt kan mäta sig med de längre upp. I ”Standard-klassen” var Johan Pettersson/Matias Holm tämligen överlägsna och tvåan, Emil Carlsson/Tobias Abrahamsson var nästan halvminuten bak.
*
Efter tio av tolv sträckor i ADAC Saarland-Pfalz Rallye ligger Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen på en sjunde plats totalt med sin rödvita R5 Polo som levererat stabila tider, bortsett från SS6 där man tappade nästan halvminuten till ledande Marijan Griebel i C3Rally2. Bara 6,4 efter honom pressar Christian Riedeman Polo även han och som trea, Dominik Dinkel med Fiesta Rally2.
*
I morgon ska jag försöka greppa både STCC och Höljes plus rally i Vimmerby/Norge.
Borde kanske även berätta lite om Le Mans 24h som just nu pågår för fullt. Noterar att TV2 Danmark sänder live från klassikern från start till mål och detta får mig att tänka på hur SVT hanterat detta om där varit svenska förare på startlinjen? Dygnet runt sändning, knappast…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.