”Smiling-Tom” ser ett ”underhållande” rally framför sig, Østberg- ”Kajto”-Virves-Tänak mina vinnare, Loeb har hittat ny kartis, när M-Sport hade en fjärdedel av startfältet i Portugal, Daniel C. ensam svenska att vinna, Kona EV, snabbare än bensinkusinen, Manta med el och fortsatt viss skepsis mot nya lättnader…

Tom Kristensson/David Arhusiander #31 Ford Fiesta Rally2 M-Sport Ford genomförde förmiddagens shake down inför Vodafone Rally de Portugal planenligt, varken mer eller mindre. SMK Hörby-åkaren körde två repor på 4,6 kilometer långa ”Paredes” och efter en händelserik dag är nu Tom klar för start.

Foto: M-Sport Ford

Efter två rundor på shakedown har vi nu en ganska bra känsla i bilen och sträckorna är sååå roliga att köra, berättar Tom.

-Vi ser verkligen fram emot att få köra igen! 

Foto: Even Management

Allra snabbast i WRC2 var vinnaren i Arctic Rally Finland, Esapekka Lappi/Janne Ferm med sin Movisport-anmälda och från Printsport drivna Polo R5. Lappi (mitt rättstavningsprogram rättar alltid till ”Lappland”) körde bara en gång och var då 0,4 sekunder snabbare än landsmannen och Toms teamkompis, Teemu Sunninen. Som trea kom sedan Mads Østberg/Torstein Eriksen med Citroën men hela 2,1 efter Lappi. Svenskt som femma genom Jonas Andersson till höger i Ole Christian Veibys Hyundai som var 0,5 bättre än sexan, teamkollega Oliver Solberg/Aaron Johnston. För Tom och Davids del blev det nionde tid men 2,2 bättre än WRC-rutinerade Fiesta-kompisen Martin Prokop. Efter ”nerskakningen” var det dags att ”chilla lite” gå igenom noter och ladda mentalt för morgondagens åtta sträckor. Att det är vägar som gillas av Tom är uppenbart. 

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Det svänger på en hel del men det växlar också med snabba partier, summerar han efter reken och avslutar med.

– Jag är säker på att det kommer bli ett roligt och underhållande rally!

Men dessförinnan är det ceremoniell start ikväll innan allt brukar loss fredag morgon 09.08 svensk tid. ”Smiling-Tom” går ut som 19.e bil vilket innebär en starttid strax före 10.00. Ytterligare ett ekipage har avanmält sig i klassen, estländaren George Linnamäe med VW Polo och nu är man nere i tio bilar.

*

Årets fjärde tips är på gång och som vanligt en mix av hjärta och hjärna vilket kanske inte alltid är det mest lyckade om man vill uppnå många rätt. Med allt blågult intresse knutit till WRC2, utnämner jag återigen ”lillebror” till huvudklass i Vodafone Rally de Portugal.

WRC2.

1. Mads Østberg Citroën

2. Oliver Solberg Hyundai

3. Esapekka Lappi VW

4. Teemu Sunninen Ford

5. Ole Christian Veiby Hyunda

Foto: Citroën Racing

Med sin seger i Portugal 2012 är detta lite av Mads favoritrally och med ny motor i C3:an lär han bli ”the man to beat” i avsaknad av Covid-19 smittade Andreas Mikkelsen. Bakom är det desto svårare att hitta rätt, men Oliver känns ändå väldigt stark fast å andra sidan vem gör inte det i detta tuffa startfält? Tom Kristensson/David Arhusiander får inte plats på topp-5 vilket är ganska naturligt då paret utan tvekan är de minst rutinerade i det här gänget. Detta plus debut i både Portugal och med Rally2-Fiestan på grus gör det en till en svår utmaning. Men med ”han där uppe” på sin sida så kan duon mycket väl klämma sig in på en sjätte plats eller varför inte ännu högre… 

*

WRC3.

1. Kajetan Kajetanowicz Skoda

2. Emil Lindholm Skoda

3. Chris Ingram Skoda

4. Yohann Rossel Citroën

5. Nicolas Ciamin Citroën

Foto: Lotos

Totalt 24 bilar i klassen vilket gör den till rallyts mest svårtippade och utan någon direkt jättefavorit. Tror ändå att flerfaldige ERC-vinnaren ”Kajto” kan bli svår att matcha för övriga. Fast om hjärtat får ta kommandot, då är det Emil Lindholm med nya kartisen Reeta Hämäläinen som jag hoppas på…

*

J-WRC.

1. Robert Virves Fiesta

2. Sami Pajari Fiesta

3. Martins Sesks Fiesta

4. Jon Armstrong Fiesta

5. Lauri Joona Fiesta

Estländaren Virves är jättesnabb men lite småslarvig i sin körning, men kan han hålla ihop paketet så kan det räcka långt. 

*

WRC.

1. Ott Tänak Hyundai

2. Dani Sordo Hyundai

3. Kalle Rovanperä Toyota

4. Elfyn Evans Toyota

5. Thierry Neuville Hyundai

Foto: Hyundai Motorsport

Ungefär som att sticka ner handen i en bingosnurra och se vilket nummer som kommer upp, så känns det att tippa WRC. Tänak är garanterat revanschlysten till 110 procent efter Kroatien och ska han slåss om VM-titeln måste han få till det i helgen vilket jag tror han får. Tuffast utmanare utser jag teamkompisen Dani Sordo till, men om mitt scenario blir verklighet kommer spanjoren  aldrig närmare än andra platsen. Plötsliga motorstopp mot slutet har man ju hört talas om förr… 

*

SVT har aviserat justeringar av sändningstiderna till Vodafone Rally de Portugal och utökat genom att även sända i SVT24.  

Fredag:

15:15-16:30: SS6 Arganil 2 (SVTplay)

20:00-21:00: SS8 SSS Lousada (SVT24/SVTplay)

Lördag:

09:00-10:00: SS9 Vieira do Minho 1(SVT2/SVTplay)

18:00-19:00: SS12 Vieira do Minho2 Efters.(SVTplay)

20:00-21:00: SS15 SSS Porto – Foz (SVT24/SVTplay)

Söndag:

09:30-10:30: SS18 Fafe 1 (SVTplay)

13:00-14:30: SS20 Fafe 2 (SVT1 / SVTplay)

Noterbart är att den traditionella summeringen av rallyt i SVT på söndagskvällen har fått stryka på foten, vilket så klart är lite tråkigt

*.

Skrev i tipset att Ott Tänak måste få till det i Portugal om VM-drömmen ska leva vidare men jag är dock inte säker på att han själv ser det på samma sätt. Istället verkar världsmästaren 2019 växla upp och med tre tävlingar på fyra veckor, är det ingen rast ingen ro för honom. Efter Portugal väntar nästa WRC-tävling på Sardinien i början av juni. Att Hyundai har problem på asfalt syntes tydligt i Kroatien och som ett led i att få till bilen bättre på detta underlag, fortsätter Tänak direkt efter Sardinien till Rally di Alba. En tävling där både han och Thierry Neuville körde i fjol och då med belgaren som etta och Tänak tvåa. Efter Kroatien klagade Tänak på att Hyundai byggt bilen efter Neuvilles önskemål och fick i detta lite medhåll av Craig Breen. Därför låter Adamo Tänak få extra asfaltmil för komma tillrätta med ”sina problem”…

*

Foto: Prodrive

Som bekant fick Daniel Elena ”kicken” av Prodrive om Sebastien Loeb ville fortsätta som förare i deras ”Dakarprogram”. Något som Loeb svalde och nu har han hitta ny notläsare och det blev en belgare, Fabian Lurquin som fick jobbet.

Efter många veckors sökande och test med kartläsare med ökenrally som specialitet  blev mitt val Fabian, förklarar Loeb.

– Hans erfarenhet av uthållighetsrally imponerade på mig och nästa års Dakar innehåller ännu mer navigering är årets vilket definitivt påverkade mitt beslut!

*

M-Sport Ford kommer med fyra bilar under eget namn i Vodafone Rally Portugal (Fourmaux, Greensmith Sunninen, Kristensson)och till detta kommer ytterligare tio bilar med blå oval i fronten. Lite skillnad mot 2014 då Malcolm Wilson kunde skryta med att  25 procent av startfält körde bil sprungen ur Cumbrias rallymylla.  Längst fram på bilden teamets egna förare Mikko Hirvonen till vänster och Elfyn Evans till höger och där det gick allra bäst för Hirvonen. Han och Jarmo Lethinen slutade tvåa efter Sebastien Ogier/Julien Ingrassia som gjorde andra säsongen med VW Polo WRC.

Foto: M-Sport

Glädjande är också att se två Fordar med svenska flaggor på taket, sjunde bil i vänsterraden kördes av Pontus Tidemand med Ola Fløene vid sidan. Ett lyckat samarbete då det blev en andra plats bland R5:orna, bara Jari Kettomaa/Kaj Lindström var snabbare och så klart även dom i en Ford Fiesta. Näst sist i samma rad står Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsens R5:a i DMACK-kostym. Ett bittert minne för paret som tvingades bryta på näst sista sträckan efter att styrningen havererat. Problemen började dock tidigare, på SS12 tappades över fyra minuter och ras från femte till tionde plats i klassen innan det var finito, dessutom nästan med målflaggan i sikte.

*

Foto: Tommy Svensson

Portugal har aldrig varit något lyckat svenskrally och faktiskt har bara en enda bil med blågula flaggor vunnit här sedan premiären 1967. 2005 när rallyt inte ingick i WRC, vann Daniel Carlsson/Mattias Andersson med HF Grifones Grupp N-Subaru Impreza Sti. Desto mer är Portugals VM-rally en finländsk angelägenhet som har haft Sisu-laddade landsmän  överst på pallen 15 gånger, tre fler än Frankrike. En liten tröst är att när Mads Østberg vann här 2012 med Ford Fiesta WRC så satt Jonas Andersson vid hans sida, så halv svensk seger kan man ju alltid hävda…

*

Nya WRC-hybriderna står som bekant om inte framför dörren, så åtminstone i hallen inför debuten kommande januari. Finns dom som hävdar att detta är fel väg och att FIA borde gått direkt på el istället för via sidospåret hybrid. En som är helt övertygad om att el är framtiden är nyzeeländaren och Hyundais f-d WRC-förare Hayden Paddon.

Foto: Paddon Motorsport

I egen regi har han via sitt Paddon Motorsport och Hyundai NZ byggt en WRC-bil på modellen Kona och som han sedan kört i flera jippoliknande tävlingar. Ett bevis på att framtiden för rally är el menar Paddon, visades i helgens Rally Whangarei. Här klockades han i sin Kona EV för en tid på publiksträckan på 53,0 sekunder. När han körde i rallyt med sin Hyundai i20 AP4 som han dessutom vann totalt var han 0,8 sekunder långsammare. Enda kommentaren från ”The Kiwi” var.

– …och där finns mycket mer att utveckla!

*

Mer med elbilar och i veckan släppte Opel information om en som el-fantasterna hoppas, kommande batteriversion Opel Manta GSe ElectroMod. En bil som bär klara drag av den spännande kupén som premiärärvisades som 71-års modell hösten 1970.

Foto: Opel Automobile GmbH

Till och med den ”Sprint-gula” kulören har man plockat upp, men till de ”Opelister” som redan börjat dregla och kolla bankkontos besvikelse så lär inte bilen komma i produktion. Åtminstone inte den närmast tiden och skälet till bygget är enligt Opel enbart ”för att bevisa att köra elektriskt också kan vara roligt”. Å andra sidan kan jag tycka, måste allting vara så förbannat roligt?

*

Tog inte lång stund förrän det plingade i min mejlkorg efter att SBF:s vd Anna Nordkvist meddelat de lättnader för bilsporten som hon varit med om att jobba fram ihop med FHM/RF. När jag kokat ner dessa plus kommentarer på sociala medier så mellan tummen och pekfingret är det dött lopp mellan de som ser gårdagens information som, äntligen kan vi få öppna pandemidörren och börja tävla igen. Andra halvan är mer skeptisk och ställde frågor till mig i saken som jag absolut inte hade svar på. För den gruppen var dörren möjligtvis lite, lite på glänt men inte mer. Bland annat var många skeptiska till tolkningen att 150 personer i rally i verkligheten innebär 300 personer (två i varje bil) något som inte framgått någonstans, men även hur publiken skulle hanteras väckte frågor.  Nu är jag övertygad  om att gårdagens besked kommer att spaltas upp framöver så att det kanske till och med blir begripligt för en motorbloggare…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *