Flen kör – Katrineholm ställer in, så även enduro på stranden, tänk på Sofokles, #FkkCancer över 200 000 kronor, namntvist avgjord, Citroën Saxo häftigare än Opel Astra(?) och Tina T. ägde P4-studion!

Nu är det snart bara att inse att det är fullständigt omöjligt att hänga med i vad som händer i dessa Covid-19 tider. Känns som att det svänger värre än på den allra krokigaste av ”Ekrattens” blekingesträckor och är man då inte med i noterna, så vet alla vad det innebär.  Igår öppnade Flens MS inbjudan för ”Violenrallyt” den 24 april och då drog jag den logiska slutsatsen att man i klubben/distriktet hittat nycklarna för att öppna upp hos tillståndsgivande myndigheter. Såg också framför mig att det kanske redan i maj månad skulle kunna inträda något som liknar ”normaltillstånd”, åtminstone inom rally Men så bara några timmar senare meddelar nästgårds till Flens MS belägna Katrineholms MK att dom tvingas ställa in populära ”Slottssprinten” och detta trots att den skulle köras runt tre månader senare än vad Flen planerar. KMK skriver: ”Efter förra årets märkliga pandemi, fanns förhoppningar att 2021 skulle kunna bli ett mera normalt år för sport och idrott. Men tyvärr så är förhållandet lika, eller möjligen ännu värre med den samhällspåverkan som fortsätter. Och när vi har så pass lång startsträcka för en stor rallytävling, där alla tillstånd mm, redan skall vara inne till Länsstyrelsen denna vecka 9, finner vi det inte möjligt att alla restriktioner och anvisningar är borta till sommaren. Och när även vaccineringar för Corona/covid-19 drar ut på tiden, så finns det inget val kvar än att redan nu blåsa av Slottssprinten 2021. En Slottssprint i Rally, ÄR ett publikt event som kräver att vi inte har några restriktioner för att kunna skapa helheten, med boende, tävling och After Rally med grillfest i slottsparken. Således är INTE en publikfri tävling och även med restriktioner för tävlande och funktionärer, ett alternativ att genomföra ur flera perspektiv. Och givetvis tar vi pandemin på allvar, både för våra funktionärer och tävlande, och därför kommer det inte att köras någon Slottssprinten i Rally 2021. Det kommer inte heller köras någon Slottssprinten-Light, så som vi testade 2020 – då detta genererade en ekonomisk förlust för klubben trots ett stort jobb från många engagerade. Katrineholms Motorklubb får redan nu ställa in siktet på 2022 och hoppas på ett fantastiskt event vid Ericsbergs Slott.

Bilsporthälsningar Katrineholms MK Tävlingsgruppen”.

Förstår ni vad jag menar med att det svänger värre än i Blekinge och det som är extra anmärkningsvärt är att tävlingarna körs i samma distrikt, Södermanland/Västmanland men uppenbart med helt olika synsätt i klubbarna. Med detta känns det också som att vi är tillbaka på ruta ett och den ”quick fix” som jag för ett ögonblick trodde fanns efter Flens inspel, verkar inte vara så värst  ”quick” när det kom till kritan…Foto: Tommy Svensson

Att rallysuget finns är där nog ingen som betvivlar  och redan efter en dag hade Flens MS över hundra anmälda. Till och med från långväga Skåne kom namn, som SMK Hörbys Volvo-åkande Pontus Berglund/Nellie Karlsson som efter en tids time out  är tillbaka tillsammans med Tommy Nilsson/Peter Berglund, Honda som nu finns på listan över anmälda.

*

En del har hyllat SVEMO för att man till skillnad från SBF varit mer liberal med sin syn på tävlingar under RF:s utfärdade tävlingsförbund, undantaget tävlingar med status för ”Elit/SM-EM-VM”. MC-ledarna har istället som de själv menar  ”anpassat RF-reglerna för sin verksamhet” vilket inte ens varit helt oomtvistat inom de egna leden. Men även i SVEMO kom verkligheten på besök och mycket omdiskuterade ”Beach Race Enduro” som skulle körts på Östra Stranden i Halmstad den 20 mars ställdes igår in. Nu var det inte enbart med Covid-19 som arrangören tvingades gå en tuff fajt, även boende intill området visade högljutt sitt missnöje i både radio/tv och tidningar med att Länsstyrelsen gett tillstånd till att runt 500 enduoråkare skulle få köra  på stranden under rådande pandemi. Till slut var det ändå efter samtal med länets smittskyddsenhet som beslut togs att skjuta upp tävlingen till i höst. Destination Halmstad som var med i arrangörsledet meddelade igår, ”att  det är själva resandet till och från tävlingen som är det problematiska”.

*

Känns alltid lika att tråkigt att behöva förmedla nyheter som inte gör någon människa speciellt glad. Tänker på allt som händer eller rättare sagt inte händer, kring Covid-19. Tvingas dagligen ställa mig frågan, ska jag skriva om detta eller är det bättre att göra som strutsen, sticka huvudet i sanden och låtsas som att allt är enbart positivt i Bilsportsverige? I mailboxen får jag ofta ”hjälp” och där hävdar en del uppfattningen att det som är negativt inte ska tas upp i bloggen. Vissa tror till och med att jag besitter sådan makt att jag med kraft borde agera mot Länsstyrelsen och andra myndigheter så att man lättar på restriktionerna. Absolut smickrande, men sådan makt har inte jag och inte ens SBF utan den här frågan äger helt andra aktörer med båda fötterna i pandemibekämpning. Många inklusive jag, sätter sitt hopp till ”Folkhälsomyndighetens remissyttrande över promemorian Ändringar i begränsningsförordningen” som om den går igenom kan öppna upp en del redan den 11 april. 

Jag hoppas verkligen att ni läsare förstår att jag exakt lika mycket som alla ni andra vill att bilsporten kan komma i gång igen och detta så snabbt som möjligt. I kväll ska SMK Hörby ha Tävlingsmöte där huvudfrågan är ansökan till Länsstyrelse/Polis för att kunna köra ”Bil-Månsson Hörby Rallysprint” den 18 juli. Att det finns en positiv syn inför mötet är klart men ändå känns det lite ovisst med utfallet. Nästa punkt blir TV-Svängen den 4 september där ansökan ska skickas in i början av maj. Har smittläget och vaccineringen till dess förbättrats så pass att vi kan köra som vanligt alltså med publik, det är 10 000 kronors frågan? När jag i bloggen försöker ge en relevant bild av läget, så tänk på den gamle greken Sofokles år 442 f.Kr, ”skjut inte budbäraren”… 

*

Mer kul är att berätta att Lars Stugemo/Sunnyside Experience kampanj för att få in pengar till cancerforskning ”#FkkCancer” nu passerat 200 000 insamlade kronor med hjälp av de olika dekalerna.

Foto: Sunniside Experience

    Mycket bra gjort köp av er alla som stödjer oss, i den obevekliga kampen mot den onda sjukdomen vi kallar cancer. Big up – och hjärtligt tack – det betyder verkligen mycket, berättar Stugemo.

Gå med i rörelsen och få klassiska #FkkCancer-klistermärken, eller de nya Rally Style? Eller varför inte beställa dina #FkkCancer-underkläder från Apex? Eller av ett innehållsförpackning från Sebastian @ Rallylive-få klistermärken och innehållet. Söt.

Swish: 123 514 02 23. #FkkCancer klistermärken, klassiska: 350  2 st- #FkCancer klistermärken, rallystil: 400 – 2 st.- #FkkCancer kalsonger, köp dem på Apex. se.

