Kroatien nytt WRC-land 2021, Tom i stor ledning på Sardinien, Sordo, Tidemand, Huttunen leder övriga klasser och rallytragedi i Portugal.
Trots att många inklusive M-Sport Fords Richard Millener vädjar till FIA och promotor Jona Siema om at få en deltävling i WRC till USA ser det inte ut att bli så 2021. Inte bara för att där finns en gigantisk bilmarknad utan även för att intresset för rally är på väg upp så skulle ett vara ett VM-rally här vara ett lyft för serien med ett rally over there”. Men detta delas uppenbarligen inte av de som bestämmer och istället lyfter man från årets nykomling Rally Estonia men även helt oprövade Rally Croatia i nästa års förslagna serie med 12 deltävlingar. Total nio av dessa i Europa och tre utanför, Chile, Kenya och Japan. Upplägget menar ansvariga ska innebära minskade logistikkostnander men samtidigt även vända sig till publik där intresset är som störst. Jag har noll koll på Kroatien men vill ändå påstå att det unga landet inte gjort några djupare avtryck i rallyhistorien så här långt. Så har inte heller USA eller Kanada men där finns åtminstone en stor marknad för bilförsäljning.
Helt klart är FIA fortsatt oroad över Covid-19 och väljer därför att bara ha fyra deltävlingar från januari till april och spara resten av säsongen med deltävling fem i Portugal i slutet av maj. Året avslutas sedan i Japan i mitten av november så troligen blir Monza enbart en tillfällighet även om Yves Matton verkade positiv till att ha detta som permanent final…
*
Blir en lite konstig lördag för mig då ”social samvaro” innebär att att jag inte kan följa dagens etapp av Rally Italia Sardegna ända in i mål på ss 12. Istället får jag fokusera på vad som hänt fram till SS10 som var sista inför ”Service D – Alghero – 40 min”. Börjar där hjärtat klappar hårdast, alltså Junior-WRC där Tom Kristensson/Joakim Sjöberg har en gigantisk ledning på åtta minuter till tvåan Fabrizio Zaldivar från Paraguay. Det är också de här två som är ensamma om att kört problemfritt så här långt och ändå är Tom långt före vilket visar vem som är ”bäst i klassen”. Avståndet i tid innebär i praktiken att Hörby-föraren på de sträckor som återstår kan ta stryk med en minut per sträcka och ändå vinna med två minuters marginal. Men så är det det här dj-ulska poängsystemet i Junior-WRC som ger en poäng för varje sträckvinst. Har man ett hjärta som klappar för Tom så känns det väldigt orättvist att man först kan bryta, sedan starta om och utan att behöva bry sig om att ta sig mål. Istället satsa ”vinna eller försvinna” på att vinna sträckor medan som i det här fallet, Tom måste släppa det sista för att igen riskera att tappa ledning. I går bröt Sesks men har idag stått upp och kört vilket gett tre extra poäng medan Tom idag bara fått till en sträckseger väl medveten om att inte riskera sin jätteledning. Kritiker mot systemet menar att förare som en gång brutit, inte skulle få lov att tillgodoräkna sig poäng för sträckseger. Självklart håller jag med som det ser ut nu, men hade det istället varit Tom som svarat för sträckvinster efter att första ha brutit i Estland hade jag lika tvärsäkert hyllat poängsystemet…
Nu har han ändå fått ihop fyra bonuspoäng vilket är lika många som Martins Sesks som trea har, vilket också är fantastiskt. Trea och över en halv timma efter (31.30,4) vittnar om manfallet i klassen. Tidigare tvåan Sami Pajari fick drivaxelbrott på dagens första sträcka men har ändå två sträcksegrar ryggen från i går. Känns lite som att drivaxlarna är lite mer känsliga på nya Rally4-Fiestan då även Sesks fick problem och som säkerhetsåtgärd byttes Toms inför dagens två avslutande sträckor.
-Svårigheten nu är att hitta ”rätt” fart, förklarar Tom inför SS11 och 12.
– Vi måste pusha lite för att hålla fokuset uppe och kanske få ett par sträcksegrar och extra poäng med oss, men samtidigt ta det lite lugnt och inte riskera att köra sönder bilen!
*
I toppen av WRC är det mellan trion Dani Sordo, Thierry Neuville och Sebastien Ogier som striden om segern står. Mellan ledande Sordo och trean Ogier skiljer 28,4 sekunder.
Pontus Tidemand håller fortsatt ledning och en betryggande sådan till kollegan i Toksport WRT, Eyvind Brynildsen. Ständigt otursförföljde Ole Christian Veiby är trea bara 19 efter Eyvind.
Oliver Solberg tappade sin ledning efter punktering på sträcka nio och är nu trea med 4,9 sekunder upp till nye ledaren Jari Huttunen. Tvåa är polacken Kajetan Kajetanowicz bara 0,1 efter Huttunen.
*
Rallysporten drabbades av en tragedi när i dag portugisiske co-drivern Laura Salvo omkom under en tävling i ”Peugeot Rally Cup Ibérica” och Rally Vidreiro de Portugal Rally.
Trots att räddningspersonal var på plats efter två minuter och såg till att Salvo fick första hjälpen innan en helikopter snabbt förde henne till sjukhus gick inte 22-åringens liv att räddas. Lite märkligt är händelseförloppet, då bilen uppges ha krockat med en annan bil inne på sträckan…
*
Med denna tragiska nyhet stänger jag butiken denna lördag, vi ses i morgon!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se
.