Neuville och Tänak fortsätter hos Hyundai, publik tillåtet i Portugal, Höljes kan flyttas, M-Sport duktiga, Munnings gör debut för Team Hansen, Brink menar allvar, Knutsson i tuff krasch på Ljungbyhed, Åberg vill att SBF ”trampar ny mark” och en ljusblå Opel.

I år är Hyundai tidigt ute med kontraktskrivning och i dag presenterade Andrea Adamo belåtet att både Thierry Neuville och Ott Tänak är klara med ”a multi year contract”. Ingen är nog överraskad över nyheten även om det varit lite spänt mellan Tänak och hans i20 WRC och att estländaren inte på alla underlag älskar bilen, har han också varit väldigt tydlig med.

Foto: Tommy Svensson

Neuville har varit Hyundai trogen sedan starten 2014 och tog samma år teamets första seger i ADAC Rallye Deutschland. Som förklaring till stressen med kontrakten anges att man vill kunna fokusera fullt på kommande Hyundai i20 N med hybriddrift. Neuville verkar inte ha något emot att man stressat utan säger att han är väldigt nöjd med att kunna fortsatt ihop med ”sin familj” som han kallar teamet baserat i Alzenau.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Deras ambition och mål med kommande hybrid-regler känns mycket lovande, menar Neuville.

Tänak är också nöjd även om han medger att man gått genom ”lite svåra tider”, men att han samtidigt sett hur målmedvetet alla jobbar för att tänja gränserna. Även om han tycker att 2022 blir spännande är man ännu inte där.

Vi har fortfarande ett jobb att göra i år för att säkra att vi lämnar dagens bilar på bästa möjliga sätt!

Nu är den stora frågan vem som som får köra tredje bilen, blir det någon av nykomlingarna Oliver Solberg, Ole Christian Veiby eller Pierre-Louis Loubet? Eller satsar Adamo på säkerhet, erfarenhet och rutin som han får genom  Dani Sordo eller Craig Breen…

*

Trots att Portugal är tämligen hårt drabbat av Covid-19 meddelar idag arrangören av Vodafone Rallye Portugal den 20-23 maj att man kommer att välkomna åskådare. Faktiskt åtta månader sedan senast det var publik på en WRC-tävling (kanske Kroatien undantaget men där det hävdades att dom var på picknick och inte rally…)  och då var det Rally Estonia som släppte 16 000 biljetter.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Portugal är känt som en av Rally-VM:s riktiga publikfester och speciellt sträckan ”Fafe” brukar locka tiotusentals människor vid det berömda hoppet. Myndigheterna ser dock smittrisken som så pass hanterbar att det inte blir några restriktioner. Med detta kan man också se rallyt som en liten test inför kommande tävlingar som ännu inte tagit beslut om publik eller inte. Blir det ingen ökad smittspridning efter tävlingen kan säkerligen fler arrangörer/myndigheter tänka sig släppa på restriktionerna.

*

På tal om publik så berättar idag Morgon Östlund att World RX i Höljes kan tänka sig att flytta fram juli-tävlingen för att kunna ta in publik.   

Vi behöver intäkter för hela kalaset kostar ju pengar, konstaterar Östlund.

Riktigt när man i så fall skulle kunna pressa in Höljes i de totalt sju helgerna är oklart. Mest troligt i augusti då det mellan dubbeltävlingen på Nürburgring och franska Lohéac skiljer en hel månad.

*

Kanske kan nyheten att WRC går över till fossilfritt kolvätebaserat bränsle från 2022 lugna ner miljöopinionen i Umeå och kommande Rally Sweden. Företaget P1 Racing Fuels har skrivet treårs avtal med FIA att leverera.

Vi kommer att ta ett betydande steg mot en ny era i WRC 2022 med hållbart bränsle tillsammans med hybridteknologi, menar FIA:s president Jean Todt .

Jona Siebel från promotorn lägger till.

Tekniken bakom hållbara bränslen förändras snabbt. Därför investerade vi enormt i att hitta den bästa lösningen och vi kan vara stolta över slutresultatet.

*

M-Sport är inte bara världens mest framgångsrika team vad gäller att vaska fram rallytalanger genom att alltid kunnat leverera bilar för instegsklasser, numera allt i från Fiesta R1 (WRC) ner till FIA:s billigaste klass R5. Men inte bara på den sidan som Malcolm Wilson har anledning att vara stolt, lika framgångsrika är man i Dovenbury Hall på ingenjörssidan. Tidigare har man ”utbildat” Tom Fowler som numera sköter Toyota Gazoo Racings rallyutveckling och nu skickar man även Christian Loriaux till konkurrenten Hyundai. Belgaren pekas ut som huvudansvarig för Hyundais kommande hybridbil och som inledde sin bana med att vara delaktig hos Prodrive när Subaru WRC utvecklades för över 20 år sedan. Efter detta la Loriaux sina ”magiska händer” på Ford Focus RS WRC. Senaste åren har belgaren varit varit ansvarig för M-Sports tävlande med Bentley GT.

*

Foto: Red Bull Content Pool

Brittiska rallyföraren  Catie Munnings som är aktuell som en av deltagarna i Extreme E kommer till Höljes och gör där debut i Crosscar och RallyX Nordic i mitten av månaden. Catie kommer att köra för Team Hansen/LifeLive Nordic vilket känns naturligt då hon delar Extreme E-bil med Timmy Hansen. För dom och resten av ”extremgänget” väntar nästa deltävling i Senegal i månadsskiftet. 

*

I mestadels regn och rusk har STCC TCR Scandinavia testat på både Ring Knutstorp och Ljungbyhed Motorpark. Att SMK Hörbys Tobias Brink och Brink Motorsport ”means business” och bara ska köra hem titeln i år, gav man en fingervisning om på Knutstorp.

Foto: Anders Helgesson/STCC

I sin Audi S3 var Eslövs-Brink snabbast dag två på Söderåsens sluttning medan Oliver Söderström, Lestrup Racing Team var bäst första dagen. Men även Rob Huff, Mattias Andersson, Robert Dahlgren och Mikaela Åhlin-Kottulinsky (bilden) visade att man inte tänker ge sig frivilligt. Samma sak med Lukas Sundahl som även han körde en ”Brink-Audi”.

Foto: Anders Helgesson/STCC

*

Igår drog man vidare till gamla flygflottiljen Ljungbyhed och där debutanten i klassen, Robin Knutsson kraschade hårt i en av de snabbaste kurvorna och tvingades stå över dagens körning.

Foto: STCC

Det var en hård smäll, men jag mår efter omständigheterna bra och allt såg ok ut på sjukhuset. Ett stort tack till alla i räddningspersonalen och teamet för deras insatser idag, säger Robin Knutsson.

19-åringen kämpade i de svåra förhållandena under testet som kördes i hällregn på den skånska banan och i kurva sex fick han sladd och gick av banan i över 100 km/h med sin Volkswagen Golf GTI TCR.

Jag fick sladd och när bilen kom ut på det regnvåta gräset var jag en passagerare, förklarar Robin.

Tyvärr var skadorna för stora på bilen för att jag skulle kunna köra imorgon, men jag känner mig redan nu redo att sätta mig bakom ratten igen. Jag lyckades få nära 300 varv under testdagarna och det känns som vi tagit stora steg framåt.

*

Foto: A1 Work

Före STCC TCR Scandinavia är det i helgen premiär för den 18:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia som i år även  blivit med supportklass i form av nya, populära Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Tråkigt nog blir racingpremiären på Ring Knutstorp utan publik men livesändningar på Viaplay gör att det går följa mästerskapet hela vägen från premiären till finalen på Mantorp Park i början på oktober.  Startfältet går det inte att klaga på och alla toppförare från i fjol är med och i år får de dessutom sällskap av värmlänningen Emil Persson, som blev trea i ett bejublat inhopp i finalen på Ring Knutstorp 2020. Bredden på toppen ser ut att bli den bästa på många år och regerande mästaren Lukas Sundahl från Växjö är givetvis favorit, men utmanarna är många. Sex stycken noga räknat!

Jämfört med de tre senaste säsongerna ser konkurrensen i toppen tuffare ut i år, medger Sundahl vars målsättning är att bli först till fyra guld i mästerskapet.

De som kan bli tuffast är Pontus Fredricsson, Edvin Hellsten, Hugo Andersson och Hampus Ericsson. Kanske får vi se en prins på tronen i Porsche Carrera Cup-klassen för amatörförare över 40 år?

Foto: A1 Work

Det är vad jag hoppas på såklart, säger prins Carl Philip.

Prinsen övertygade när han gjorde comeback förra säsongen och blev åttonde man totalt i mästerskapet och konkurrerade om titeln i Masters Cup, där han körde till sig tre klassegrar, ända in i finalen.

Det var min bästa säsong hittills i Porsche Carrera Cup, konstaterar racerprinsen.

Först ut i gästbilen blir Fredrik Ekblom som känner sig hemtam på Knutstorp efter sina tre STCC-titlar. I premiären gör även rallycrossföraren Anton Marklund comeback i mästerskapet. 

*

I går ställde debattglade bilsportföretagaren Anders Åberg ett ”Öppet brev till ledningen i Svensk Bilsport”. I brevet förklarade Åberg att han var besviken (min tolkning, obs) över hur SBF/Anna Nordkvist skött återstarten med tanke på Covid-19. Åberg skriver bland annat, ”Regeringen planerar för lättnader i restriktionerna redan från mitten av Maj. Det är nu av ytterst vikt att de styrande i Svensk Bilsport är på tårna och förbereder för hur man tänker bedriva sin verksamhet från denna datum. Vi får ju då förmoda att tävlande på lägre nivå än ”elit” också kommer tillåtas.”. Sedan förslås att Nordkvist ska jobba mot att bilsportarrangemang på fast arena ska få ta emot publik och då går det inte och jag citerar, ”Så för att inte stå där med mössan i hand och vänta på att ”någon annan” ska ge klartecken så måste vi ta eget ansvar och reglera och anpassa vår verksamhet.”. 

Foto: Jan Pettersson

Åberg menar att förbundet måste trampa upp ny mark och tänka logiskt, att Allemansrätten gäller och skogen är stor. Till detta föreslår han rent praktisk tillämpning i skogen för att kunna ta emot 500 personer på varje publikplats plus att serviceplatsen ska betraktas som egen arena. Allt är i teorin fullt genomförbart, men om det sedan verkligen  skulle fungera i skarpt läge är en annan sak. Åberg drar också kloka slutsatser om hur utsatt en tävlingsledare är och då inte enbart i Coronatider. Önskemålet är även att SBF tar in jurister för att ta fram underlag för ansvarsfördelningen vid en tävling. 

Nerkokat så är det öppna brevet ungefär vad jag tror alla i rallysporten tycker och som bär samma längtan att åter få igång lite brum, brum. Men problemet är att ”vi inte äger frågan” det gör FHM och Regeringen och att därför lösningen på våra problem skulle vara, ”att gå sin egen väg” utan deras godkännanden, tror inte jag är varken bra eller ens en framkomlig väg. Nu är det med spänning vi ser vad som händer den 17 mars, blir det lättnader eller blir det som Nordkvist antydde igår, ungefär samma läge som idag? 

*

Foto: Pierre Skytt

När det är så här deppigt brukar bild på en Opel alltid liva upp, eller? Pierre Skytt hittade den här Kadetten från tidigt 50-tal och i så fin ljusblå färg…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *