Veiby bäst med ”svensk flagga” på bilen i Arctic, chock inför Monte Neuville byter kartis, fortsatt oro över WRC-premiären, nya riktlinjer för bilsport under Covid-19, konkurshotet mot Rally Sweden undanröjt, värmländsk rallyprofil omkom i olycka och Ekström fick ha hjälp för att komma i mål…
Helgens förfest till kommande WRC Arctic Finland Rally där Finland byts mot Lapland fick en dramatisk början. Direkt på första sträckan SS2 då publiksträckan ströks tidigt, fick en av favoriterna Mikko Heikkilä ”big problems”. Hans Skoda högg tag där bak i en av de höga snövallarna med resultat att det blev en rullning. När detta var klart så stod bilen så illa att den nästan blockerade vägen för bakomvarande.
Några bilar hann passera som därefter körde lugnt mot mål trots att ingen SOS-skylt enligt uppgift syntes. Källor i Rovaniemi menade att man gjorde så i hopp att få en konstruerad tid och inte därmed slippa en sämre när man knixade sig förbi den strandade Skodan. Om detta lyckas är i nuläget oklart. Som väntat tog WRC-rutinerade Juho Hänninen kommandot med sin Toyota Yaris WRC och var 9,5 sekunder före Skoda-åkande Juha Salo på den vrålsnabba drygt två mil långa sträckan. Två sekunder efter kom så Teemu Asunmaa också han i Skoda.
Bäst med svenska flagga på bilen var Ole Christian Veiby med Jonas Andersson i högerstolen som tog R5-Hyundai #7 till en fjärde tid, 13 sekunder efter WRC-Toyotan. Sex långsammare var Oliver Solberg/Aaron Johnston (bilden) som sjua på sträckan. Stig Andervang/Robin Eriksson fick en 19:e tid en bit över minuten efter de bägge Hyundai-förarna. Mellan hans Skoda och Lars Stugemo/Kalle Lexes som 32:a smet Jari Liiten/Mikael Kjellgren in med sin mindre exklusiva Mitsubishi. Bo Gustafsson/Håkan Marions i en annan Skoda från Printsport tog det lite lugnare och klockades för en 62:a tid. Tungt för kommande J-WRC-åkaren Lauri Joona som tappade över elva minuter på sträckan. På sträckan efter fortsatte Hänninen i samma tempo och leder nu med 20,8 till Teemu Asunmaa efter att Juha Salo tappat 20 sekudner och är nu bara fyra. Ny trea är den MRF-försedda Skodan med Emil Lindholm bakom ratten. Som femma hittas Veiby och placeringen därefter har Solberg. Med bara lite över 20 bilar i mål på sträckan är Lars Stugemo bra med, bara fem sekunder efter erkänt duktigt laddade Andervang. En sträcka till ska köras i kväll. Mer blir det inte idag då det snart väntas Coronaanpassat födelsedagsfirande hos min bror.
*
Som en blixt från klar himmel och utan någon förklaring har helt plötsligt Thierry Neuville fått in ny kartläsare i sin Hyundai till Rally Monte Carlo. Efter tio års framgångsrikt samarbete kliver Nicolas Gilsoul ut ur bilen och lämnar plats för tämligen okände belgiske landsmannen Martijn Wydaeghe.
– Jag vill tacka Nicolas för dom tio år vi tillbringat ihop och för många fina minnen, är allt vad Neuville kommenterar bytet med.
Lite senare kommer så en kommentar från Gilsoul som jag menar bekräftar att det inte är frivilligt som han lämnar sin stol.
– Detta är hans val. Vi har bott ihop och upplevt underbara äventyr. Vi kommer att leva igen, oturligt nog från varsitt håll!
Att det gick snabbt är solklart då Gilsoul bara tre timmar före att han kickades, bytte profilbild på Facebook till en ny iklädd nya overallen. Nya Wydaeghe har en tämligen omfattande karriär bakom sig men på lägre nivå än WRC och mesta av denna med inhemska R5-åkare. Dock har han läst noter till Tamara Molins i Rally Sweden och 2019 gjorde han ett inhopp hos Craig Breen i Monza Rally Show. Nyfiken som man är så väntar man på en förklaring till denna högst oväntade skilsmässa, mindre än en vecka före WRC-premiären. Något dramatiskt måste ha inträffat då Hyundai i förra veckan skickade ut från ett lite jippo ”warm up” när teamets förare med bindel för ögon lotsades runt på en bana av sina respektive kartläsare. Då är det Gilsoul som sitter vid Neuvilles höger sida…
*
Passar bra att då berätta att det inte blir någon 25:e upplaga av Rally Monte Carlo Historique som skulle ha startat veckan efter WRC-tävlingen. Jag fick beskedet av den småländske monegasken Dan Alvén.
– Fick höra detta i kväll (torsdag) och jag kan inte påstå att jag blev förvånad med tanke på pandmemiläget här nere.
I år var inte Dan anmäld då han hela tiden misstänkt att det skulle bli problem med Corona.
– Anmälningsavgiften är ändå 5 000 euro och sedan vet man av erfarenhet hur svårt det är att få tillbaka pengar så därför beslöt jag ta en paus i år, förklarar han.
Dan är också oroad över WRC Rally Monte Carlo som han från ringside följer om det kommer att köras eller ej. Än har ingen gett klartecken att det till hundra procent blir rally.
– Jag har ingen ny information men det måste vara ganska klart efter mötet i mötet förra veckan där det meddelades att loppet skulle köras. Nu har naturligtvis mindre bekymmer uppstått med lokala pandemiregler som kan kan påverka, menar Jari-Matti Latvala hos rallit.fi
– Allt du kan göra är att vänta och se…
När den historiska delen ställdes in blev det direkt oro i WRC-teamen, bland annat hos M-Sport Ford som började testa igår. I dag var det Gus Greensmiths tur och det slutade med en ”ligthvariant” av det som Sebastien Ogier gjorde häromdagen.
*
I samband med Rallye Monte Carlo visar Toyota, Hyundai och Ford för första gången även upp utseendet på sina bilar för 2021. Så mycket kan jag säga i detta, det ska till ett tränat WRC-öga för att avgöra skillnaden mot hur dom såg ut 2020!
*
Toyotas nya teamchef Jari-Matti Latvala applåderar föga förvånade att Finland får två WRC-tävlingar i år. Även om Rally Sweden är lite av en favorittävling dels för själva arrangemanget, men även för att det var här han tog den första av sina fyra segrar 2008. Men säger Latvala till Yle.
– Tyvärr har inte vädret de senaste tio åren varit som man önskar för ett riktigt vinterrally.
Han fortsätter.
– När nu möjligheten kom att få till ett i Finland så måste den möjligheten tas.
Däremot är han tämligen klar över att detta är inget som kommer att upprepas med två VM-tävlingar på hemmaplan även om han gärna sett en fortsättning. Nu gör han däremot tummen upp för vykortlandskapet där Juho Hänninen försvarar TGR:s ära med start i Yaris WRC och då med mål att testa de nya Pirellidäcken inför Arctic Rally Finland.
I samma artikel framkommer att finska förbundet AKK Sports budgeterar en kostnad på en miljon euro för tävlingen.
-FIA avstår bland annat tillståndsavgiften som tack för att vi snabbt löst en situation, förklarar VD Riku Bitter.
En del av helgens sträckor kommer att köras även i WRC-tävlingen vilket så klart gillas av Hyundais WRC2-team med Oliver Solberg och Ole Christian Veiby. Nu får man en chans att ”träna” på samma sträckor som man sedan ska försöka få till så många VM-poäng som möjligt på om en dryg månad. I går släpptes även bansträckningen som lite konstigt bara innehåller nio sträckor mot utlovade tio. På fredagen körbara 30 kilometer långa ” Sarriojärvi” vilket inte säger mig som skåning ett skit. Samma sak med lördagens tre sträckor som dubblas, ”Jyrhämäjärvi”, ”Kaihuavaara” och ”Siikakämä”. Söndagen avslutas med ”Aittajärvi” två gånger och sista gången som ”Wolf Power Stage”.
*
Idag kom nya riktlinjer angående Covid-19 från Folkhälsomyndigheten och där speciellt bilsporten nämns. Regler gäller fram till den 24 januari vilket i praktiken betyder noll då det inte finns någon planerad verksamhet som berörs. Beslut som nu gäller fram till den 24 januari är att idrottslig verksamhet kan bedrivas om det görs rätt enligt nuvarande direktiv. Bland annat då att så mycket som möjligt ska ske utomhus och att tävlingar för ”Elit” är tillåten även för personer äldre än 16 år. Vidare skriver FHM, ”Bilsportstävlingar klassas som offentlig tillställning och lyder därmed under ordningslagen. Sedan den 24 november gäller att max 8 personer får delta på offentliga tillställningar eller allmänna sammankomster. Undantag från maxgränsen på 8 personer för offentlig tillställning ges endast för yrkesidrott på seniornivå. Nationella elittävlingar på SM-nivå för seniorer vilka klassas som tävlingar för yrkesidrottare kan arrangeras. Detta innefattar SM-tävlingar i Svensk Bilsports samtliga sportgrenar. Juniorer som håller nationell seniorelit får tävla i seniorklass. För dessa tävlingar gäller 50-personersregeln och anpassningar för att få till smittsäkra arrangemang. Fortsatt finns det regionala restriktioner att ta hänsyn till för den som skall bedriva tränings- eller tävlingsverksamhet.”.
Med andra ord ingen större ljusning efter de närmaste nio dagarna…
*
Däremot syns det ändå en ljusning i den delen av turbulensens i Svenska Bilsportförbundet där Svenska Rallyt AB är en ingrediens. Efter ett möte med alla intressenter verkar det som att det akuta hotet att ta rallyt till en förödande konkurs är undanröjt. I värmländsk media är det en lättad vd Lars Sätterberg hos hälftenägaren Uvån som konstaterar.
– De (SBF) vill inte låta bolaget gå i konkurs!
Rallybasen Glenn Olsson bekräftar bilden efter ett kort möte, att båda ägarna vill rädda rallyt. På SBF:s hemsida bekräftar tf. ordförande Roger Engström att ”Konkurshotet för Rally Sweden är undanröjt.”. Beslut från de båda huvudägarna om att återställa kapital i bolaget ger nu en viss arbetsro inför kommande års rally 2022.
– Vi har tagit den här frågan på största allvar sedan jag tillträdde. Det har handlat om att i första hand säkerställa rallyt för 2022. Jag och Lars Sätterberg på Uvån har haft flera bra samtal under den senaste veckan och är överens om att skyndsamt säkra rallyts framtid. Vår gemensamma målsättning är att tillsammans arbeta fram en långsiktig lösning för Rally Sweden, säger Roger Engström.
Bara att hålla tummarna för att alla nu går i mål, hand i hand som ett tecken på att det tros allt finns en samsyn, åtminstone vad anbelangar Rally Sweden.
*
Rallysverige har i dag stor sorg då Filipstads Volvo 940-förare Thomas Blåder under torsdagen omkom vid en arbetsplatsolycka. I sin Volvo 940 har Blåder och kartläsare Tommy Magnusson tävlat flitigt sedan många år och alltid varit en omtyckt färgklick. Thomas skulle ha fyllt 55 år och närmast går våra tankar till familj och kompisar.
*
När Stephane Peterhansel i dag rullade in i slutmålet i Dakarrallyt så blev detta den 14:e segern i världens tuffaste rally. Segermarginalen mellan hans Mini och tvåan Nasser Al-Attiyah Toyota blev en kvart. Att det var en rättmätig vinnare är klart då han lett rallyt från sträcka två till dagens målgång. Det blev dessutom m30-års jubileum då det är så länge sedan första segern togs, då i MC-klassen. Sista sträckan vanns av Mini-kompisen Carlos Sainz och den dubble rallyvärldsmästaren slutade trea i tävlingen, nästan två timmar bakom Peterhansel.
Mattias Ekström och Emil Bergkvist drabbades av nya problem på rallyts sista sträcka och ett tag såg det ut som att dom skulle tvingas bryta.
– Vi körde sönder en drivaxel högerbak och fick stanna för att reparera, rapporterade Mattias ute från öknen.
Med hjälp av några medtävlare och en som vi säger i Skåne ”Smehammare”, fixades bilen och paret nådde målet i Jeddah.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.