Det blir både hett och stenigt i Akropolis lovar insider, Gryazins lyckade ”träningspass” och ett ljus i mörkret när tillstånden för TV-Svängen inhämtades!

Som jag skrev igår så fanns det en viss oro över att ”Acropolis Rally Greece” skulle glömma sitt DNA vid årets comeback i WRC och istället för tuffa sträckor skulle arrangören fega ur och välja ”nice roads”. Nu lugnar dock en anonym insiderröst hos arrangören alla som tvivlat och lovar att det blir som vanligt, med grusvägar i dåligt skick och där lösa stenar i fotbollsstorlek ligger i spåret. 

Vi måste behålla vårt rykte vilket alla också kommer att se när vi presenterar banan om några veckor.

Inte mycket har avslöjats hur grekerna tänker sig köra men mycket tyder på att banan kommer att köras i trakten av Loutraki, en timmes bilresa från Atens flygplats. Tidigare kördes rallyt i juni och flytten till september lovar kanske till och med ännu större hetta än i juni, upp till 35 grader utlovas.

En extra utmaning för både ”man and machine” förutom de tuffa sträckorna, menar insidern.  

Att man vill köra med publik är inget arrangören hymlar om och enligt regeringen ska 80 procent av befolkningen vara vaccinerade när rallyt startar.

Detta och andra försiktighetsåtgärder som ansiktsmasker, borde förhoppningsvis räcka för att ta åskådare till utomhusevenemang, vilket är mycket viktig för oss, menar  ”läckan”.

*

I det här sammanhanget känns det kul att dela med sig av en historia från gamle Opel-kämpen Per-Arne Ljung. ”För ett antal år sedan fick vi för oss att byta Opel tävlandet mot ett Mitsubishi dito. Detta under devisen: “ Kanske borde vi prova en fyrhjulsdriven rallybil innan vi dör “. Hur som helst så blev jag strax efter inköpet av ”Mitsun” kontaktad av en engelsman vid namn Simon Slade som vid den tiden var custus för en Mitsubishi Rally Cup. Simon ville att vi skulle anmäla oss till cupen varvid jag förklarade att det inte bara var vår gamla Evo 5:a som var “ out of date “ utan även besättningen! 

Den trevlige engelsmannen påpekade då att cupen kunde resultera i fina priser, och som huvudnummer skulle vinnaren erbjudas en fri start i Acropolisrallyt.  Detta var naturligtvis sista spiken i kistlocket och jag avböjde vänligt medverkan i cupen. Jag menar, om man nu hade en bil som i bästa fall kunde överleva några säsonger på våra svenska kanonvägar, varför skulle man då vilja ha bilen massakrerad i Acropolisrallyt? Med vänliga hälsningar P-A Ljung”.

*

Ett perfekt träningspass inför Rally Croatia genomförde WRC2-åkaren Nikolay Gryazin/Konstatin Aleksandrov när man tog till Tjeckien och körde ”Kowax Valašská Rally ValMez”.

Foto: Volkswagen Motorsport

Åtta av tio möjliga sträcksegrar blev det för Volkswagen Polo-föraren som vann med 46,4 sekunder till hemmafavoriten Jan Kopecky, Skoda. Han och märkeskollegan Filip Mares hade tuff fajt om andra platsen och det var först på näst sista sträckan som Kopecky kunde säkra ”silver” med 3,7 sekunders marginal. Nämnas bör också ERC-profilen Albert von Thurn und Taxis som gick in som åtta totalt med Baumschlager RR:s nya Skoda Rally 2.

*

Ett ljus (förhoppningsvis?) i det kompakta rallymörkret kom idag har jag gjorde tjänst i SMK Hörby och plockat in tillstånd för den 56:e upplagan av TV-Svängen. Måste erkänna att det kändes väldigt tråkigt att i fjol behöva ställa in på grund av Covid-19 och då inte enbart för att tävlande och publik gick miste om Mellanskånes största årliga idrottsevenemang. Ännu mer högg det i hjärtat över att TV-Svängens tidigare obrutna rad av 55 körda tävlingar sedan 1965 punkterades. En rad som gjorde SMK Hörby till en av få klubbar som kört rally med lägst DM-status utan uppehåll sedan1965, när pandemin satte stopp. Ett stopp som också gör det omöjligt att reparera sviten, ett hack i denna är ett hack och går aldrig att återställa. Dessutom skulle klubben firat 60 år den 14 september i samband med TV-Svängen, men även detta gick åt h-e som bekant.

Foto: Tommy Svensson

Nu gör vi dock ett nytt försök och denna gråmulna kyliga söndag var det tid att ”plocka tillstånd”. Som vanligt inga problem då alla på ”min sträcka” inte bara vet vad som gäller utan man ser även framemot den 4 september. Då blir det förhoppningsvis lite ”brumbrum” i rallyskogen igen och någon önskan att få slippa rally visade inte markägarna. Annars är detta en baksida av Covid-19 och när jag snackat med folk i andra klubbar finns det en viss oro över att boende tycker, ” det var så lugnt och skönt i fjol utan rally”. En känsla som kan innebära att man nu säger nej tack vilket helt klart vore till skada för sporten och en skada som kan ta flera år att återställa. Likaså vet jag att det även finns viss oro för att klubbar tappat både lust och engagemang under rådande pandemi och där känslan ”lugnt och skönt” verkligen kan komma att ställa till det.

Foto: Tommy Svensson

Men än så länge finns denna känsla inte i SMK Hörby utan här jobbas det på för att kunna köra TV-Svängen för 56:e gången. Då som premiär för Sydsvenska Rallycupen och DM för Södra BF. Nu är det bara att hoppas att inte jobbet är förgäves som i fjol om  pandemin vägrar ge vika…  

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *