Ny WRC-final på Monza, Pontus, Oliver, Tom i ledning på Sardinien, Sordo på väg mot andra raka, Petter S. hade saknat WRC-bil, SRC klart fö 2021 och kan nytt naturskyddsområde spoliera för rally?

Exakt som jag redan berättat för er  genom mina ”källor” så blir det Monza som sätter punkt för WRC 2020. Idag meddelade FIA/Promotorn att ”ACI Rally Monza” läggs till i kalendern den 4-6 december. Därför blir det inte i Belgien och Ypres Rally som medaljerna ska fördelas utan på ”Autodromo Nazionale de Monza” utanför Milan som allt ska avgöras. På och utanför F1-banan ska det bjudas på 22 mil specialsträcka och där fredagen och söndagen nästan helt kommer att avgöras på racingbanan. Lördagen körs med ”vanliga sträckor” i Lombardiet och då på asfalt.

Foto: wrc.com

Nya WRC-promotorn Jona Siebel är nöjd med att få till ännu en ny tävling i kalendern. Nu är hans förhoppning att inget ska var avgjort innan första helgen i december.

Den här typen av rally är sällsynt i vår värld men kommer att erbjuda en spännande avslutning på detta märkliga år, förklarar Siebel.

WRC hyllas för att få fram de allra bästa ”all-round drivers” och nu kommer där ytterligare en nivå på detta!

FIA:s Yves Matton är lika nöjd och menar att detta är ännu ett rally som kan visa vägen för framtiden.

Kanske kan detta göra det möjligt för oss att nå nya länder eller regioner när vi kör rally i det nya ”short format”, menade Matton.

Klart är också att Monza ”The Temple of Speed”  kan komma att bli deltävling även 2021, även om inget är bestämt. 

Med detta innehåller kalendern åtta deltävlingar då Ypres ligger kvar som näst sist i serien. Men är man lite konspiratoriskt lagd lär Monzas intåg innebära att FIA är skeptisk till att Belgien verkligen kan hantera både VM-rally och Covid-19 samtidigt. Med Monza som ny final är det därför ingen katastrof om rallyt tvingas ställa in av pandemiska skäl. Frågan är vad som händer med Junior-WRC, ska där även läggas till en tävling i deras serie eller ligger planen fast med final i Belgien?

*

Foto: Hyundai MSG

Spanjoren Dani Sordo kan vara på väg mot sin andra raka seger på Sardinien och efter de sex första sträckorna leder Hyundai #6. Detta före fjolårstvåan Teemu Suninen som har 17.6 sekunder upp till Sordo. På tredje plats och bäst av guldjägarna finns Thierry Neuville, Hyundai med en marginal på 35 sekunder till Sordo. Trots att belgaren verkligen försöker så är ändå Sordo ett snäpp snabbare vilket inte minst fyra sträcksegrar visar. Neuville bet ihop och konstaterade.

Jag gör mitt bästa, men…

Ledaren var däremot mer optimistisk .

– Really nice, även om det bara är första dagen så gäller det nu att fortsätta på samma vis resten av helgen! 

Mycket har handlat om däck, mjuka eller hårda och på dagen sista sträcka kunde inte Suninen använda sina hårda varianter.

Foto. M-Sport Ford

  En klar missräkning!

Ändå är han den som bäst svarar upp mot Sordo och har hela tiden varit med i toppen vad gäller SS-tider. Sämre för M-Sport Ford-kollegan Esapekka Lappi som inledde med en andra tid på sträcka ett men sedan gick ridån ner för Lappi. Ett troligt kylproblem gjorde att han fick kasta in handduken för dagen. VM-ledaren Elfyn Evans är fyra och klagar på dåligt fäste och menar att detta gör körningen ”tricky”. 51 sekunder upp till Sordo är bevis på att walesaren inte  ljuger om detta. Före honom Sebastien Ogier med bara 0,8 sekunder upp till pallen och Neuville. Vågar lova att Ott Tänak är borta från allt vad guldstrid i VM heter med sin åttonde plats. Hyundai-åkaren har haft ”tecnical issues” och är nästan tvåminuter efter.

Har varit utmanade och sjävklart är jag besviken, förklarade Tänak när han rullade mot kvällen service. 

*

I WRC2 kan faktiskt Pontus Tidemand och Patrik Barth vara på väg mot VM-guld sedan Mads Østberg råkade ut för problem direkt på sträcka ett.

Foto: mats Andersson

Vi har bara bakhjulsdrift så det gäller att plocka fram de gamla Volvo-takterna, förklarade en mycket besviken Østberg. 

Med detta tappades det massor av tid och inför lördagen måste han köra i fem minuter på Pontus. Han i sin tur har haft en lugnare resa även om han haft svårt att hitta grepp för Toksport-Skodan.

Foto: Toksport WRT

Helt klart är det inte enkelt att köra här för första gången…

Är så här långt glad över ledningen men det blir en tuff morgondag. Vi ska göra vårt bästa vilket även dom andra bakom gör, menade Pontus. 

Tvåa är franska talangen Adrien Fourmaux, Ford och en halv minut bak. Trea är så Pontus teamkompis Eyvind Brynildsen men över en minut efter. Ole Christian Veibys otur tog inte slut på Sardinien utan fortsatte. Ledde efter två sträckor n men på den tredje blev det punktering och nu skiljer 1.25,3 till Pontus.

*

Foto: Oliver Solberg

Oliver Solberg fortsätter att övertyga och leder WRC3 trots ovanan vid bilen från Skoda Motorsport. Ännu mer imponerande är att han och Aaron Johnston är snabbaste Rally2-bil (R5). Till exempel är han nästan minuten före Pontus Tidemand som leder klassen för bilar med fabriksunderstöd. Värmlänningen är dock hårt uppvaktad av fransmannen Yohan Rossel, C3 R5. ”Min vinnare” Jari Huttunen får inte allt att stämma utan växlar mellan sträckseger (SS2) och sedan flera klena tider med sin Hyundai. Ganska exakt en halv minut upp till Oliver som med raska steg är på väg mot ett framtida  VM-guld som det ser ut nu.

*

Foto: mats Andersson

I Junior-WRC är det efter första dagen SMK Hörbys Tom Kristensson/Joakim Sjöberg som leder och detta med god marginal. VM-tvåan Sami Pajari är nästan minuten efter och det är faktiskt enbart de här två som rallyt nu handlar om.

Foto: Junior-WRC

Manfallet har varit stort och endast tre av de åtta i klassen har kört utan att få problem. Alltså fem ekipage som startar om under ”Rally2-regeln” och är helt borta från toppstrid. Bland dessa finns VM-ledaren Martins Sesks som drabbades av drivaxelproblem och parkerade på sträcka fyra och detta från en tredje plats. 

Foto: Junior-WRC

Dagen har varit Toms och efter sex sträckor som gett tre sträcksegrar leder han med 50,3 sekunder till Pajari. Han i sin tur har plockat två bonuspoäng och är lite överraskande den som allra bäst hänger med i mer ”Sardinien-rutinerade” Toms tempo.

Foto: mats Andersson

Från hans håll rapporteras via ”coachen” Mats Andersson, Eslöv inga problem, utan det är så här långt tummen upp som gäller inför morgondagen. Trea och ljusår efter är Fabrizio Zaldivar som lär få svårt att komma ikapp med nu nästan fyra minuter. men så här långt är det ändå en pallplats för 19-åringen från Paraguay.

*

Foto: petter Solberg Media

Igår var det premiär för Petter Solberg i en WRC-bil av senaste specifikation när han med Andreas Mikkelsen vid notblocket genomförde Shake down inför Rally Italia Sardegna. Tre repor i Pirellis WRC C3 hann den norska duon med och efteråt var Petter som ett barn på julafton.

Detta har jag saknat!

Fantastiskt att sitta bakom ratten på en sådan här bil, konsaterade Petter med ett brett flin.

Tyvärr stannar det ju där då starten enbart är till för att marknadsföra Pirellis nya WRC-däck inför 2021. Men Petter var helt klart sugen på mer och berättade att han skulle velat ”klicka lite här och lite där” för att få till väghållningen bättre och kapa sekunder.

– Men helt ärligt, fantastiskt kul och speciellt med min nya co-driver som läste noterna perfekt.

Mikkelsen i sin tur berömde sin chaufför och menade att för första gången var han inte rädd i en högerstol och höjde ribban inför power stage då rollerna blir ombytta.

Vi är redo för power stage och att ta fem poäng!

Glöm inte SVT:s sändning i morgon klockan 08.30 från SS8.

*

Då blev Svenska Rallycupen andra rallyserie efter SM att presentera sina  åtta deltävlingar för 2021. Årets cup ställdes in tidigt efter Corona gjort sitt intåg och att man ändå försökt få till en serie.

Trots pusslande var försöket med en säsong under sista halvåret också bortkastat – allt inställt men nu är vi tillbaka starkare, förklarar Christer Nystrand.

Redan när vi tvingades ställa in hade vi tävlingar klara för 2021, både kända och nya arrangemang i en skön mix för cupen som startar sin nionde säsong.

Flens MS är först ut den 24:e april och några problem att hitta villiga arrangörer fanns aldrig berättar Nystrand. 

Intresseanmälningarna har trillat in trots att vi inte marknadsfört oss och vi  har också tvingats tacka nej till arrangörer.

Årets åtta deltävlingar sträcker sig från ”Violenralyt” den 24 april till ”Marknadsnatta” i VÖMK:s regi den 23 oktober. Först att anmäla intresse var annars Fagersta MK och ”Nattkröken”.

Nattkröken i slutet på augusti blir ett spännande arrangemang och lite av en ”jubileumskrök” då klubben fyller 75år, berättar kalenderansvarige Nystrand som avslutar.

Samtidigt som vi ökar på antal tävlingar kommer vi också se över regler med justeringar som gör att man får räkna bort tävlingar, men mer om detta under hösten!

Svenska RallyCupen 2021:

24/4: Violen Rallyt, Flens MS.

08/5: Götenerundan, Götene MK.

29/5: Gästabudstrofen, SMK Nyköping.

31/7: Kullingstrofén, Kullings MS.

21/8: Nattkröken, Fagersta MK.

11/9: EMK Kannan, Eskilstuna MK.

25/9: Laxå Rallyt, Laxå MK.

23/10: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

*

Foto: Tommy Svensson

Vet inte om jag var ensam om att sätta eftermiddagskaffet halsen när jag hörde att Länsstyrelsen i Skåne vill att Hovdalafältet utanför Hässleholm ska göras om till Naturskyddsområde. Redan idag är där mycket friluftsaktiviteter, inte minst vandring och mountainbikecyklin som än så länge gått att samköra med rally. Men vad händer om länsstyrelsen får sin vilja igenom? Vet väldigt få Naturskyddsområde där man släpper till för rallykörande så alla i rallybranschen bör nog inbringa detta i sin kvällsbön…  

*
Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *