Har Johan vunnit World RX, publikfritt både i WRC och ERC, vinterdäck till Monza, fylls på med förare, Munster hade otur, Furuseth vill vinna sträckor, Oliver rallyt, M-Sport viktigt, inget Back-SM till Skåne och inga VOC:are i SM.

Än har inget officiellt kommit från varken FIA eller World RX-promotorn IMG att sista tävligen i serien på Nürnburgring är inställd på grund av de hårda Covid-19 restriktionerna i Tyskland. Men nu kommer det ändå samma besked från många olika håll så det är nog ingen vild gissning att Johan Kristoffersson vunnit sin tredjeVM-titel i rallycross.

*

Det blir publikfritt på WRC-finalen ACI Rally Monza berättas i dag från arrangören ACI.

Vi, FIA och WRC-promotorn gör allt för att skydda alla som är delaktiga i tävlingen, därför kommer högsta nivån av hälsoreglerna att gälla under rallyt, berättas det i ett pressmeddelande.

Att isolera de tävlande inne på Formel1-banan är tämligen enkelt, däremot är det tuffare att hindra publik från att besöka lördagens sträckor kring Bergamo. ACI uppmanar rallyfansen att stanna hemma och istället följa livesändningarna från tv-bolaget RAI Sport.

Samma beslut fattades igår för ERC som i helgen kör sin final med Rally Islas Canarias. Här var det den lokala hälsovårdsmyndigheten som tog beslutet och då var det enbart för rallyarrangören att rätta in sig efter detta. Man ser dessutom väldigt strängt på saken och efterlevs inte reglerna kan det bli dyrt.

– I händelse av att hälso- och säkerhetsbestämmelserna inte följs kommer tävlingsledaren att avbryta tävlingen på myndigheternas begäran, betonar arrangörerna.

Till sin hjälp att hålla åskådare borta får man hjälp av Guardia Nacional (spanska nationalgardet) och Policia Municipal, lite skillnad mot här hemma där stackars funktionärer åläggs samma otacksamma uppgift.

*

Åter till Monza där det nu varnas för att det kan bli både snö och is på lördagens sträckor. Intilliggande alpmassivet Bergamasque har på  topparna redan tjockt med snö. Ett faktum som gjort att Michelin kommer till Lombardiet med däck mer lämpade för fruset underlag. Enligt lokalbefolkningen är det inte alls ovanligt med vinterväder i början av december även om långtidsprognosen pekar på runt fem plusgrader nästa helg. Några nyutvecklade däck blir det inte tal om då det för Michelin även blir final som däckleverantör till WRC, från årskiftet tar Pirelli över den rollen. 

Foto: Tommy Svnesson

Vi tar med ”snow tires” utan dubb och kanske får vi köra tillbaka dom till fabriken utan att de  kommit till användning, men vi vill inte riskera något i vår sista tävling, förklarar en talesman för Michelin.  

Även om rallyt körs på asfalt förekommer det en hel de grus speciellt på bitarna inne på racingbanan, men att använda något annat än asfaltdäck är det inte tal om.

Det kan bl i”tricky” på vissa sektioner men ändå finns ingen anledning att köra på grusdäck, råder Michelin-killen.

*

Än har ingen ”entry list”  publiceras men ändå sipprar det hela tiden ut namn på förare till finalen. I dag presenterades Stéphane Lefebvre som förare av en Citroën C3 R5 för Dmax Racing och då blir det start i WRC3. I samma klass kommer även Oliver Solbergs tuffaste utmanare på Kanarieöarna, Gregoire Munster att köra i Rally Monza med stöd från Hyundai Motorsport Customer Racing.

Tacksam för möjligheten att få köra ACI Rally Monza för RedGrey team, hälsar Munster.

*

Men före detta ska han ta sig an ERC-finalen på Kanarieöarna och så även hans tre år yngre bror Charles Munster med ett förflutet i Opel Adam Cup. Nu är det dock ERC-debut för den 19-årige luxemburgaren och bara för honom att hoppas att talesättet, dåligt genrep innebär succé när det väl blir föreställning, stämmer. För dagens på test i bergen utanför Las Palmas gick det åt h-e för Charles.

Foto: Privat

Via ett bastant vägräcke blev det stopp med en då modifierad Rally4 Peugeot. Inga personskador och Charles försökte hålla humöret uppe.

Lyckligtvis är det bara materiella skador så starten ska inte vara i någon fara…

*

I samma klass som Charles, ERC3 Juniors kör även Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe. För paret blir detta första ERC-starten och målet är enkelt, att vinna så många sträckor som möjligt.

Mitt enda mål och detta för att visa min ”speed”, förklarar Sindre.

Foto: Jim Hjerpe

I år skulle paret satsat på franska mästerskapet med en ny Peugeot 208 Rally4 men detta ställdes in i likhet med det mesta. Därför blir starten på Kanarieöarna enbart för att bevisa för övriga att man är snabbast. I fjol fick Sindre och Jim en strulig ERC-säsong och får har det bara blivit en enda start i Rallye Mont-Blanc i september. detta bekymrar dock inte 27-åringen.

För mig är det som att kunna cykla, man glömmer inte. I Mont-Blanc behövde jag bara en sträcka för att komma i tävlingstempo och kunna ”push” som vanligt, avslöjar Sindre.

i fjol höll på Kanarieöarna höll man en tredje plats när bromsarna började krångla och med rutin från sträckor ser han framemot starten i helgen.

Flera sträckor är lyckligtvis samma som då oc det känd bra att starta med sträckor vi känner till, menar Sindre.

Har nytta av hemläxan med noter från 2019 och tror att våra förberedelser ska räcka för att slåss om segern.

*

En som också vill slåss om seger är Oliver Solberg och Aaron Johnston där det bara skiljer en enda poäng för att vinna ERC1 Juniors. Allt handlar om att hålla ende utmanaren, klassledaren Gregoire Munster bakom sig. Tuffare blir det att vinna EM-titeln totalt där Alexey Lukyanuk leder med 27 poäng före Oliver som trea. För att han inte ska vinna sitt fjärde EM-guld krävs att ryssen bryter eller åtminstone bara får lite poäng.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Mina två huvudkonkurrenter har kört den här tävlingen tidigare, så de har erfarenhet från sträckorna och tävlingen, men jag ska försöka ge dem en riktig match trotts att det är premiär för mig här, menar Oliver.

De är under stort press för att försvara sina ledningar och har mycket att förlora, medan jag har allt att vinna!

För 19-åringen från Värmland är det nu snart tre månader sedan han och Aaron stod överst på pallen och målet är att återväcka känslan i helgen. Bilen blir familjens egen Volkswagen Polo GTI R5 och med den ska man ta sig an 17 sträckor där den första körs på fredag med start klockan 10.19.

*

Även om M-Sport har det lite motigt i WRC-tabellen är det ändå frågan om inte Malcolm Wilsons livsverk är den viktigaste kuggen i det hela. Inget annat team än detta från Dovenby Hall har varit med lika länge och obrutet  i WRC och redan för 23 år sedan kördes första säsongen med förare som Carlos Sainz och Armin Schwartz med Ford Escort WRC. Inte bara en lång och stolt historia man är idag dessutom ensamma om att kunna erbjuda rallybil för samtliga klasser i FIA:s nya ”rallypyramid”.  Senaste tillskottet är nya Fiesta Rally3 som naturligt fyller tomrummet mellan Fiesta Rally2 (R5) och Fiesta Rally4 (R2).  Fyrhjulsdriven med mindre avancerad teknik än dess motsvarighet i Rally2 men samtidigt ännu mer rallybil än Rally4-kusinen. Nu är bara frågan var ”3.an” ska köras då det inte verkar finnas några planer på att släppa in klassen i WRC. Inte heller nationellt är det givet då den knappast hänger med SM-konkurrenterna i R5-bilar.

Förslagen är många bland annat finns det dom som tycker att Junior-WRC kunde gå över till Rally3-Fiesta för att göra glappet mindre den dag dom förarna är beredda att klättra uppåt i FIA-pyramiden. Andra förslår en egen cup för bilen med M-Sport Poland som promotor, ungefär som J-WRC är idag. En annan åsikt som jag tycker känns vettig och naturlig, är att ändra i WRC-klasserna. Rally 1 är WRC-bilar, WRC2 körs med bilar för Rally2 medan WRC3 försvinner och där istället då nya Rally3-bilen körs. Junior-WRC använder som nu Rally4-Fiesta medan Rally5 får nöja sig med att köras på nationell nivå som ”instegsklass” för förare som ändå siktar internationellt.

*

Över till nationell nivå och då först att det inte blev någon SM-tävling i Backe 2021 för Trelleborgs MK och ”MinnesbergSprinten”. Istället körs hela serien betydligt längre norrut med sina fyra deltävlingar. Kalendern ser ut så här och där det då körs två tävlingar varje racehelg.

Ludvika 29-30 maj 

Ljusdal 5-6 juni

Lima 7-8 augusti

Sundsvall 15-15 augusti

*

Nåddes idag av ett rykte där det hävdades att det skulle vara fritt fram att köra med VOC-bilar i asfaltdelen av nästa års SM Rallysprint. Dessvärre för alla VOC-åkare, ett rykte som inte stämmer.

Foto: Henrik Åkeson

– SBF äger inte VOC-klassen och kan därför inte heller ge den SM-status, utan det är  enbart homologerade GruppF-bilar som ingår i ”Standard”, förklarar Svenska Rally Mästerskapens Patrik Persson och förtydligar.

Samma sak gäller i alla tre SM-grenarna.

Han förstår att det finns besvikna VOC-förare men där tipsar han istället om Volvo Euro  Cup för de som är sugna på att köra asfalt.

Ett jättebra initiativ av Ted Malm, bara tråkigt att han haft sådan otur med pandemin och bara att hoppas att det blir bättre till nästa år. 

*

 Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *