Breen tror på Ypres, Meeke till Skoda (?), är detta Loebs sista start, elaka vägar enligt Lappi, Flodin utmanar Tom K., tufft om SM-silver, mardrömshelg för Bäckmans och Ekström till Riga!
Efter succén i Rally Estonia är nu Craig Breen övertygad om at Andrea Adamo kommer att låta honom köra även WRC-finalen i Belgien. Det han menar väger över till hans fördel gentemot Sebastien Loeb och Dani Sordo är hans seger i fjolårets upplaga av Ypres Rallye. Precis som nu med Paul Nagle vid sin sida men bilen däremot var en Volkswagen Polo R5. Faktiskt Breens fjärde start i tävlingen och den klart mest lyckosamma efter premiären 2013 som gav en tredje plats i ERC. Klart är att Loeb kör Hyundais tredje bil i Turkiet och Sordo i Sardinien så Ypres är sista halmstrået för den 30-årige irländaren för 2020, såvida man inte lyckas få till fler deltävlingar i elfte timmen. Breen känner sig ganska säker p att Adamo väljer honom för Ypres med tanke hans tidigare erfarenheter av den lite lömska belgiska rallyklassikern.
– I Ypres skulle jag känna mig mer bekväm efter segern i fjol, dessutom har varken Sebastien eller Dani kört här tidigare, förklarar Breen för Autosport.
– Tror därför att vi har en bra chans att få tredje bilen…
Han är dock medveten om att han i detta läge inte kan påverka ett enda dugg, bara hoppas att Adamo fortsatt visar honom sitt förtroende. Breen är även väldigt ärlig när han menar att Estland var en gyllene chans för honom med tanke på det för övriga förare långa uppehållet efter Mexiko.
– Detta gjorde ett jämnare startfält till skillnad från andra gånger där jag kommer in lite rostig medan de andra redan är uppvärmda!
Han understryker även hur viktig framgången var och att han och Nagle motsvarade Adamos förväntningar.
– Vi visade att får vi bara de rätta verktygen så kan vi göra allt man ber oss om!
Det är nog bara att hålla med honom att på pappret åtminstone, ser han ut som förare i den tredje Hyundaien i Belgien. Sedan vet man inte om situationen så kräver för att säkra titeln i Märkes-VM, att Adamo slänger in fyra bilar och isåfall är jag hundra på att Breen/Nagles namn finns på en av dessa.
*
Ryktet frodas att Kris Meeke ska köra WRC-finalen i Ypres med en bil från Skoda Motorsport. Samma källor lär även mena att en start här bara är början på ett WRC2-avtal som ska sträcka sig över 2021. 41-åringen har redan genomfört flera tester med Skoda och har även flera starter i Ypres bakom sig. Till och med en seger 2009 med en Peugeot 207 S2000.
*
Samtidigt med detta spekuleras det även i att Rally Turkey kan bli Loebs sista framträdande i en riktigt fabriksbil. Klart är redan att han inte kör nästa tävling på Sardinien och nu menar ”experter” att Marmaris i helgen blir slutstation för den niofaldige världsmästaren. Klart innan Corona slog till var att Loeb skulle göra en halv säsong hos Hyundai eller sju tävlingar totalt.
Men nu har det bara blivit en start (Rally Monte Carlo) med en blygsam sjätte plats vilket inte är något som Loeb skryter om med sina tidigare 79 segrar, 118 pallplatser på 178 WRC-starter vilket även get 924 sträcksegrar. Är säker på att ingen missunnar honom en sista seger i helgen och det är långt ifrån någon omöjlighet. Bland annat hans startposition långt efter de värsta konkurenterna är en stor fördel plus att han är en av VM:s absolut smartaste förare, vilket helt klart hamnar på plussidan i helgen.
*
Nu är reken i gång i Turkiet och väderleksrapporten är även ändrad från regn till torka och hög värme. Något som däremot inte är ändrat är de usla sträckorna även om de beskrivs som, ”inte värre än i fjol”. Fjolårstvåan Esapekka Lappi konstaterar enkelt.
– Paha (elaka), jag vet inte om detta är det bästa ordet att beskriva sträckorna?
När man ser M-Sport Ford-förarens egen bild från en sträcka är det svårt att inte hålla med.
– Stenar, damm och +32 graders så visst är det ”elakt”!
Taktiken för seger är enligt Lappi enkel.
– Att hitta den exakta balansen mellan fart och uthållighet!
*
Mycket rally i helgen där SVT sänder från fem sträckor av Rally Turkey. Ny i studion ihop med Johan Ejeborg är Emil Bergkvist som blev Junior-Världsmästare i Turkiet 2018. Normalt sitter Jonas Kruse vid Ejeborgs sida men han som bekant är fullt upptagen med att ratta Team Nybes Volvo 940 i Rally Bilmetro under lördagen. Han lär dock återkomma i tv-studion under sista dagen om mina uppgifter stämmer
Fredag SVT1: 16:00 – 17:00 SS1, Icmeler.
Lördag SVT2: 09:00 – 10:00 SS4, Datca 1.
15:00 – 16:00 Datca 2.
Söndag SVT1: 08:00 – 09:00 SS10, Marmaris 1.
12:00 – 13:30 SS12, Marmaris 2.
SVT1: 17:00 – 17:55 Sammandrag
*
För andra året i rad så dominerade Patrik Flodin och Göran Bergsten i Rally-SM. I fol var SM-guldet säkrat redan före finalen i Blekinge varför paret avstod start med den ljusblå R5-Skodan. Samma sak i år men nu i den Trimmade klassen och med en röd Volvo 940. Här måste jag skjuta in ett nålstick till alla ”experter” som hävdat ”det funkar inte med Volvo i SM, ska du vara med toppen här så är det Toyota som gäller”, undrar vad man säger nu? Nåväl den här gången kommer man till start även i sista tävlingen trots den bärgade SM-titeln. Men någon ”lay back-inställning” finns inte förklarar Patrik.
– Vi kommer inte till start för att bara ha kul, utan självklart är målet att vinna!
Även om huvudmålet är at ha skoj på lördag så har Patrik satt upp åtminstone ytterligare ett mål
– Det ska bli roligt att få köra med Tom Kristensson igen, han kommer säkert vara med och bjuda upp till fight…
Annars är så klart målet för ”Ilsbo-Expressen” att gå obesegrad genom SM-serien
– Att vinna fjärde tävlingen i rad i år är en bra morot!
SMK Hörby-föraren i par med Joakim Sjöberg är inte sen att anta utmaningen.
–Vi skall göra vad vi kan för att ge Patrik en match, säger Tom med glimten i ögat och som aldrig tidigare besökt Sandviken.
-Det är första gången här men det verkar vara roliga och fina vägar så det ser vi fram emot!
Foto: JC RallypicsDet är trots allt bakom de röda Volvon det största intresset knyts i fajten om SM-silver och vem får åka hem med en bronsmedalj? Närmast efter Flodin är Hampus Jakobsson, Nyköping och därmed bästa Toyota på 61 poäng. Som trea efter jättekraschen i Linköping finns Hässleholms Johan Green som mot alla odds och med en jätteinsats i garaget hemma i Sösdala, fått ihop Toyotan igen. Han är dock långt efter med 37 poäng så för att det ska bli silver krävs nästan att bröderna Jakobsson (Pontus är kartläsare) blir poänglösa samtidigt som allt faller på plats för ”Kalle” och Kevin Athley. Till saken hör också att det i finalen delas ut 10 poäng ”som bonus” till alla som startar. Bakom hässleholmarna är det jättetufft med tre förare på nästan samma poäng och närmast finns Vimmerbys Victor Karlsson som skuggas av Emil Karlsson, Hällefors och Team Nybes Jonas Åkesson. Ett ess i rockärmen har Hällefors-åkaren även han i Volvo 940 då han inte utnyttjat sin ”joker” ännu.
*
Foto: JC Rallypics
Om nu Hampus och Pontus Jakobsson skulle missa SM-silvret får man nöja sig med att redan ha säkrat guldet i Junior-SM. Även här är det helt öppet vem som tar silver respektive brons och det är Värmdös Martin Broberg och Kolsva-föraren Martin Jakobsson som gör upp om saken.
– Det är bara att ösa på. Jag kan nå silver, men då måste allt klaffa för mig och värste konkurrenten (Broberg) ha en dålig dag, menar Martin.
För att Martin och kartläsare Håkan Lundh ska bli medaljlös krävs att han får noll poäng medan fyran i tabellen, Victor Bergsander, Kullings vinner.
– Att vi inte skulle rå på redan klara mästarna från Nyköping, det insåg vi tidigt. Men målet har hela tiden varit en medalj och det ska vi göra allt för att köra till oss på lördag!
*
Mardrömshelg! Så sammanfattade syskonen Bäckman, Jessica och Andreas TCR Europe-besöket på belgiska Zolder.
– Otäcka krascher i båda racen var verkligen inte det jag behövde denna helg, konstaterade Andreas besviket.
Det visade sig bli en tuff helg som präglades av krascher och incidenter. Race 1 blev värsta tänkbara för Boden-syskonen där Jessica hamnade bakom en förare som drog upp jord på banan just när hon kom till en fullfartskurva och hon hamnade ute i sandfållan.
– Det var väldigt surt att det hände. Men jag hade ändå tur att jag lyckades stanna en decimeter innan muren, så bilen blev inte skadad. Jag försökte köra vidare, men jag kom inte lös från sandfållan, säger Jessica
För Andreas blev det ett ännu värre, varvet direkt efter Jessicas avåkning. På banans snabbaste raksträcka blev han uttryckt i muren på högersidan efter en omkörning vilket gjorde att hans Hyundai for rakt in med fronten i betongmuren.
– Det var en otäck krasch, det kändes i kroppen när jag vaknade morgonen efter och man var lite mörbultad, berättar Andreas.
–Trist att bli uttryckt på ett så ojust sätt och att bilen fick så stora skador. Mekanikerna fick jobba sent mot lördagsnatten för att få iordning bilen till söndagens race.
Söndagen började som lördagen slutade med ny krasch för Andreas. Jessica lyckades desto bättre och körde upp sig fyra placeringar från 14:e till 10:e plats och fick med sig poäng till mästerskapstabellen. Så klart ingen bra helg.
– Det var verkligen en mardrömshelg för hela teamet, vi fick inte med oss dem poängen vi behövde. Men vi laddar om och ser framemot nästa deltävling på Monza-banan i Italien om två veckor!
*
I helgens World RX i Riga kör även Mattias Ekström och återigen i en Audi från KYB Team JC. Därmed fortsätter jakten på Johan Kristoffersson i topp med Ekström som tvåa. Tre starter i Riga har han tidigare och likaså tre andra platser. Men att ändra på detta till en första plats verkar han inte våga lova.
– De första racen har gått bättre än förväntat och nu känner jag mig bara tvingad att verkligen göra mitt bästa!
Sitt bästa kommer säkerligen även ”Team Hansen” vilja åstadkomma i Riga där VM-fyran Timmy har segern från 2019 att försvara. Han konstaterar att årets inledning varit svår men att man nu efter några dagars test i Linköping ringat in var det strulade.
– Vi har definitivt gjort allt för att komma framåt så nu är jag spänd på hur se vad som händer i helgen, förklarar Timmy.
Lillebror Kevin håller med.
– Vi har rätat ut en del frågetecken vilket förhoppningsvis ger oss bättre utgångsläge.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se