*

Mer bra besked kom när den lite segslitna historien om vem som ska ha rätt till varumärket South Swedish Rally (SSR) har nu fått en lösning. Efter omröstning beslöts att Föreningen South Swedish Rally överlåter South Swedish Rally AB att mot överenskommen ersättning namnet till de som i dag driver rallyt. Foto: Tommy Svensson

Man kan också utläsa att de klubbar som röstade ja till att få namnet South Swedish Rally på det numera Älmhultbaserade rallyt, så var detta i huvudsak klubbar som aktivt jobbar med dagens rally. Detta innebär också om jag fått korrekta information, att ”arbetsnamnet” Sydsvenska Rallyt ersätts av det sedan 1976 använda och internationellt mer gångbara  South Swedish Rally eller i folkmun ”SSR”.

*

Lite FIA-skvaller får också plats och enligt belgiska källor ska Rally Director Yves Matton sagt att några nya märken i WRC inte är aktuella förrän tidigast 2023. Fram till dess blir det fortsatt Toyota, Hyundai och M-Sport Ford som gör upp om Märkes-VM. När nya hybridbilarna kommer till nästa år finns där en ”boostfunktion” som kortvarigt ökar effekten.

Foto: M-Sport Poland

Nu vill FIA begränsa denna ”boost” till att enbart få användas vid start på sträckorna och ut ur förhandsanmälda ”slow corners”. Matton avslöjade också att Ford Fiesta Rally3 får två nya konkurrenter dock oklart när. Likaså att man planerar att införa eldrift på Rally5-bilar vilket borde ge Opel ett försprång då deras nya eCorsa redan är tävlingsklar. Något som jag inte hört tidigare är att FIA även tänker tillåta syntetiskt bränsle i WRC-klassen och detta redan 2021.

*

DirtFish har gjort en genomgång om vilken modern 2WD-bil (sorry Volvo-fans där kom ni inte med) som satt djupast spår hos rallyfans/förare. Detta i ljuset av att 2WD försvinner som mästerskapsklass i WRC framöver. Blev lite överraskad över utfallet när för mig tämligen okända Citroën Saxo Kit Car/S1600 enligt rallyreporter Alasdair Lindsay vann den tuffa utmaningen.

Foto: Tommy Svensson

I min värld är istället tvåan Peugeot 306 Maxi betydligt tuffare och en bil som vi till och med sett som vinnare i Hässleholms GP med Brian Madsen bakom ratten. Det man direkt lägger märke till på topplistan det är att franska bilar dominerar, hälften av de tio kommer därifrån. Av övriga är två japanska, Suzuki och Hyundai, plus en vardera för Spanien (Seat), Italien (Fiat) och en från England, Ford Puma. Direkt kom där också kritik mot urvalet där det istället hävdades att Ford Escort Kit Car, Skoda Felicia Kit Car och inte minst  Opel Astra Kit Car borde toppa listan. I det sistnämnda lär även Eslövs Mats Andersson instämma… Foto: Tommy Svensson

*

Idag var det återigen tid att plocka fram skämskudden efter att jag igår försökte få det till att Curt Jonsson bytt klubb. Hade brorsan och den store Opelfantasten Anders Jonsson från Älvsbyn i skallen och gav då Curt samma klubbadress.

Foto: privat

Helt fel berättar Volvo 142-åkaren, ”Det blev ju tjusigt och det verkar vara många läsare för det är flera som har undrat om jag har bytt klubb till Älvsbyn men så är inte fallet. Jag bor i Sikfors och tävlar för Tväråns IF. Du kanske tänker på min bror Anders som bor ännu i Älvsbyn. Bifogar en bild hemifrån där 142-Blå längtar till MSR! /Curt J”. Bara att böja huvudet och skämmas, men det var väl kanske tur att jag inte också utnämnde dig till Opel-förare

*

Lite lustigt att jag i går skrev om Tina Thörner och så dyker hon idag upp i P4 Extra som gäst hos Anders S Nilsson. Anledningen till besöket var att Anders ville höra henne berätta lite om nya självbiografin ”Livet i hundraåttio”. Varken han eller lyssnarna kan ha blivit besvikna efter att ha ägnat  30 minuter åt att lyssna på färgstarka Tina med sin fortsatt lika fina och breda värmländska. Att boken inom kort kommer att landa i min bokhylla är inget som ni behöver tvivla på!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *