MSR till Gelleråsen, Mikkelsen skadad i mc-olycka, Huttunen på väg till WRC, Tom K. på plats, ERC-ledaren har slut på pengar, komprimerat i DM3, SBF väljer bort Covid-19(?) men nya ordföranden på rätt väg!

Hade före dagens besked från Midnattssolsrallyt fått indikationer på att Örebros roll som start och målplats bara skulle bli ettårig. Det visade sig att min källa hade rätt för nu presenteras klassiska Gelleråsen som arvtagare till Örebro och detta för både 2021 och -22 vilket så klart gläder banboss Richard Göransson. Förutom den redan befintliga serviceplatsen och det utmärkta läget för oss i södern, ”mitt i Sverige” så har man även en stolt tradition vad gäller Midnattssolsrallyt. Under i stort sett varje Midnattssolsrally mellan åren 1955 och 1964 kördes det nämligen varvlopp på banan och just detta är något av en nyhet i nästa års upplaga. Nu benämns det dock som ”Super Special Stages” och kommer att köras både på onsdagens start men även under fredagen.

Foto: Tommy Svensson

Vi har kunnat använda stora delar av arbetet vi lade ner inför 2020 års rally. Det gör att vi ligger långt fram både i planering och genomförande, inte minst tack vare ett stort engagemang från klubbar och tävlande, berättar  Philip von Mecklenburg från arrangörsklubben KAK.

Foto: MSR

Datum för nästa års MSR blir den 7-10 juli och rallyt är öppet för bilar upp till 1990-års modell. Ett tak är satt på 200 bilar som då kommer att erbjudas en bana på 90 mil som körs i tre etapper och där de 20 sträckorna blir 16 mil totalt.  Nu var detta en försmak på MSR 2021 utan några mer detaljer me troligen ligger ”4WD-förbudet” kvar och likaså verkar inte heller Regularity finnas med. Fredagen den 23 april öppnar ”rallygeneral” Per Carlsson anmälan för rallyt och det gäller att hänga på låset.  I år tog det runt en timma innan de första 100 ekipage var anmälda…

 

Många ögonbryn höjdes när det stod klart att Petter Solberg och Andreas Mikkelsen ska dela Pirellis Citroén C3 WRC i ” jippostarten” i Rally Italia di Sardegna. Mikkelsen ska köra shake down medan Solberg avslutar med power stage. Men många undrade varför inte  Mikkelsen som är kontrakterad av Pirelli som testförare, varför han inte körde båda sträckorna? I sin You Tube kanal avslöjade Mikkelsen anledningen, han är fortfarande inte helt återställd efter en allvarlig olycka med sin motocrosscykel. En olycka för fem veckor sedan som han lyckats hemlighåll, gav punkterad lunga, brutet nyckelben plus sex revben. Mikkelsen berättar.

Foto: Tommy Svensson

Jag har i princip inte berättat för någon om olyckan där jag fördes till sjukhus och pumpades full av medicin. 

Då var det redan klart med starten på Sardinien och av rädsla att skadan skulle innebära att han inte skulle få köra, valde han att hemlighålla det hela 

Trots allt är det en utmaning att köra en rallybil så jag har varit tvungen att återhämta mig väldigt snabbt, berättar han.

Ännu finns inte tillräckligt med styrka i höger axel men nu har jag en sista kontroll i Norge innan jag kan åka hem till Monaco.

Att Mikkelsen har mycket kvar att ge i WRC är nog de flesta överens om (möjligen undantaget Andrea Adamo, Hyundaibasen) och klippet avslutas med. 

Det är fortfarande för tidigt att säga vad vi kör efter Sardinien, men bekräftelse kommer snart!

*

En som var nere i Adamos frysbox och vände var finske talangen Jari Huttunen som spåddes en framtid hos Hyundai efter bland annat EM-seger med Opel Motorsport. Men av olika orsaker gick det lite snett för Jari men nu har han kommit på banan igen och är med i guldstriden i WRC3 med en i20 R5. En som har stor del i detta är Markus Grönholm som har Jari under sina vingar i sitt team GRX. I fjol börjades upptiningen och finnländaren gjorde två starter i en Hyundai WRC och i är har det varit WRC3 plus att han även leder Polska Mästerskapet med tjeckiska teamet Kowax 2Brally.

Foto: Tommy Svensson

När nu Sebastien Loeb lämnar Hyundai så öppnar sig en möjlighet för Huttunen till en mer permanent plats hos Adamo. Allt i min värld tyder på att Craig Breen får många fler tävlingar 2021 än i år, kanske halva serien. Kanske kan det bli så att Dani Sordo och Huttunen delar rättvist en fjärde bil i de tävlingar som Breen inte kör? 

*

Nästa helg är det dags för WRC på Sardinien och redan nu är Tom Kristensson och Joakim Sjöberg på väg till Medelhavet eftersom Covid-19 reglerna kräver tester i förväg. Men så här långt ser allt grönt ut för J-WRC trean. 

Foto; Junior-WRC

– Vi har en bra känsla och erfarenhet med oss till denna fantastiska ö med utmanande natur och vägar, hälsar Tom som vid förra starten slutade trea på de dammiga och lösa grusvägarna kring Alghero.

*

Redan i helgen är det start för ERC-deltävling tre med helt nya Rally Fafe i Portugal. Så är långt är det långtifrån sommar och sol på asfaltsträckorna, istället är det kraftigt regn och hård blåst. Ungefär samma läge verkar det vara hos ERC-ledaren Alexey Lukynauk när det kommer till budgeten. I dag avslöjar han att börsen är tom och att Rally Fafe blir hans sista tävling för 2021 om inget drastiskt händer på ekonomifronten.  

Foto: ERC.com

Vi jobbar på start till Rally Hungary om en månad och till dess måste hålet i budgeten vara tätat, förklarar Lukyanuk.

Om detta inte händer, så är där stor risk att inget annat heller händer… 

Beskedet från ”The Russian Rocket”  bäddar för ERC-tvåan Oliver Solberg där det inför Fafe bara skiljer fyra poäng. Rallyt drar igång i kväll 17.00 med shake down innan allvaret startar lördag morgon med målgång på söndag.

I morgon är det deltävling tre i det danska rallymästerskapet och detta på Jylland med tävlingen med det i dessa sammanhang udda namnet,  ”Naturens Rige”. De åtta sträckorna körs på västkusten kring Tarm  och som vanligt är danskarna steget före oss när det gäller komprimerade tävlingar. Första start på SS1 klockan 12.19 och sedan ska samma bil vara på startklar för SS8 klockan 17.15.  Inte bara tidsplanen som är komprimerad, hela rallyt mäter knappt 20 mil varav specialsträckorna utgör 73 kilometer. Allt avverkas på fem timmar.

Foto: Tommy Svensson

Totalt 62 anmälda och då så klart hela toppen i ”Dansk Super Rally” där poängen från alla klasser samlas. Leder gör Kim Boisen med sin BMW M1 före Mikael Therkildsen Schlüter, Mitsubishi och som trea Martin Johansen, R5-Peugeot. Fyra är regerande mästaren Ib Kragh med Skoda R5 och som räknas bland favoriterna till totalseger i morgon. Han och Ditte Kammersgaard lär dock uppvaktas hårt av Kristian Poulsen och Ole R Frederiksen med R5-Polon. Det som gör rallyt lite extra spännande är grusinslagen på sträckorna som Kragh med 38 års rallyerfarenhet i ryggen betecknar som.

– Spændende!

*

Jag tror inte jag är ensam om att detta, så fort man träffar folk med lite motorsport i blodet att snacket alltid inleds med Corona och hur det påverkat sporten. Ganska naturligt då pandemin mer eller mindre förstört 2020 och då inte bara för oss utan även för de flesta i samhället. Blir därför lite konfunderad när jag fick senaste numret av utmärkta Bilsport Rally&Racing där Svenska Bilsportförbundet disponerar tre sidor som ”Officiellt från SBF”. Här återspeglas inte på något vis det som det snackas om ute i buskarna såvida man inte räknar texten från Riksidrottsförbundet där dom berättar om bidrag och liknande. Inte ett enda ord om hur sporten ska/kan gå vidare under press från Covid-19 vilket jag under de här omständigheterna, finner närmast häpnadsväckande. Alla klubbar och tävlande  söker efter svar på hur framtiden blir och jag förstår att det är svårt att ge konkreta svar på detta, men något lite borde man kunna delge alla undrande. Jag är så trött på det undfallande att ”det är olika regler i olika regioner” som därmed skulle göra det omöjligt att ge entydiga riktlinjer från förbundet.

Foto: Tommy Svensson

Så klart är det inte så utan hade där funnits en vilja från SBF, att verkligen samordna sporten vore det hur enkelt som helst att ställa upp en kravlista för hur en tävling måste arrangeras under rådande pandemi. Som det är nu upplever jag det som djupt orättvist, att det för vissa är ”business as usual” låt vara publikfritt, medan det för andra är tvärstopp från myndigheterna.  Men inget av detta finns att läsa på de tre sidorna i BRR däremot en mastig artikeln om  hållbarhetsarbetet inom SBF…

*

Inte bara ris utan även ros till SBF och jag känner det som att nya ordföranden Magnus Berthling verkar vara en person som hyllar öppenhet och kommunikation. På SBF:s hemsida och även via utskick till media så förklarar han lite hur framtiden artar sig och faktist även nämner Corona. Han konstaterar helt riktigt att ”Vi är alla passagerare i den här jobbiga processen.”. Magnus förklarar sedan hur SBF försöker stötta arrangörer lokalt men också direkt mot myndigheterna. Sedan kommer det igen, ”  Det är ju så att detaljerna i hur restriktionerna ska tolkas och tillämpas ligger på respektive länsstyrelse och lokala polismyndigheter, som inte alltid gör identiska bedömningar. Men vi får gilla läget och följa utvecklingen dag för dag.” Det är just detta som jag  menar är så orättvist att SBF måste jobba för samma riktlinjer från Boden till Trelleborg.

Foto: SBF

Efter detta övergår Berthling till att försöka få till stånd ett samarbete med utbrytarna som driver bilsportverksamhet i egen regi. Något som han betecknar som destruktivt och nu sträcker ut handen för att återigen få in all bilsport under SBF-fanan. Ett tänk som jag delar men det får inte ske på bekostnad av utbrytarna, så att deras verksamhet dödas. Agendan är lång för Berthling och nya styrelsen men ändå känns det som att man ändå tagit ett fastare grepp om ratten i ett försök att få till ny kurs. En kurs som jag menar är helt avgörande för framtiden och med slutorden från nya ordföranden känns det ändå hoppfullt, ”Vår ambition att förankra och kommunicera på ett så bra sätt som möjligt är en fortsatt ledstjärna, samtidigt som vi vill gå från att bara prata till konkret handling som ger resultat. Det kan vi göra med en öppen och konstruktiv dialog inom organisation, där vi förutsätter att alla inblandade alltid har svensk bilsports bästa för ögonen.”. Med detta önskar jag trevlig helg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *