Lättnader räckte inte utan Örkelljunga och Östhammar ställer in, Adamo fick ingen tidig födelsedagspresent, del Barrio gjorde sin 100:e WRC-start, Niki ”dubbelrullade” och Opel Manta är alltid snyggare än en Volvo!
Återigen, jag vill inte bli sedd som någon ”festförstörare” men ändå måste jag konstatera att den eufori som SBF/Anna Nordkvist ger uttryck för, med ”äntligen kan bilsporten öppna upp igen” inte verkat fortplanta sig ner till fotfolket. Igår skrev jag att både Folkracetävlingen ”Semesterracet” och publikdragaren i rallycross ”Norrlandsveckan” insett att det inte går att köra ens med de aviserade lättnaderna efter 1 juni. I dag kom nästa bevis på det jag skrev här uppe när SMK Örkelljunga meddelar att man ställer in ”Mini Smedsvängen” den 7 augusti.
Klubbens tunga namn Kjell-Åke Olsson skriver och ger då SBF en kraftig känga: ”Jag måste tyvärr meddela att vi får ställa in årets Smedsväng, på grund av rådande omständigheter och restriktioner. Efter ett antal (4) samtal, senaste den 19/5 med länsassessorn som handlägger tillståndsansökan hos länsstyrelsen, fick jag förklarat för mig vilka restriktioner och bestämmelser som kommer att gälla från den 1 juni. Det är max 150 personer och då räknas alla fysiska personer som förare, kartläsare, service och funktionärer in i det. De bestämmelser som gäller när ansökan godkänns är de som kommer att gälla under tävlingen och den godkänns ca 1 – 1,5 månad innan tävlingen. Man blir uppgiven när förbundets generalsekreterare går ut med andra uppgifter, som är mer luddiga och oklara. För att arrangera rally behövs framförhållning och det är många berörda utmed sträckorna som skall informeras i tid, det är inte bara att öppna en grind och köra. Jag tycker att tillståndsgivarens regler väger tyngre och det är de som skall åtföljas för att tillstånd skall medges. Vidare är det polisen som är tillsynsmyndighet.Programförsäljning med tillhörande annonser är en del av intäkterna för att få arrangemanget att gå ihop, men då bidrar vi till att det blir publik. Med de smittskyddsregler som följer, och med att anordna en offentlig tillställning, krävs ytterligare en organisation för detta. Med det begränsade antalet funktionärer som står till buds får man vara glad att man kan bemanna själva rallytävlingen. Vi vill ha klara bestämmelser och spelregler!
Vi provar igen 2022.
Kjell-Åke ”.
Knappt hade detta landat förrän Östhammars Mk meddelar att även dom tagit samma tråkiga beslut. För deras del handlar det om ”Stormspokalen” den 28 augusti som skulle ingått i Supercupen och där nu alla deltävlingar ställts in. Även VOC Mekonomen Rally hade tävlingen i SverigeSerien där det dock ännu återstår tävlingar. För Östhammars Mk var det osäkerheten med hur publiken ska hanteras som fällde avgörandet berättar Roger Ingvarsson i klubben.
– Vi anser inte att vi kan ta ut startavgifter för att kompensera för bortfall av publikintäkter. Vi kan inte heller låta klubben ta den ekonomiska förlusten.
Till detta kan då läggas till att jag sedan Nordkvist den 19 maj gick ut med att det nu skulle lätta för bilsporten, haft kontakt mer än en handfull arrangörer med tävlingar väntande. Samtliga intar samma inställning som Kjell-Åke och Roger i dag visar med att det mesta för att genomföra en tävling, är idag allt för osäkert. Åsikten är att problemen skönmålas från Bilsportens Hus och när man så kollar med de som sitter på tillstånden (Länsstyrelse/Polis) ger dessa en helt annan bild. Att det sedan är deras åsikter som väger tyngre än ”Facebooktyckares” må man tycka vad man vill om, men till ”syvende og sidst” är det ändå dom som bestämmer.
När så experter på Kungliga Vetenskapsakademin idag fastslår att Covid-19 fortfarande är ”in full action” och att det är alldeles för tidigt att släppa på restriktioner. Med detta på hornhinnan är det högst förståeligt att klubbarna agerar som dom gör. Ikväll har vi i SMK Hörby tävlingsmöte inför RS-tävlingen den 18 juli och så TV-Svängen den 4 september. Utan att på något vis ”föregripa utredningen” så blir det ett spännande möte…
*
Att Hyundais färgstarke bas Andrea Adamo som fyller år idag, upplevt lyckligare stunder än i helgens rally i Portugal är det nog ingen som betvivlar. Både Thierry Neuville och Ott Tänak försvann från som det verkade säkra pallplatser, belgaren på eget misstag medan Tänaks bakvagn bara säckade ihop. Att Dani Sordo lyckades bli tvåa förmådde inte att lätta upp stämningen i Hyundais stora servicebyggnad.
– Början av helgen lovade oss mycket mer och vi hade en bra chans för ett riktigt tufft resultat, men av många olika blev det inte så, förklarade en bedrövad Adamo.
Nu är det bara knappt två veckor att ladda om inför Sardinien och menar Adamo där gäller det för oss att fortsätta vara motiverade även om det känns tungt.
– Mitt team hade förtjänat ett bra resultat efter att ha jobbat stenhårt efter Kroatien och vi har bevisat att vi har en snabb bil nu måste vi bara få resultat.
Att Adamo ber till någon form av gud inför Rally Italia Sardegna håller jag för troligt och med två tidigare segrar från Dani Sordo på Medelhavsön kan det återigen bli han som frälser koreanerna. Här har man ett bättre utgångsläge än ledande Ogier och Evans då Neuville går ut som tredje bil med Tänak direkt efter. Sordo däremot har nästan idealisk position som sjua i VM-tabellen, kan det bli en tredje seger? Omöjligt är det inte.
*
I Portugal var det premiär för Sordos nya kartläsare Borja Rozada men detta betydde inte att tidigare notläsaren Carlos del Barrio petade navelludd i helgen. Istället satt han bredvid i 20-årige paraguayanen Fabrizio Zaldivars Skoda Rally2. Nu var inte tävlingen vilken som helst för del Barrio utan hans 100:e start i WRC och som gett honom tre segrar och 13 pallplatser.
– Det jag värdesätter allra mest är att det blivit 50 platser på ”topp-10”, 30 på ”topp-5” så ikväll firar vi med ett glas gott vin inna avi förbereder för Sardinien, berättar del Barrio efter målgång.
I Portugal blev det en sjätte plats i WRC3 för paret.
*
Vodafone Rally de Portugal fick ett abrupt slut på Fafehoppet för österrikaren Niki Mayr-Meinhof/Leopold Weisersheimb i WRC3. Med allt för hög ingångshastighet vek sig deras Fiesta Rally2 nästan lodrätt innan landning och det blev en brutal framlängesvolt inför storpubliken. Besättningen fick flygas med helikopter till sjukhus som 43-årige Niki redan igår fick lämna. ”Poldi” däremot planeras att kunna lämna sjukhuset i dag eller torsdag.
– Båda är omskakade och med massor av blåmärken men klarade ändå den allvarliga olyckan bra, meddelar teamet.
Hur Fiestan som här gjorde sin nionde start mår är mer oklart, men troligen inte lika bra och det som är ”lite imponerande” är att detta var Nikis andra rullning i rallyt. Redan på SS6 blev det ”taklägg” för #41 men dock inte lika brutalt som på sista sträckan…
*
Efter alla tråkigheter i dag så kan det vara på sin plats med en bild på en riktigt läcker Opel Manta. Det är Belgienboende Jens Johansson som skickar bild på sin kompis Steven Stessens fantastiska bygge.
I full Irmscher-kostym så är det lätt att tro att det rör sig om en Manta 400 men så är det inte utan en ”vanlig Manta B”. Nu har Steven gjort vissa avsteg från original, bland annat 2,4 liters motor, 5 växlad Getrag och lite annat. Att bilen är en pärla är enkelt att konstatera, men killen/tjejen hos Irmscher som hade ansvaret för fälgar hade onekligen mer att lära. Min personliga åsikt är att de är väldigt fula, räcker att jämföra med original 400-fälgar för att ge mig rätt. Betänk även att detta är en bil från mitten av 80-talet och jämför gärna då med hur Volvo såg ut under den här perioden. Om någon säger att en 240/740 är snyggare/fränare än en Manta så rekommenderar jag besök hos Specsavers…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.