89:e Monte kortaste någonsin, Latvala vill inte se övermod, britterna gråter och belgarna jublar, Ekström med ”blown up” motor, bara fyra SSRC-tävlingar och Stugemo testar i minus 15.
Breaking news. Automobile Club de Monaco har nu återigen reviderat banan för Rallye Monte Carlo för att mer harmoniera med de franska myndigheternas pandemiregler. Rallyt kommer nu at avslutas två och en halv timma tidigare varje dag utom söndag för att klara utegångsförbudet. Detta sker genom att flera sträckor kortas men även att starten tidigareläggs. Allt som allt innebär detta att den 89:e upplagan av världens äldsta rally blir det kortaste någonsin med bara 14 sträckor.
*
Lite märkligt så har det varit tvärtyst från ACM och Rally Monte Carlo i frågan om det blir rally eller er inte med hänvisning till de nya utvidgade Corona- restriktionerna i Hautes-Alpes, området kring Gap där större delen av WRC-premiären ska köras. Men som det sägs, inga nyheter är goda nyheter och då tolkas detta som att rallyt kommer att köras som planerat, men med kanske mindre inskränkningar i banan för att runda utegångsförbudet som träder i kraft klockan 18.00. För tillfället är både Toyota och Hyundai i full gång med tester och där fokus ligger på att få de nya Pirelli-däcken att jobba optimalt ihop med bilarna. All gammal data från tiden med Michelin måste nu bearbetas på nytt när det sitter italienskt gummi på fälgarna.
*
För Toyotas nya teamchef Jari-Matti Latvala blir det lite annorlunda att komma till Monte i år med tanke på tolv tidigare år som förare. Nu kommer Latvala som högst ansvarig för Toyota Gazzo Racing och ska med hjälp av sina två andra platser med Volkswagen fokusera på att få Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä på pallen.
Nu ska Latvala dela med sig av sina erfarenheter speciellt till Rovanperä som nu gör sin andra Monte-start i WRC-klassen.
– Kalle är mer erfaren nu med ett år i bilen så det blir intressant att se hans ”pace, menar Latvala.
Han varnar för att bli övermodig av egen erfarenhet då han två gånger med Polo WRC fått bryta efter avåkningar.
– I synnerhet de första sträckorna kan vara besvärliga, menar Latvala som medger att han saknar att själva sitta bakom ratten.
– Speciell stämning i Monte Carlo men förhoppningsvis kan jag komma hit och få köra min klassiska Celica i framtiden…
I fjol var Ott Tänaks tunga avåkning rallyt stora snackis vid sidan av att både Ogier och Evans var nya hos Toyota men som Latvala uttrycker det ändå, ”körde hårt”. Ändå blev det Hyundai och Thierry Neuville som som stod överst på pallen framför Furstepalatset på söndagen med Ogier och Evans under sig. I år hoppas han att det blir tvärtom men tippar ändå att det blir samma trio som avgör.
– Neuville är alltid stark här men så är även mina förare och naturligtvis får man inte glömma bort Tänak som nu har en hel säsong i bilen, det blir tufft!
Latvala är fortsatt inte helt övertygad om att rallyt blir av, ger det en fifty-fifty- chans. Fortfarande kan myndigheterna säga nej och detta kan man göra i princip fram till starten på torsdag.
*
På tal om Toyota så var Sebastien Ogier på besök i Puuppolla för en dryg månad sedan och ett besök som blev dyrt för världsmästaren. Enligt finska Iltalehti togs han för fortkörning på en 80-sträcka där han klockades för 127km/t. Ett tilltag som kostade 60 000 kronor då man i Finland får böter efter inkomst. Nu lär det ändå inte satt sig så djupt i ekonmin utan att familjen ändå fick julklappar kan jag tänka.
*
Medan det gråts blod bland britterna över att man inte heller 2021 får något VM-rally jublas det i Belgien. Att få in Ypres Rally i WRC-kalendern har länge känts som nästan en ouppnåelig dröm men som nu äntligen går i uppfyllelse. En som delar belgarnas glädje är FIA:s Rally Director Yves Matton och i ett pressmeddelande skriver han..
– Ypres är verkligen förenligt som DNA i rally och det kombineras också med Spa Franchorchamps, två ikoner i belgisk motorsport. Jag ser fram emot rallyt!
En av frontfigurerna både i Ypres och i Hyundai Motorsport är Alain Penasse som sjävklart är nöjd med att drömmen går i uppfyllelse. Han avslöjar även hur man tänker sig rallyt i augusti.
– Specialsträckorna under fredagen och lördagen körs som vanligt på landsbygden utanför Ypres medan avslutningen på söndagen körs inne på racingbanan Spa.
Med andra ord blir det nästan kalkerpapper som för Rallye Monza och där då söndagen blir extremt publikvänlig. Än är inte datum spikat men troligen i mitten av augusti då Formel 1 intar banan i slutet av månaden. Frågan är om man tänker sig samma ”Super weekend” som i fjol med World RX på Spa samtidigt med WRC?
*
Ingen lyckad dag för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som återigen fick se sig strandade i mitten av ingenstans. I fredags säckade hjulupphängningen i hop men som man lyckades fixa tillfälligt ute bland sanddynerna och till slut nåddes sträckmålet. Idag kändes det allvarligare när motorn började krångla.
– Motorn har ”blown up”, olja och vatten överallt, berättar Mattias.
Medan Mattias mer eller mindre ger sken av att rallyt är över, är Bergkvist fortsatt lite hoppfull ute i den minst sagt ödsliga öknen.
– Ska se vad vi kan göra för vi vill väldigt gärna härifrån så fort som möjligt…
Snabbast i klassen för ”lättviktare” var i dag Christina Gutierrez Herrero. Spanjorskan var 38 sekunder före Seth Quintero efter över 73 mils körning. Han behåller dock ledningen nästan två timmar före Christina.
I klassen för bilar tog Yazeed Al Rajhi sin första sträckseger men den var knapp, 48 sekunder efter slutade rallyledaren Stephane Peterhansel. Som trea kom Carlos Sainz in en styv minut långsammare och som fyra Nasser Al Attiyah. Han är dock fortsatt tvåa 7.53 bak Peterhansel med Sainz som trea, 41,06 efter. Sebastien Loeb och Daniel Elena är nu helt borta frå allt vad toppstrid heter, 41:a plats och 13 timmar upp till Peterhansel.
*
Med beskedet att Ljungby MK ställer in första deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen ”Midsommardansen” den 8 maj återstår bara fyra tävlingar i SSRC 2021. Ny premiär blir nu Wäxjö MS med ”Dackefejden” den 12 juni innan det blir rallyfritt fram till den 4 september när det är tid för SMK Hörby och ”TV-Svängen”. Två veckor senare kör Älmhult ”Silverratten” för att sedan helt nya ”Rally Småland” med Vetlanda som centralort avslutar den 2 oktober. Redan nu kan man väl konstatera att inte heller 2021 kommer att bli ett normalt rallyår, eller?
*
Avslutar med lite positivt och då från Lars Stugemo och Kalle Lexe som är på plats i Rovaniemi för Arctic Lapland Rally där paret ska köra med en Skoda från Printsport. Stugemo hälsar.
– Testat för Arctic idag , minus 15 och sol i 45 minuter. Fina vägar. Alla glada!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.