Kristoffersson hos EKS JC för World RX, Oliver har börjat reka för Safari, Oscar Solberg fick hjälp av kusin Oliver till ERC-säsong, Veiby/Stugemo hos Printsport för Liepaja, Tom K.åter i WRC2, en färre i Anderslöv och motorklubb nattvandrar.
Dagens gladaste men även lite oväntade nyhet kom från EKS JC när man avslöjade att Johan Kristoffersson tar plats i teamets Audi för full säsong i World RX. Med detta blir också Johan rimligen favorit till guldet, men teamet med Enzo Ide i den andra Audin nöjer sig inte med detta utan vill även köra hem Märkes-VM. Om en månad är det premiär i Barcelona vilket gläder Johan som för första gången sätter sig i en Audi i World RX efter alla år med Volkswagen Polo.

– Till och börja med, jag är väldigt glad över att kunna göra en full säsong i rallycross-VM och att göra det med ett nytt team blir en ny utmaning för mig, förklarar Johan.
– EKS JC vet hur man vinner tävlingar och mästerskap, och efter de två första testdagarna har vi sett att vi kan lära och utvecklas av varandra!
Med detta får Johan sin rival i Extreme E och tidigare på rallycrossbanorna, Mattias Ekström som chef.
– Om du inte kan slå honom, slå dig samman med honom – så enkelt är det. Jag har haft många bra fighter med Johan och tror att alla håller med om att han har en unik talang, berättar Mattias.
– Så för mig är han en perfekt match för EKS JCs VM-satsning 2021, för att återigen kunna utmana resten av startfältet om titlar i både förar-VM och teammästerskapet.

Teamchefen Joel Christoffersson är väldigt glad över att ha fått in Johan i en av sina bilar.
– Hans erfarenhet och kunskap kommer hjälpa oss att utvecklas ytterligare och för Enzo blir det en perfekt möjlighet att lära från den allra bästa!
Ett jäktigt år väntar för EKS JC som har bilar i tre olika mästerskap, World RX, Nitro Rallycross och RallyX Nordic.
*
Just nu är reken i full gång för Safari Rally Kenya med start på torsdag och shake down dagen före. Ur svensk synvinkel är så klart Oliver Solberg/Aaron Johnstons andra tävling i en WRC-Hyundai det som stjäl mest uppmärksamhet när rallyt nu återkommer till WRC.

Med #2 på bilen väntar en tuff uppgift för värmlänningen som inte kör i huvudteamet Hyundai Shell Mobis WRT utan i 2C Competition. Oliver går ut som näst sist i WRC-delen och efter sig har han årsdebutanten från Italien, Lorenzo Bertelli som är anmäld av M-Sport Ford WRT. I deras två andra bilar sitter Gus Greensmith och Adrien Fourmaux. En enda förare finns i normalt så heta WRC2 och det är även det en från M-Sport, tjecken Martin Prokop. Fler anmälda i WRC3 men tråkigt nog enbart hemmaförare förutom polacken Chwist Daniel i en Ford. Totalt 30 anmälda i WRC-klasserna som sedan kompletteras med runt 40 nationellt anmälda.

En som har mycket strålkastarljuset på sig är 91 årige Sobieslaw Zasada i en Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland. In i det sista var planen att hans gamla co-driver och hustru Eva skulle sköta noterna men så blir det inte utan här sitter i stället 46 årige Tomasz Boryslawski. Senast Zasada som är trefaldig Europamästare körde Safarirallyt, var för 24 år sedan när han slutade 12:a.

Med detta blir han också den äldste föraren i WRC någonsin och petar därmed bort norrmannen Leif Vold-Johansen från den tronen. För hans del var det ändå rena ungdomen när han som 82-åring startade i Rally Monte Carlo 1994.
*
Kring en så mytomspunnen tävling som Safari finns hur mycket historia som helst att skriva om men även lite nya grejor. Till exempel har det väckts många frågor kring att de gamla WRC-förarna Miki Biasion och Markko Märtin är anmälda för att köra reken inför rallyt. Frågorna är så klart varför man gör detta då ingen av de båda lär vara aktuella för comeback då Märtin snart fyller 46 år och Biasion med råge är 60+. Istället spekuleras det i att man jobbar för det Sydafrikanska Bilsportförbundet som poppat upp som intresserade av att få köra en deltävling i WRC. Genom att köra reken så vill man bilda sig en uppfattning om hur specialsträckorna bör/kan se ut för att göra WRC-drömmen verklig även längst ner i Afrika.
*

Än mer Oliver Solberg som idag offentliggjorde att han överlåter prissumman på 100 000 euro som han erhöll för Junior-segern i ERC 2020 till sin äldre kusin Oscar Solberg. Eftersom Oliver redan passerat ERC och är nu stabil i WRC/WRC2 har han inte haft möjlighet att utnyttja sitt pris och tänkte då på sin kusin. Han fick med ERC och promotorn på idén när han menade att ”O. Solberg” på sidorutan lika väl kan utläsas Oscar som Oliver.
– Nu får Oscar möjlighet att köra i ERC med en ny Rally3 Fiesta och för mig känns det fantastiskt att kunna hjälpa min kusin, förklarar Oliver.
– Min kusin är verkligen snabb så jag varnar nu alla och önskar honom lycka till!

För kusin Oscar blev det nästan en chock när det stod klart att planerna på Norska Mästerskapet ”in an old Volvo” förändrades till full säsong i ERC med debut i kommande Rally Liepaja.
– Det är stort för mig och utan Olivers hjälp skulle jag inte fått den här möjligheten så jag är extremt tacksam, menar Hennings son Oscar.
Nu har Oscar haft en betydligt krokigare karriär än kusinen med starter förutom på hemmaplan men även i både Brittiska Mästerskapet och Junior-WRC. I sina utlandsäventyr har ofta Patrik Barth suttit i Oscars bilar och skött kontoret men i Rally Sweden och J-WRC var det Jim Hjerpe som hade samma syssla. Om någon av de här två är aktuella för kartläsarjobbet framgår inte.

*

I Rally Liepaja får Oscar sällskap av från WRC avstängde Hyundai-föraren Ole Christian Veiby/Jonas Andersson. Efter sin olyckliga hemfärd efter Coronasmittan i Portugal får Hyundais tidigare WRC2-hopp hitta andra tävlingar utanför VM och då är ERC absolut bra ersättning menar Veiby. I Liepaja tar han hjälp av välrenommerade Printsport från Finland som vad jag vet inte tidigare haft Hyundai i sina servicetält.Fotot: Tommy Svensson
Under samma tält står även finska talangen Eerik Pietarinen och så även Lars Stugemo/Kalle Lexe som båda kör Skoda Fabia Rally2. Lyfter ändå lite på ögonbrynen över att Veiby valt Eero Räikönen och Printsport att sköta sin Hyundai. Inte för att de inte skulle ha fullgod kompets utan mer för att även till Hyundai i Alzenau, närbesläktade Hyundai Rally Team Italia också är på plats och sköter Umberto Scandolas bil. Har möjligen Even Management större förtroende för Eero möjligen…
*
När vi ändå kikar framåt så släppte i dag Rally Estonia anmälningslistan till nästa WRC-tävling efter Safari. Den 15-18 juli smäller det i rallykiosken i estniska Tartu och i dag med 49 anmälda. I WRC-gruppen är det enda nya att Teemu Sunninen byter plats med Adrien Fourmaux i M-Sport Fords WRT:s line up och att Pierre-Louis Loubet åter sitter i ”Olivers Hyundai”.

I WRC2 är där tio anmälda och där återigen Tom Kristensson/David Arhusiander kliver in på scen som en i trion anmälda av M-Sport Ford WRT. Övriga är Adrien Fourmaux och Martin Prokop. Oliver Solberg sitter återigen i Hyundai R5 och för övrigt är hela toppgänget med i leken. I WRC3 kommer lite förvånade Alexey Lukyanuk till start med en Skoda. Inget team är anmält och dessutom sitter inte Alexey Arnautov vid hans sida som vanligt, utan nu är det Yaroslav Fedorov med ett långt förflutet hos Nikolay Gryazin som sköter notläsandet.
*
Här hemma går landets rallyarrangörer lite på spänn över hur och vad de aviserade pandemilättnaderna den 1 juli kommer att innebära rent praktiskt. Vissa ser framför sig att det i princip blir fritt för såväl antalet tävlande som publik, medan andra intar en mer skeptisk hållning. Själv befinner jag mig någonstans i den i dag så populära ”mitten” men hoppas självklart på ett öppnande på bred front. Jag håller fast vid min inställning att tävlingar måste kunna arrangeras i princip som före pandemin för att jag ska ”göra vågen”, i annat fall så håller jag fortsatt dörren stängd. Att Trelleborgs MK förlängt anmälningstiden till Rally Anderslöv den 3 juli verkar inte vara någon bra idé. Idag sjönk nämligen antalet anmälda från 45 till 44 ekipage…
*

Alltid kul när motorsportare dyker upp i lite mer oväntade sammanhang som att Hässleholms MK börjat nattvandra i centrum av staden.
– Vi vill gärna fungera som positiva förebilder och det har inte varit svårt att få folk i klubben att ställa upp, förklarar ordförande CG Wilke.
– För oss känns det bra om vi kan vara till hjälp. Vi tror dessutom att vi sprider god PR för vår sport!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.