Breen trodde på seger i Ypres, tävlingstätt 2021, tre danskbilar till Lausitz Rallye, säsongslut i ADAC GT Masters och Folkraceexport till Jamaica.
Breaking news: Det blir final för Junior-WRC i samband med Rally Monza 4-6 december efter att Ypres Rally Belgium ställdes in. En och en halv poäng delas ut i finalen till de förare som kört minst två tävlingar tidigare i serien och dessutom blir det så att en av de fyra tävlingarna, måste räknas bort i slutresultatet. Tolkar jag texten rätt ur pressmailet, ”drop their worst classification score of the season” så måste detta innebära att även SS-poängen åker väck i den tävling som räknas bort.
Bra att då veta att för Tom Kristensson och Jocke Sjöberg är det i detta läget Rally Estonia som stryks och där hade Hörby-paret bara en enda SS-poäng med sig hem.
–Vi har gjort allt vi kunnat för att få ihop serien och där nu tre förare har möjlighet att vinna, förklarar ansvarige Maciej Woda belåtet.
De tre Woda syftar på är ledande Martins Sesks, Tom Kristensson och trean Sami Pajari och sportslig som jag borde vara, så skulle säga ”må bäste man vinna” fast egentligen menar jag ”må bäste svensk vinna”…
*
Att Thierry Neuville blev besviken över att Ypres Rally Belgium blev inställt är lätt att förstå. Inte bara för att det gett honom en fair chans att knapra in på Elfyn Evans längst fram i VM-ställningen utan även för att det skulle blivit första gången man kört WRC i Belgien. Men minst lika besviken blev den andre i Hyundai-trion, Craig Breen som hann med lyckade tester innan rallyt blåstes av. Till Motorsport News säger irländaren att han trodde sig kunna vinna tävlingen, något som han gjorde ifjol när den inte ingick i WRC. Inte heller första gången som oturen grinar honom i ansiktet, i fjol blev han blåst på finalen i Australien på grund av skogsbränder. Även hans tilltänkta inhopp i årets Rally Finland ströks på grund av Corona där han snodde åt sig en sensationell tredje plats 2016 med en Citroên.
Med hans magra WRC-program så slår det självklart hårt att bli blåst på de få tillfällena som han får av teamchef Adamo. Men den sympatiske 30-åringen är van vid motgångar och sväljer även denna.
– Så ser det ut i världen just nu och ändå är det allra viktigast med hälsan och allas säkerhet, menar Breen.
Än har inte Hyundai avslöjat sin line up inför Rally Monza men att Ott Tänak och Thierry Neuville är självskrivna utgår jag ifrån. Då återstår vem Adamo ska välja, vinnaren från Sardinien Dani Sordo vars kontrakt går ut i år eller Breen. Tyvärr för hans del, så tror jag mer på Sordo som faktiskt är mer uttalad asfaltspecialist än grus och när finalen körs på detta underlag känns valet tämligen givet. Men Breen är inte heller borta när det kommer till ”Tarmacrally” så det är ingen lätt uppgift at välja. Kanske gör Adamo som Tommi Mäkinen och skickar in fyra bilar i den heta finalelden…
*
140 rallyn är hittills ansökta för 2021 meddelar Ericsson Motorsport och då har ännu inte Södra BF:s tävlingar kommit in. Förutom då Snapphanerallyt som ingår i SM och körs första helgen i september så finns inga längst ner i landet. Men så mycket vet jag att tillkommer gör SMK Hörbys ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 18 april och ”TV-Svängen” den 11 september men där lär även komma till åtminstone ett dussin tävlingar ytterligare i Södra. Pratade med en arrangör för ett tag sedan som var utanför ”mitt distrikt” som var lite bekymrad över att det kunde blir lite för mycket tävlingar 2021. I grunden ett positivt problem men om det innebär att vissa rallyn får allt för klena startfält, då blir det inte lika roligt. Redan är Svenska Rallycupen (SRC) klara med åtta deltävlingar medan Supercupen (SC) har två färre, sex stycken varav fyra körs på vintern. I Bilsport Rallycup är sju deltävlingar klara medan en eventuell åttonde fortfarande saknas. För Klassiska Rallycupen blir det en mixad serie där de två tävlingar som hanns med före Corona kompletterar de sju övriga när serien startar om till nästa år.
Än har inget hörts från Sydsvenska Rallycupen som brukar landa runt sju till åtta deltävlingar. Till dessa cuper ska så läggas till Rally/RS-DM (som ofta ingår i andra cuptävlingar) och nya Svenska Rallymästerskapet som till nästa år innefattar 15 SM-tävlingar. En utökning med tio mot tidigare års Rally-SM något som så klart tär på helgerna. Att det inte kommer att fungera med att hålla ”SM-helgerna fria”, något som jag ofta annars framhållit som ett bra sätt att få allt ljus på SM, är omöjligt med så många sugna arrangörer. Nu kommer det istället att bli de tävlande själv som kommer att avgöra vilka serien/cuper man vill lägga sin satsning i. Att köra full säsong i både SM och någon cup lär bli ett pusslande som kan bli svårt att få ihop i slutändan.
Återigen ett angenämt problem och att det är många klubbar som längtar efter att få köra ”sin tävling” igen är ganska klart efter katastrofåret 2020. Nu gäller det bara att pandemin klingar av fortast möjligt så det inte uppstår samma läge som i år där tävlingar tvingades ställa in och då flera i sista minuten. Kanske kan man också hoppas att Svenska Bilsportförbundet kliver in i matchen på ett helt annat sätt än vad som gjordes i år. Då överlät man i princip allt ansvar till klubbarna under täckmanteln, ”att det var olika regler i olika landsdelar” och att man därför inte kunde gå ut med samma regler för alla. Vad jag tycker om den ståndpunkten är ingen hemlighet, struntprat och inget annat. Till 2021 hoppas jag att SBF tar sitt ansvar och utverkar ett regelverk som ur Corona-synpunkt följer FHM men som samtidigt gäller lika för SM-arrangören i Boden som när Trelleborgs MK kör BRC-premiären i mars. Så klart kan dessa regler ändras om myndigheterna väljer att lätta respektive dra åt direktiven för sport och idrottsutövande. Men grunden måste ändå vara att samma regler gäller för alla och överallt. Om pandemin inte minskat till dess kan kanske 2021 innebära att deltagare från en ”smittad region” inte tilltås tävla i ett mer friskt område och hur rättvist blir detta undrar jag? Då måste det vara bättre med lite ”allt eller inget tänk” alltså antingen kör alla eller ingen…
*
Normala år brukar tyska grustävlingen ADMV Lausitz Rallye locka en hel del skandinaver. I år däremot med lyser dom med sin frånvaro så när som på tre danska ekipage, Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen, Skoda, Jan Petersen/Jeanette kvick, VW Polo och Henrik Munk Hansen med tyske co-drivern Lucas Riedel i en Peugeot 106.
Lite skandinavisk känns också österrikiska duon Karl och Maria Rumpler som ofta tar sin Mitsubishi till svenska tävlingar. I år har Karl kört både i Vännäs och Örnsköldsvik men då med sonen Oliver i högerstolen. För övrigt är det mest tävlande från Tyskland och angränsade länder men där Jari Huttunen/Mikko Lukka sticker ut med sin med finska flaggor försedda polska Hyundai R5 i20. Vid en snabb analys av de 77 anmälda är där ingen som lär rå på WRC3-ledaren.
*
Mer Tyskland där det i helgen körs final i ADAC GT Masters och då på Motorsport Arena Oschersleben. Då är det endast tre månader sedan premiärloppet och nu blir det hemmaplan för Joel Eriksson då Schubert Motorsport hör hemma intill banan. Detta blir sjunde tävlingshelgen vilket också var vad som planerades före pandemin, så starkt jobbat att få ihop detta på bara tre månader
– Jag tror inte att någon kommer glömma säsongen 2020, menar Joel.
– Den har varit väldigt annorlunda men imponerande att få till sju deltävlingar och att vi kunnat genomföra säsongen på det här sättet. Nu får vi chansen att avsluta på hemmaplan för teamet, i Oschersleben, och det vore fantastiskt att få leverera ett bra resultat där.
Säsongen med BMW:n har inte varit så lyckad för Joel som ligger på 36:e plats med åtta inkörda poäng. Lite bättre för storebror Jimmy som parkerar som 28.a och där hans Merceds gett honom 20 poäng. Nu hoppas han på en stark avslutning.
– Hoppas att vi kan göra en bra finalhelg och avsluta den här väldigt tuffa säsongen med vårt bästa resultat för året. Det tahade varit oerhört värdefullt inför vintern, framför allt mentalt för både mig själv och hela teamet, menar Jimmy.
Bäst av dom blågula förarna i serien är Erik Johansson som ligger på 15:e plats och bara två placeringar längre ner finns Henric Skoog som även han vill klättra så här elfte timmen.
– Det här är en viktig helg på flera sätt både teamets hemmatävling och final så det vore extra kul att få avsluta på topp just här.
*
Lite mer söderut så kör Andreas och Jessica Bäckman årets sista tävling i TCR Europé på spanska Jarama utanför Madrid. Boden-syskonen är laddade för att avsluta säsongen på bästa sätt och kommer nu till en bana som är helt ny för årets säsong.
– Det blir spännande att komma till en ny bana. Den ser teknisk ut, vilket jag tror kommer bli intressant och utmanande för förarna, menar Andreas.
Syster Jessica håller med, och hoppas på bättre medvind nu i helgens tävling än i den föregående tävlingen i Belgien.
– Det känns roligt att komma till en ny bana, och jag siktar på revansch efter förra tävlingens oflyt med krasch och svåra däckval. Den här banan är lite kortare än de flesta andra banor vi har haft på årets kalender, så jag tror det kommer bli jämnt och små marginaler mellan förarna i både tidskvalet och de två racen.
Inför finalen har fortfarande nio förare chans att vinna mästerskapet och där då Andreas är en. Men då krävs underverk i Hyundaien då han är 80 poäng efter ledaren och en helg ger maximalt 90 poäng. För Jessica är målsättningen att komma på pallen och då allra helst i sällskap med brorsan…
*
Inte så ofta som vi svenskar exporterar motorsport utomlands om man undantar förare, för där vi faktiskt rätt så duktiga. Men nu ska Folkrace etableras på Jamaica (jag vet att det började i Finland…) tack vara rallycrossföraren Fraser McConnell som kört både RallyX Nordic och RX2. Nu vill han etablera det han kallar ”Grassroot Folkrace” i Karibien som han döpt till ”Yaad Man Racing”.
För detta har McConnell redan byggt en bana med jokerspår och allt enligt svensk modell och planerar köra åtta tävlingar till nästa år. Även på Jamaica är det dyrt med biltävling och då ser han detta som ett alternativ då bilarna måste vara 20 år eller äldre. Begränsade modifieringar är tillåtna men även obligatorisk skyddsbur och efter varje race är bilarna till salu.
– Vi har byggt bana och gjort regler som ska passa de allra flesta, berättar McCallann.
-Redan har vi mött stort intresse och min förhoppning är att vi blir runt 50 bilar till premiären.
En liten skillnad mot Sverige är att priset på bilarna satts högre av McCallann, runt 20 000 svenska kronor.
– Men då pratar vi om en fullt utrustad vinnarbil och så här långt har vi fyra bilbyggen på gång.
Han hänvisar även till att jamaicaner är ett sporttokigt folk som älskar alla former av motorsport.
– Är du en fan av sporten då vill du också tävla, bara att se till att så sker, avrundar tvåan i årets RallyX Nordic.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se