Besök av WRC på Spa stökar till, lyckad test för Tom K., Flodin vill försvara SM-guldet, övertro på Facebook, SVT sänder när Klara A. kör för SM-guld och ”Tessan” tog åttonde raka ”Svampasegern”!

I fjol var det tänkt med en riktig ”Superhelg” i Belgien med både World RX och power stage för WRC Renties Ypres Rally på racingbanan Spa Franchorchamps. Det upplägget satte dock Covid-19 stopp för och i år blir det enbart rallybilar som kör på banan nu på söndag. Rallycrossen har valt att köra sin deltävling här i oktober, långt efter att sista bil gått i mål i Ypres Rally.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Mellan rallycentrat i Ypres och banan utanför Liège skiljer en bit över 20 mil så helt klart är sista dagen av ”Ypres” lite annorlunda med fyra (2×2) sträckor på totalt 40 kilometer medan hela etappen mäter totalt 29 mil. För att hinna med allt innebär det att första bil lämnar Ypres redan 05.00 på söndagsmorgonen och SS17 ”Stavelot 1” drar igång 08.30. Upplägget gillas inte av alla även om man i sak tycker det är häftigt med ett ”Mini-Monza” som avslutning på rallyt.  Bland annat krånglar det till servicebiten för teamen som tvingas till två däckstationer, en då i Ypres och en när bilarna kört sträckorna vid Spa. M-Sport Fords Richard Millener är kluven inför upplägget berättar han för DirtFish..

Jag har fullförståelse för att rally behöver komma till nya platser och Spa är definitivt mycket intressant med förhoppningsvis många fans runt banan. Men nu behöver vi byta däck inför power stage vilket kräver att vi finns på två platser, med allt vad detta kostar i form av transporter och personal!

Kritiken viftas bort av FIA:s Yves Matton som menar att detta bara är småpengar i jämförelse med  allt annat och hänvisar även till att det var teamens egna önskemål med ett extra däckbyte. Oron för regn inför sista sträckan vilket kräver regndäck på bilarna gjorde att FIA gick dom till mötes. Överhuvdtaget är tidsschemat annorlunda mot andra WRC-tävlingar med start på första sträckan klockan 13.36 på fredagen. Med så sen start blir det också mörkerkörning och sista sträckan, SS 8 ”Zonnebeke 2” går inte igång förrän halv nio på kvällen. Då har man avverkat fyra specialsträckor två gånger runt Ypres, på en väldigt kompakt runda, där nästan 50 % utgör specialsträckor. På lördagen väntar ytterligare fyra sträckor som också dessa körs två gånger kring Ypres.

Foto: M-Sport Ford WRT

 Vid gårdagens test kom Tom Kristensson och David Arhusiander snabbt in i en bra känsla för både underlag och karaktär på sträckorna. Precis som Tom misstänkte och hoppades, påminde vägarna mycket om de som han kört en hel del på under sina år med Opel Motorsport i Tyskland.

Underlaget igår var inte helt olikt men den största skillnaden är att nu sitter vi i en 4-hjulsdriven Fiesta Rally2, menar Tom.

Att asfaltsåkandet sitter lite i ryggmärgen hoppas Tom kunna utnyttja i helgen. Han minns tillbaka på de sträckor i Kroatien där allt fungerade, en känsla han vill  ha tillbaka i Belgien. Måndagens test gav inte eller något annat resultat än att det kan bli så.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Testen kördes under alla tänkbara väder, blött, halvtorrt och torrt så vi kunde prova olika däck och inställningar på bilen. Något som gav mycket bra information och kunskap!

I dag och i morgon är det rek (notskrivning) på sträckorna innan det blir ”shake down ” på fredag morgon med start på ”Langemark” klockan 08.01.

*

Trots att många ”förståsigpåare” dömt ut Volvo 940 som vinnar-bil i SM-sammanhang och istället menar att det krävs FWD om man vill slåss om  SM-medaljer. En myt som ifjol Patrik Flodin och Göran Bergsten med eftertryck visade att det inte alls stämmer då man bara tappade fyra sträcksegrar med den röda ”Nieförtian” och så klart också vann samtliga deltävlingar.

Foto: Henrik Åkeson

Detta gav tredje raka SM-guldet där de andra bärgats med BMW och Skoda.

Vi ska försöka fortsätta där vi slutade i fjol och målsättningen är helt klart att försvara SM-guldet, säger Patrik. 

En betydligt ambitiösare inställning än2019  efter att man kört hem guldet med Skodan, då var det redan bestämt att 2020 skulle bli ett sabbatsår. Men alla Patriks fans kring Ilsbo ville annorlunda och plötsligt stod en raceklar Volvo 940 utanför hans garage. Då vaknade ”sladdtarmen” till liv och på den vägen är det. 

Rallysuget kom verkligen tillbaka när vi fick sladda runt i skogen med den potenta Volvo Grupp H-bilen och målsättningen är helt klart att försvara SM-guldet, säger Patrik.

Foto: Tommy Svensson

Att ”Ilsbo-Expressen” är seedad först bland de 44 anmälda i klassen känns helt självklart och direkt efter kommer en annan fortåkare med bra segerfacit redan för året, Gävles Patrik Dybeck/Håkan Jacobsson med Toyota. Av de tio första i klassen kör alla utom tre framhjulsdrivna bilar och förutom Patrik så gillar även Emil Karlsson/Jessica Larsson (Volvo) och Johan Axelsson/Stefan Ottosson (BMW) när det går lite bredare på vägen. Tro det eller ej men mer än hälften av bilarna i klassen driver i bakändan trots att dom dömts ut av ”experterna”. Men helt ärligt, så är de allra flesta seedade i bakre halvan av startfältet och där Fryksdalens Peter Fredriksson/Henning Greek sticker ut genom att köra Volvo 142. Ingen bil det dräller av varken i SM eller i Grupp H överhuvudtaget…

*

Jag blir alltid lika fascinerad över hur olika arrangörer/klubbar/förbund väljer att försöka nå ut med sin information till media och därmed allmänheten. Att det finns en stark övertro hos vissa till Facebook är uppenbart och som i sin blåögdhet tror att detta inte bara är bästa, utan även enda möjligheten att nå ut med vad man nu vill ha sagt. Självklart fyller Facebook ett ändamål och självklart är det också många man når den här vägen. Många men inte alla och det är där jag inte riktigt hänger med i svängarna. Förstår helt enkelt inte varför man som Rally Killingen enbart väljer att gå ut med sina ambitiösa och trevliga förarintervjuer på Facebook, varför man inte samtidigt lägger samma info som mejl till övrig media via SRM:s sändlista? Upplevs det kanske som ett problem att fler kanaler delar informationen eller är det en blind tro att alla hänger på  Facebook som gör att övriga mediekanaler sätts utanför? Nu är det ju så att de allra flesta aktörerna på mediemarknaden inte har möjlighet/tid/lust att sitta och leta efter den här informationen. Tråkigt nog då med resultat att det inte heller skrivs något. Nu väljer tack och lov inte alla denna enahanda väg, till exempel kommer där information inför ”Killingen” från både PG Andersson och Patrik Flodin, information som även når andra än bara FB-användare. Jag vill förtydliga att för varje förare/arrangör är det självklart att det är upp till dom att bestämma hur och var man vill presentera sin information…

*

I helgen avgörs det om SMK Hörbys Klara Andersson ska köra hem ett SM-guld i rallycrossens 2150-kassen när det är final i Arvika. Det som SBF/Svensk Bilsport väljer att kalla ”Superfinalhelg” innebär att fyra SM-klasser ska kora sina medaljörer samt två direktavgörande SM. Samtidigt avslutas årets serie av Rally X Nordic.

Foto: QNIGAN

Kul är att SVT kommer att sända från Team Westombanan med start på söndag klockan 14.00. Så klart mycket ljus på hemmafavoriten Johan Kristoffersson som kör den enda och helt avgörande tävlingen för klassen ”Supercar”, övriga SM-klasser avgörs som bekant genom en hel serie. 

– Rallycross är en actionfylld sport som med sitt tävlingsupplägg med snabba heat passar TV-formatet väldigt bra. Vi såg efter fjolårets sändning av finalerna då att det lockade många tittare och skapade ett bra engagemang framför TV-skärmarna. Så det känns verkligen bra att vi även i år kan bjuda på bra motorsport när vi tar både Rally X Nordic och SM i mål, säger Ulf Nilsson ansvarig projektledare på SVT Sport. 

Så klart är Jörgen EkwallSBF nöjt med att återigen ha fått med tv i rallycross-båten.

Vi har ett bra samarbete med SVT och att vi kan arbeta ihop med att få till livesändningar från årets finalhelg, känns också riktigt bra. Vi har under hela året haft bra tittarsiffror på förbundets egen TV-kanal, att vi nu når ut till en betydligt bredare målgrupp blir ett perfekt avslut för årets nationella rallycross-säsong.

Foto. Klara Andersson Motorsport

För Klara Andersson blir det en nervig helg i BMW:n då hon bara har en ledning på fyra poäng före David Hjertberg och bakom jagar fjolårsvinnaren Björn ”Putte” Alvarsson. Gissa om de skånska tummarna hålls för Klara!

*

Att inte allt som händer inom bilsporten kommer med i Motorbloggen förstår ni säkert. Vissa saker väljer jag medvetet bort, till exempel är inte de olika varianterna av elektrisk bilsport något jag går igång på. Bilden från helgens Copenhagen GP där Mattias Ekström slutade tvåa i sin ”fulladdade Cupra”.

Foto: Copenhagen GP

Ni behöver inte övertyga mig, jag är fullt medveten om att den bensindrivna lever lite på lånad tid och att el är framtiden. Men så länge det går, så vill jag ändå hålla fast vid ”riktiga motorer”. Men det finns mycket annat som jag inte går igång på som dragracing, crosskart och till viss del även Folkrace. Detta betyder dock inte utan att jag har full respekt för både utövare och arrangörer av de här grenarna, men som alla vet kan man omöjligt gilla allt lika mycket.

Foto: Lars Svensson
Foto: Lars Svensson

Detta hindrar dock inte utan att jag ställer mig själv lite i skamvrån över att ha missat att Opel-tjejen från Södra Sandby, Terese ”Tessan” Lennartsson återigen dominerade under helgens stora folkracetävling ”Svampafestivalen”. En roll som  rallyåkaren med sin Kadett GS1 tävlande för Lunds AC, är van att inneha, då detta var åttonde triumfen i rad. Stort grattis Tessan och förlåt att jag missade dig… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *