Efter fyra SS leder Neuville, Tom K. som fyra i WRC2, mycket uppsnack SM-tävlingen Rally Kilingen, Miakela snabb på ”sommartest” och i Tierp fick man svart på vitt hur effektivt Facebook är som informationskälla om man söker publik…

Efter nästan sju mils tuff inledning och fyra sträckor av Renties Ypres Rally är det inte så förvånande att hemmahoppet Thierry Neuville leder med sin Hyundai. Men det är svintätt i toppen och teamkompisen tvåan Craig Breen är bara 0,4 sekunder efter.

Foto: Hyundai Motorsport

Lite längre bak är de tredje Hyundaien med Ott Tänak bakom ratten. Att han ser helgen som en enda lång utmaning är helt klart.

De långa sträckorna är svåra och på vissa ställen är det svårt att avgöra var vägen går. Ändå glad över att kunna köra till service med tanke på att det är första gång vi är här, menade Tänak.

Foto: Hyundai Motorsport

Mycket mer positiv var ledande Neuville som konstaterade att det varit en bra ”loop” för dom.

Allt är under kontroll och vi kunde kört fortare men så här tidigt känns det inte nödvändigt. Jag vill bara köra mjukt och utan att göra dumma misstag!

Tätt efter Tänak är bästa Toyota, Elfyn Evans,bara 0,8 sekunder skiljer. Svårare för Sebastien Ogier som råkade ut för punktering och fick därmed se sig passerad av Toyota-kollegan Kalle Rovanperä. Nattsvart för M-Sport Ford sedan av media lite upphaussade Adrien Fourmaux gjorde ”a high speed crash” på tredje sträckan. Hoppet är ändå det sista som överger och teamet har en förhoppning att få bilen på rull till i morgon. På sträckan efter var det Gus Greensmiths tur med ”off road”.

Foto: Privat

Jag tror knappt at jag sett så mycket bilder på avåkningar på Twitter efter bara fyra sträckor som i Ypres. En som passerade i denna mindre smickrande revy var ryssen Nikolay Gryazin som fick uppleva ett belgiskt dike på SS3 med Polon.

Foto: Rallylovers.se

Han kom visserligen upp efter ett tag men någon  tid på SS4 finns inte, så man får nog anta att det är Rally2-regeln som gäller för honom i morgon. Vilket också i praktiken betyder ”game over”…

*

Foto: M-Sport Ford WRT

Redan före första start hade jag bestämt mig för att inte kommentera dagens insatser utan bara redovisa hur det gått under eftermiddagen.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Därför konstaterar jag bara att Tom Kristensson/David Arhusiander hittills gjort ett fläckfritt rally. När så Gryazin lämnade så hoppade SMK Hörby-paret upp till fjärde plats och  till WRC2-ledande Fiesta-kollegan Teemu Suninen skiljer bara halvminuten.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Tvåa är Oliver Solberg, 22,7 efter Fiestan och som trea Jari Huttunen, tre hundradelar efter Oliver. Nu återstår en omgång till på samma sträckor innan målgång för kvällen då det blir tid för

Foto. Tom Kristensson Motorsport

att välja vilka däck som ska på Ford Fiesta Rally2 #23.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Kan bli knepigt för en som är mest van vid att skilja på vinter och sommardäck dessutom undrar man man om Neuville gett Tom och David några nyttiga tips före start?

*

Förutom att sträckorna är utmanade så är inte ”Police locale” att leka med. Redan under reken utdelades två handfulla fortkörningsböter och där en förare fick ta emot en total avgift på 3 300 euro. Nu varnar arrangören för att övervakarna lurarlite överallt på transporterna… 

*

 Att R5/Rally2-klassen lyft Rally-SM är uppenbart med en bra bit över 20 anmälda till morgondagens Rally Killingen och då inte bara många bilar utan även namnkunniga förare bakom ratten. Till exempel är det inte ofta så många förare med WRC-bakrund träffas för att göra upp på svensk mark. F.d J-WRC-åkaren Dennis Rådström ska nu mäta sig med Tidemand, Bergkvist och Adielsson och detta med helt ny bil, ex. Petter Solbergs VW Polo R5.

Foto: Peo Moller/ LocalEyes.nu

Men han och Johan Johansson räds inte sina tuffa utmanare.

Vi är oerhört taggade och som alla säger är det ett fantastiskt startfält där vi är med och bidrar, säger Dennis.

Det är lite av våra idoler som vi ställs mot, så det blir ett bra motstånd direkt från start. Men vill man bli bäst måste man slåss mot dom bästa! 

Att målet är SM-guld är inget som värmlänningen hymlar med men detta betyder inte att man behöver vinna direkt menar han.

Det är en lång säsong, och man behöver inte vinna första tävlingen för att stå som segrare i slutet. Men vi ska göra vad vi kan och siktar alltid högt! 

*

Nu trampar jag säkert en del på tårna men för mig känns klassen ”Nationella 4WD” lite onödig i SM. Tävlingen minsta SM-klass (14 bilar) och där det då tävlas med i huvudsak äldre 4WD-bilar som Mitsubishi som för mig har en mer passande arena i DM eller något av  alla landets rallycuper. Undantaget i Mitsuibshi-armadan är Mats Jonsson/Jon Magnusson (WRC-Skoda) och norrmännen Peter Fausko/Leif Arne Neset (Skoda S2000). I klassen finns även några nationellt klassade R5-Mitsubishi, bland annat kör Jonna Eson Brådhe/Krister Gull en sådan. 

*

Även om Teammästerskapet i Rally-SM:s tre olika grenar har lite svårt med luften under vingarna, så är det ändå ett bra initiativ. Ännu bättre tycker jag som är så gammal att jag minns när det tävlades om ”Lagtävling”, hade varit att även lyfta fram klubbarna i SM-sammanhang. Trevligt är det också att två av de flitigaste i mästerskapen kommer från södra delen av landet och tänker då på småländska Team Nybe och Drive VXO. I Kil kommer Team Nybe med Victor Hansen, Jonas Kruse, Jonas Åkesson och Christoffer Haglund. Detta betyder då att rallyoraklet Jonas Kruse lämnar över bild och ljud i SVT-studion till minst sagt kunniga och VM-rutinerade kartläsaren Jonas Andersson att bistå Johan Ejeborg under sändningarna från Ypres. För blekingen Jonas Åkesson är det lite nervöst inför SM-premiären med R5-Fiestan. Som ny i ”Int. 4WD” ställs Jonas och co-drivern Martin Holmdahl mot förare med mångårig rutin i den här biltypen.

Foto: Team NYBE

Pandemin har dock gjort att jag och teamet har fått mer tid att testa och därmed komma in i bilen. Martin, som är bosatt i Norge och därmed omfattas av karantänsregler, kan nu förhoppningsvis sitta i högerstolen i höst, så nu känns som att vi är redo för SM på riktigt, förklarar Jonas.

En bra genomkörare fick Jonas med Maja Bengtsson i högerstolen när man körde finska mästerskapets ”Mad-Croc Länsirannikon Ralli”. Ett tekniskt fel satte dock stopp när man väl börjat klättra i resultatlistan.

För teamkompisen ”Chribbe” Haglund är det också premiär med ny bil då ha bytt ut Fiestan mot en Skoda. Ett bilbyte som vållat lite problem berättar Chribbe som har Nicklas Edvardsson vid sin sida..

– Bilbytet har inte varit enkelt, men det blir bättre och bättre…

Även Skoda-duon var i Finland  där det blev en elfte plats i tuff konkurrens. En andra plats i Grus SM-premiären skulle följts upp med start även i Vara men så blev det inte förklarar Chribbe irriterat efter att ha konstaterat att poängberäkningen enligt SM-reglerna utgår från antalet startande drog han tillbaka sin anmälan. 

SM-sprinten i Vara var i planen att köra, men reglerna gör att det inte är värt att köra, tyvärr. Så min uppmaning till Bilsportförbundets rallyutskott är enkel. Gör om gör rätt!

Foto: Drive VXO

Till Kil kommer Drive VXO med laget VolvRobin Adolfsson/Mikael Jidflo, Fiesta R5, Emrik Smedberg/Carl Eriksson, Fiesta R2, Tomas Söderberg/Roger Dahlberg, Volvo och så chefen själv, Hans Bååth/Andreas Sigfridsson i BMW M3. En bra uppladdning fick man i hop med hockeyklubben Växjö Lakers

*

Ett betydande inslag i ”Rally Killingen” är VOC Mekonomen Rally då man även förlagt en deltävling för ”SverigeSerien” hit. Men ansvarige Roger Fransson är inte helt nöjd med uppslutningen..

Foto: Lollo

– I ett så här fint rally borde vi vara fler där vi förvisso inte har med våra juniorer som inte tillåts i SM men ändå, bara 34 bilar… 

Kul blir att jämföra tiderna med Grupp F-bilarna som bland annat fått lov att reka banan och göra egna noter medan VOC-arna som vanligt litar på arrangörsnoter.  Den här gången tippar Roger FranssonKristoffer Karlsson som vinnare i A och i B är det Robin Bäckström som får Franssons tips. I C tippas det lite mer oväntat.

Jonas Karlsson kan utmana senaste vinnaren i Flen, Daniel Johansson, menar Fransson. 

*

Mikaela Åhlin Kottulinsky har inte låtit sommaren sätta ner motivationen inför STCC-återstartenGelleråsen nästa helg. Hon och Mikael Karlsson var hetast vid ”sommartesten” på samma bana och mellan de båda skild endast sex tusendelssekund. CUPRA Dealer Team – PWR Racing-föraren var snabbast med tiden 1:06.133 vilket bara är två tiondelar från Tobias Brinks kvalvarvekord på den värmländska banan.

Foto: STCC/Anders Helgesson

Det känns bra att vara snabbast, men det var med liten marginal. Vi har haft bra testdagar med mycket körning och vi har fått ut mycket information. Vi känner oss rätt trygga inför Kanonloppet och vi har en bra bas med bilen. Jag har ju inte vunnit något race i år och det är klart att jag siktar på det, säger Mikaela.

Lestrup Racing Teams Mikael Karlsson ökade tempot mot slutet av testdagarna och var snabbast i det avslutande eftermiddagspasset men nådde inte hela vägupp till Mikaela. Tätt efter, 29-tusendelar körde Oliver Söderström in. Mästerskapsledare Robert Dahlgren spenderade stora delar av testet i depån när teamet jobbade med ett tekniskt problem som kvarstod efter målflaggan i sista passet. Trots problemen lyckades han sätta fjärde snabbaste tid totalt.  STCC-nykomlingen Kevin Engman imponerade i sin första officiella körning för Brink Motorsport med femte snabbaste tid medan det gick sämre för Tobias Brink. Han lyckades bara sätta nionde snabbaste tid bakom ratten på sin Audi RS 3 LMS då teamet fokuserade på race-inställningar. 

*

Avslutar med en återkoppling till mitt inlägg om den övertro på Facebook som många inom motorsporten anammat som inte bara enda utan även i deras värld bästa väg för att få ut information. I en artikel signerad Martin Hammar har han ställt frågan varför det inte var mer än 250 åskådare när det var final för Asfalt SM på Tierp Arena. Bland annat skriver Hammar, ”Publikfiaskot har väckt debatt kring arrangörernas marknadsföring – vissa menar att samarbete är vägen framåt, andra vill hellre sköta sina event själva.”. Banägaren menar att dom inte har något ansvar för att marknadsföra arrangemang som bara hyr banan vilket jag också kan hålla med om. Frågan går då vidare till presschefen Jenny Söderlund.
– Vi vet tyvärr inte varför det bara dök upp 250 personer. Vi marknadsförde tävlingen i de lokala annonsbladen och på diverse olika Facebooksidor. Evenemanget hade delats vitt och brett i olika Facebookgrupper, både i Uppsala, Gävle och Sandviken. Än en gång, om man önskar spridning på informationen så skriv gärna på Facebook men glöm inte alla andra kanaler när ni vill nå ut till fler än de som ”hänger på Fejan”!

*

Med detta rundar jag av och som jag redan berättat tillåter inte jobbbschemat något bloggskrivande i  morgon, något magnerverna är speciellt tacksamma för…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *