Eftersnack kring Ypres, Katsuta fick böta, Stugemo tummar aldrig på säkerhet efter Kil-kraschen, Klara en juvel i vilket RX-team som helst, Johan tog dubbla guld på hemmaplan, 76 bilar till SSR och tänkvärda ord från dansk klassiker!
Som jag redan förklarat så var det i princip inget jag såg live från helgens WRC Renties Ypres Rally där hemmasonen Thierry Neuvilles seger effektivt mörklade en hel del konstigheter. Bland annat har det vittnats om att polis tvingades till sig minneskort från som de menade,” olämpligt placerade fotografer” intill sträckorna. Överhuvudtaget verkade man ha haft lite svårt att hålla säkerhetsavstånd bland publiken och då både vad gäller risk med avåkta bilar, men inte heller med hänsyn till Covid-19. Fick en återkoppling från en som följde rallyt på plats och då konstaterat.
– Arrangör, deltagare och publik har helt enkelt haft änglavakt under helgen!
Att de luriga asfaltsträckorna skulle skörda offer i form av kraschade rallybilar visste man helt klart, det räcker att kika bakåt i historien för att förstå att så skulle bli fallet. Kombinationen smal och hal dålig asfalt med antingen djupa diken bara decimeter utanför vägen eller än värre, jordfasta hinder till exempel i form av ledningsstolpar gjutna i cement är långtifrån förlåtande när det går överstyr. Dessbättre kompletterades de flesta bilder/videos från krascherna med ”Crew OK” och så påstods även vara fallet för Pieter Tsjoen/Eddy Chevalier som prickade ett hus med sin VW Polo.
Nu stämde det inte helt, då kartläsare Chevalier fått en ryggkota förstörd och frågan är hur många övriga olycksfåglar som påstås vara OK men i verkligheten fått skador av mer eller mindre långvarig art? Kristik har också riktats mot upplägget med att köra nästan 30 från Ypres till Spa för att där köra två sträckor två gånger och båda då i anslutning till den världsberömda F1-banan. Kritikerna menar att detta inte alls rimmar med rallysportens DNA att blanda in racingbanor i ett VM-rally, dessutom 30 mil bort.
Lite förstod jag tanken i fjol när man skulle haft en ”Superhelg” med World RX samtidigt på Spa och där detta skulle pausas under söndaglunch för att släppa in WRC och köra sin power stage inför jättepublik. Men när detta koncept föll bort i år så blev det bara konstigt. Inte tror jag att Glenn Olsson i Rally Sweden någon gång funderat på att köra söndagens avslutande sträckor drygt tre timmar söderut på Anderstorp Raceway? Tänker att Hyundais Ott Tänak sammanfattade söndagens avslut med då världsberömda kurvan ”Eau Rouge” på SPA.
–Hade säkert varit en kul idé att köra här men då vill jag ha ytterligare 500 hästkrafter i min bil…
Med detta är troligen mina chanser att kunna besöka Belgien minimala, men som jag skrev redan igår, magkänslan sa nej och jag har inte fått någon anledning att tvivla på samma känsla som hjälpt mig många gånger genom livet.
*
FIA visade än en gång att i deras värld finns ingen plats för känslor eller sunt förnuft. Alla som såg Takamoto Katsuta/Keaton Williams sanslösa krasch på tv förstår nog att den skakade om besättningen rejält. Gissar också att det tog ett tag att samla sig i resterna och konstatera att de båda var vid liv för att sedan knäppa upp bälten och annan skit som dagens rallyåkare har på sig. Efter en krasch (eller bilen bara stannat) har besättningen 60 sekunder på sig att trycka på ”OK-knappen” vilket då i kaoset missades. Efter en sådan här våldsam luftfärd, bland annat knäckte Toyotan en cementstolpe och att då inom en minut komma ihåg att trycka OK tycker jag nog känns som ett högst mänskligt misstag. Så tyckte inte FIA-folket utan istället dömdes besättningen att gemensamt betala 2000 euro i böter. Beslutet är underskrivet Marcus Grönholms gamle co-driver Timo Rautiainen som ingick i FIA-delegationen…
’
Från detta är det inte svårt att haka på med alla bilder på mer eller mindre sönderslagna rallybilar efter ”Rally Killingen”. För att inte tala om allt som hände i Finland där det i Lahti kördes både tävling i finska mästerskapet men även en historisk del med lite över 50 bilar. Även härifrån visades flitigt med bilder på olycksdrabbade besättningar men som tur är åtföljt av ”Crew OK”
Att det åks av vägen har det alltid gjorts i rally och kommer lika säkert att göras så även i fortsättningen. Här kan man verkligen tala lite om sportens DNA och en självklar del i utövandet, ändå lik förbannat tråkigt för alla de som råkar illa ut. Att dagens rallybilar är bra mycket säkrare än när jag började med min Saab V4 1970. trepunktsbälten, AGV-hjälm på huvudet, jeans/kortärmskjorta på kroppen sedan var det bara att åka.
Minns när det kom rekommendation om ”störtbåge” och många tvärvägrade med motiveringen, att skadorna på bilen blev svårare att rikta upp och bågen kunde även ”knäcka karossen”. Efter något år blev det obligatoriskt, först bara båge sedan hel skyddsbur och ingen skulle i dag ens reflektera över att köra utan i rallyskogen. När det senare blev tvång på flammsäker overall och godkända hjälmar väcktes säkerhetsdebatten åter till liv, men även detta lugnade ner sig. För något år sedan var det nya stolar, hjälmar och ”HNRs” som var på tapeten och av några ansågs både vara för dyrt och inte heller något som höjde säkerheten. Min åsikt i den frågan är solkar och jag tänker inte ge mig in i en debatt som jag känner att jag aldrig kommer att kunna vinna. Låter istället rally och #FkkCancer-profilen Lars Stugemo ta över efter en rejäl smäll i Rally Killingen där EKS-Skodan nu är i behov av stor kärlek. Stugemo berättar.
– Tog stopp – ganska rejält – på SS8 2,6 Km in. Vi är båda ok – men lite ömma efter ett par varv. Vi träffade en vägbank i höger ytter – och det blev ju stopp. Som tur är har vi både bra stolar, hjälmar och HANS. Annars hade det varit sämre idag. Helt klart. Slutsats: Tumma aldrig på säkerhetsutrustningen!!
Som en direkt följd av detta har Sunnyside Experience (Stugemos eget team) beslutat att till Fagersta MK:s ”Nattkröken” sponsra med ett komplett Simpson NHS (Hybridskydd). Skyddet lottas ut bland tävlingens juniorer som kommer i mål på lördag. Nu vill jag högst ogärna strö extra salt i Stugemo och Kalle Lexes sår, men att starta ett så tufft rally som detta i Kil med #13 på dörrarna, hur tänkte ni där?
*
Efter första tävlingen i Rally-SM toppar DRIVE VXO Motorsport tabellen för ”Teammästerskap” genom Isak Arvidsson/Victor Svensson, Emrik Smedberg/Carl Eriksson och Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo (rätt den här gången, Nicklas och inte Mikael….). Bästa poängplockare blev 19-årige Isak Arvidsson som tillsammans med co-driver Victor Svensson tog full pott genom seger i klass Standard.
– Det gick vägen, klasseger och vinst på power stage så fulla poäng. Så nu nu laddar vi upp batterierna och så blir det fullt ös i South Swedish Rally Älmhult om två veckor, menade Isac efteråt.
Sämre gick det för teamchefen Hans Bååth som ändå var nöjd med att leda inför SSR.
–Tyvärr kom jag och Andreas (Sigfridsson) inte i mål då en komponent i bilen inte ville vara med men ledning i Teammästerskapet känns verkligen bra. Vi leder mästerskapet med en liten marginal till Team Nybe från Älmhult som verkligen kommer köra på hemmavägar i SSR!
Tvåa är Team Nybe på 18 poäng och trea Team Yokohama på 16 poäng medan då ledaren har 20 poäng.
*
När jag kom hem i går kväll var jag självklart tvungen att via SVT Play ta del av när och på vilket sätt min klubbkompis Klara Andersson blev Svensk Mästare i rallycrossens 2150-klass. Att Klara vara en värdig mästare är ställt utom alla tvivel då hon lyckades vinna samtliga heat inklusive finalen på Team Westom-banan utanför Arvika. En bana hon hade oplockad skånegås med då det var här i fjol hon missade J-SM-guldet med minsta möjliga marginal.
Nu bet Klara tillbaka och med vilket bett, inte ett hjul fel under hela helgen, inga misstag och teamet med pappa Håkan i spetsen levererade en BMW som motsvarade Klaras talang och då var det svårt för de andra att försöka hänga på. Att hon sedan sprutade ut glädje inför SVT-kameran efteråt måste innebära att andra i RX-branschen får upp ögonen för denna juvel. Kanske inte helt ”PK”, men en tjej kapabel att nita vem som helst i den här mansdominerade sporten och som bjuder på sig själv inför tv-kamerorna, borde absolut vara något för alla team med lite sinne för att hitta nya sponsorer…
*
Nu var inte Klara ensam om att vinna SM-guld i Arvika, till exempel tog hemmaföraren Johan Kristoffersson två guld, både i Rally X Nordic och Supercar. Att Johan skulle ta hem RallyX Nordic-titeln var ingen skräll då hans försprång var näst intill ointagligt. Däremot krävde SM-titeln en helg på toppen av kapaciteten för teamets Volkswagen Polo GTI RX KMS.
-Det är en materialsport och det fanns bilar på plats här som är mer uppdaterade än vår gamla bil, men vi visar att vi är duktiga på att plocka ut det bästa av materialet. Det här är en stor lagseger för KMS-konceptet: våra partner, mekar och chaufför, påpekar pappa Tommy Kristoffersson..
För Johans del fortsätter tävlandet, närmast med helgens World RX i Höljes.
Förutom Johan och Klara så vann Jim Jansson från hemmaklubben MK Team Westom klassen 2400 SM-silver till blekingen Rasmus Olsson och brons för Per Berglund. Bakom Klara i 2150-tablellen kom Erno Antikainen medan August Krokström rullade in som trea. Skånskt på tredje plats i Junior-klassen genom Tomelillas Alexander Jeppsson, före sig hade han Filip Martinsson medan guldmedaljen hamnade hos Oskar Hellström. Supercar Lites-pallen bestod av Nils Andersson (bilden), Martin Elund och Casper Jansson.
I Supercar fanns jamaicanen Fraser McConnell i dammet efter Kristofferssons Polo medan Anton Marklund tog brons med en något mer tilltufsad Polo. Måste även gratulera SVT Sport till genidraget att visa SM-finalerna live den här söndagen. WRC i all ära men som tv-underhållning är ändå rallycross ett strå vassare. Dessutom tycker jag det känns ännu mer spännande och roligare när det visas utanför de gigantiska arenorna som används i World RX (Höljes får ursäkta). När dessutom två så engagerade kommentatorer som Jonas Kruse och Johan Ejeborg lotsar tittarna genom finalerna, då kan det inte bli annat än full pott i betygskalan.
*
Foto: Tommy Svensson
När South Swedish Rally stängde sin anmälan fanns 76 ekipage anmälda men så klart kan detta ökas på, då det numera är tillåtet med efteranmälan även i SM. Ändå klart färre än de som körde i Rally Killingen där även lite drygt 30 VOC-are hjälpte till att det hamnade runt 140 anmälda i Värmland.
*
Avslutar med en liten summering av vad som hände i Danmark i helgen. I Randers kördes ”Yokohamamesterskabet Vest 1” och där Suzuki-åkaren Kenneth Madsen vann med ny kompetens i högerstolen, Line Nedergaard. 14 sekunder efter slutade en Skoda innehållande Ib Kragh/Karsten Isaksen. Ny Suzuki som trea med Jacob Madsen bakom ratten och ”mekaniker” som kartläsare. Inget svenskt ekipage bland de knappt 60 startade.
I Danmarks ”smukeste løb”, Munkebjerg Hillclimb vann Heino Meijer inför jättepublik med sin Volvo 240 Turbo. 3,5 sekunder efter kom en extrembyggd Fiat X1/9 Dallara körd av Vincenzo Santagelo. Mest uppskattad blev ändå tävlings äldsta bil, en SS100 föregångare till Jaguar från 1933 körd av Ernest Kristensen och inte många race han har missat genom åren i Munkebjerg beläget intill Vejle Fjord.
Han öppnade tävlingen med tänkvärda ord som jag tycker borde genomsyra även den svenska synen på klassiskt biltävlande.
– Jeg deltager ikke for at vinde, men for at være sammen med jer og nyde det gode kammeratskab, förklarade Ernest innan han varvade upp sin vita klassiker.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.