Jämtarna laddar, Rossi het för Monza, Latvala tog gammal Toyota till seger över R5-bilar, R3-Fiesta testas, Hägg i fint sällskap, STCC+V8=Sant, tufft med WRC i DK, både med och motgång för Bäckmans och Linus makalösa USA-säsong är avslutad.

Medan Glenn Olsson och hans stab jobbar för högtryck med att sy ihop ett ”Corona-säkert Rally Sweden” i mitten av februari jobbas det lika mycket hos de som är utpekade som tänkbara nya områden för rallyt 2022. Förutom längst upp i norr är det Jämtland och Östersund som rustar för att bli VM-arrangör 2022-23-24. Jämtarna konstaterar enkelt att ”vi har allt utom pengarna” en nog så viktig puzzelbit kan tyckas. Länets ”Samling Näringsliv” går nu ut med en vädjan om att få ihop 5-7 miljoner från det regionala och lokala näringslivet. När man härifrån beskriver förutsättningar är man inte blygsamma, ”För att genomföra arrangemanget har vi alla förutsättningar på plats. En stark genomförandeorganisation, erfarenhet av stora internationella arrangemang, en fantastisk vinter och kanske viktigast, en bred lokal uppslutning.”.

Nu är jag inte så pass insatt och vet om det är hugget i sten att det verkligen blir en rallyflytt 2022? Om nästa års upplaga med Dalarna/Lima som nytt vintersäkrare område för Rally Sweden blir succé, alltså mycket snö och is är det då fortfarande samma kav från FIA att rallyt måste lämna Värmland 

*

Fortfarande är det minst sagt skakigt hur WRC 2020 kommer att avslutas. De mest pessimistiska menar att detta skedde redan på Sardinien och att Covid-19 gick segrande ur den striden. Andra mer optimistiska hoppas fortfarande på att både Ypres och Monza körs som tänkt men utan publik som enda avsteg. Just Monza blir väldigt speciellt med sin kombo av ”Superspecial” och vanliga asfaltsträckor utanför  ”Autodromo Nazionale Monza”. Ingen hemlighet att alla WRC-teamen funderar på att förstärka sina line-ups inför den här annorlunda avslutningen och allra mest eftertraktad verkar konstigt nog 41- årige motorcykelåkaren Valentino Rossi vara.

Foto:wrc.com

Må vara att ha vunnit ”Monza Rally Show” sju gånger tidigare och senast 2018 med en WRC-Fiesta, men då har motståndet varit helt annat än det som väntar början av december. Rossi själv är lite förtegen men medger att han är smickrad över alla erbjudande han får.

Klart intressant men vi får avvakta och se vad som händer…

Alla  låtval för Rossi har skett med Ford och M-Sport Fords Richard Millener medger att man gärna vill fortsätta samarbeta med den italienska legenden. Även Hyundai och Andreas Adamo har visat intresse för att komplettera med som han utrycker det, ”a star driver”. Han vill också se en WRC-urladdning på Monza i betydelse att fler än de vanliga 10-12 bilarna ska starta i finalen. En som då skulle kunna köra en bil är Robert Kubica som vann här 2014. Även Andreas Mikkelsen kan fylla ut fältet om allt faller på plats och då med Pirellis C3 WRC. 

*

Foto: Latvala Motorsport

En som vore given på Monza om nu WRC-teamen öppnar upp är enligt mig Jari-Matti Latvala. Hans första år som privatförare i WRC fick som bekant ett snöpligt slut med motorfel i Rally Sweden  den inhyrda TGR-Toyotan. Något som sedan skulle kompenseras med start i en annan VM-tävling men då kom Corona och efter detta har det varit ”time out”. Dock inte fullt ut för Latvala har startat i flera hemmatävlingar med någon älskad ”Appendix K-Toyota”. Senast var nu i helgen där han med Juho Hänninen i högerstolen tog sin Toyota Celica GT-4 till klar seger i ”Askolan Granit-Ralli”. Trots att han körde en bil med mer än 30 år på nacken vann paret före R5-åkarna Kalle Markkanen och Arto Soininen. Klart imponerande var att Latvala var över två minuter före tvåan i klassen, Reijo Lauren med en Ford Escort RS. Totalt 175 ekipage körde rallyt.

*

Foto: M-Sport Poland

M-Sport Poland är nu inne i en intensiv testperiod med nya Ford Fiesta Rally3. En bil som ska passa in i FIA:s nya rallypyramid där Rally1 är WRC-bilar, Rally2 motsvarar R5 medan Rally3 är en enklare 4WD-bil medan Rally4 är gamla R2 med lite modifiering och Rally5 är det för oss nästan helt obekanta R1-bilar. Rally3 är en bil för ERC och nationella mästerskap men kommer inte att få plats i WRC. Tanken är att Rally3 ska vara det logiska steget mellan R5 och R2 både effektmässigt men även ur kostnadssynpunkt. För att en svensk ska förstå så kan man nog jämföra Rally3 med vad ungefär ”GruppN” var i början av 2000-talet.

*

Foto: Lars Svensson

Jag blir alltid lika glad när jag stöter på motorsport utanför de vanliga kanalerna. När jag ser att Trelleborgs J-SM-par Lukas Hägg/Daniel Borgqvist blivit nominerade av Trelleborgs Kommun till ”Årets Idrottsprestation”. Kultur och Fritidsnämnden har utsett Fiesta R2-föraren i konkurrens med  Clara Lerby, handboll och Oskar Magnusson, hockey. Oavsett hur utslaget blir så ändå stort grattis Lukas och Daniel.

I år har STCC TCR Scandinavia och V8 Thundercars samkört i de tre sista tävlingarna men 2021 blir det skillnad. Då är det tänkt att alla deltävlingar ska innehålla både STCC och V8 vilket jag personligen tycker är det enda raka. Racing-Sverige är för litet för att två så här stora mästerskap ska konkurrera…

*

Kristian Poulsen och Ole R. Frederiksen vann tämligen komfortabelt den danska rallyfinalen Djurs Rally med sin WRC-Hyundai. Att det var en upplevelse för Kristian och Ole är inte svårt att föreställa sig och själv beskriver dom det som ”galet kul”. At den röd/vita Hyundaien väckte uppmärksamhet är inte heller svårt att förstå och enligt besättningen måste den blivit Danmarks mest fotograferade bil. Men mycket tyder på att detta var första och sista gången som bilen kom att köras i landet berättar Frederiksen. 

– Tyvärr kan det vara första och enda gången vi ska köra den i DK. Rallykommitténs presentation för nya klasser 2021 innehåller ingen klass där WRC bilar kan delta…

*

Då är det lätt att glida över till premiären/finalen av Volvo Euro Cup som även denna kördes i Djurs Rally. Motorlbloggen gratulerar vinnaren i Euro 1 Isac Nordström och i Euro 2 Erik Christensen.

*

Händelserikt på Spa-Franchorchamps när femte deltävlingen  i TCR Europe kördes i helgen med allt från snygga uppkörningar till otäcka krascher. De svenska racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman tog plats i Belgien för det italienska Hyundai-teamet Target Competition som bjöd på mixade väderförhållande och utmanande race.

Foto: TCR Europe

Spa-Francorchamps är en racingbana som kräver mycket attack och med tanke på att min bil var en av bilarna med mest vikt i startfältet, på grund av straffvikt från föregående tävling, så visste jag att det skulle bli en tuff helg, berättar Jessica.

Efter en bra start i Race 1 slutade dagen ändå i muren för Boden-tjejen.

Sedan valde vi fel däckstrategi i Race 2 på lördagen med regndäck på en upptorkande bana, vilket gjorde det svårt att få med mig ett bra resultat. Helgen blev helt enkelt inte som jag tänkt mig!

Andreas hade däremot en positiv helg med allt från fina omkörningar till bra däckstrategier.

Jag tycker att jag hade en positiv helg på Spa och vi kvalade in som 4:a och hade ett bra Race 1 och kom i mål som 4:a trots en dålig start. 

I race 2 chansade Andreas på slicks vilket han var ensam om men en snurrning gjorde att det blev en sjunde plats.

*

Linus Lundqvist avslutade sin makalösa säsong som han började med seger i Formula Regional Americars när man gästade banan i Austin, Texas. 

Det är nästan svårt att beskriva hur fantastiskt det känns att avsluta den här otroliga säsongen på det här sättet, säger Linus.

-Tre pole positions, tre segrar, tre snabbaste varv.  Jag kommer aldrig att glömma det vi åstadkommit i år!

Med 15 segrar på 17 starter är det ingen tvekan utan att Linus är en värdig mästare.

Foto: Global Racing Group

-Jag har verkligen fått en enorm chans i min karriär här borta och det är jag både tacksam och ödmjuk inför. Det är verkligen på sin plats att rikta ett särskilt tack till alla mina sponsorer, partners och supportrar som hjälpt till att göra detta möjligt. Det hade inte gått utan er; tack. 

Nu väntar en start i Indy Lights sista steget på trappan mot den amerikanska elitklassen INDYCAR, till nästa säsong. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *