Bra stämning hos Tom K. & Co inför Ypres, Oliver S. tycker belgiskt rally är svårt, PG trivs i snabbt Kil, blandat intresse för ”lokalt rally”, SM-silver för Albin S., VM i Karting öppnar för publik i Åsum och Marcus E. tog andra segern.

När Tom Kristensson och David Arhusiander i dag körde första testen inför helgens Renties Ypres Rally så blev #23 Ford Fiesta Rally 2 riktigt skitig på grund av det fuktiga vädret. När man kollar på bilderna är det svårt att förstå att det handlar om ett asfaltrally, känslan är istället mer skånskt grusrally på hösten.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Så klart är det allt genande som är orsaken och där det dras upp lera, grus och gräs i varenda kurva. Detta är också något som är lite av Ypres signum vilket också gör rallyt till ett av de allra tuffaste och mest svårkörda i vår del av världen. 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Dagen har bestått av regn med lite omväxlande sol mellan skurarna vilket gjort att nya medlemmen i M-Sport Fords mekanikerstab Lars Servin, fokuserat på att få regndäck på Fiestan.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Från teamet som förutom Tom. David och Lars även innehåller Julia Thulin och Mats Andersson kommer rapporter om att stämningen är på topp.

Både Tom och David är i fin form vilket bådar gott, kommer det från Ypres.

Noterbart är också att det verkar vara dåligt med meckaroveraller för ”fullvuxna” på hyllorna hos M-Sport. Eller har Lars medvetet valt en extra slimmad/strömlinjeformad för att kunna rör sig smidigt och inte ha en massa onödigt tyg som hindrar  när det väl blir skarpt läge?

Foto: Tom Kristensson Motorsport

*

Oliver Solberg och Aaron Johnston går ut direkt efter SMK Hörby-föraren på torsdag och ingen tvekan utan det är på dom och Jari Huttunen som mycket av intresset i WRC2 riktas. Båda gör debut med helt nya Hyundai i20 N Rally 2 och det är nu som teamet från Alzenau hoppas oflytet vänder i WRC2-klassen. Solberg är också  stolt över att få chans att debutera med nya bilar.

Kan knappt hålla mig för att kunna visa vad Hyundai ägnat så mycket tid åt, förklarar värmlänningen.

För honom i likhet med det flesta blir det även premiär med rally på belgisk mark.

Har aldrig tävlar här förut men kört lite test och vet att det kan vara ett väldigt komplicerat rally.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I söndags körde Oliver test inför Tom och Hörby-gänget och bjöd även på ett litet ”moment” som så klart fastnade på bild.

Även Oliver är orolig för vädret och speciellt är det regn som oroar.

Fast även om det är torrt är det inget enkelt ställe att köra på, isynnerhet för oss som aldrig kört här tidigare!

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Till detta ska läggas till att detta bara är Olivers tredje start i WRC2 och första gången på asfalt med Hyundai.

Teamchef Andrea Adamo lägger utåt ingen press på sina WRC2-åkare men självklart vill han gärna se succé i debuten. Ändå är han medveten om att det kan förekomma ”barnsjukdomar” när det nu blir tävling på riktigt med bilen där både Oliver och Jari varit delaktiga i utvecklingen. Men att ha narr förväntning sticker han inte under stol med.

Målet är succé efter vår mindre lyckosamma insats i Rally Estonia, är vad Adamo skickar med sina två förare i WRC2.

*

I Estland ingick Alain Penasse i Hyundais ledarstab men det var också sista gången efter att Seoul hade synpunkter på hans kvalifikationer. Nu sitter belgaren i tävlingsledningen för Ypres och i likhet med alla inblandade håller han ett öga på vad meteorologerna säger om helgen.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Om vi får solsken och blåsigt väder som utlovat, då torkar sträckorna snabbt. Ändå är det alltid bäst att vara bland de första på vägen då det i kurvorna alltid är lite skit på vägen, påpekar Penasse.

Enligt Penasse med stor erfarenhet av förhållandena i Västflandern, är det optimalt att köra som fjärde-femte bil. Redan för runt tionde bil på sträckorna brukar problemen infinna sig med lera/grus i kurvorna berättar han. 

Där någonstans börjar det bli riktigt ”tricky”…

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Inge goda nyheter för WRC2-gänget då Tom går ut som 14:e bil medan M-Sport Ford-kompisen Teemu Suninen  är två bilar före och startar först i WRC2.

*

Bävar redan för kommande helg då det blir minst sagt intensivt. För egen del väntar en späckad  fotohelg och där sportchef Nilsson med illa dold förtjusning förklarat att han ”ska jaga skiten ur mig med massor av sportfoto”. Finns ingen anledning att betvivla detta då fotolistan redan innehåller massor av fotboll, hockeylaget KIK spelar för träningsmatch lördag kväll plus all annan ”dj-ulskap” som bara en sportchef kan älska. Ovan på detta förväntas jag skriva Motorbloggen då det även i min genre händer mycket, förutom WRC i Belgien, Rally-SM i Kil och bara några mil därifrån finaler i Rallycross-SM på Team Westom-banan iArvika. Därför flaggar jag redan nu för att lördagen lär bli utan någon blogg, men om Gud vill och sportchefen lugnar ner sig så kanske jag hinner med en på söndag.

*

Inte på många år som ett lika späckat startfält förekommit i SM-sammanhang och för regerande mästaren i FIA-klassen för 4WD, PG Andersson/Anders Fredriksson blir det en svettig lördag i Kil. När jag tar del av PG:s analys av vägarna i Rally Killingen blir jag mörkrädd medan han till skillnad från mig istället njuter.

Killingen har rätt så raka vägar med hög hastighet, så det är bara är att trycka gasen i botten och hålla ner den där. Det är sträckor som sållar agnarna från vetet, konstaterar PG med ett belåtet leende och tillägger.

– En vägkarraktär som jag trivs på! 

Foto: Lars Svensson

I Åhuskärr-baserade GN Motorsports nyaste Fiesta ska han och Anders ta upp kampen med främst Pontus Tidemand, Emil Bergkvist, Mattias Adielsson och värmlänningens Dennis Rådström. Dock inget som nykorade silvermedaljörerna i Asfalt SM räds.

På pappret är det riktigt hård konkurrens, så det kommer att bli ett väldigt kul rally som jag verkligen ser fram emot.

Ett lyckat test i Rävemåla stärker PG inför holmgången på de värmländska vägarna.

Det var ett bra testkoncept där vi kunde prova lite olika inställningar mellan sträckorna, berättar asfaltläggare från Årjäng.

Jag var nöjd med de fyra första medan det gick lite knackigare på andra varvet. Men vi ska testa lite mer  innan rallyt drar igång…

*

I Kil är där runt 140 deltagare viltet ingen lär vara missbelåten med, däremot är det fortsatt trögt i de mer lokala tillställningarna. Fagersta kör ”Nattkröken” den 21 augusti och dit är 66 ekipage anmälda medan Vimmerby samma lördag kan  glädja sig åt mer än det dubbla antalet anmälda. Att Emil-Trofén ingår i både Bilsport Rallycup och Klassiska Rallycupen är säkerligen en förklaring till det större intresset. Mycket tyngre för Norasprinten samma helg med åtta anmälda, ändå två bilar mer än vad som lockas till Götene MK:s Regularity-tävling.

Foto. Tommy Svensson

Lite längre fram tidsmässigt, men ändå ingen anledning att plocka fram ”glass o ballonger” är det till Minnesbergsprinten den 28 augusti och TV-Svängen den 4 september. Till ”backen” bak gamla tegelbruket i Minnesberg är det fortsatt futtiga tre anmälda och för att det verkligen ska bli någon tävling dagen efter målgången i SSR, ska det nu till ett mirakel som jag ser det.  SMK Hörby har satt en minimigräns på 50 deltagare för att den 56:e TV-Svängen ska köras och även om det idag bara är 31 anmälda, så finns det nog ingen större anledning att tro att tävligen ställs in. Trots allt två hela veckor kvar av anmälningstiden men ändå en liten indikation på att rallysuget är lite sviktande på lokal nivå.

*

Foto: Kristianstad Karting klubb

I helgen kördes SM i Karting i Rasbo och där det blev framgångar för Kristianstad Karting Klubb. I OKJ kom Albin Stureson tvåa vilket knappast förvånar med gener från både farfar DTM-vinnaren Per Stureson och från STCC-meriterade pappan Johan. I klassen KZ2 blev det en bronsmedalj för Noah Milell.

*

Foto: Tommy Svensson

Mer karting och helgen 3-5 september är det ånyo dags för VM-tävlingar ute på Åsum Ring och idag kom en glädjande nyhet från Kristianstad KK.

Vi kommer  att kunna ta emot 600 personer som publik, förbokning kommer att krävas, berättas det från Åsum.

Lika glädjande som att vi får ta emot publik är att inträdet sponsras av ICA Maxi vilket betyder att det kommer att vara gratis inträde på VM! 

För att kunna följa VM-dramatiken på plats krävs att förboka via mejl till info@kristianstadkarting.se med subject/ämne Biljett VM. Mailet måste sedan innehålla namn, vilken/vilka dagar det gäller samt telefonnr. Avser bokningen flera personer måste samtligas namn finnas med. Kommer att utgå en administrativ avgift på 20:- per dag och person. 

Foto: Kristianstad Karting klubb

 Det enda som kostar förutom detta är parkeringen vid banan där man vill ha 50 kronor/bil. En restriktion finns och det är att läktaren inte är öppen för publik, utan förbehållen deltagare och team. Istället är det rödmarkerade området som är öppet för åskådarna, alltså runt vallen.

*

I Nashville knep Marcus Ericsson efter enorm dramatik sin andra Indycar-seger. Först blev det en krasch för närkingen där lyckligtvis enbart nosen skadades. Vid omstarten gick han ut sist i fältet men avancerade för att till sist gå i mål som nästan osannolik vinnare. Fortsatt ligger han femma i mästerskapet men minskade luckan med 24 poäng och har  79 poäng till ledande Alex Palou. Tvåa slutade Scott Dixon som är ny tvåa totalt. Felix Rosenquist har det motigare och säsongen har varit allt annat än bra med en del otur. I Nashville fick ha till ett starkt kval och ett bra race där han tvingades spara mycket bränsle på slutet. Ändå var åttonde platsen godkänt enligt experterna. Nästa helg är det ny tävling på Indianapolis Motor Speedway.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *