Oliver ”skakade” rejält i ERC Rally Fafe, Suzuki i topp i DM3, Røklands succédebut med R5-Fiesta, Tobias Brink STCC dominant, Eric ”39” kom tillbaka och Nadja hedrar pappa med rallystart!

Oliver Solberg gav termen ”shake down” en helt ny betydelse när han i går eftermiddag verkligen blev ”skakad” efter en häftig avåkning med Polon inför Rally Fafe. I en snabb högerkurva med grus i utgången släppte bakändan och Oliver med Aaron Johnston vid sin sida blev passagerare.

Foto: privat

Ett träd stod lite för nära och här dunkade man in bakändan medan vänster fram hittade ett annat träd. Som tur var klarade sig båda oskadda medan Polon såg ut att behöva massor av kärlek om det skulle bli någon start i morse.  Men efter 13 timmars intensivt jobb av Team Solbergs mekaniker var Polon som ny igen.

Foto: Olvier Solberg

Som tack svarade svensken för en gedigen insats direkt på första sträckan och tog bara stryk av Alexey Lukyanuk med 0,1 sekund. Trea här var snabbast på shake down, Emil Lindholm med MRF-Skodan men hans lycka skulle bli kortvarig, redan på sträcka två gick det lätt överstyr och Skodan hamnade i ett vägräcke. Men på sträcka 3 sedan var det game over för Emil som därmed ”byggt om” två Skoda R5 på lika många helger.

Foto: privat

Oliver fortsatte dock att skugga Lukyanuk på både SS2 och 3 och var därefter bara 3,2 efter medan trean Craig Breen i den andra MRF-bilen i hans fall en Hyundai, var nio sekunder bak. Vädret har varit väldigt nyckfullt och gjort däckvalen tuffa. Lukynauk körde på torrdäck och klagade på för mycket regn medan Oliver valt regnvarianter och klagade på att vägen var för torr. Efter sju gav dagens nio sträckor är körda så har Oliver hoppat tillbaka till tredje platsen, 26,7 sekunder bak Lukyanuks Citroën. En snurrning på sträcka sju kostade Breen 10-12 sekunder och föll därmed tillbaka i jämförelse med Oliver som tyckte vädret var spännande.

Väldigt halt bitvis, på vissa ställen var där grepp på andra inget alls, mina slicks var absolut på gränsen,  konstaterade Oliver. 

*

Foto: MRF Tyres

Craig Breen fick ett tungt besked mitt under ERC Rally Fafe när han nåddes av att en av hans största supporters och stöd, John Campion gått bort. Irländaren som bodde i Florida hade skapat sig en förmögenhet som en av männen bakom många av de allra största rockartiserna.  En riktig framgångssaga då han hade svårt att ta sig genom skolan hemma i Cork men ändå hade han stora planer. 1974 emigrerade Campion till USA där han bland annat var med om att ta fram portabla generatorer för gigantiska utomhuskonserter.  Vid sidan av detta hade han även ett genuint rallyintresse vilket bland annat märktes genom en gigantiskt samling Lancia rallybilar men även flera Ferrari, Alfa Romeo och Porsche. 2016 gick han in och stöttade Breen för första gången i samband med starten på Rally Isle of Man men även efter detta har Campion stöttat Hyundai-föraren. 

*

Foto: Henrik Åkeson

Med två sträckor kvar att köra av DM3 ”Naturens Rige”Jyllands västkust är det Suzuki i topp. Kenneth Madsen/Mette Felthaus leder med fem sekunder före Martin Johansen/Finn Thomsen, Peugeot R5 och sju före Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda. På fjärde plats är det regerande mästaren Ib Kragh/Ditte Kammersgaard men deras Skoda har 17 sekunder upp till den spanskbygdda 4WD-Suzukin i ledning. På första sträckan visade Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen vad den nya R5-Polon förmår och var här snabbast. Men redan på sträckan efter fick man problem och rasade bakåt. Håller sjätte plats precis bakom ledaren av ”Dansk Super Rally” Kim Boisen BMW.

*

Tycker inte man kan kalla det utan succé när norske 2WD-mästaren Steve Røkland/Jørgen Eriksen bytte ut sin Peugeot mot R5-Fiesta i Aurskog-Høland Rally och kör in som trea totalt i premiären. Vann gjorde inte helt överraskande Frank Tore Larsen/Morten Erik Abrahamsen, 16 sekunder före Anders Grøndal/Marius Fuglerud i EKS-Skodan. Men sedan följde Røkland och detta bara 25 sekunder bak Larsen vilket imponerar på mig, bra kört Steve!

Foto: privat

Bästa 2WD-förare blev Ole Jr Nore med Veronica Engan i högerstolen på Opel Adam R2. Men det var tätt och tvåan Stig Rune Skjaermoen/Martin Holmdals Peugeot var bara 11 sekunder långsammare. 

*

Foto: Anders Helgesson

Snacka om superhelg för STCC-föraren Tobias Brink, först blir han pappa och därefter vinner SMK Hörby-föraren bägge racen på Mantorp. I Race 1 var det Rob Huff som uppvaktade hårdast med sin Golf och med PWR Racings Mikaela Åhlin-Kottulinsky upp på sista pallplatsen. Mästerskapsledande Robert Dahlgren fick nöja sig med en femte plats med en nertyngd Seat av sina extra vikter.  I Rac2 var det samma topp med Brink före Huff men där Emil Persson tog hand om tredje platsen. Inte heller här gick det bra för Dahlgren som slutade sexa.

*

Foto: Tommy Svensson

V8 Thundercars har bara hunnit med ett race och detta vanns lite överraskande av Andreas Nilsson före Dennis Strandberg. På tredje plats och bästa junior slutade Daniel Andersson. Skåningen Eric ”39” Nilsson verkade inte ha fått några större men av kraschen senast i Skellefteå utan tog Memphis Racings Camaro in på en sjätte plats.

Corona har slagit hårt mot mycket inom motorsporten och bland annat har det finska bilsportförbundet AKK Sports tvingats säga upp personal på grund av pandemin. Efter fackliga förhandlingar kommer en tredjedel av personalen på kansliet att få sluta och som orsak anges ”massiva inkomstförluster” för AKK. Dessa härrör sig till största del från inställda Rally Finland men även inställda nationella tävlingar har påverkat ekonomin.

-AKK Sports ekonomiska förluster kommer att vara betydande under hela 2020 och kommer även innebära  långtgående konsekvenser på företagets verksamhet, berättas det.   

Det ha blivit klart att företagets fast kostnadsstruktur är för tung!

En sak i syfte att minska kostnader, är att de som jobbar heltid med Rally Finland kommer att få förändringar i sitt arbete som kommer att behövas effektiviseras. Man kommer även framöver driva det nationella mästerskapet vid sidan av WRC-engagemanget. Bland de som får lämna sina jobb finns förbundets egen TV-produktionsenhet.

*

Fd. WRC-föraren Francois Duval avslutade sin professionella karriär för runt tio år sedan och har sedan dess enbart gjort enstaka inhopp på hemmaplan i Belgien. Men nu kliar det åter i högerfoten och inför sin stundande 40-års dag hoppas Duval kunna hyra en Toyota Yaris WRC för att köra WRC-finalen Ypres Rally Belgium.

Jag fyller 40 två dagar före rallyt och då väcktes lusten att återigen få gasa och dra i en hydraulisk handbroms, berättar Duval som lyckades ta en enda VM-seger under sina mest aktiva år och detta i Australien år 2005.

*

Medan grusåkarna verkar åksugna trots den tämligen rumphuggna säsongen verkar det vara iskallt hos gänget som föredrar asfalt. Årets enda RS-tävling i Skåne arrangeras av Svedala MK, ”Sturups Sprinten” den 10 oktober, som avgörs helt och hållet inne på Sturupsbanan.  Så här långt har upplägget bara lockat 21 ekipage och visserligen stänger inte anmälan förrän den 6 oktober men någon större rusning de sista dagarna förväntar åtminstone inte jag mig. Svedala MK har maximerat till 70 startande medan det andra änden inte finns angivet hur många som krävs för att tävlingen faktiskt ska genomföras. Ändå står det i  inbjudan att man har rätt att avlysa om inte tillräckligt antal deltagare uppnåtts vid anmälningstiden utgång. Då är den stora frågan vad Bengt Persson & Co anser vara tillräckligt antal…

*

Två helger senare är det Trelleborgs MK:s tur att arrangera och då är det ”Falsterbo Rallysprint” som är aktuellt. Till detta verkar det vara något större intresse med så här långt knappt 30 anmälda. Här stängs inte anmälan förrän den 14 oktober så det finns gott hopp att nå maxantalet deltagare som är satt till 60 bilar.  En som kommer att köra här är SMK Hörbys Nadja Fors och detta för att hedra pappa Einar som hastigt gick bort för två veckor sedan. Till saken hör att Einar redan hade hunnit anmäla sig till tävlingen och då med Nadja som kartläsare i sin blå Peugeot och nu tar hon över.Vid sin sida får hon Fredrik Dehlin som även åkte med Nadja tidigare och vid ett besök hos familjen efter Einars bortång tändes idén av hans mekaniker Jörgen Nilsson.

Vi började prata om comeback för Nadja till minne av Einar och nu har veckan varit intensiv med kontakter, sponsorer och hitta en testväg, berättar Fredrik.

Fredrik lägger även sitt eget tävlande åt sidan för att istället stötta Nadja i kommande tävlingar.

En fantastisk junior som vi i teamet tror på likt ett osått frö och hon är dessutom väldigt motiverad!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *