P-WRC åkande Ramona till Blekinge, Ebbe tvåa i Danmarkspremiären och släpp fälgarna fritt det är…
Det blir prominent (betyder, fint) besök i Karlskronapokalen på lördag och detta genom Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson. Ramona lånar en Mitsubishi ”EVO-tia” och tar den Sydsvenska Rallycup tävlingen som ett genrep in för nästa P-WRC-äventyr, Rally New Zeeland genom att agera föråkare. Har ingen aning om vägarna på Nya Zeeland påminner om slingerbultarna borta i Blekinge, men oavsett vilket ger det säkert Ramona nyttiga mil bakom ratten.
Fick precis en telefonrapport från den asfaltåkande mjölkabonnen från Sösdala, Ebbe Nilsson. I dag har danskarna helg, ”annendag pinse” eller vad det nu heter och då var det premiär för Yokohama Mästerskapet i Rönnede med över sjuttio startande. En premiär som smakade mera för Ebbe i den ”nya” kit-car Puman.
– Vann klassen och tvåa totalt, rapporterade han.
Den ende som var snabbare var ”fabriksåkaren” hos Suzuki Anders Lysén i den nya tvåliters bilen.
Direkt nästa helg är det nya Yokohamatävling, den här gången på Jylland men den avstår Ebbe.
– Hinner inte, utan nu laddar jag för Trelleborg den 6 juni!
Skrev lite häromdagen att man nu släppt på förlåten hos VOC-ansvariga och presenterat den nya godkända ”icke Volvo- fälgen”. Ett beslut som haft ivriga påhejare där mer eller mindre genomtänkta argument staplats ovanpå varandra om det rätta att få åka på andra fälgar än Volvos egna. Nu blev det så att påhejarna ”vann” och då dröjde det heller inte länge förrän debatten i gästboken på hemsidan tog fart. Vad jag förstår i labyrinterna av ”offset”, ”ET” och andra kryptiska grejor så verkar inte nya fälgen vara optimal till 240-modellerna. Genast kom då protesterna från de som åker med ”riktiga VOC:are” med teorier att den nya fälgen är ett led i att 240-bilarna ska fasas ut till förmån för de senaste landvinningarna inom bilindustrin alltså 740 och 940-modellerna.
Nu tror jag förstås inte att detta ligger bakom beslutet med att släppa på det tidigare stenhårda ”originaltänket” men visst är det lite konstigt om det inte funkar till hundra på alla bilar i klassen, kan jag tycka. Som jag ser det är det feltänkt med en enda ”godkänd” fälg, antingen ska det vara som tidigare eller så släpp fälgar helt fritt!
Har förstått att det tuffa beslutet från klassikerteknikerna uppe i Mönsterås och Oknörundan där Saab-vinnaren Sjöstedt uteslöts har ”rört om i grytan”. Förstår också att beslutet verkar ha gott stöd från ansvariga i KRC vilket jag tycker är bra. Länge har det tisslat och tasslats om än den ene och än den andre som ska ha använt otillåtna grejor i sina klassiker, få se framöver om plötsligt vissa bilar går ”saktare” än tidigare. Om så blir fallet har teknikernas insats gett enligt mitt sätt att se, önskad effekt!
Intressant blir också vad för påföljd från SBF som uteslutne Sjöstedt kan räkna med? Hans övertramp med den ”stora” Saab-motorn är i mina ögon helt jämförbart med det som fjolårets VOC-komet Cruse ertappades med, då han åkte med slungdiff i Volvon. Påföljden för Cruse blev noll poäng i tävlingen där han uteslöts och sedan tävlingstopp under senhösten. Ett straff som är hanterbart och som jag ser det kan inte Sjöstedt dömas hårdare än Cruse!
Idag måste det ha firats med tårta hos de som sköter de tillfälliga trafikomläggningarna i centrala Kristianstad? Kom idag körande från Näsby, följde som vanligt de orange vägvisarna som visar hur man kör för att komma fram till Nya Boulevarden. Inga problem förrän jag nådde gatan bakom kyrkan, plötsligt mötte jag bilister som backade och det var kort o gott en dj-la röra. Styrde åt sidan och lät ”rörarna” hålla på tills de kom från platsen och det var då jag upptäckte varför det var så rörigt. Jo de orangevägvisarna pekade rakt fram till en ny skylt som visade ”Återvändsgata”. Bingo, mitt i Bull ´s eye, strike, straff eller vad man nu kallar en sådan här perfekt vägskyltning på trafikfixar-språk? Hut som helst, jag fick göra som alla andra, backa och klydda…
Är det inte på tiden att fasa in S40 och/eller 850 i VOC (båda körs ju redan i VOC Arena)?
Hur det skall lösas kan någon klok fundera ut, två klasser (en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven) eller något annat finurligt kanske.
Hej.
En klok idé som borde kunna utveckla VOC ytterligare.
MVH
Tommy