Tom K. klar för WRC2 med M-Sport Ford WRT, Prodrive bemöter Elena som vill se mer XXX hos Loeb, Oliver testar och Björk fortsätter med Lynk & Co!

Inte för att jag brukar lova för mycket men den här gången gjorde jag det definitivt inte med den igår utlovade glada rallynyheten. Att få skriva de magiska orden, ”SMK Hörbys Tom Kristensson klar för WRC2 med M-SPORT FORD WRT” sker med gåshud på kroppen. Men nu är det verklighet, det som jag känt till sedan en tid men som jag av respekt inte velat läcka på Motorbloggen. För Tom är första målet på nästa rallyresa nu klar, en resa som påbörjades i samma ögonblick som han gick mål i Monza som juniorvärldsmästare 2020.

Foto: Tom Kristensson Motorsport
Foto: Tom Kristensson Motorsport

Allt sedan dess har det varit snudd på heltidsjobb att sy ihop ett avtal med M-Sport Ford WRT för honom och nya co-drivern David Arhusiander i en ny Ford Fiesta Rally2. Tom konstaterar belåtet hur glad och tacksam han är över möjligheten som M-Sport Ford gett honom. Men även teamchefen i WRC:s äldsta team, Richard Millener är glad över att välkomna svenskarna till det brittiska teamet som blev världsmästare 2017 med Sebastien Ogier

Det är fantastiskt att kunna välkomna Tom och David och vi ser fram emot att se hur de utvecklas under året. Vi tittar ständigt på FIA Junior WRC-fältet för att se vem som imponerar, och Tom imponerade från sin allra första säsong, med seger i sitt debutrally, berättar Millener.

Att det är en stor omställning som väntar är helt klart, trots allt bara fem år sedan Tom körde och vann allt som kunde vinnas i VOC-serien. Även om han sedan dess kört vassare bilar som Opel Adam och Ford Fiesta R2, så är steget långt till nya 4WD-Fiestan vilket Millener är medveten om. 

Tom har visat högt tempo på alla underlag, med vinster på snö, grus och asfalt och vi är angelägna om att se honom utvecklas ytterligare. Detta blir hans första säsong med Ford Fiesta Rally2, och det kommer att bli mycket att lära sig när han tar de första stegen med fyrhjulsdrift i tävling.

Foto: M-Sport Ford

M-Sport har en tydlig vision av att utveckla unga förare genom sitt program, på svenska ”Stegen av möjligheter” genom att ha bilar i alla FIA:s fem klasser där Junior-WRC med Tom som vinnare varit en viktig del. M-Sports grundare Malcolm Wilson är i likhet med Millener väldigt glad över ha fått in Hörbyföraren i teamet.

Under de senaste två åren har han haft en fantastisk utveckling med Maciej Woda och hans team M-Sport Poland och nu är det dags för honom att ta nästa steg, tillsammans med oss upp till den högsta nivån i rallyvärlden. 

Som fullvärdig medlem i teamet kommer han att ha tillgång till samma information som våra andra förare, lära sig att använda informationen och utveckla sina kunskaper tillsammans med vårt erfarna team av ingenjörer. 

Hemma i Sjöberga kan Tom nu äntligen pusta ut efter att sista biten i WRC2-pusslet fallit på plats. Att det varit en jobbig period sedan Monza i början av december och fram till idag, är han den förste att skriva under på.

Det har varit tuffa månader med hårt arbete efter segern i Junior-VM, men min plan har hela tiden varit att köra i WRC och därför känns det oerhört skönt att nu kommit så långt, bekräftar en mycket glad Tom som även berättar att det bitvis varit svårt att hålla fokus.

– Framförallt att få ihop en budget för de sju deltävlingar som jag planerar att köra, möten och kontakter med olika företag och personer. Även alla andra praktiska saker runt omkring har gjort att det ibland varit kaos i huvudet.

Foto: Tommy Svensson

Det som i slutändan gjort att drömmen nu blir verklighet är alla samarbetspartners han skaffat under sin resa mot WRC2. 

Jag är otroligt tacksam mot alla mina partners som verkligen tror på mig, en förstående arbetsgivare och andra personer omkring mig som gör det möjligt att få leva i min dröm!

Nu har Tom som precis kommit hem från en tur till Polen för att titta närmare på sin nya Fiesta Rally2 och har en dryg månad kvar att förbereda sig, innan det är premiär på asfalt i WRC Rally Croatia. Bortsett från någon dags träning med en något tamare Rally3-Fiesta i Polen, har Tom ingen erfarenhet av att köra fyrhjulsdriven rallybil.

Eftersom jag inte har tävlat i en sådan bil tidigare, så blir det första att få en känsla för det och även hitta vilka inställningar passar bäst för min körstil, förklarar den nöjda nya ”fabriksföraren” hos M-Sport.

WRC2 är den näst högsta klassen i Rally-VM där alla team har mer eller mindre  uppbackning av de team som även kör i WRC-klassen. Undantaget är Skoda Motorsport som bara kör i WRC2 genom tyska satellitteamet Toksport WRT där norrmanen Andreas Mikkelsen med 113 VM-tävlingar i ryggen och detta med Volkswagen, Citroën och Hyundai. Han tillsammans med regerande mästaren Mads Østberg, Citroën med ännu fler VM-starter, är de som blir Toms främsta  mål att köra ifrån. Men även Hyundai har en stark uppställning med superheta svensken Oliver Solberg som främsta namn. Till teamkompis under M-Sport Ford-flaggan får Tom av franska bilsportförbundet hårt uppbackade superlöftet, Adrien Fourmaux (bilden). Premiär blir det i Rally Croatia sista helgen i april innan resan fortsätter över Portugal, Estland, Finland, Belgien, Spanien och berättar Tom.

Foto: M-Sport Ford

Inte helt klart, men det kan även bli att vi åker till WRC-finalen Rally Japan, vilket så klart skulle vara häftigt!

Häftigt att köra rally i Japan är bara förnamnet när man betänker att 2015 vann Tom sin klass i hemmatävlingen TV-Svängen. Hur man än vrider och vänder på det så är det  väldigt stor skillnad mot Hörby och Japan bara att hålla med, det vore häftigt…  

*

Som jag skrev igår så verkar av fullt förståeliga skäl inte Sebastien Loebs co-driver Daniel Elena hysa några djupare känslor för Prodrive och DaveRichards efter att ha fått sparken. I ett försök att försvara åtgärden gick Richards i går ut och ville ge sin syn på saken. Ari Vatanens f.d co-driver menade att det i dag var stor skillnad på Dakarrallyt mot bara för något år sedan och att det enligt Richards ”kräver mycket erfarenhet och mycket träning”. Han förklarade även att teamet hade analyserat årets ”misslyckande” ner till mikroskopiska detaljer och avslöjade även att där blir mer förändringar än enbart att byta ut Elena.

Foto: BRX Prodrive

Alla förädlingar är tuffa och inga enkla beslut och vi skulle inte gjort detta om vi inte trott på att det varit det bästa för Seb, menar Richards.

Nu letar man efter ny co-driver till Loeb som menar Richards ”är fast besluten att vinna 2022 och även hela Off Road-VM”. Även Prodrives BRX-bil genomgår förändringar och preliminärt blir det premiär  med både den och nya namnet i Loebs högerstol i Marocko. Elenas kritik av bilen viftar Richards bort och menar att det är bättre att lyssna till förarna än en sparkad co-driver. Elena kontrade hemifrån Monaco i Radio Monte Carlo med en tung uppmaning till sin sedan 23 år tillbaka kompis.

– Är där lite ”k-k” i dig Seb så antar vi utmaningen, säger ”goodbye till engelsmännen och hittar ett annat team och visar att vi kan vinna ihop! 

Det var en märkbart upprörd Elena som hördes i radion och bitvis darrade rösten när han avslutade med.

Vår vänskap är inte död, den lever fortfarande!

Tilläggas kan att redan tidigare hade Elena ett horn i sidan sedan Richards som tungt namn i WRC, lyckades driva igenom att co-driverns namn på bilen skulle skrivas först med mindre bokstäver än förarens, för att sedan helt plockas bort under några år. Idag skrivs bådas namn lika stort på sidorutan, men Elena är inte den som glömmer…

*

Har en känsla av att det är Hyundai som går allra mest ”all in” i årets WRC med både tävlingar före VM-rallyna och intensiva tester. Framförallt tester med nya Rally2-i20 som trots allt är den som ska vara i Oliver Solbergs mesta fokus för 2021. Just nu är Olive på Sardinien och kör grustest, bland annat ihop med Pierre-Louis Loubet.  

Foto: Hyundai Motorsport

På annat håll i ”södra Europa” jobbar Juho Hänninen med att få ut ännu bättre prestanda från WRC-Yaris.

*

Inte riktigt läge för racing ännu men inte allt för långt bort är premiären för WTCR där nu Lynk & Co Cyan Racing presenterat förare och program för säsongen.  En säsong där högsta hönset i teamet svensken Christian Dahl inte tänker sänka målsättningen mot lyckade 2020. I de blå bilarna sitter den unge fjolårsvinnaren Yann Ehrlacher som vid sidan har släktingen Yann Muller, tvåa i fjol och som nu ska jaga sin femte VM-titel. I fjol gjorde uruguayaren Santiago Urrutia debut i teamet och fortsätter även i år så gör även Thed Björk. För svensken blir det tionde raka säsongen under Dahls paraply med en nionde plats senast.

Foto: Lynk & Co Cyan Racing

Målet i år blir att blanda mig i toppstriden, lovar Björk.

I fjol blev teamet världsmästare för fjärde gången och i fjol blev det dubbelt då man även vann förarmästerskapet genom Ehrlacher. WTCR 2021 innehåller åtta deltävlingar med start i början av juni på Nürburgrings ”Nordschleife” och avslut i Macau 19-121 november.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *