Covid-19 ökar inför ”Rally Monte Mud”, ny i20 Rally2 visas, Mikkelsen vill köra mer WRC, 27 500 på F1-läktare i helgen, VÖMK har mediakoll och RS-möte ett litet vårtecken!

Oavsett hur optimistisk man än är så börjar orosmolnen mörkna över Belgien och WRC Ypres Rally Belgium och det är så klar Corona som är orsaken. Idag rapporterades att landet är näst mest drabbat av Covid-19, bara Tjeckien har redovisat fler fall. Detta har fått till följd att sjukvården ställt in merparten planerade operationer för att minska belastningen på vårdapparaten. Nu är det så lyckligt att jag har en egen WRC-källa i Belgien som berättar att nu på fredag ska regeringen presentera eventuella nya restriktioner för sport/kultur. Idag rullar det mesta på berättar ”källan” då man helt enkelt inte hunnit med att ta in information och/eller träffa branschrepresentanter, utan detta skulle ske denna vecka.

Enkelt förklarat har i stort sett bara inomhusidrott på ”amatörnivå” drabbats av restriktioner hittills, professionell idrott/matcher/evenemang har man ännu inte rört.

Källan konstaterar också att det inte ser bra ut med den kraftiga ökningen av smittade i landet.

Vi har hittills klarat oss själva men senaste veckan har vi nog kommit undan med blotta förskräckelsen, träffade ett flertal i förra veckan som sedan konstaterats positiva…

Ett starkt bevis på att läget tas på allvar är att min källa inte planerar något besök i helgen på South Belgium Rally och detta trots att både Ott Tänak och Craig Breen ska köra. 

Suget efter WRC-bilåka är enormt men sunda förnuftet och Corona-rädslan är starkare!

*

På Twitter lade en annan belgare idag ut en bild från en sträcka på Ypres för att visa vad som väntar WRC-åkarna i mitten av nästa månad, en asfaltsväg mer eller mindre täckt av lera från böndernas jordbruksmaskiner. Snabbt har rallyt också fått nytt och kanske mer passande namn, ”Rally Monte Mud”. För de belgiska rallyfansen är detta dock ingen större överraskning och en kommentar på Twitter löd.

Foto:Privat

Så här ser det alltid ut i Flandern på hösten, möjligtvis kan det också komma ett snölager ovanpå ”the mud” lagom till rallystarten!

Därför ingen tillfällighet att man drar likheter med Monte Carlo där underlaget också skiftar blixtsnabbt från torr till blöt asfalt med inslag av snö.

– ”The WRC-drivers” som aldrig kört här tidigare kommer att stå inför sitt livs överraskning, ”wait and see”!

*

Foto: Hyundai Motorsport

Ingen hemlighet att Hyundai Motorsport hade en ersättare till dagens i20-R5 väntande runt hörnet. Idag visades Hyundai i20 N Rally2 upp och med en förväntad tävlingspremiär andra halvan av -21. Hyundai-basen Andrea Adamo är uppenbart stolt över nykomlingen i WRC2/3.

Varje del på bilen är nyutvecklad och nu ligger fokus på att ytterligare testa bilen, både vad gäller uppförande och effekt, förklarar Adamo.

*

Franska motortidningen ”Autohebdo” har intervjuat Andreas Mikkelsen om framtiden och där framgår klart att han inte gett upp tanken på fler WRC-starter. Just nu testar han och Ola Fløene nästa års WRC-däck för Pirelli med en Citroën C3 WRC vilket ökat på rallysuget. Men norrmannen simmar lugnt och hoppas att hans tid kommer 2022 när nya hybriderna ska ut på banan och verkar sikta in sig på en plats hos Toyota. Han sticker inte under stol med att det är Sebastien Ogiers ratt han är ute efter då han hotat med att lägga av efter nästa säsong. Ganska enkelt att förstå logiken i resonemanget då Mikkelsen onekligen är den mest kompetenta föraren som för tillfället är helt ledig. Få förare har samma erfarenhet som Andreas i WRC plus att han även har åldern på sin sida. En konkurrent är Kris Meeke som är tio år äldre (41år), med 104 WRC-starter (110 för Andreas) plus att i minusskålen ligger uppbrottet från Toyota efter lite för mycket misstag med Yaris WRC. Detta är inget man kan lasta Andreas för utan för honom är han ett oskrivet blad i Toyotas WRC-bok. Andra namn är kanske också Mads Østberg och Hayden Paddon.

Foto: Tommy Svensson

I intervjun berättar han även att det finns planer på några WRC-starter till nästa år för att visa att han fortfarande är att räkan med. Ett spår är via Sainteloc Racing med en C3 WRC som han ändå menar inte är fullt konkurrenskraftig efter att man drog sig ur WRC i fjol. Samma sak menar han gäller för M-Sport Fords Fiesta och då återstår bara Toyota och Hyundai. Nu har jag inte riktigt koll på hur stämningen är mellan honom och Andrea Adamo, men när man gick skilda vägar var den onekligen lite frostig. Men frost brukar tina, så detta behöver inte vara för evigt, så vem vet…

*

I detta pandemins tidevarv sticker det onekligen ut när man får höra att Portugals GP i Formel 1 kommande helg öppnar upp för 27 500 åskådare/dag. Då slår sig arrangören för bröstet och menar att man säkrat upp maximalt mot Covid-19 då arenan egentligen är byggd för över 50 000 i publiken. Man förklarar även att nya restriktioner på grund av ökad smittrisk kan göra att inte alla som köpt biljett kan komma in och se tävlingarna, med då får man pengarna tillbaka. Onekligen blir man lite förvånad när det utanför F1-banan bara är tillåtet att träfas fem personer samtidigt…  

*

Efter gårdagens reflektion kring medias plötsliga intresse för rally kom en kommentar från Joel Carlsson, mediansvarig i Marknadsnatta.

Kan upplysa om att det visst finns krav från vårat håll, vi kommer förse varje sökande med någon form av armband eller liknande för att de ska kunna bevisa att de har tävlingsledningens tillåtelse att beträda sträckorna, förklarar Joel.

Vi skrev ut reflexväst offentligt då varje sökande ska förse sig med detta själv.

Någon formell kravlista finns inte berättar han, men det är inget problem utan att all seriös media kan passera nålsögat.

Jag har rätt god kännedom över vilka som faktiskt förevigar våra tävlingar, om än att jag inte känner till alla!

*

Foto: Tommy Svensson

Ett litet vårtecken idag den 21 oktober och  igår hade SMK Hörby tävlingsmöte där huvudfrågan gällde ”Bilmånsson Hörby Rallysprint 2021”. I år blev det i likhet med runt över hundra andra tävlingar inget och minns fortfarande hur tveksamma vi var i mitten av mars om vi skulle köra en månad senare eller ej. Även om de flesta då trodde att Corona snart skulle ha blåst över, så kändes det ändå säkrare att ställa in innan vi dragit på oss för stora kostnader. Med facit hand var detta så klart det enda rätta och nu är det bara att hålla tummarna för att FHM har lättat på reglerna till söndagen den 18 april. För detta är ett absolut krav, att 50-gränsen höjts till åtminstone 500. Om inte så ser det mörkt ut igen… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *