Regn förstörde F1-stämmningen på Åsum Ring, hett på Hästvedas Folkrace och WRC-Meeke vann.
Tyvärr blev det inte riktigt den stora folkfest ute på ”F1-surrogatet” Åsum Ring när internationella stortävlingen i karting Rotax Max Challenge drog in. Anledningen till detta kan kort och gott skrivas som ”ett riktigt förbannat skitväder”. Fredag -lördag tränade och kvalades det för fullt i stekande hetta men minuterna före söndagens första final bestämde ”han där uppe” sig för att nu får vi nog ha lite regn. Regndäcken åkte på i en d-la vänster och sedan regnade det under alla tre finalerna, taskigt i överkant kan jag tycka. Trots vädret är jag ändå helt säker på att Kristianstad Karting Klubb numera kan betrakta sig som en ”stormakt” i sporten och detta var första, men garanterat inte sista internationella stortävlingen ute i Åsum.
Har lite svårt att sätta fingret på vad det var för speciella känslor man fick där ute trots vädret. Men bara detta att höra engelsk speakerröst och se alla utländska flaggor på Åsum Ring är ju trots allt ett snäpp bättre än när IFK springer in på Arenan för att lira lite handboll. Stort även detta men i jämförelse mot Åsum i helgen har man svårt att hävda sig menar jag!
Det blev inget hellyckat inhopp för Kristianstads egen Benjamin Törnqvist Persson som var fint med i starten i juniorklassen, men efter en ”liten vänlig knuff” befann sig plötsligt Benjamin med nosen åt fel håll. Sedan hjälpte det inte att han stod upp och körde utan det blev en placering mitt i fältet. Är dock helt säker på att det engelska ”jordgubbsteamet” ändå hann med att se hans kapacitet och det lär bli fler styrningar framöver om de har lite klart för sig…
Blev tillrättavisad efter fredagens inlägg där jag menade att Teodor Morin måste vara son till f.d rallyåkaren Henrik Morin. Helt fel visade det sig, men samtidigt inte.
– Teodor är min son och inte Henriks, rättade pappa Martin och lillbrorsa till Henrik.
Okej, ett halv rätt då!
Igår var det däremot stekhett i Hästveda där det åktes folkrace och som vanligt är detta riktigt kul underhållning även om jag själv inte har någon större lust att delta. Det man slåss av här är först och främst den härliga och lättsamma stämningen i depån. Att sedan Hästveda FRC är befolkat av idel trevliga funktionärer läggs även detta till plushögen, kort och gott det är lätt att trivas på Harabackens Motorstadion.
Blev imponerad över Degebergaparet Bengt Svensson och Tina Jönsson, där Bengt vann A-finalen och Tina slutade trea i damernas dito. Hemligheten bakom framgången stavs med fyra bokstäver O-P-E-L och då stod sig så klart alla anfrätta Saabar och tillbucklade Volvo sig slätt. Samtidigt som jag gläds åt deras framgångar i sportkupén Calibra är jag ändå glad att inte fler tar efter deras vinnarecept. För det skär mer än lite i hjärteroten när man ser Oplar i folkrace, detta stolta bilmärke har ju egentligen inte alls här att göra. Folkrace ska köras framförallt med Saab där Trollhättans stolthet verkligen hittat sin rätta nisch. Frågan jag ställer mig är om tankarna på folkracekarriären redan fanns i huvudet på ingenjörerna när de en gång stod lutade över ritborden. Jag tror det!
Folkracebil blev det av Edward Sandströms Audi R8 LMS Ultra när han kraschade i däckbarriären med fem timmar kvar av 24-timmarsloppet på Spa Francorhamspbanan. Fummel med säkerhetsbältet angav Edward som orsak till avåkningen som var extra trist då han låg på tredje plats.
Tredje segern blev det för Lewis Hamilton när han var i Budapest för Ungerns GP. Tvåa slutade Kimi Räikkönen som kommer närmare och närmare överst steget på prispallen och trea Romanian Grosjev. Alonso fick ändå den bästa presenten på sin trettioförsta födelsedag, fortsatt och utökad ledning i F1-tabellen.
Minis WRC-stjärna Kris Meeke gjorde inga misstag när han gjorde lite av come back i Nordirländska tävlingen Lurgon Park Rally som kördes i trakterna utanför Co Armagh ( ja det vet ni väl var detta ligger ?). Trots massor av regn, förvånande när vi snackar Nordirland lyckades Meeke köra ifrån de tre senaste årens vinnare Kenny McKinstry med över tjugo sekunder. Då hör det till saken att McKinstry körde en riktig värsting, en WRC-Subaru med senaste specifikationerna. Sådana kör man inte ifrån hur som helst så än vet Meeke var gasen sitter.
Jadu Tommy, först får jag tacka för alla vänliga och fina ord ni skrivit om oss uppe i Åsumskogen. Vi gjorde vad vi kunde för att få allt att löpa 100% friktionsfritt men vädret rår vi ju inte på.
Trots allt så kunde vi visa ALLA vad vi åstadkommit med anläggningen samtidigt som vi stod upp till promotorns (för Rotax-serien) högt ställda förväntningar. Titta på pressreleaserna som hans gäng skickade ut till världspressen, titta på Bladets fina ord, det värmer gott i våra ideella hjärtan!
Vår erfarenhet från internationella tillställningar innan det här var i princip 0.
Personligen så fick jag en chock av skillnaden mellan nationell och internationell racing. Visst visste jag att det var hårdare och mer disciplin ….. men allt var så otroligt proffesionellt utfört, kraven på oss var högre än jag drömt om i mina mardrömmar men hela vår klubb stod upp och gav järnet.
Nu när dagen övergått till måndag så är hjärnan tom och bensinen slut. hoppas nu vi orkar tanka upp och dra vidare vårt Åsum Ring, Kristianstads nya ARENA 🙂
Med hälsningar från både min klubb Kristianstad KK och mig själv,
Jörgen
Hej Jörgen.
Vet inte riktigt vad jag ska säga, utan använder Winston Churchills klassiska ord ” aldrig förr har så många så få att tacka…”Jag instämmer i detta och ni gjorde ett kanonjobb. Sedan är det inte altid lätt att få utlänningar att riktigt fatta hur det funkar i det här landet (tänker på engelska presstjejen som krävde ”försäkringsbevis” för att jag skulle få gå ut på banan) men allting löste sig.
Tack och nu ser vi fram emot VM…
Tommy