Fortsatt jobbigt för Neuville med notläsningen, Hyundai väljer Italien som ”shake down” inför Kroatien, Latvala med förslag som lär gillas i Boden, Sidgdalrally inställt, SVEMO tuggar på och ny intressant dansk rallycup!
Oliver Solberg hade bevisligen inte några större problem med att ta till sig noterna i Arctic Rally Finland när de lästes med brittisk Kent-accént från inhopparen Seb Marshall, till skillnad mot ”the irish touch” som kommer ur ordinarie högersittaren Aaron Johnstons mun. Lite värre har det varit för Thierry Neuville som fortsatt har lite svårigheter att ta till sig instruktionerna från nya co-drivern Martijn Wydaeghe.
Nu verkar det ändå inte vara något jätteproblem, två raka tredjeplatser är väl bevis nog för detta och Neuville menar att samarbetet blir bättre och bättre.
– Fortsatt har vi dock lite som måste förbättras så att jag hör och förstår noterna tydligare, men det tror jag vi kommer att lösa, förklara Neuville.
Trots att även Martijn är belgare så pratar han flamländska medan Neuville vill ha noterna på franska. Detta gör att han inte alltid förstår skillnaderna på franska med flamländskt uttal, speciellt gäller det måtten mellan kurvorna vilket han menar gjorde att man tappade onödig tid i helgen.
– Var flera ställen där jag tvekade och i bland trodde att svängarna var skarpare än de var i verkligheten!
Även om nya VM-tvåan inte var helt nöjd så var han desto nöjdare med sin Hyundai.
– Länge sedan jag njöt så mycket av att köra bilen som i helgen, den fungerade verkligen bra och jag har absolut inget att klaga på, menade Neuville och la till.
– Teamet har verkligen gjort ett otroligt jobb sedan Monte!
*
Medan Toyota helt förlitade sig på test inför Arctic så valde Andrea Adamo att skicka iväg både Ott Tänak och Neuville till ”Otepää Ralli” för att känna på de nya Pirelli-däcken i skarpt läge. Att detta var smart visade sig i helgen med Tänak som vinnare och Neuville som trea och Craig Breen på fjärde plats, som dock inte körde den estländska ”shake down-tävlingen”. Inte heller Oliver Solberg var där men sammantaget så gav säkerligen Tänak och Neuville så mycket feedback till ingenjörerna att alla bilar optimerades inför Arctic. Nästa tävling i WRC är Rally Croatia på asfalt och då tänker Adamo nog som så, funkade det senast så gör det nog det även den här gången. Med andra ord så planeras det för start i Italien och asfalttävlingen ”Rally Il Ciocco” som körs om två veckor. Dock blir det ingen start med WRC-bilen utan här kör Neuville/Wydaeghe med R5-i20.
*
Att Arctic Rally Finland både fick och förtjänade toppbetyg är där nog ingen som undgått att notera. En del vill då framhäva att detta samtidigt kan bli dödsstöten för Rally Sweden. Nya Toyota-basen Jari-Matti Latvala ser dock lite annorlunda på saken vilket han dryftade med FIA-Presidenten Jean Todt när han besökte Toyota i samband med Rovaniemi. De två plus Rally Director Yves Matton och ikonen Ari Vatanen längst till vänster dryftade lokaliseringsfrågor för WRC.
– Jag förklarade för Todt att jag gärna såg Arctic som en del av VM-serien och då gärna direkt efter Rally Sweden, vilket skulle spara mycket när det gäller logistiken.
Todt lyssnade på Latvala och lovade att framföra synpunkten till promotorn och för fyrklövern i norr med Boden som centrum måste detta vara en perfekt julklapp. Bara tanken på Rally Sweden i Boden och två veckor senare Arctic Rally Finland bara lite styvt 20 mil bort får det nog till att vattnas i munnen hos flyttförespråkarna. Att få med Latvala i projektet ger extra tyngd för två vinterrallyn i rad, men frågan är vad man tycker i och omkring Jyväskylä? Fortsatt är det ändå så att tunga företrädare i WRC/FIA inte ser någon större möjlighet att låta ett land ha två VM-tävlingar samma år, när så många länder knackar på WRC-dörren.
Ingen hemlighet att det finns starka krafter som jobbar med målet att allra helst köra där det finna stora lukrativa bilmarknader där USA, Ryssland och Kina gärna nämns som nya WRC-länder. Mycket kan man säga om vårt hörn av världen, Sverige, Finland och Estland, men inte att det säljas speciellt många nya bilar sett ur ett globalt perspektiv. Att då köra 20 procent av VM-tävlingarna i just den delen av bilmarknaden, nja jag är skeptisk. Ett nytt alternativ för rallyt kan vara att man från olika håll försöker få tillbaka vinterrally i ERC och då torde Arctic Lapland Rally ligga bra till.
*
Först tvingades norska mästerskapstävlingen Sigdalsrally bort från sin planerade start strax efter nyårshelgen och då var det Covid-19 som var orsaken. Istället var tanken att köra den 6 mars vilket man efter en del förändringar fick tillstånd till från myndigheterna.
När nu detta hindret var rundat så blev det till slut mildvädret som satte stopp vilket var extremt tråkigt då man i januari hade bästa tänkbara vinterförhållande till skillnad mot nu. Detta gör att arrangören i går tog beslut att ställa in för 2021 och därmed försvann troligen sista rallychansen i Norge med dubbdäck på bilarna. Istället får man inrikta sig på Rally Sørland den 1 maj i trakterna kring Kristiansand, även detta ingår i NM.
*
Medan SBF valt att gå i takt med FHM/Regeringen/RF:s riktlinjer väljer SVEMO ett lite mer liberalt sätt att hantera tävlingsverksamheten. I stort sett varje helg körs det enduro med flera hundra deltagare vilket fått andra aktiva enduroförare att reagera varav en tipsade mig om detta. Vid extra styrelsemöte har nu SVEMO tittat på sin verksamhet men kommit fram till att det inte är några större problem. Vid mötet beslöts följande: ”Styrelsen beslutade följa RF/FHMs restriktioner när det gäller tävlingsverksamhet för barn/unga och juniorer. Beslutet innebär att från och med 8 mars kommer inga undantag från det generella tävlingsförbudet att medges för tävlingsklasser som arrangeras direkt för dessa åldersklasser Tävlingsklasser som arrangeras för seniorer kan fortsatt söka undantag från tävlingsförbudet, även om juniorer och unga deltar. Då åldersklasserna skiljer sig åt mellan de olika grenarna uppdrar styrelsen åt sektionen/grenchefen att anpassa detta beslut till respektive gren. Beslutet kan idag inte ges med en bortre tidsgräns men kommer löpande att vara föremål för omprövning. Eventuell ändring av beslutet kommer omgående att meddelas sektionerna.”.
Frågor på detta?
*
I Danmark planeras det för en intressant rallycup för FIA-bilklasser men även nationellt homologerade i de danska klasserna RC4/5, enda bilarna som inte kan delta är R3-bilar. Det är Gunnar Aaskov Motorsport som i samarbete med DASU och Michelin Motorsport startar ”Michelin Rally Cup”. Foto: Henrik Åkeson
Förutsättningen för att delta i cupen är att man kör på Michelin i Dansk Super Rally, RC 4 Super Rally Cup och andra DASU-mästerskap och alla tävlingar i Danska Mästerskapet räknas. Kan kanske vara ett intressant alternativ synerhet för sydsvenska R-förare…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.