-29 i Rovaniemi men kylan ska mildras, WRC Rallye Deutschland kastar in handduken, M-Sport Ford siktar på ”A-team” 2022, väntar Hyundai på ”el-WRC”? och Alén fick WRC-erbjudande direkt!

Börjar dra ihop sig till Arctic Rally Finland och igår var Hyundais lastbilar på väg uppåt genom Sverige för att sedan via Haparanda ta sig de sista tio milen vidare till Rovaniemi. Vintern håller den finska delen av Lappland i ett järngrepp och idag rapporterades det -29 C vid sträckan Sarriojärvi.

Foto: Arctic Rally Finland

Framåt veckoslutet ska kylan dock mildras och blir runt -12 mitt på dagen men då finns det även risk/chans på mer snö enligt meteorologerna. Lagom till rallystarten på torsdag förväntas det dock något mildare temperaturer, -7 på dagen och -13 på natten. 

*

Som det känns nu ska det nog mycket till för att WRC-deltävling två i Finland ställs in och då med Covid-19 som orsak. Skillnaden mot Tyskland är därmed enorm där det i går meddelades att det inte blir något WRC ADAC Rallye Deutschland 2022. I fjol satte pandemin stopp och i år fanns inte rallyt med i kalendern då det ingår i det av många kritiserade ”rullande schemat”, där vissa rallyn skiftas av som WRC-arrangör. Redan nu slår dock arrangören ADAC Saar till bromsarna och förklarar att man inte lyckas hitta de cirka fyra miljoner euro som promotorn önskar för att det ska bli rally bland vingårdarna. Senast det kördes kostade det två miljoner och den dubbla summan mäktar man inte med att få fram då huvudsponsorn ADAC München, inte är villiga att öka på sin del av budgeten. Beslutet innebär även att företaget som driver rallyt, GmbH Saarbrücken har likviderats och samtliga anställda permitterats. Utan VM-rally med dess 200 000 åskådare drabbas även regionen hårt och där det räknats fram att besökarna spenderar runt 25 miljoner euro under rallyt. Inte utan att man har svårt att få ihop WRC-pusslet i skallen när kanske Europas största bilmarknad Tyskland inte lyckas få ihop ekonomi för att kunna arrangera en VM-deltävling, vem ska då kunna lyckas?

Foto: Tommy Svensson

I ljuset av detta så är det knappast förvånade att vi i lilla Sverige med vårt Rally Sweden brottas med tuffa ekonomiska frågor. Att det i Europas näst mest tätbefolkade land med nästan 83 miljoner invånare plus massor av jätteföretag varav många i bilbranschen, när inte ens dom lyckas med att få plus och minus att gå ihop vilket i sig känns oerhört märkligt, hur vill man då att det ska gå lättare i Värmland att få till ekonomin? Samtidigt en hälsning till alla hånfulla experter som brukar kommentera Rally Swedens sviktande ekonomi vilket då skylls på tafflig sponsorjakt plus f-n och hans gamla mormor. Med våra cirka tio miljoner invånare, ett Volvo utan några större motorsportambitioner, betydligt färre jätteföretag och dessutom på riksplanet ointresserad media känns utgångsläget i inte så bra. Istället är det egentligen inget annat än fantastiskt att vi ändå kunnat köra VM-rally i Sverige sedan början av 70-talet. Dessutom är Rally Sweden inte på något vis ute ur VM-leken framöver, gäller bara att bestämma var rallyt ska köras. Istället för hån och konstiga kommentarer förtjänar hela gänget bakom ”Svenska” respekt, stor respekt!

*

Foto. Tommy Svensson

I går skrev jag om tveksamheten hos Hyundais ”bestämmare” om man ska gå vidare med hybridteknikbilar för 2022. En somredan  bestämt sig är dagens födelsedagsbarn Malcolm Wilson (65 år) med sitt livsverk M-Sport. I Cumbria ligger man långt framme och vissa hävdar även att man är i ledning med bilar för nya tekniken till 2022. När dessutom många förarkontrakt går ut efter Rally Japan vädrar Mr Smith lite morgon luft och drömmer om att återskapa ett A-team liknande 2017 med Sebastien Ogier som ”top dog” medan då Ott Tänak och Elfyn Evans var ”hjälpryttare”. Nu är dock Ogier ute ur leken då han lär göra allvar av beslutet att sluta men där finns en del andra snabba namn som blir lösa och lediga. Inte alls konstigt att Andreas Mikkelsen redan visat ett tydligt intresse över att få köra Ford 2022 då det kan blir trångt i porthålet när hela WRC-gänget börjar trycka på. Foto: M-Sport Ford

 I en intervju med chilenska MasMotor avslöjar Wilson drömscenariot. 

Tänak, Evans eller Neuville är planen men jag följer även Mikkelsen noggrant och målet är att få ihop starkast möjliga team!

*

Foto: Hyundai Motorsport

Medan Adamo väntar på klartecken från huvudkontoret i Seoul om att utveckla en WRC-Hyundai så publiceras det samtidigt  från samma koncern hur man tänker sig en el-version av en bil för TCR-serien. En bil som byggs på sportmodellen Veloster N och som då ska gå in i framtidsklassen ”ETCR”. Kan det kanske bli så att Hyundai väljer att hoppa över hybrid och istället vill gå direkt på elbilar även i WRC? Framtiden får utvisa detta…

*

Avslutar med att ”Gud hör bön” och när Markku Alén på sin 70-årsdag förklarade att han gärna ville testa en modern WRC-bil alltså efter senaste reglementet så plingade det snart i Lancia-profilens mobil. Alla var ”på” med en gång och först ut var Pirelli som erbjöd däck och förklarade att med tanke på hans historia var det uteslutet att han skulle få köra på något annat än Pirreli. Nästa pling kom från Jari-Matti  Latvala som erbjöd en Yaris-WRC vilket enligt honom var självklart med tanke på Aléns många år i TTE (Toyota team Europe). Men för detta ville Latvala att ”legenden” väntade till säsongen var över men då trumfade Malcolm Wilson över berättar DirtFish. Wilson förklarade.

-Tell the old man, att vi ser till att drömmen förverkligas, berätta att han kommer över till mig i Greystoke så ska han få testa samma bil som vi använder idag men även den vi tänker köra 2022!

Foto: Tommy Svensson

Jag gissar att Alén inte blir svår att övertala till att boka en biljett till England och uppleva drömmen och på tal om Alén fick jag bakläxa av motorsportprofilen Kenneth Jönsson, Custom Racing i Örebro när jag skrev att det var Cesare Fiorio som Alén pratade med på Svenska Rallyt 1989. Kenneth skriver.

Vill bara inte låta som de berömda insändarskribenterna med ID ”vän av ordning” men den Markku Alen har det allvarliga samtalet med är ingen mindre än Mazdas Rally Chef Achim Warmbold. Undrar vad som dryftades mellan dessa två profiler men kommer troligen aldrig upp till ytan förstås? 

Skulle aldrig tvivla på Kenneths åsikt, trots allt är det över 30 år sedan och jag kan så klart minnas fel. Varken Fiori eller Warmbold ingick i min närmaste bekantskapskrets, så att skilja dom på en bild är svårt för mig även  idag…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *