Umeå välkomnar Rally Sweden, WRC i Kroatien två år framåt, Fourmaux kör WRC-Fiesta i Portugal, konstig bur i Hybrid-Forden, Malm ger tillbaka till cancerforskning, Tom K-hyllaren Fredrik i P4 Nästa och reklamfilm med rally som ingrediens…
Idag läste jag första intervjun med Glenn Olsson ”on location” i Umeå och detta i lokaltidningen VK. En stor del av intervjun handlade om motståndet från de lokala ”miljökämparna” mot att det körs VM-rally i kommunen. Men detta klarade Glenn galant av att bemöta i den mycket balanserade artikeln. Han lyfte fram alla Umeås fördelar ur miljösynpunkt och tryckte även på att det för rallyts överlevnad är ett krav att jobba så miljövänligt det överhuvudtaget är möjligt. Bland annat nämnde Glenn målsättningen ”Rally towards zero” som då täcker allt från att hantera åskådarnas skräp till vilket bränsle som rallybilarna körs på. En extra bonus är så klart då att det i Umeå blir andra tävlingen som de nya hybrid-bilarna kommer att användas.
Glenn berättar även att han och hans medhjälpare har mycket jobb framför sig något som underlättas av det varma välkomnandet från de allra flesta i kommunen. Målet är också att få det stora pusselbitarna på plats innan den sista juni och där bansträckningen är den kanske knivigaste biten. Men att allt sker i positiv anda och när kommunen är med och pushar borde detta rimligtvis göra jobbet lättare.
*
Croatia Rally blev trots misslyckandet med att utestänga publik en lyckad tillställning och så lyckad att FIA och WRC-promotorn enligt obekräftad uppgift erbjuder Kroatien avtal om ytterligare två år.
Just publiken var något som lyftes fram på minussidan och Daniel Saskin i tävlingsledningen håller med om att detta inte fungerade som det borde gjort.
– Vi måste förbättra vissa saker och som vi nu lärt oss. Nu går vi vidare mot 2022 och -23!
*
Går nog inte utan att inse att det är generationsskifte på gång i WRC och vem som är på väg ut mer än Sebastien Ogier är lite svårt att sia om. Dani Sordo är nog den ende en som jag själv kan tycka vara aktuell för att ”mata duvor”, men samtidigt gör spanjoren ofta bra ifrån sig. Lättare är att peka på vilka som knackar på dörren och då är Kalle Rovanperä redan på andra sidan. Med en fot redan innanför finns Hyundai-kvartetten Oliver Solberg, Ole Christian Veiby, Jari Huttunen, Pierre-Louis Loubet och så klart succémannen från M-Sport i helgen, Adrien Fourmaux. Det franska löftet som gör upp med Loubet om vem som ska ta över efter Ogier, imponerade så mycket att han ”snodde” Teemu Sunninens WRC-Fiesta till Portugal mitt framför näsan. Istället blir det ånyo WRC2 för Sunninen och ska jag vara helt ärlig känns det som att detta för tillfället åtminstone, är rätt nivå för honom.
Direkt från Zagreb åkte Fourmaux bara hem och packade om väskan vidaretransport till Spanien för att följa M-Sports test av nya hybridbilen.
– Typiskt Adrien, han vill vara med där det händer, menade teamägaren Malcolm Wilson och utvecklade med.
– Hans beslutsamhet är imponerande och han vill utvecklas i sporten, så mycket att han fyra år in på sina läkarstudier slutade för att istället satsa på rally!
Att Fourmaux precis som Tom Kristensson lever sin dröm är uppenbart och när DirtFish ställde frågan vad som var sämst med insatsen i Kroatien svarade han.
– Att rallyt tog slut det var det jag var besviken på, inget annat!
Att redan till Portugal få en ny chans med WRC-Fiestan var absolut inget han förväntat sig och för vilket han är oerhört tacksam.
– Just nu har jag inga ord, var svaret när Richard Millener levereade det glada beskedet om Portugal.
*
Att Fourmaux med största sannolikhet får möjlighet att köra en av M-Sport Fords Hybrid-Ford Rally1 under 2022 är nog ingen högoddsare precis. En bil som just nu testas för fullt och där nu ”experterna” försöker bestämma sig för om det är en Fiesta, Focus eller Puma som hybridtekniken placerats i. Sanningen är kanske en mix av alla tre och därmed en så kallad ”mula” enbart avsedd för test och inte för tävling. Samma människor som hemma från soffan analyserar allt från vinkeln på bakvingen till storlek på luftintag, har nu gått ”bananas” på utseendet på buren. Knappt urskilljningsbart genom de mörka rutorna har man ändå noterat att buren ”ser skum ut”. Idag kom en skiss på Twitter på just detta där man tydligt kan se att det finns en del extra rör runt den känsliga batterienheten.
*
Medan Uddevalla går in på sluttampen med sin anmälan till premiären i Asfalts-SM den 8 maj är det ytterligare drygt sex veckor till deltävling två på Uråsa. ”Drive VXO” kommer att köras på ett annat sätt än i Uddevalla som kör med kvartsfinaler och sedan en final dock för olika klasser.
– Asfaltssträckan kommer att köras med två olika sträckningar innan det blir uppehåll och service. Därefter kör de tävlande en vända till med samma upplägg, berättar SRM:s Patrik Persson.
– Tävlingen består således av totalt fyra specialsträckor på en total längd på 22 kilometer.
På fredagskvällen kommer det att erbjudas shake down för de som så önskar. Drive VXO körs lördagen den 18 juni.
*
Den skånska ”Duracell-kaninen” Ted Malm tar nu ett nytt och lite annorlunda grepp i sin rallysatsning. Att han är på ständig och ofta lyckosam sponsorjakt är inget nytt, men nu väljer Ted själv cancerdrabbad, också att dela med sig och ger tillbaka tio procent av rallybudgeten i bidrag till #FkkCancer.
– Nu står det klart att satsningen för 2021 & 2022 års säsonger har börjat ta fart. När allting står stilla i pandemi tider så har teamet valt att lägga i en växel till, berättar han.
– Det innebär att de samarbetspartners som stöttar teamet direkt också är med och stöttar cancerforskningen!
Mannen bakom #FkkCancer, nya styrelseledamoten i SBF Lars Stugemo, ser positivt på Malm Motorsports nya grepp.
– Kul initiativ som allt annat som stöttar forskningen inom cancer åt rätt håll och som sedan starten har samlat in över 200 000 kr.
Målsättningen är att med hjälp av ”Gold Partners” samla in 80 000-100 000 kronor till forskningen. För pengarna som blir över ska Ted och fru Katarina köra
full säsong i Volvo Euro Cup med den nystrajpade Volvo 240:an. Men det ska även hinnas med start i Midnattssolsrallyt med Volvo PV. 2022 växlas det även upp med full säsong i nya Renault Clio Trophy Cup och så avslutas året i Västindien med Volvo PV och Rally Sol Barbados.
*
Idag eller rättare sagt skulle sagt det i går, ett stort grattis till Hörby-musikern Fredrik Silfverberg som klarat nålsögat och är en av P4 Kristianstads deltagare i tävlingen ”P4 Nästa 2021”. Med egenskrivna låten ”En riktig traktor” hoppas Fredrik kunna blidka lyssnarna så till den milda grad att han kommer till finalen i Stockholm.
– En riktig bonnarock-melodi och det kan behövas ibland, tycker Silfverberg som deltog i tävlingen även 2015 med låten ”Mikael Nilssons vinröda Volvo 240”. Nu undrar ni kanske varför Fredrik platsar i Motorbloggen vilket egentligen känns lite onödigt, han är ju ”Hörbypåg”. Dessutom som extra bonus är han även mannen bakom hyllningslåten till Tom Kristensson, ”Tom” som han skrev och spelade in efter att J-WRC-titeln var klar i december.
– Tyckte att världen var redo för ”a rally-car-song”, förklarade Fredrik.
Beskedet att Fredrik var vidare i ”P4 Nästa” leverades av östgötska radioprofilen Johan Pettersson (till vänster) som även han platsar i Motorbloggen i egenskap av att kört runt i Kristianstad med en tämligen bedagad Volvo 240…
*
Att det är alldeles för få svenska företag som använder rally/motorsport i sin marknadsföring är där nog ingen som säger emot på. Lite skillnad mot Finland där tillverkaren av huvudvärksmedicinen ”Ibuverin” gjort en kul reklamfilm om fördelen med just deras medicin. I filmen använder man det virala klippet efter att Marcus Grönholm kört över en allt för hög sten med sin WRC Peugeot 307 som förlaga. En sten som slog rakt upp i kartläsare Timo Rautiainens stol vilket orsakade stor smärta i Timos nedersta kroppsdel. Nu är det dock skådespelare som gör filmen, men ändå lika kul…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.